Sida 119 av 231

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 07:16
av Mickep
Hur är det med att leasa id4? Är 3700 det som gäller?
Tycker det låter lite för bra för att vara sant. Teslas är ju nästan dubbelt så dyra så behöver man inte suc eller mjukvaran låter det som en nobrainer.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 07:29
av thnis
Mickep skrev:
Hur är det med att leasa id4? Är 3700 det som gäller?
Tycker det låter lite för bra för att vara sant. Teslas är ju nästan dubbelt så dyra så behöver man inte suc eller mjukvaran låter det som en nobrainer.
Tack för att du tog upp tråden från diket så att tråden handlar om det rubriken ganska tydligt påvisar :)

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 07:30
av thnis
Mickep skrev:
Hur är det med att leasa id4? Är 3700 det som gäller?
Tycker det låter lite för bra för att vara sant. Teslas är ju nästan dubbelt så dyra så behöver man inte suc eller mjukvaran låter det som en nobrainer.
Helt rätt i så fall är det en no brainer

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 07:35
av Surfaren
Mickep skrev:
Hur är det med att leasa id4? Är 3700 det som gäller?
Tycker det låter lite för bra för att vara sant. Teslas är ju nästan dubbelt så dyra så behöver man inte suc eller mjukvaran låter det som en nobrainer.
3700 låter som ID.3. För ID.4 gäller detta:
Privatleasing ID.4 1st: från 5 425 kr inklusive service (36 månader/totalt 3 000 mil) Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är inklusive moms.

Business Lease ID.4 1st: från 4 995 kr inklusive service och försäkring (36 månader/totalt 4 500 mil). Betalskydd ingår i 12 månader. Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är exklusive moms.
https://pressrum.volkswagen.se/?page=0& ... drivna+SUV

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 07:37
av Zalman3
ID3 klarar sig bra mot en Audi e-tron på långresan.


Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 08:48
av Skabb1
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 09:08
av dd88
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Det finns en hel del invändningar mot Teslas påstående då dom jämför äpplen med päron.

VW har en drös säkerhetssystem, krävs dock rätt utrustningspaket.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 09:11
av Zalman3
Är det nån som fått ca 5% i rabatt på en ID4?


Personbilar villkor

e-Up  4 % rabatt, 1 500 kr bonus
ID.3  4 % rabatt, 4 500 kr bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 09:18
av Zalman3
VW redan prissatt ID3 Pure?
20200925_091554.jpg



ID3 Pure verkar kosta 349.900kr.

https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... fit-values


Lrf rabatten ger:

"ID.3  4 % rabatt, 4 500 kr bonus"

https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/


Med 70.000kr i elbilsstöd landar man på 261.404kr
för den billigaste ID3 bilen.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 09:36
av Skabb1
dd88 skrev:
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Det finns en hel del invändningar mot Teslas påstående då dom jämför äpplen med päron.

VW har en drös säkerhetssystem, krävs dock rätt utrustningspaket.
Intressant! Utveckla gärna. Eller finns det annan tråd där det är utvecklat?

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:00
av taliz
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Teslas autosteer är mycket bättre än övriga. Det vet man om man levt med en tesla ett tag och provat andra.
Teslas system slutar lite plötsligt funka utan man kan lita på att man inte hamnar i diket om man tex behöver pilla på navigatorn eller stereon nån sekund.
VWs filhållare i ID3 är helt kass, ett gammalt ping-pong system som inte håller en mitt i filen utan först styr tillbaka när man är på linjen. Ibland. Ofta kör det rakt över.
Med det sagt skall det i Max-versionerna ev. finnas ett system som funkar bättre(?).

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:00
av dd88
Skabb1 skrev:
dd88 skrev:
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Det finns en hel del invändningar mot Teslas påstående då dom jämför äpplen med päron.

VW har en drös säkerhetssystem, krävs dock rätt utrustningspaket.
Intressant! Utveckla gärna. Eller finns det annan tråd där det är utvecklat?
Finns massvis att läsa om man söker lite, men den här artikeln ger väl en någorlunda rättvis bild:
The main complaint about Tesla’s set of Autopilot data is that the system is mostly used on the highway versus city driving, where accidents are more common.

Therefore, it’s not really useful to compare those two datasets.

Also, the comparison with the overall NHTSA data also includes older vehicles, which are more likely to be involved in accidents than Tesla’s much more recent vehicles on average.

However, the data with Tesla vehicles without Autopilot and without active safety features is a more interesting comparison point in my opinion and it is promising.

It’s the best we have right now, but there’s definitely room for improvement.

https://electrek.co/2020/01/16/tesla-cr ... autopilot/

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:10
av markuswesterberg
taliz skrev:
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Teslas autosteer är mycket bättre än övriga. Det vet man om man levt med en tesla ett tag och provat andra.
Teslas system slutar lite plötsligt funka utan man kan lita på att man inte hamnar i diket om man tex behöver pilla på navigatorn eller stereon nån sekund.
VWs filhållare i ID3 är helt kass, ett gammalt ping-pong system som inte håller en mitt i filen utan först styr tillbaka när man är på linjen. Ibland. Ofta kör det rakt över.
Med det sagt skall det i Max-versionerna ev. finnas ett system som funkar bättre(?).
Jag är ganska besviken på just lane assist i min ID.3 Plus. Hade en T-Roc innan ett tag med lane assist som funkade klockrent och mjukt och bra. Den hade även autonödbroms, automatisk avståndsreglering eller vad det nu heter och lite annat. Att de inte låtit ID.3 Plus få samma system som en två år äldre gammal ICE utan verkar ha satt det (om ens lika bra??) enbart i Max-versionen är dåligt!

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:26
av RagWal
Fattar det som att "lane assist" och "travel assist" är olika nivåer av funktionalitet där den senare är mer av autopilot. Men är det någon som vet om det är samma hårdvara? Kanske OTA-uppgradering möjlig?

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:35
av PapaD
Vet ej, men om det går att trimma in så borde det uppdateras över tid. Jag är iaf jättenöjd med skyltigenkänning kopplat till adaptiva farthållaren. Superbra.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:53
av markuswesterberg
PapaD skrev:
Vet ej, men om det går att trimma in så borde det uppdateras över tid. Jag är iaf jättenöjd med skyltigenkänning kopplat till adaptiva farthållaren. Superbra.
Ja, DET är ett stort plus, glömde jag ju säga! Hoppas som sagt att de "uppgraderar" lane assist funktionen OTA så småningom så den blir lika bra som i T-Rocen.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 11:02
av chaffis75
markuswesterberg skrev:
taliz skrev:
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Teslas autosteer är mycket bättre än övriga. Det vet man om man levt med en tesla ett tag och provat andra.
Teslas system slutar lite plötsligt funka utan man kan lita på att man inte hamnar i diket om man tex behöver pilla på navigatorn eller stereon nån sekund.
VWs filhållare i ID3 är helt kass, ett gammalt ping-pong system som inte håller en mitt i filen utan först styr tillbaka när man är på linjen. Ibland. Ofta kör det rakt över.
Med det sagt skall det i Max-versionerna ev. finnas ett system som funkar bättre(?).
Jag är ganska besviken på just lane assist i min ID.3 Plus. Hade en T-Roc innan ett tag med lane assist som funkade klockrent och mjukt och bra. Den hade även autonödbroms, automatisk avståndsreglering eller vad det nu heter och lite annat. Att de inte låtit ID.3 Plus få samma system som en två år äldre gammal ICE utan verkar ha satt det (om ens lika bra??) enbart i Max-versionen är dåligt!
Exakt.. Lane assist är mer Ett system för att rädda dig från att inte köra av vägen om du är ouppmärksam, inte för att hålla dig i filen så man kan inte jämföra de med hur en tesla köra eftersom de är inte samma feature..
Får säga att namnet är inte så bra för de gör att man blir förvirrad över vad de egentligen är.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 11:54
av taliz
Verkar som funktionen i Max-versionerna av ID3/4 inte direkt är perfekt heller. Spökbroms++.
Kolla ca 5min in i denna:


Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 12:13
av Credde
taliz skrev:
Verkar som funktionen i Max-versionerna av ID3/4 inte direkt är perfekt heller. Spökbroms++.
Kolla ca 5min in i denna:

Man vill ju kopiera Tesla på det hela :mrgreen:

Men verkar till att vara en bug i mjukvaran / skyltläsningen / kartorna.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 13:06
av slugger75
Vad har ni läst/hört om räckvidden för ID.4?

Det står upp till 520 km WLTP, men nu i deras bilbyggare under tekniska data står 496 km WLTP. Under rubriken e-teknik skriver de "över 50 mil".

Vad gäller?

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id4.html

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 13:48
av mati
Det undrar jag också. Dessutom tror jag inte att en bil med 21" har samma förbrukning som en med 19".
Allting verkar vara lite oklart ännu. Det är likadant med dragvikten. På alla tyska siter och på yt säger de 1200kg, säljaren har fått samma info, men i VWs konfigurator står 1000kg.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 14:49
av Davidswe
Hej
Hur är det med krocktester på ID3, finns det några gjorda?
Är det en säker bil ?

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 14:55
av MarkusL
mati skrev:
Det undrar jag också. Dessutom tror jag inte att en bil med 21" har samma förbrukning som en med 19".
Allting verkar vara lite oklart ännu. Det är likadant med dragvikten. På alla tyska siter och på yt säger de 1200kg, säljaren har fått samma info, men i VWs konfigurator står 1000kg.
Det är väl inte fördelningen mellan metall/gummi i ett däck som avgör förbrukningen utan bredden på däcket. Större fälgar innebär ofta bredare däck i och för sig.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 15:58
av mati
MarkusL skrev:
mati skrev:
Det undrar jag också. Dessutom tror jag inte att en bil med 21" har samma förbrukning som en med 19".
Allting verkar vara lite oklart ännu. Det är likadant med dragvikten. På alla tyska siter och på yt säger de 1200kg, säljaren har fått samma info, men i VWs konfigurator står 1000kg.
Det är väl inte fördelningen mellan metall/gummi i ett däck som avgör förbrukningen utan bredden på däcket. Större fälgar innebär ofta bredare däck i och för sig.
Jo, det är faktiskt även "tjockleken" på däcket som bestämmer förbrukningen, inte bara bredden. Det finns en del förklaringsmodeller varför det är så. Mindre fälgar orsakar mindre turbulens än stora fälgar, hjulen är lättare med mindre metall, rullegenskaperna förändras, ingen aning vad som påverkar mest, men jag kan av egen erfarenhet intyga att mindre fälgar sänker förbrukningen drastiskt. Det kan handla om 10% och mer.
Det är klart att smalare däck gör en massa nytta också. Men då är det också mer uppenbart varför det blir så.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 18:24
av PapaD
Som Mati säger, mindre fälgar drar mindre genom många faktorer. En är arbetet i fjädring. En mjuk däckssida fjädrar med mindre förluster än stötdämpare. Dvs stumma däck fjädrar enbart med fjädringen och där äts energi upp av stötdämpare. Nackdel med mjuka däck är förstås sämre väghållning.