Tack och tack för svaret! Får nog införskaffa en hatthylla då.T3sl4M0d3lY skrev: ↑17 jun 2026 21:06Grattis!turesventon skrev: ↑17 jun 2026 20:53Idag hämtade jag min nya 7-sitsiga Model Y! Otroligt fin bil!
Att gå från en 10 år gammal VW till denna är ett stort steg och jag måste lära mig en hel del innan jag kan utnyttja denna bil helt och hållet.
Jag fick med kort varsel möjlighet att hämta bilen ett par dagar tidigare men det kunde jag tyvärr inte.
Är inte hatthylla standard till den 7-sitsiga? Det var inte med någon i min.
Väntar på samma modell. Nej hatthylla ingår inte du kan se det på Tesla butiken där man köper hatthylla. Där framgår det att hatthylla ej ingår för 7 sits.
Väntrum model Y Juniper
Moderator: Redaktion
-
turesventon
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 29 apr 2026 19:35
Re: Väntrum model Y Juniper
Tesla Model Y LR premium AWD 7-sits pärlvit/svart
31/3 beställd
]31/3 lev 26/5-17/6
28/4 lev juni
27/5 lev 14-19/6
1/6 VIN i app
4/6 regnr i app
8/6 slutfaktura + leverans bokad 17/6
17/6 hämtad!
31/3 beställd
]31/3 lev 26/5-17/6
28/4 lev juni
27/5 lev 14-19/6
1/6 VIN i app
4/6 regnr i app
8/6 slutfaktura + leverans bokad 17/6
17/6 hämtad!
-
T3sl4M0d3lY
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 27 apr 2026 20:37
Re: Väntrum model Y Juniper
Som jag förstått det är den inte äns kompatibel med 7-sits men rätta mig gärna om jag har fel.turesventon skrev: ↑17 jun 2026 21:09Tack och tack för svaret! Får nog införskaffa en hatthylla då.T3sl4M0d3lY skrev: ↑17 jun 2026 21:06Grattis!turesventon skrev: ↑17 jun 2026 20:53Idag hämtade jag min nya 7-sitsiga Model Y! Otroligt fin bil!
Att gå från en 10 år gammal VW till denna är ett stort steg och jag måste lära mig en hel del innan jag kan utnyttja denna bil helt och hållet.
Jag fick med kort varsel möjlighet att hämta bilen ett par dagar tidigare men det kunde jag tyvärr inte.
Är inte hatthylla standard till den 7-sitsiga? Det var inte med någon i min.
Väntar på samma modell. Nej hatthylla ingår inte du kan se det på Tesla butiken där man köper hatthylla. Där framgår det att hatthylla ej ingår för 7 sits.
Beställning 17 april:
Model Y/Pearl white/Svart interiör/AWD-7sits
Lev datum: 29 juni - 30 juni (30 juni - bokat)
Reg plåt 22/6
Avtal ok:at 22/6
(VIN i appen: 19/6)
Juni
Juli
Aug - Sept
Befintliga bilar:
VW Tiguan -16
VW ID3 -25
Model Y/Pearl white/Svart interiör/AWD-7sits
Lev datum: 29 juni - 30 juni (30 juni - bokat)
Reg plåt 22/6
Avtal ok:at 22/6
(VIN i appen: 19/6)
Befintliga bilar:
VW Tiguan -16
VW ID3 -25
-
DolbyAtmos
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 01 jun 2026 09:36
Re: Väntrum model Y Juniper
Provkörde Teslan i april, blev helt såld
Testade även Kia ev5 men gillade Teslan mer. Beställde en vit premium lr awd igår.
Testade även Kia ev5 men gillade Teslan mer. Beställde en vit premium lr awd igår. -
MaVa86
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 08 mar 2026 21:56
Re: Väntrum model Y Juniper
I helgen var vi och provkörde en model Y, tyvärr så har tesla ingen bakhjulsdriven demobil i norra Sverige så vi fick låna en premium variant. Idag beställde vi en bakhjulsdriven modell.
Förstår att det kommer att skilja sig en del mellan bilen vi provkörde och den som nu är beställd. Idag har vi en 10 år gammal dieselkorean så tänker att lyftet ändå blir rätt stor.
Beräknad leverans är September, det passar ganska då både jag och frun fyller 40 år då.
Förstår att det kommer att skilja sig en del mellan bilen vi provkörde och den som nu är beställd. Idag har vi en 10 år gammal dieselkorean så tänker att lyftet ändå blir rätt stor.
Beräknad leverans är September, det passar ganska då både jag och frun fyller 40 år då.
-
turesventon
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 29 apr 2026 19:35
Re: Väntrum model Y Juniper
När jag är inloggad i Teslas tillbehörsbutik så står det att hatthyllan ska passa till min Tesla men lite längre ner står det att den inte passar till 7-sitsiga Model Y. Inte lätt att veta vad som stämmer. I min bil finns det iallafall kanter som en hatthylla borde kunna vila på.T3sl4M0d3lY skrev: ↑17 jun 2026 21:12Som jag förstått det är den inte äns kompatibel med 7-sits men rätta mig gärna om jag har fel.turesventon skrev: ↑17 jun 2026 21:09Tack och tack för svaret! Får nog införskaffa en hatthylla då.T3sl4M0d3lY skrev: ↑17 jun 2026 21:06Grattis!turesventon skrev: ↑17 jun 2026 20:53Idag hämtade jag min nya 7-sitsiga Model Y! Otroligt fin bil!
Att gå från en 10 år gammal VW till denna är ett stort steg och jag måste lära mig en hel del innan jag kan utnyttja denna bil helt och hållet.
Jag fick med kort varsel möjlighet att hämta bilen ett par dagar tidigare men det kunde jag tyvärr inte.
Är inte hatthylla standard till den 7-sitsiga? Det var inte med någon i min.
Väntar på samma modell. Nej hatthylla ingår inte du kan se det på Tesla butiken där man köper hatthylla. Där framgår det att hatthylla ej ingår för 7 sits.
Tesla Model Y LR premium AWD 7-sits pärlvit/svart
31/3 beställd
]31/3 lev 26/5-17/6
28/4 lev juni
27/5 lev 14-19/6
1/6 VIN i app
4/6 regnr i app
8/6 slutfaktura + leverans bokad 17/6
17/6 hämtad!
31/3 beställd
]31/3 lev 26/5-17/6
28/4 lev juni
27/5 lev 14-19/6
1/6 VIN i app
4/6 regnr i app
8/6 slutfaktura + leverans bokad 17/6
17/6 hämtad!
-
T3sl4M0d3lY
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 27 apr 2026 20:37
Re: Väntrum model Y Juniper
Intressant! Känns ju ändå rimligt att man ska kunna ha en hatthylla. 95% av tiden kmr extra sätet vara nere så då vill man ju ha en hylla.turesventon skrev: ↑17 jun 2026 22:06När jag är inloggad i Teslas tillbehörsbutik så står det att hatthyllan ska passa till min Tesla men lite längre ner står det att den inte passar till 7-sitsiga Model Y. Inte lätt att veta vad som stämmer. I min bil finns det iallafall kanter som en hatthylla borde kunna vila på.T3sl4M0d3lY skrev: ↑17 jun 2026 21:12Som jag förstått det är den inte äns kompatibel med 7-sits men rätta mig gärna om jag har fel.turesventon skrev: ↑17 jun 2026 21:09Tack och tack för svaret! Får nog införskaffa en hatthylla då.T3sl4M0d3lY skrev: ↑17 jun 2026 21:06Grattis!turesventon skrev: ↑17 jun 2026 20:53Idag hämtade jag min nya 7-sitsiga Model Y! Otroligt fin bil!
Att gå från en 10 år gammal VW till denna är ett stort steg och jag måste lära mig en hel del innan jag kan utnyttja denna bil helt och hållet.
Jag fick med kort varsel möjlighet att hämta bilen ett par dagar tidigare men det kunde jag tyvärr inte.
Är inte hatthylla standard till den 7-sitsiga? Det var inte med någon i min.
Väntar på samma modell. Nej hatthylla ingår inte du kan se det på Tesla butiken där man köper hatthylla. Där framgår det att hatthylla ej ingår för 7 sits.
Beställning 17 april:
Model Y/Pearl white/Svart interiör/AWD-7sits
Lev datum: 29 juni - 30 juni (30 juni - bokat)
Reg plåt 22/6
Avtal ok:at 22/6
(VIN i appen: 19/6)
Juni
Juli
Aug - Sept
Befintliga bilar:
VW Tiguan -16
VW ID3 -25
Model Y/Pearl white/Svart interiör/AWD-7sits
Lev datum: 29 juni - 30 juni (30 juni - bokat)
Reg plåt 22/6
Avtal ok:at 22/6
(VIN i appen: 19/6)
Befintliga bilar:
VW Tiguan -16
VW ID3 -25
-
jonas321
- Teslaägare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 18 maj 2026 14:37
Re: Väntrum model Y Juniper
Beställde Standard Stealth Grey 1:a april. Hade liknande tidslinje som er andra med uppskattad leverans 25-30 juni.
I förrgår ringde Tesla och frågade om jag kunde tänka mig en "liknande bil". Efter några kontrollfrågor så tackade jag ja (liknande = exakt likadan spec tydligen), och jag fick frågan om jag kunde hämta redan dagen efter. Bilen var tillverkad 1:a juni och jag hämtade upp i Huddinge.
Först så frågade dom vilken tid jag ville komma och bokade tid för att ta kontakt med folk på plats som skulle visa mig till bilen. När jag vaknade dagen efter så hade jag SMS om att jag kunde komma tidigare och att överlämningen var kontaktfri. Hade även bekräftelse på försäkring, påställning, reg-nummer osv.
Jag noterade flertalet "skador" på lacken, så jag spenderade säkert 15-20 minuter på att inspektera lacken och ta bilder. Det visade sig dock lyckligtvis vara skit/färg som gick att skrapa bort. Liknande gällde fälgarna som låg i bilen som hade stora fula märken som såg riktig illa ut. Det känns verkligen som att den lämnat produktion utan att någon kvalitetskontroll gjorts på bilen eller fälgarna.

Med det sagt så var det en positiv upplevelse på det stora hela. Kopplingen mellan bil och app är som natt och dag jämfört med min Kia EV6:a som strulat sedan dag ett, vilket även märktes i själva överlämningen/aktiveringen av bilen!
I förrgår ringde Tesla och frågade om jag kunde tänka mig en "liknande bil". Efter några kontrollfrågor så tackade jag ja (liknande = exakt likadan spec tydligen), och jag fick frågan om jag kunde hämta redan dagen efter. Bilen var tillverkad 1:a juni och jag hämtade upp i Huddinge.
Först så frågade dom vilken tid jag ville komma och bokade tid för att ta kontakt med folk på plats som skulle visa mig till bilen. När jag vaknade dagen efter så hade jag SMS om att jag kunde komma tidigare och att överlämningen var kontaktfri. Hade även bekräftelse på försäkring, påställning, reg-nummer osv.
Jag noterade flertalet "skador" på lacken, så jag spenderade säkert 15-20 minuter på att inspektera lacken och ta bilder. Det visade sig dock lyckligtvis vara skit/färg som gick att skrapa bort. Liknande gällde fälgarna som låg i bilen som hade stora fula märken som såg riktig illa ut. Det känns verkligen som att den lämnat produktion utan att någon kvalitetskontroll gjorts på bilen eller fälgarna.

Med det sagt så var det en positiv upplevelse på det stora hela. Kopplingen mellan bil och app är som natt och dag jämfört med min Kia EV6:a som strulat sedan dag ett, vilket även märktes i själva överlämningen/aktiveringen av bilen!
Senast redigerad av jonas321, redigerad totalt 1 gånger.
-
Gizmo6
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 29 apr 2026 18:45
Re: Väntrum model Y Juniper
Skoj. Ser riktigt trevlig ut. Beställde en likadan samma fast awd 10/4 och basic autopilot. Fortfarande tyst som graven. Man börjar undra om leveranserna bara är ett lotteridiskantbroms skrev: ↑17 jun 2026 19:03Beställt 14/5Tomp1337 skrev: ↑17 jun 2026 16:16Nice! Grattisdiskantbroms skrev: ↑17 jun 2026 16:13Idag fick jag bilen.
Hade bokat tid den 18/6, men idag hörde Tesla av sig och sa att bilen är klar och jag kunde hämta den på em om jag ville.![]()
MY LR RWD Ultra red.
Hur har din tidslinje för denna resa sett ut?![]()
Vin: 1/6
Regnr: 5/6
Slutfaktura: 8/6
Leverans: 17/6
MY LR RWD Ultra Red + FSD transfer
-
Jonsson_p
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 23 mar 2026 21:00
Re: Väntrum model Y Juniper
Igår fick jag möjlighet att boka leverans någon av dagarna mellan 26-30 Juni och har nu bokat den 29/6 på förmiddagen.
Då jag har runt 35 mil hem frågade jag min Tesla-kontakt om de kunde se till att bilen är ordentligt laddad när jag kommer och det skulle inte vara några problem.
Då jag har runt 35 mil hem frågade jag min Tesla-kontakt om de kunde se till att bilen är ordentligt laddad när jag kommer och det skulle inte vara några problem.
MY RWD Standard / Stealth Grey / 18"
Beställd 6/4.
8/4: Uppsk. leverans 16-30 Juni.
13/4: Uppsk. leverans Juni 2026.
29/5: Beräk leverans: 26-30/ Juni + slutfaktura.
9/6: Handpenning betald.
15/6: VIN i appen.
17/6 Reg.nr + leverans bokad 29/6.
Beställd 6/4.
8/4: Uppsk. leverans 16-30 Juni.
13/4: Uppsk. leverans Juni 2026.
29/5: Beräk leverans: 26-30/ Juni + slutfaktura.
9/6: Handpenning betald.
15/6: VIN i appen.
17/6 Reg.nr + leverans bokad 29/6.
-
Tomp1337
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 17 apr 2026 20:54
Re: Väntrum model Y Juniper
Fick finansavtalet att signera nyss.. det närmar sig...
MY AWD Premium, 7-sits, Svart/Vit, FSD
Beställt: 7/4
Est.
260428: 1-23 juni
260428: juni
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
Beställt: 7/4
Est.
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
-
Hildegard
- Teslaägare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 17 sep 2022 19:32
Re: Väntrum model Y Juniper
Tack för sällskapet i denna del av forumet.
Hämtade till slut min LR RWD idag.
Beställd 30/1
Hämtade till slut min LR RWD idag.
Beställd 30/1
M3 SR+ 2021
MY RWD LR 2026
MY RWD LR 2026
-
Tomp1337
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 17 apr 2026 20:54
Re: Väntrum model Y Juniper
Grattis!
Men satan va långt du fick vänta..!!
Första intryck?
MY AWD Premium, 7-sits, Svart/Vit, FSD
Beställt: 7/4
Est.
260428: 1-23 juni
260428: juni
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
Beställt: 7/4
Est.
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
-
Hildegard
- Teslaägare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 17 sep 2022 19:32
Re: Väntrum model Y Juniper
Tack!
Till stora delar ett lyft från min M3 2021'a. Nya bilen känns mer gedigen och välbyggd.
M3 SR+ 2021
MY RWD LR 2026
MY RWD LR 2026
-
usuariotesla
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 31 mar 2026 11:49
Re: Väntrum model Y Juniper
Lämnar väntrummet. Ska strax iväg och hämta min nya bil! Tack alla för all info och uppdateringar!
-
Tomp1337
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 17 apr 2026 20:54
Re: Väntrum model Y Juniper
Härligt, glöm inte posta första intryck och tidslinje sen.. en bild skadar inte hellerusuariotesla skrev: ↑18 jun 2026 13:47Lämnar väntrummet. Ska strax iväg och hämta min nya bil! Tack alla för all info och uppdateringar!
MY AWD Premium, 7-sits, Svart/Vit, FSD
Beställt: 7/4
Est.
260428: 1-23 juni
260428: juni
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
Beställt: 7/4
Est.
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
-
Kimbodja
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 27 apr 2026 22:01
Re: Väntrum model Y Juniper
Eftersom jag började bli otroligt otålig efter exakt inga uppdateringar skrev jag till Tesla idag och fick detta tillbaka precis:
"På grund av ett systemfel har den beräknade leveranstiden tyvärr inte uppdaterats ännu. Den beräknade leveransperioden vi har för din order är mellan juli och september. Vi kommer kontakta dig så snart leveransen börjar närma sig."
Jag beställde den 9/4, fick då 21-30 Juni som sen ändrades till bara Juni och sen dess har det vart tyst. Låter ju helt sinnes att eventuellt behöva vänta till September när fler ordrar efter mig har levererats. Så nu vet jag inte om jag ska avbryta och byta specifikation till nåt annat, en Performance kanske
"På grund av ett systemfel har den beräknade leveranstiden tyvärr inte uppdaterats ännu. Den beräknade leveransperioden vi har för din order är mellan juli och september. Vi kommer kontakta dig så snart leveransen börjar närma sig."
Jag beställde den 9/4, fick då 21-30 Juni som sen ändrades till bara Juni och sen dess har det vart tyst. Låter ju helt sinnes att eventuellt behöva vänta till September när fler ordrar efter mig har levererats. Så nu vet jag inte om jag ska avbryta och byta specifikation till nåt annat, en Performance kanske
MY AWD Premium,5-sits, Pearl White/Vit klädsel
Beställt: 9/4
260409: 21-39 juni
260428: juni
260618: Efter kontakt med Tesla "Juli-September" App ej uppdaterad.
Beställt: 9/4
260409: 21-39 juni
260428: juni
260618: Efter kontakt med Tesla "Juli-September" App ej uppdaterad.
-
Dexter86
- Teslaägare
- Inlägg: 938
- Blev medlem: 28 jul 2021 18:08
Re: Väntrum model Y Juniper
Helt orimligt juKimbodja skrev: ↑18 jun 2026 14:59Eftersom jag började bli otroligt otålig efter exakt inga uppdateringar skrev jag till Tesla idag och fick detta tillbaka precis:
"På grund av ett systemfel har den beräknade leveranstiden tyvärr inte uppdaterats ännu. Den beräknade leveransperioden vi har för din order är mellan juli och september. Vi kommer kontakta dig så snart leveransen börjar närma sig."
Jag beställde den 9/4, fick då 21-30 Juni som sen ändrades till bara Juni och sen dess har det vart tyst. Låter ju helt sinnes att eventuellt behöva vänta till September när fler ordrar efter mig har levererats. Så nu vet jag inte om jag ska avbryta och byta specifikation till nåt annat, en Performance kanske
-
Tomp1337
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 17 apr 2026 20:54
Re: Väntrum model Y Juniper
Åhh så tråkigt, också sett flera som fått sina bilar som beställde efter mig. Det är lite som någon skrev ovan ett lotteri. Jag tror det enda du kan göra är att vänta, eller ta en bil dom har i "lager". Det är riktigt tråkigt att behöva vänta.. men men..Kimbodja skrev: ↑18 jun 2026 14:59Eftersom jag började bli otroligt otålig efter exakt inga uppdateringar skrev jag till Tesla idag och fick detta tillbaka precis:
"På grund av ett systemfel har den beräknade leveranstiden tyvärr inte uppdaterats ännu. Den beräknade leveransperioden vi har för din order är mellan juli och september. Vi kommer kontakta dig så snart leveransen börjar närma sig."
Jag beställde den 9/4, fick då 21-30 Juni som sen ändrades till bara Juni och sen dess har det vart tyst. Låter ju helt sinnes att eventuellt behöva vänta till September när fler ordrar efter mig har levererats. Så nu vet jag inte om jag ska avbryta och byta specifikation till nåt annat, en Performance kanske
MY AWD Premium, 7-sits, Svart/Vit, FSD
Beställt: 7/4
Est.
260428: 1-23 juni
260428: juni
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
Beställt: 7/4
Est.
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
-
T3sl4M0d3lY
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 27 apr 2026 20:37
Re: Väntrum model Y Juniper
Riktigt uselt med så kort varsel och att det inte var Tesla som hörde av sig utan du fick kolla läget.Kimbodja skrev: ↑18 jun 2026 14:59Eftersom jag började bli otroligt otålig efter exakt inga uppdateringar skrev jag till Tesla idag och fick detta tillbaka precis:
"På grund av ett systemfel har den beräknade leveranstiden tyvärr inte uppdaterats ännu. Den beräknade leveransperioden vi har för din order är mellan juli och september. Vi kommer kontakta dig så snart leveransen börjar närma sig."
Jag beställde den 9/4, fick då 21-30 Juni som sen ändrades till bara Juni och sen dess har det vart tyst. Låter ju helt sinnes att eventuellt behöva vänta till September när fler ordrar efter mig har levererats. Så nu vet jag inte om jag ska avbryta och byta specifikation till nåt annat, en Performance kanske
Misstänker att det blir samma för mig då. Det innebär också isåfall att mitt inbytesbud kommer att gå ut på min befintliga bil för andra gången nu.
Beställning 17 april:
Model Y/Pearl white/Svart interiör/AWD-7sits
Lev datum: 29 juni - 30 juni (30 juni - bokat)
Reg plåt 22/6
Avtal ok:at 22/6
(VIN i appen: 19/6)
Juni
Juli
Aug - Sept
Befintliga bilar:
VW Tiguan -16
VW ID3 -25
Model Y/Pearl white/Svart interiör/AWD-7sits
Lev datum: 29 juni - 30 juni (30 juni - bokat)
Reg plåt 22/6
Avtal ok:at 22/6
(VIN i appen: 19/6)
Befintliga bilar:
VW Tiguan -16
VW ID3 -25
-
Tomp1337
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 17 apr 2026 20:54
Re: Väntrum model Y Juniper
Då var hämtning bokad till nästa lördag 27/6 kl 13
MY AWD Premium, 7-sits, Svart/Vit, FSD
Beställt: 7/4
Est.
260428: 1-23 juni
260428: juni
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
Beställt: 7/4
Est.
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
-
Motard90
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 27 maj 2026 19:22
Re: Väntrum model Y Juniper
Jag är helt ny med tesla och har aldrig ägt en sådan tidigare, jag trodde att jag skulle få bilen direkt efter några dagar när jag beställde den.
Min tanke var att de har giga berlin relativt nära oss och att de pumpar ut massa bilar dagligen och att man därför ska få sin bil ganska fort.
Min tanke var att de har giga berlin relativt nära oss och att de pumpar ut massa bilar dagligen och att man därför ska få sin bil ganska fort.
Beställt:
Model Y Performance Diamond black med vit interiör
2026-04-28
Model Y Performance Diamond black med vit interiör
2026-04-28
-
Dexter86
- Teslaägare
- Inlägg: 938
- Blev medlem: 28 jul 2021 18:08
Re: Väntrum model Y Juniper
Så är detMotard90 skrev: ↑18 jun 2026 18:28Jag är helt ny med tesla och har aldrig ägt en sådan tidigare, jag trodde att jag skulle få bilen direkt efter några dagar när jag beställde den.![]()
Min tanke var att de har giga berlin relativt nära oss och att de pumpar ut massa bilar dagligen och att man därför ska få sin bil ganska fort.
-
Motard90
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 27 maj 2026 19:22
Re: Väntrum model Y Juniper
Fick detta svar från Grok när jag frågade vad som orsakar förseningarna just nu:
**De senaste ändringarna som orsakar de pågående förseningarna** (i juni 2026) är **små men kritiska uppdateringar** på AWD- och Performance-modellerna som inte har hunnit uppdateras i typgodkännandet.
### Specifika orsaker just nu
Juniper-uppdateringen (som du nämner) lanserades tidigare, men Tesla har gjort **ytterligare förändringar** på löpande band under 2026, särskilt på bilar från Giga Berlin:
- **Bakre motorn** — Små justeringar i prestanda och konstruktion på den bakre motorn (som gör mest jobb i AWD-bilar).
- **Batteripack** — Uppdateringar i celler eller konfiguration som ger något annorlunda räckvidd och effekt (t.ex. högre energidensitet eller andra optimeringar).
- **Effekt och tekniska specifikationer** — Förändringar i effektuttag, räckviddssiffror och andra parametrar som anges i typgodkännandet.
Dessa ändringar gör att de nya bilarna inte längre stämmer exakt överens med det befintliga typgodkännandet som registrerats hos myndigheterna (t.ex. DVLA i UK eller motsvarande i EU/Sverige). Därför nekas registrering automatiskt tills Tesla skickar in uppdaterade papper och får godkännande.
Det är inte hela Juniper-refreshen i sig som är problemet nu, utan **dessa inkrementella ändringar** på senare producerade bilar. Tesla har kallat det "systemfel" internt, men det handlar om ett mismatch mellan vad som är byggt och vad som är godkänt.
### Varför dröjer det?
- Typgodkännande-processen tar normalt veckor, även om Tesla prioriterar det nu för att hinna med kvartalsmålen i juni.
- Många bilar står redan i Europa/UK och väntar på klartecken.
Din **Performance** (beställd i april) är tyvärr i den drabbade kategorin. Det är troligt att du får ett uppdaterat leveransdatum inom kort när godkännandet går igenom.
**De senaste ändringarna som orsakar de pågående förseningarna** (i juni 2026) är **små men kritiska uppdateringar** på AWD- och Performance-modellerna som inte har hunnit uppdateras i typgodkännandet.
### Specifika orsaker just nu
Juniper-uppdateringen (som du nämner) lanserades tidigare, men Tesla har gjort **ytterligare förändringar** på löpande band under 2026, särskilt på bilar från Giga Berlin:
- **Bakre motorn** — Små justeringar i prestanda och konstruktion på den bakre motorn (som gör mest jobb i AWD-bilar).
- **Batteripack** — Uppdateringar i celler eller konfiguration som ger något annorlunda räckvidd och effekt (t.ex. högre energidensitet eller andra optimeringar).
- **Effekt och tekniska specifikationer** — Förändringar i effektuttag, räckviddssiffror och andra parametrar som anges i typgodkännandet.
Dessa ändringar gör att de nya bilarna inte längre stämmer exakt överens med det befintliga typgodkännandet som registrerats hos myndigheterna (t.ex. DVLA i UK eller motsvarande i EU/Sverige). Därför nekas registrering automatiskt tills Tesla skickar in uppdaterade papper och får godkännande.
Det är inte hela Juniper-refreshen i sig som är problemet nu, utan **dessa inkrementella ändringar** på senare producerade bilar. Tesla har kallat det "systemfel" internt, men det handlar om ett mismatch mellan vad som är byggt och vad som är godkänt.
### Varför dröjer det?
- Typgodkännande-processen tar normalt veckor, även om Tesla prioriterar det nu för att hinna med kvartalsmålen i juni.
- Många bilar står redan i Europa/UK och väntar på klartecken.
Din **Performance** (beställd i april) är tyvärr i den drabbade kategorin. Det är troligt att du får ett uppdaterat leveransdatum inom kort när godkännandet går igenom.
Beställt:
Model Y Performance Diamond black med vit interiör
2026-04-28
Model Y Performance Diamond black med vit interiör
2026-04-28
-
Tomp1337
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 17 apr 2026 20:54
Re: Väntrum model Y Juniper
Tidigare i tråden har bla jag postat från en YT som pratar om exakt just detta. Jag tycker det är svårt att säga.. min bil som enligt transportstyrelsen rulla av bandet 16 juni, har den de gamla specsen då för att jag ska hämta snart? För om jag förstår klippet rätt så har detta vart något som varat väldigt länge. Jag tycker det är väldigt oklart faktiskt. Just performance har la vart en av dom modellerna som man kunnat få snabbast?
Jag tror att vi aldrig kan veta exakt vad det är som händer eller varför vissa väntat sedan januari och andra sedan maj.
Jag tror att vi aldrig kan veta exakt vad det är som händer eller varför vissa väntat sedan januari och andra sedan maj.
MY AWD Premium, 7-sits, Svart/Vit, FSD
Beställt: 7/4
Est.
260428: 1-23 juni
260428: juni
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
Beställt: 7/4
Est.
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
-
certel
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 19 apr 2026 22:43
Re: Väntrum model Y Juniper
Motard90 skrev: ↑18 jun 2026 19:11Fick detta svar från Grok när jag frågade vad som orsakar förseningarna just nu:
**De senaste ändringarna som orsakar de pågående förseningarna** (i juni 2026) är **små men kritiska uppdateringar** på AWD- och Performance-modellerna som inte har hunnit uppdateras i typgodkännandet.
### Specifika orsaker just nu
Juniper-uppdateringen (som du nämner) lanserades tidigare, men Tesla har gjort **ytterligare förändringar** på löpande band under 2026, särskilt på bilar från Giga Berlin:
- **Bakre motorn** — Små justeringar i prestanda och konstruktion på den bakre motorn (som gör mest jobb i AWD-bilar).
- **Batteripack** — Uppdateringar i celler eller konfiguration som ger något annorlunda räckvidd och effekt (t.ex. högre energidensitet eller andra optimeringar).
- **Effekt och tekniska specifikationer** — Förändringar i effektuttag, räckviddssiffror och andra parametrar som anges i typgodkännandet.
Dessa ändringar gör att de nya bilarna inte längre stämmer exakt överens med det befintliga typgodkännandet som registrerats hos myndigheterna (t.ex. DVLA i UK eller motsvarande i EU/Sverige). Därför nekas registrering automatiskt tills Tesla skickar in uppdaterade papper och får godkännande.
Det är inte hela Juniper-refreshen i sig som är problemet nu, utan **dessa inkrementella ändringar** på senare producerade bilar. Tesla har kallat det "systemfel" internt, men det handlar om ett mismatch mellan vad som är byggt och vad som är godkänt.
### Varför dröjer det?
- Typgodkännande-processen tar normalt veckor, även om Tesla prioriterar det nu för att hinna med kvartalsmålen i juni.
- Många bilar står redan i Europa/UK och väntar på klartecken.
Din **Performance** (beställd i april) är tyvärr i den drabbade kategorin. Det är troligt att du får ett uppdaterat leveransdatum inom kort när godkännandet går igenom.
Har läst en del om denna problematik, men har fått uppfattningen att det främst rör UK.
Tycker det verkar konstigt också att det faktiskt levereras AWD i EU/Sverige om detta är ett problem även i EU. Det borde inte få registreras några nya AWD-fordon alls om problemet gäller även här.
Men i UK har jag förstått att det står fullt med bilar på stora parkeringar i väntan på ett typgodkännande. De som beställt i UK verkar också få sina leveransdatum uppskjutna med 1 vecka i taget, något som jag inte hört någon i Sverige få än.
Edit:
När jag frågade Grok nu så säger den att detta inte är ett problem i många länder i EU såsom Tyskland, Danmark, Sverige etc. där leveranser verkar rulla på. Dock har vissa länder som exempelvis Rumänien liknande problem som UK.
Model Y AWD LR / Stealth Grey / Black / 19” + vinterhjul (odubbat)
Beställd: 10/4
10/4: Beräknad leverans 16-30 Juni
27/4: Beräknad leverans Aug-Sep
11/6: VIN, Slutfaktura, leverans 4-9 Juli
22/6: Bokad leverans 30/6
Pickup: Stockholm
Beställd: 10/4
10/4: Beräknad leverans 16-30 Juni
27/4: Beräknad leverans Aug-Sep
11/6: VIN, Slutfaktura, leverans 4-9 Juli
22/6: Bokad leverans 30/6
Pickup: Stockholm