Re: VW I.D
Postat: 25 sep 2020 19:20
En VW pickup?
Vore det nåt?
Vore det nåt?
Jag gillar den faktiskt. Ingen dum idé alls. Även om jag själv aldrig skulle komma på tanken att skaffa en pickup så skulle jag gärna se mina grannar åka omkring i en såndär istället för vad de kör nu. Nu är det antingen stenålders VW caddy diesel som dödar varannan fotgängare med sina avgaser eller så är det k*kförlängare med vrålande monstermotor. Oavsett vilket så är det mina favorithatobjekt.PapaD skrev:Asgarv!
Den där ser verkligen ut som från Pixar! Amerikanerna skulle köpa den som (de) galningar (de är)!
Eftersom jag vill ha matrix LED bland annat så måste det nästan bli en max här också. Känns lite dumt att vi i Sverige inte får någon mellanmjölk-variant.backe skrev:Fått min offert nu. Det kommer definitivt att bli en bra kalkyl på den här bilen. Lutar lite åt max, skillnad/månad blir inte så stor och utrustningen blir då ganska lik den jag har.
Ni andra som är sugna, vilken modell lutar ni åt?
Jag tog inte med i-pace av samma anledning som jag skippade Kona och i3, jag anser att de är för små för att anses vara familjeelbilar. Nu ligger ju även Model 3, Polestar 2 och Leafen på gränsen IMHO.Bjelke skrev:Jaguaren då? Fulare än Leafen tom?onni skrev:Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).iAkita skrev:Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.
Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf
Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
Tack för ordentlig och fin genomgång!Laban skrev:Då har jag varit och provkört ID.3. Sammanfattar med att hade jag fått välja en andrabil fritt bland Kona, e-Niro, ID.3 osv så hade jag valt ID.3.
Utseende: Smaken är delad som baken, jag gillar den. Men mustachen förstör en del. Är det en efterhandskonstruktion för att skydda vindrutetorkarna på ett bättre sätt, lägre Cd... ? Vackert är det i alla fall inte. Men överlag rolig bil (design).
Bagage: Kanske stort för bilstorleken men en stor bil är det inte på det sättet. Fungerar som andrabil men någon bilsemester med familjen (två barn, 11, 13) lär det inte bli i en ID.3.
Jag tycker man skall ta med de, då de flesta familjer har fler än en bil, och dessa är utmärkta för många som andra familjebil.onni skrev:Jag tog inte med i-pace av samma anledning som jag skippade Kona och i3, jag anser att de är för små för att anses vara familjeelbilar. Nu ligger ju även Model 3, Polestar 2 och Leafen på gränsen IMHO.Bjelke skrev:Jaguaren då? Fulare än Leafen tom?onni skrev:Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).iAkita skrev:Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.
Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf
Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
mati skrev:Eftersom jag vill ha matrix LED bland annat så måste det nästan bli en max här också. Känns lite dumt att vi i Sverige inte får någon mellanmjölk-variant.backe skrev:Fått min offert nu. Det kommer definitivt att bli en bra kalkyl på den här bilen. Lutar lite åt max, skillnad/månad blir inte så stor och utrustningen blir då ganska lik den jag har.
Ni andra som är sugna, vilken modell lutar ni åt?
Jag har inte fått någon offert än. Sen är ju frågan vad man gör med "gamla" bilen, allt hänger ju på det. Den lär bli svårsåld nu och jag kanske är tvungen att behålla den till sist.
Om 3:an är på gnällen storleksmässigt som andrabil så är nog inte ID.3 något för er. Om det är bagageutrymmet som är problemet. Invändigt kan det fungera. Jag hade inget problem att sitta bakom förarsätet med förarstolen justerad enligt mitt tycke och smak, 190 cm lång.martinot skrev:Nu är jag själv inte direkt någon spekulant på en VW som varumärke (av flera anledningar), men hur stor är den i förhållande till M3 (som är nuvarande andrabil för oss idag, och vi kan nog inte tänka oss en mindre, ens som andrabil)?
Jag vet naturligtvis inte det, och frågan är vad man anser är ok betalt. Men det finns bevisligen numera nya e-tron:sar att köpa för ett pris som ligger under nuvarande restvärde för min 1,5 år gamla bil. Visst har jag en massa rolig (och dyr) utrustning på den, t.ex. Night Vision, men frågan är ju om det spelar någon större roll i slutändan, dvs om någon är beredd att betala mer för en begagnad bil än för en ny.backe skrev:Förstår problem med din nuvarande bil, men tror du att den är svår att få ok betalt för nu? Tycker begagnat verkar vara hett.
Det är en helt annan typ av bil. Jag har kört ett par Model 3:or och var länge sugen på en sr+. Men det här är en helt annan typ av bil. Enkel att kliva i och ur, inget lulllull, inga fartresurser (tittar på dig Taliz...). Så de som vill köra för fort och för hårt skall inte ens fundera på en ID.3. Storleksmässigt är det en golf+++, man sitter öppet och rymligt både fram och bak. Ingen lyx, enkla stadiga säten. En enkel bil helt enkelt. Men den känns riktigt välbyggd, den är tyst och jag hoppas den är lika bra i kvalitet som den verkar. Som andrabil fattar jag inte varför den skulle vara för liten, herregud, varför skall man ha två stora bilar? Men om du är Teslafreak (tittar på dig Taliz) så glöm det. Den här bilen är för de som vill ha en bra bil som inte krånglar först och främst. Hoppas jag...martinot skrev:
Nu är jag själv inte direkt någon spekulant på en VW som varumärke (av flera anledningar), men hur stor är den i förhållande till M3 (som är nuvarande andrabil för oss idag, och vi kan nog inte tänka oss en mindre, ens som andrabil)?
Det du beskriver stämmer troligen också på ID4 och även för väldigt många andra modeller från VW. Det är bland annat därför vi kör e-Golf och föredrar den e-tron alla dagar i veckan.PapaD skrev:Det är en helt annan typ av bil...
Tycker baksätet kunde haft några cm längre utrymme till framsätet, samt att jag gärna hade sett att lastutrymmet var en bit större (och gärna med en mer lättlastad baklucka, och saknar att den inte är elektrisk som på alla andra bilar). Annars så är jag i stort mycket nöjd med 3:an som andrabil (som förstabil hade den inte fungerat för oss).Laban skrev:Om 3:an är på gnällen storleksmässigt som andrabil så är nog inte ID.3 något för er. Om det är bagageutrymmet som är problemet. Invändigt kan det fungera. Jag hade inget problem att sitta bakom förarsätet med förarstolen justerad enligt mitt tycke och smak, 190 cm lång.martinot skrev:Nu är jag själv inte direkt någon spekulant på en VW som varumärke (av flera anledningar), men hur stor är den i förhållande till M3 (som är nuvarande andrabil för oss idag, och vi kan nog inte tänka oss en mindre, ens som andrabil)?
EuroNcap har väl inte testat den ännu men rimligen är den med i nästa runda.Davidswe skrev:Hej
Hur är det med krocktester på ID3, finns det några gjorda?
Är det en säker bil ?
Efter att både ägt och även kört många olika hyrbilar, så måste jag hålla med om Volvos stolar som nr 1. På god plats strax därefter så skulle jag sätta Teslas egenkonstruerade stolar som de som sitter i M3 (de i MS & MX är inte gjora av Tesla, utan köps in externt). På tredje plats så skulle jag nog säga sätta Audis stolar. Riktigt bra de också!Erxon skrev:Då har även jag provkört en ID.3 och kan mest jämföra mot den Leaf -18 jag kör mest idag. Har även nu en Zoe -20 som frun kör.
Det första jag kan säga var att stolarna var f-n så mycket skönare i folkan, men har inte heller haft någon bil med sämre stolar än Nissan.
Skulle helt klart kunna byta rakt av nu bara för stolarna skull. Sen kommer dessa stolar inte upp i de Volvo-stolar jag haft innan Nissan.
Ja, det är en jättefin bil, men jag kommer nog inte ha den kvar så länge till. Den kostar mig i privata pengar nånstans mellan 11 och 12-tusen varje månad. Det är helt enkelt inte rimligt, framförallt med tanke på att den mest bara står och samlar damm just nu. Hade jag kört mer med den så hade det kanske gått att motivera, men så som det när nu blir det ganska svårt. Dessutom är jag inte gjord av pengar.PapaD skrev:Det kanske är ett tecken Mati, du ska köra Etron helt enkelt.Sämre kan man ha det.
2,1 ton bil + 1 ton husvagn + passagerare + last i en bil med 300nm utan växellåda. Hmm...mati skrev:Ja, det är en jättefin bil, men jag kommer nog inte ha den kvar så länge till. Den kostar mig i privata pengar nånstans mellan 11 och 12-tusen varje månad. Det är helt enkelt inte rimligt, framförallt med tanke på att den mest bara står och samlar damm just nu. Hade jag kört mer med den så hade det kanske gått att motivera, men så som det när nu blir det ganska svårt. Dessutom är jag inte gjord av pengar.PapaD skrev:Det kanske är ett tecken Mati, du ska köra Etron helt enkelt.Sämre kan man ha det.
En ID4 är nog en bra bil för oss. Dragvikten på 1000kg är visserligen i klenaste laget, men det fungerar möjligen ändå för vår lilla husvagn. Den väger ju bevisligen inte så mycket så som min vägning visar. Och med tanke på att vågarna har en delning på 20kg blir man nog inte halshuggen om den skulle väga 1020kg vid en kontroll.![]()
Vi får helt enkelt inte lasta den mer än vi brukar göra. Det känns faktiskt som en okej kompromiss om det innebär att man har 5 eller 6 tusen mer i plånboken varje månad.