Sida 120 av 243
Re: Polestar 2
Postat: 06 sep 2020 13:48
av HelectriC
eizzmar skrev:Provkörde Polestar 2 igår. Efter att tidigare ha provkört model 3 och även gjorde det igår efteråt, så var jag inte alls imponerad av Polestar 2.
Mycket ”trängre” kupé. Mer ”stötig” och mindre dämpning även fast det inte var performance-varianten.
Mindre utrymme i frunken, mindre bagage och mindre i baksätet. Interiören dock var riktigt snygg och kändes välbyggd, en bra premiumkänsla helt enkelt.
Polestar kommer nog lyckas bra i framtiden med nya modeller men just nu enligt mig så vinner Tesla model 3 utan tvekan. De har tänkt till mer på hur systemet fungerar, inget krav på service, mer roliga funktioner, räckvidd, laddningsnätverket, uppdateringar mm.
En Polestar 2 måste in på service varje 3000 mil eller en gång varannat år, vilken för mig då skulle leda till en gång per år. Något jag vill slippa om jag byter till elbil från min nuvarande Bensin-bil. De har ju även kommit fram tidigare att mindre uppdateringar kommer ske via ”over the air” men att större uppdateringar måste installeras på plats på verkstad. Och där faller ytterligare en sak.
Nä summan av det är att Tesla just nu ger en bättre helhetsbild av ett roligt elbilsägande, men Polestar försöker absolut utmana. Ska bli roligt att följa Polestars resa framförallt med vad de kommande modellerna har att erbjuda.
Du har självklart din uppfattning och det är helt ok, men du behöver inte sprida lögner. PS2 har inget fast servicebehov som du beskriver. Den behöver en (1) service efter 2år, sen är det färdigt, inga fler krav på service efter det.
Re: Polestar 2
Postat: 06 sep 2020 14:14
av eizzmar
HelectriC skrev:eizzmar skrev:Provkörde Polestar 2 igår. Efter att tidigare ha provkört model 3 och även gjorde det igår efteråt, så var jag inte alls imponerad av Polestar 2.
Mycket ”trängre” kupé. Mer ”stötig” och mindre dämpning även fast det inte var performance-varianten.
Mindre utrymme i frunken, mindre bagage och mindre i baksätet. Interiören dock var riktigt snygg och kändes välbyggd, en bra premiumkänsla helt enkelt.
Polestar kommer nog lyckas bra i framtiden med nya modeller men just nu enligt mig så vinner Tesla model 3 utan tvekan. De har tänkt till mer på hur systemet fungerar, inget krav på service, mer roliga funktioner, räckvidd, laddningsnätverket, uppdateringar mm.
En Polestar 2 måste in på service varje 3000 mil eller en gång varannat år, vilken för mig då skulle leda till en gång per år. Något jag vill slippa om jag byter till elbil från min nuvarande Bensin-bil. De har ju även kommit fram tidigare att mindre uppdateringar kommer ske via ”over the air” men att större uppdateringar måste installeras på plats på verkstad. Och där faller ytterligare en sak.
Nä summan av det är att Tesla just nu ger en bättre helhetsbild av ett roligt elbilsägande, men Polestar försöker absolut utmana. Ska bli roligt att följa Polestars resa framförallt med vad de kommande modellerna har att erbjuda.
Du har självklart din uppfattning och det är helt ok, men du behöver inte sprida lögner. PS2 har inget fast servicebehov som du beskriver. Den behöver en (1) service efter 2år, sen är det färdigt, inga fler krav på service efter det.
Det jag skrev var vad deras personal eller ja ”specialist/agent” sa igår på Polestar Space i Göteborg. Om det nu är fel så får väl Polestar lära sin egna personal rätt då. Sorry. Hon var tydlig med o säga det igår att de just behöver service varannat år eller för varje 3000 mil...
Re: Polestar 2
Postat: 06 sep 2020 15:17
av Anonymous FTW
eizzmar skrev:Provkörde Polestar 2 igår. Efter att tidigare ha provkört model 3 och även gjorde det igår efteråt, så var jag inte alls imponerad av Polestar 2.
Mycket ”trängre” kupé. Mer ”stötig” och mindre dämpning även fast det inte var performance-varianten.
Mindre utrymme i frunken, mindre bagage och mindre i baksätet. Interiören dock var riktigt snygg och kändes välbyggd, en bra premiumkänsla helt enkelt.
Polestar kommer nog lyckas bra i framtiden med nya modeller men just nu enligt mig så vinner Tesla model 3 utan tvekan. De har tänkt till mer på hur systemet fungerar, inget krav på service, mer roliga funktioner, räckvidd, laddningsnätverket, uppdateringar mm.
En Polestar 2 måste in på service varje 3000 mil eller en gång varannat år, vilken för mig då skulle leda till en gång per år. Något jag vill slippa om jag byter till elbil från min nuvarande Bensin-bil. De har ju även kommit fram tidigare att mindre uppdateringar kommer ske via ”over the air” men att större uppdateringar måste installeras på plats på verkstad. Och där faller ytterligare en sak.
Nä summan av det är att Tesla just nu ger en bättre helhetsbild av ett roligt elbilsägande, men Polestar försöker absolut utmana. Ska bli roligt att följa Polestars resa framförallt med vad de kommande modellerna har att erbjuda.
Var väl någon här som var 210cm lång som inte fick plats under ratten på Model 3 men det gick i en Polestar 2 även om det visst var nätt till ratten. Sen visade Auto Motor och Sport att volymen på bagaget inte säger allt, är ju helt olika bagage på dem, blev rent djurplågeri att ha hundarna i bagaget på Model 3. Har ju varit ett himla surr om hundar nu under Corona så tycker inte det är en helt oväsentlig fördel.
Re: Polestar 2
Postat: 06 sep 2020 15:33
av taliz
Anonymous FTW skrev:
Var väl någon här som var 210cm lång som inte fick plats under ratten på Model 3 men det gick i en Polestar 2 även om det visst var nätt till ratten.
EQC var det väl snarare.
Jag kan dock inte riktigt förstå hur. Har provat EQC och kör ju en Model 3 till vardags.
Mycket mer plats i Model 3. Ratten i Model 3 går också att justera väldigt högt. EQC är mkt mer tight.
Men jag gillade hursomhelst EQC också.
Re: Polestar 2
Postat: 06 sep 2020 15:36
av Anonymous FTW
taliz skrev:Anonymous FTW skrev:
Var väl någon här som var 210cm lång som inte fick plats under ratten på Model 3 men det gick i en Polestar 2 även om det visst var nätt till ratten.
EQC var det väl snarare.
Jag kan dock inte riktigt förstå hur. Har provat EQC och kör ju en Model 3 till vardags.
Mycket mer plats i Model 3. Ratten i Model 3 går också att justera väldigt högt. EQC är mkt mer tight.
Men jag gillade hursomhelst EQC också.
I så fall mindes jag fel. Lyckas aldrig med mina sökningar av inlägg här heller.
Re: Polestar 2
Postat: 06 sep 2020 15:59
av HelectriC
eizzmar skrev:HelectriC skrev:eizzmar skrev:Provkörde Polestar 2 igår. Efter att tidigare ha provkört model 3 och även gjorde det igår efteråt, så var jag inte alls imponerad av Polestar 2.
Mycket ”trängre” kupé. Mer ”stötig” och mindre dämpning även fast det inte var performance-varianten.
Mindre utrymme i frunken, mindre bagage och mindre i baksätet. Interiören dock var riktigt snygg och kändes välbyggd, en bra premiumkänsla helt enkelt.
Polestar kommer nog lyckas bra i framtiden med nya modeller men just nu enligt mig så vinner Tesla model 3 utan tvekan. De har tänkt till mer på hur systemet fungerar, inget krav på service, mer roliga funktioner, räckvidd, laddningsnätverket, uppdateringar mm.
En Polestar 2 måste in på service varje 3000 mil eller en gång varannat år, vilken för mig då skulle leda till en gång per år. Något jag vill slippa om jag byter till elbil från min nuvarande Bensin-bil. De har ju även kommit fram tidigare att mindre uppdateringar kommer ske via ”over the air” men att större uppdateringar måste installeras på plats på verkstad. Och där faller ytterligare en sak.
Nä summan av det är att Tesla just nu ger en bättre helhetsbild av ett roligt elbilsägande, men Polestar försöker absolut utmana. Ska bli roligt att följa Polestars resa framförallt med vad de kommande modellerna har att erbjuda.
Du har självklart din uppfattning och det är helt ok, men du behöver inte sprida lögner. PS2 har inget fast servicebehov som du beskriver. Den behöver en (1) service efter 2år, sen är det färdigt, inga fler krav på service efter det.
Det jag skrev var vad deras personal eller ja ”specialist/agent” sa igår på Polestar Space i Göteborg. Om det nu är fel så får väl Polestar lära sin egna personal rätt då. Sorry. Hon var tydlig med o säga det igår att de just behöver service varannat år eller för varje 3000 mil...
Dom verkar ju ha ett visst utbildningsbehov när dom sprider felaktig information.
Re: Polestar 2
Postat: 06 sep 2020 16:39
av eizzmar
HelectriC skrev:eizzmar skrev:HelectriC skrev:eizzmar skrev:Provkörde Polestar 2 igår. Efter att tidigare ha provkört model 3 och även gjorde det igår efteråt, så var jag inte alls imponerad av Polestar 2.
Mycket ”trängre” kupé. Mer ”stötig” och mindre dämpning även fast det inte var performance-varianten.
Mindre utrymme i frunken, mindre bagage och mindre i baksätet. Interiören dock var riktigt snygg och kändes välbyggd, en bra premiumkänsla helt enkelt.
Polestar kommer nog lyckas bra i framtiden med nya modeller men just nu enligt mig så vinner Tesla model 3 utan tvekan. De har tänkt till mer på hur systemet fungerar, inget krav på service, mer roliga funktioner, räckvidd, laddningsnätverket, uppdateringar mm.
En Polestar 2 måste in på service varje 3000 mil eller en gång varannat år, vilken för mig då skulle leda till en gång per år. Något jag vill slippa om jag byter till elbil från min nuvarande Bensin-bil. De har ju även kommit fram tidigare att mindre uppdateringar kommer ske via ”over the air” men att större uppdateringar måste installeras på plats på verkstad. Och där faller ytterligare en sak.
Nä summan av det är att Tesla just nu ger en bättre helhetsbild av ett roligt elbilsägande, men Polestar försöker absolut utmana. Ska bli roligt att följa Polestars resa framförallt med vad de kommande modellerna har att erbjuda.
Du har självklart din uppfattning och det är helt ok, men du behöver inte sprida lögner. PS2 har inget fast servicebehov som du beskriver. Den behöver en (1) service efter 2år, sen är det färdigt, inga fler krav på service efter det.
Det jag skrev var vad deras personal eller ja ”specialist/agent” sa igår på Polestar Space i Göteborg. Om det nu är fel så får väl Polestar lära sin egna personal rätt då. Sorry. Hon var tydlig med o säga det igår att de just behöver service varannat år eller för varje 3000 mil...
Dom verkar ju ha ett visst utbildningsbehov när dom sprider felaktig information.
Ja tyvärr var uppfattningen att hon jag pratade med igår varken hade intresse av elbilar eller kunde mycket. Jag fick känslan av att jag kunde mer om elbilar och även om Polestar än hon själv. Man får hoppas de bättrar på sig så de inte sprider fel information.
Är det som du skrev om servicen samt att jag vet att den ingår för de första 5000 milen så är det ju bra!
Synd när personer dock som kanske tar henne på orden bara får den infon och sen visar det sig ej stämma...
Re: Polestar 2
Postat: 06 sep 2020 18:43
av HelectriC
Ja, det är bekräftat från program manager (eller nån liknande titel) att ägaren får första service gratis samt noll krav på fler efter det för att bibehålla garantin.
Re: Polestar 2
Postat: 06 sep 2020 19:47
av Gargamel
Anonymous FTW skrev:
Var väl någon här som var 210cm lång som inte fick plats under ratten på Model 3 men det gick i en Polestar 2 även om det visst var nätt till ratten. Sen visade Auto Motor och Sport att volymen på bagaget inte säger allt, är ju helt olika bagage på dem, blev rent djurplågeri att ha hundarna i bagaget på Model 3. Har ju varit ett himla surr om hundar nu under Corona så tycker inte det är en helt oväsentlig fördel.
Det låter som jag det. fast "bara" 207cm kort.
Re: Polestar 2
Postat: 07 sep 2020 16:42
av Anonymous FTW
Gargamel skrev:Anonymous FTW skrev:
Var väl någon här som var 210cm lång som inte fick plats under ratten på Model 3 men det gick i en Polestar 2 även om det visst var nätt till ratten. Sen visade Auto Motor och Sport att volymen på bagaget inte säger allt, är ju helt olika bagage på dem, blev rent djurplågeri att ha hundarna i bagaget på Model 3. Har ju varit ett himla surr om hundar nu under Corona så tycker inte det är en helt oväsentlig fördel.
Det låter som jag det. fast "bara" 207cm kort.
Det var alltså en Model 3 mot en EQC?
Re: Polestar 2
Postat: 07 sep 2020 18:28
av Elmil
I lördags fångade min centry en PS2 i det vilda. Jag laddade vid kanalen i Karlsborg och hade då haft besök på laddplatsen bredvid medan vi var borta.
Den är reggad på en IT-konsult i Lidköping som enligt car.info för närvarande besitter samtliga PS2 i Sverige, då de har en till..

Re: Polestar 2
Postat: 07 sep 2020 18:50
av Anonymous FTW
Elmil skrev:I lördags fångade min centry en PS2 i det vilda. Jag laddade vid kanalen i Karlsborg och hade då haft besök på laddplatsen bredvid medan vi var borta.
Den är reggad på en IT-konsult i Lidköping som enligt car.info för närvarande besitter samtliga PS2 i Sverige, då de har en till..

De kanske ska vaska en?
Re: Polestar 2
Postat: 07 sep 2020 19:07
av eizzmar
Elmil skrev:I lördags fångade min centry en PS2 i det vilda. Jag laddade vid kanalen i Karlsborg och hade då haft besök på laddplatsen bredvid medan vi var borta.
Den är reggad på en IT-konsult i Lidköping som enligt car.info för närvarande besitter samtliga PS2 i Sverige, då de har en till..

Inte så konstigt då att jag sett en Polestar 2 i Lidköping flera gånger senaste veckan. Jag bor nämligen i Lidköping

Re: Polestar 2
Postat: 07 sep 2020 19:35
av Gargamel
Anonymous FTW skrev:Gargamel skrev:Anonymous FTW skrev:
Var väl någon här som var 210cm lång som inte fick plats under ratten på Model 3 men det gick i en Polestar 2 även om det visst var nätt till ratten. Sen visade Auto Motor och Sport att volymen på bagaget inte säger allt, är ju helt olika bagage på dem, blev rent djurplågeri att ha hundarna i bagaget på Model 3. Har ju varit ett himla surr om hundar nu under Corona så tycker inte det är en helt oväsentlig fördel.
Det låter som jag det. fast "bara" 207cm kort.
Det var alltså en Model 3 mot en EQC?
Jag har provsuttit M3, PS2 och EQC.
M3 får jag inte in benen och kunna stänga dörren.
PS2 får jag in ben och igen dörren, men höger knä är då cirka centimetern från ratten (beroende på hur mycket gas).
EQC:n sitter jag som det nästan vore en lastbil, inga problem att bara "glida in" och sitta bra, med ratten på ett skönt ställe osv.
Re: Polestar 2
Postat: 07 sep 2020 19:58
av Anonymous FTW
Gargamel skrev:Anonymous FTW skrev:Gargamel skrev:Anonymous FTW skrev:
Var väl någon här som var 210cm lång som inte fick plats under ratten på Model 3 men det gick i en Polestar 2 även om det visst var nätt till ratten. Sen visade Auto Motor och Sport att volymen på bagaget inte säger allt, är ju helt olika bagage på dem, blev rent djurplågeri att ha hundarna i bagaget på Model 3. Har ju varit ett himla surr om hundar nu under Corona så tycker inte det är en helt oväsentlig fördel.
Det låter som jag det. fast "bara" 207cm kort.
Det var alltså en Model 3 mot en EQC?
Jag har provsuttit M3, PS2 och EQC.
M3 får jag inte in benen och kunna stänga dörren.
PS2 får jag in ben och igen dörren, men höger knä är då cirka centimetern från ratten (beroende på hur mycket gas).
EQC:n sitter jag som det nästan vore en lastbil, inga problem att bara "glida in" och sitta bra, med ratten på ett skönt ställe osv.
Då mindes jag rätt ändå, bara längden på dig som var 3 cm fel.
Re: Polestar 2
Postat: 07 sep 2020 21:43
av Fredrik j
Elmil skrev:I lördags fångade min centry en PS2 i det vilda. Jag laddade vid kanalen i Karlsborg och hade då haft besök på laddplatsen bredvid medan vi var borta.
Den är reggad på en IT-konsult i Lidköping som enligt car.info för närvarande besitter samtliga PS2 i Sverige, då de har en till..

Finns det bara två stycken polestar 2 i Sverige?
Re: Polestar 2
Postat: 07 sep 2020 22:49
av HelectriC
Fredrik j skrev:Elmil skrev:I lördags fångade min centry en PS2 i det vilda. Jag laddade vid kanalen i Karlsborg och hade då haft besök på laddplatsen bredvid medan vi var borta.
Den är reggad på en IT-konsult i Lidköping som enligt car.info för närvarande besitter samtliga PS2 i Sverige, då de har en till..

Finns det bara två stycken polestar 2 i Sverige?
2 Polestar 2

Re: Polestar 2
Postat: 07 sep 2020 22:53
av Anonymous FTW
Fredrik j skrev:Elmil skrev:I lördags fångade min centry en PS2 i det vilda. Jag laddade vid kanalen i Karlsborg och hade då haft besök på laddplatsen bredvid medan vi var borta.
Den är reggad på en IT-konsult i Lidköping som enligt car.info för närvarande besitter samtliga PS2 i Sverige, då de har en till..

Finns det bara två stycken polestar 2 i Sverige?
Måste vara Polestar 1, de är ovanliga.
Blev till och med en artikel nu när en såldes begagnad.
https://www.bytbil.com/nyheter/unikt-ko ... rige-29837
1143 stycken Polestar 2 tycker jag det ser ut som. Men fortfarande inga på Gotland som utlovades av Polestars chef.
Ser nu att car.info har två Polestar 2 i Västra Götaland som ligger i egen uppdelning under namnet "1st Generation", två prototyper kanske?
Re: Polestar 2
Postat: 08 sep 2020 13:23
av Frettoo
Var precis på Volvo i Väsby efter ett kundbesök
Säkert 20 bilar redo för leverans på gården, 80% performance
Ingen bil att titta på/sitta i
De får inte sälja polestar alls utan måste hänvisa allt till Showroom i stan
Re: Polestar 2
Postat: 08 sep 2020 17:29
av larsw
Polestar 2 bärgad - stendöd, gick inte ens öppna dörrarna
https://cornucopia.cornubot.se/2020/09/ ... e-ens.html
Ytterligare två inne på verkstaden visade det sig. Enbart i Göteborg.
Re: Polestar 2
Postat: 08 sep 2020 18:27
av Anonymous FTW
Fast jag tror nog att Polestar 2 är rätt överrepresenterad i just Göteborg.
Re: Polestar 2
Postat: 08 sep 2020 18:54
av Fredrik j
Elbilshatet är ju tröttsamt.
Re: Polestar 2
Postat: 08 sep 2020 19:00
av BrooklynS
Fredrik j skrev:
Elbilshatet är ju tröttsamt.
Men bloggen är starkt pro-Tesla, och har varit det under mååånga år...
Snarare anti-Kina.
Re: Polestar 2
Postat: 08 sep 2020 20:07
av larsw
Re: Polestar 2
Postat: 08 sep 2020 20:41
av Anonymous FTW
BrooklynS skrev:Fredrik j skrev:
Elbilshatet är ju tröttsamt.
Men bloggen är starkt pro-Tesla, och har varit det under mååånga år...
Snarare anti-Kina.
Fast Elon Musk har ju hyllat Kina, och åtminstone jag förknippar honom starkt med varumärket Tesla.
"China rocks in my opinion. The energy in China is great... There's like a lot of smart, hard-working people. And they're not entitled, they're not complacent, whereas I see in the United States increasingly much more complacency and entitlement especially in places like the Bay Area, and L.A. and New York,"
https://news.cgtn.com/news/2020-08-01/E ... index.html
Man bör nog kanske hylla bolag som Lockheed Martin som tillverkar F-35 om man inte gillar Kina.
Jag tror man vinner mest på att var opartisk om man driver blogg.