Sida 2 av 7

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 07:22
av HRidge
Nu verkar en Tesla Model 3 LR AWD ha blivit reggad på Tesla Motors Sweden.
Man ser den i slutet på denna sida https://biluppgifter.se/brukare/5569314098?page=4
Det är väl inte en kundbil? Det var inte min mening att sprida privata regnummer, tänkte bara att man nu kunde börja förhandla försäkring. Fordonet har förvisso inte kompletta uppgifter hos Transportstyrelsen men det kommer så småningom.

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 09:17
av frippan
HRidge skrev:
Nu verkar en Tesla Model 3 LR AWD ha blivit reggad på Tesla Motors Sweden.
Man ser den i slutet på denna sida https://biluppgifter.se/brukare/5569314098?page=4
Det är väl inte en kundbil? Det var inte min mening att sprida privata regnummer, tänkte bara att man nu kunde börja förhandla försäkring. Fordonet har förvisso inte kompletta uppgifter hos Transportstyrelsen men det kommer så småningom.
Är en hel drös med bilar, men inte så mycket info om de på Transsport styrelsen.

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 16:13
av fth
Tyvärr är även Model 3 tydligen registrerad med felaktig effekt:
model3.png
Jag antar att det blir samma problem med försäkring för 3:an som det har varit för S/X då?

/fth

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 17:16
av okaenrique
fth skrev:
Tyvärr är även Model 3 tydligen registrerad med felaktig effekt:
model3.png
Jag antar att det blir samma problem med försäkring för 3:an som det har varit för S/X då?

/fth


Model S 75 har 245 kW (333 hp) så model 3 kommer ha dyrare försäkring?

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 19:29
av Bjelke
okaenrique skrev:
fth skrev:
Tyvärr är även Model 3 tydligen registrerad med felaktig effekt:
model3.png
Jag antar att det blir samma problem med försäkring för 3:an som det har varit för S/X då?

/fth


Model S 75 har 245 kW (333 hp) så model 3 kommer ha dyrare försäkring?
Ja så kan det tyvärr bli...

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 19:31
av anna__
Men herregud de måste dom ju ändra?
Felaktiga uppgifter

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 19:32
av vigge50
anna__ skrev:
Men herregud de måste dom ju ändra?
Felaktiga uppgifter
Teslaägare har påverkat de i år, ingen skillnad. Att en plug-in hybrid endast registreras med fossilmotorns effekt är dock ett stort mysterium.

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 19:34
av Bjelke
Någon som har kolla på hur Jaguar (och snart e-tron) är reggade?
Någon mer med dubbla motorer som säljs redan?

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 19:35
av anna__
vigge50 skrev:
anna__ skrev:
Men herregud de måste dom ju ändra?
Felaktiga uppgifter
Teslaägare har påverkat de i år, ingen skillnad. Att en plug-in hybrid endast registreras med fossilmotorns effekt är dock ett stort mysterium.
bmf106 verkar rätt? Det är väl den Volvo importerade

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 19:38
av helix
Bjelke skrev:
Någon som har kolla på hur Jaguar (och snart e-tron) är reggade?
Någon mer med dubbla motorer som säljs redan?
300kW (402hk) för E-tron

Du kan kolla detaljerna med regnr: CJH22G (en av Audis pressbilar)

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 19:40
av anna__
fth skrev:
Tyvärr är även Model 3 tydligen registrerad med felaktig effekt:
model3.png
Jag antar att det blir samma problem med försäkring för 3:an som det har varit för S/X då?

/fth
Är det P som reg avser?

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 19:42
av helix
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 19:44
av anna__
Man kan ju hoppas, jag skulle dock veta om detr någon skillnad på ett reg nr som avser P vs den andra versionen

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 20:14
av fth
helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Alla Teslor i Sverige är felregistrerade med orimligt höga effekter (utom importerade som av någon anledning får behålla sina korrekta effekter från ursprungslandet). Jag tror både P och vanliga hamnar utanför försäkringsbolagens algoritmer, det är därför många bolag ger horribla offerter på >100,000:-/år för halvförsäkring. Det är bara bolag som i någon mån är bekanta med Tesla, t.ex TH, som öht försäkrar dom.

Det ser ut att kunna bli samma situation för Model 3.

/fth

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 20:25
av vigge50
fth skrev:
helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Alla Teslor i Sverige är felregistrerade med orimligt höga effekter (utom importerade som av någon anledning får behålla sina korrekta effekter från ursprungslandet). Jag tror både P och vanliga hamnar utanför försäkringsbolagens algoritmer, det är därför många bolag ger horribla offerter på >100,000:-/år för halvförsäkring. Det är bara bolag som i någon mån är bekanta med Tesla, t.ex TH, som öht försäkrar dom.

Det ser ut att kunna bli samma situation för Model 3.

/fth
När Trygghansa introducerade märkesförsäkringen hos Tesla så testade jag lite med registreringsnummer jag hittade på nätet med olika effekter. Resultatet var att det skilde mellan de med låg effekt och de med hög effekt(1000 kr/år?). Eftersom jag kollade så blev jag uppringd av Trygghansa och han/hon jag pratade menade att trafikförsäkringen som var en del av försäkringen var via ett annat bolag och denna är direkt kopplad till den registrerade effekten. Om detta stämmer fortfarande och på andra bolag vet jag ej.

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 20 feb 2019 22:16
av Svenssons
fth skrev:
helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Alla Teslor i Sverige är felregistrerade med orimligt höga effekter (utom importerade som av någon anledning får behålla sina korrekta effekter från ursprungslandet). Jag tror både P och vanliga hamnar utanför försäkringsbolagens algoritmer, det är därför många bolag ger horribla offerter på >100,000:-/år för halvförsäkring. Det är bara bolag som i någon mån är bekanta med Tesla, t.ex TH, som öht försäkrar dom.

Det ser ut att kunna bli samma situation för Model 3.

/fth
Det är inte alla Teslor som har fel registrerad effekt. Transportstyrelsen registrerade korrekt information första 1-2 åren. Därefter hittade de på nya uppgifter för effekten som inte finns i CoC. Vid import får alla bilar, oavsett märke eller modell, behålla uppgifterna från ursprungslandet. Bylund har t.ex. skrivit om sin Porsche.

Alla försäkringsbolag tittar inte blint på motoreffekten. Jag har t.ex. LF Kalmar och klarar mig hyfsat OK på min Model X med Transportstyrelsens fiktiva 772 hästkrafter/568 kW utan Ludicrous mode...

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 21 feb 2019 16:31
av RagWal
frippan skrev:
HRidge skrev:
Nu verkar en Tesla Model 3 LR AWD ha blivit reggad på Tesla Motors Sweden.
Man ser den i slutet på denna sida https://biluppgifter.se/brukare/5569314098?page=4
Det är väl inte en kundbil? Det var inte min mening att sprida privata regnummer, tänkte bara att man nu kunde börja förhandla försäkring. Fordonet har förvisso inte kompletta uppgifter hos Transportstyrelsen men det kommer så småningom.
Är en hel drös med bilar, men inte så mycket info om de på Transsport styrelsen.
Är det något med bilarna som inte är klart i registreringsprocessen? Känns lite märkligt att man tar det i delar. Vad kan det bero på ni som vet. Har det flutit på i andra länder?

Säkert så att man förhalar registreringsprocessen så de ska få med släpvikten. Finns inga andra rimliga förklaringar. :D

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 12:09
av Franz
I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 12:21
av MyEE
Franz skrev:
I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
Franz - Du som verkar ha lite koll på detta, hur lång är processen från för-regade till ”hel” regade bilar?

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 12:23
av fth
Svenssons skrev:
Därefter hittade de på nya uppgifter för effekten som inte finns i CoC.
Uppgifterna finns iofs i CoC, men Transportstyrelsen väljer fel siffra, se följande från min bils CoC:
power.png
Siffran som skall användas enligt "Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE)" är 27.4, dvs 79kW, men Transportstyrelsen summerar istället motorernas värde under 27.3, dvs 386kW i mitt fall (inte P). Jag tror faktiskt att även min bil inledningsvis också var registrerad med 586kW, men att det ändrades till det något mer korrekta 386kW vid ett senare tillfälle.

/fth

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 14:20
av Franz
MyEE skrev:
Franz skrev:
I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
Franz - Du som verkar ha lite koll på detta, hur lång är processen från för-regade till ”hel” regade bilar?
Om vi tittar på Tesla för 2018 var snitt-tiden 19 dagar och medianen 13 dagar. Det är en del bilar som varit för-registrerade i väldigt många dagar som drar upp snittet så medianen är nog mest intressant. Det vanligaste är dock 7 dagar även om det finns gott om bilar med färre än 7 dagar. Några bilar som blivit registrerade dagen därpå till och med. Nu har jag exkluderat privatimporterade bilar samt bilar som inte ännu registrerats (t.ex. utställningsbilar).
register_time.png
(Peaken är vid 7 dagar)

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 15:21
av TiborBlomhall
Franz skrev:
MyEE skrev:
Franz skrev:
I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
Franz - Du som verkar ha lite koll på detta, hur lång är processen från för-regade till ”hel” regade bilar?
Om vi tittar på Tesla för 2018 var snitt-tiden 19 dagar och medianen 13 dagar. Det är en del bilar som varit för-registrerade i väldigt många dagar som drar upp snittet så medianen är nog mest intressant. Det vanligaste är dock 7 dagar även om det finns gott om bilar med färre än 7 dagar. Några bilar som blivit registrerade dagen därpå till och med. Nu har jag exkluderat privatimporterade bilar samt bilar som inte ännu registrerats (t.ex. utställningsbilar).
register_time.png
(Peaken är vid 7 dagar)
Wow, jag tror du får månadens pris för "mest uttömmande svar på en enkel fråga" :shock: :D med diagram å allt! :D

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 16:16
av fth
Är det förresten någon som har sett vilka effekter e-tron, i-pace etc får i fordonsregistret? Man undrar ju om det bara är Tesla som får de absurda siffrorna...

/fth

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 16:20
av fth
fth skrev:
Är det förresten någon som har sett vilka effekter e-tron, i-pace etc får i fordonsregistret? Man undrar ju om det bara är Tesla som får de absurda siffrorna...
Sorry, det fanns ju uppgifter t.o.m i den här tråden :oops:

/fth

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 16:24
av fth
helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Det skiljer sig säkert mellan bolag, men jag begärde en offert från WaterCircles nu och fick då en absurd siffra, när jag ifrågasatte den så fick jag följande svar:
Jag känner till att vissa Tesla bilar är registrerade med motor effekten 66kW – 79kW, men våra premier baseras på dem uppgifterna som vi hämtar ifrån Transportstyrelsen, skulle din Tesla vara registrerad med effekten 79kw skulle det bli en mycket lägre premie.

Detta är dock inget som vi manuellt kan ändra på utan om transportstyrelsen går med på att ändra på Motoreffekten, kW:386 så kan vi räkna om försäkringspremien.

När vi räknar fram en försäkringspremie på en bil som har registrerad motoreffekt 386kW så blir det alltid dyrare kostnad eftersom vårt system ser då bilen som "högklassad fordon" och bilar som faller in i den kategorin är bland annat Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller.
Den felaktiga effekten gör alltså definitivt att vi har mycket färre försäkringar att välja på och därmed sämre konkurrens och högre priser. :x

/fth