Nej, det visar den inte, studien berör två gamla system från BMW och Nissan, FSD ingick inte öht.
Vill du verkligen diskutera om det finns oberoende forskning som stödjer Teslas påståenden i sin marknadsföring?
Det finns oceaner av forskning som visar att L2 (som AP) inte ökar säkerheten. Vidare finns det massor av forskning som visar att automation complacency är ett problem, och att system med högre automatiseringsgrad inte är säkrare än en människa förän systemet i sig självt är det.
Det finns säkert många andra studier som visar på detta, det jag kommenterade var att studien du länkade till nu inte handlar om det öht.
Jag citerar rapporten: "There is no convincing evidence that partial driving automation is a safety system that is preventing crashes in the real world"
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 13 jul 2024 14:36
av Fredrik j
Det säger ju sig själv att en förare som tror bilen är så självkörande att han kan sitta och kolla youtube på telefonen har sämre förutsättningar att styra bilen när den gör ett misstag.
Att det skulle vara säkrare än en aktiv förare med förarhjälpmedel i bakgrunden är inte rimligt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 23 jul 2024 09:10
av spacecoin
Det verkar som robotaxi är avlägset…
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 23 jul 2024 10:28
av TiborBlomhall
Ja, robotaxi är avlägset, men problemet med den grafen är att alla bilar kör inte med senaste mjukvara.
X-axeln bör därför inte vara datum utan mjukvaruversion:
Största problemet är dock att så länge robotaxis förväntas operera utan mänsklig översyn, hur många kilometer utan critical disengagement event är acceptabelt? 1000? 10 000? 100 000?
Just nu är Tesla på 217.
Därför är min privata gissning att Elon kommer ge efter och på Robotaxi eventet meddela att Cybercab kommer få samma centrala mänskliga övervakning som Waymo mfl har på sina självkörande flottor.
Ja, robotaxi är avlägset, men problemet med den grafen är att alla bilar kör inte med senaste mjukvara.
X-axeln bör därför inte vara datum utan mjukvaruversion:
Skärmbild 2024-07-23 101821.png
Största problemet är dock att så länge robotaxis förväntas operera utan mänsklig översyn, hur många kilometer utan critical disengagement event är acceptabelt? 1000? 10 000? 100 000?
Just nu är Tesla på 217.
Därför är min privata gissning att Elon kommer ge efter och på Robotaxi eventet meddela att Cybercab kommer få samma centrala mänskliga övervakning som Waymo mfl har på sina självkörande flottor.
Waymo har inte mänsklig övervakning för att ta hand om Critical Disengagements/Events om du med det menar att någon är beredd att ta över i en tidskritisk situation.
Ja, robotaxi är avlägset, men problemet med den grafen är att alla bilar kör inte med senaste mjukvara.
X-axeln bör därför inte vara datum utan mjukvaruversion:
Skärmbild 2024-07-23 101821.png
Största problemet är dock att så länge robotaxis förväntas operera utan mänsklig översyn, hur många kilometer utan critical disengagement event är acceptabelt? 1000? 10 000? 100 000?
Just nu är Tesla på 217.
Därför är min privata gissning att Elon kommer ge efter och på Robotaxi eventet meddela att Cybercab kommer få samma centrala mänskliga övervakning som Waymo mfl har på sina självkörande flottor.
Till att börja med är DE och Crit DE båda allvarliga utifrån ett autonomi-perspektiv.
Hur tänker du att någon skulle kunna ha en autonom taxiverksamhet utan övervakning? Man behöver ha koll på flottan, fixa punkteringar, ladda bilen, städa... Vidare kunden i bilen måste kunna kontakta kundtjänst och så vidare. Bilen kan fastna i en knepig situation eller vid en olycka.
Övervakning som Waymo har är inte "säkerhetsförare" eller säkerhetskritiskt över huvud taget. Bilarna kör 100% autonomt. Det är inte säkert att ha "säkerhetsförare" på distans.
Jag vet inte vad du menar med övervakning eller hur du tror att Tesla ska kunna deploya med dagens programvara... Det är 100x minst i från rimlig MTBF och det har egentligen inte skett meningsfulla förändringar i prestanda på två år. Med den här kurvan så blir det robotaxi runt år 2100.
I bästa fall kan jag se en 10x på tre år. Problemet med ML är "diminishing returns". Eller "stacked log curves" som Elon har sagt. Snabbt i början, segt på slutet. Fråga Waymo...
Det roliga är att Elon verkar ha ignorerat det här faktumet i 8 år i alla fall i försäljningssammanhang.
Jag gissar att Tesla kanske har något på vägarna 2032 om man fortsätter plöja ned pengar i detta.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 23 jul 2024 23:13
av Hertsh
TiborBlomhall skrev:
Ja, robotaxi är avlägset, men problemet med den grafen är att alla bilar kör inte med senaste mjukvara.
X-axeln bör därför inte vara datum utan mjukvaruversion:
Skärmbild 2024-07-23 101821.png
Största problemet är dock att så länge robotaxis förväntas operera utan mänsklig översyn, hur många kilometer utan critical disengagement event är acceptabelt? 1000? 10 000? 100 000?
Just nu är Tesla på 217.
Därför är min privata gissning att Elon kommer ge efter och på Robotaxi eventet meddela att Cybercab kommer få samma centrala mänskliga övervakning som Waymo mfl har på sina självkörande flottor.
Bara att filtrera på sidan om du vill se per version.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 23 jul 2024 23:22
av spacecoin
Elon har sagt på Twitter (idag) att 12.5 är HW4 only (än så länge), och att HW4 nu heter AI4 (sic!).
Är det nu alla HW3-ägare inser att det är game over?
Elon har sagt på Twitter (idag) att 12.5 är HW4 only (än så länge), och att HW4 nu heter AI4 (sic!).
Är det nu alla HW3-ägare inser att det är game over?
Vad menar du med ”game over”? Låter som FUD.
Man kan ju inte uppdatera bilen från HW3 till HW4. Så är det som ovan säger är ju alltså det slutligen klarlagt att ”har all hårdvara som behövs för full självkörning” har varit komplett BS med HW1-3
Elon har sagt på Twitter (idag) att 12.5 är HW4 only (än så länge), och att HW4 nu heter AI4 (sic!).
Är det nu alla HW3-ägare inser att det är game over?
Vad menar du med ”game over”? Låter som FUD.
FUD? Jag skrev ”game over?”. Det är ett frågetecken. Det är inte som att FSDS är anpassat för EU än så modellen kommer att växa ytterligare.
12.5 har 5x parametrar som 12.3. Hw3 klarar inte av att köra den säger Elon. Han säger samtidigt att system ”would run” på hw3. Men inte i dagsläget. ”requires optimization” ’är spännande. Optimera för vilka kpi:er?
Min gissning är att det kommer något till hw3 något gång. Men som jag sagt i flera år är compute i hw3 ett problem. Autonomi är helt uteslutet. Är du av en annan uppfattning om hw3 som nu är 6-7 år gammal sedan den designades? Vidare är autonomi är fortfarande 6-12 månader bort sedan 2016….