Jag kollade "P2 Beta" för Terminal 5 på länken du skrev och där står det:
"Kostnadsfri buss till/från terminalerna var 12:e min mellan 04:00-09:00 och 13:00-19:00. Övriga tider var 15:e min. Observera, parkeringen har inga laddstolpar för elbilar. Maximal höjd vid in- och utfart 290 cm
Kameraövervakade in- och utfarter"
På Swedavias hemsida står det "Observera, parkeringen har inga laddstolpar för elbilar." för långtidsparkeringen P2 Beta. Menar de då att det inte finns några laddstolpar med typ-2 kontakter eller att det inte finns någon möjlighet att ladda där längre? Ett schukouttag duger gott för mig. Även hur många tillgängliga uttag det finns skulle jag också vilja veta? Någon som vet? Kommer att komma dit med rätt tomma batterier.
Parkera på P41 istället..
Då tar jag hellre en taxi. Det blir billigare...
Jag betalade ca 950:- för 8 dagar. Så du bor nog nära Arlanda i sådana fall.
Men det kan ju inte riktigt stämma då säger att du kommer att ha ett ganska tomt batteri.
Det finns ju andra P-hus på Arlanda som är billigare säkert annars.
Jag såg dessutom att utomhusparkeringen bredvid P41 hade laddstolpar. Borde ju vara ändå billigare.
Det blir väldigt mycket off-topic nu, men ärligt så tänkte jag mest att du bara ville vara dryg, för när jag kollade upp priset på P41 så stod det att det kostar 340kr/dygn och ska man vara borta 14 dagar så blir det 4760kr. Det är rätt dyrt om du frågar mig. Men sen såg jag att man kan få rabatt på det priset. Vilket också känns som bakvänd reklam från Svedavias sida. De flesta andra brukar visa ett lägsta pris och sen är det egentligen dyrare medan svedavia gör tvärtom.
Hursomhelst, så var det inte det jag undrade. Jag vet att det finns laddplatser på andra ställen vid Arlanda.
Ett alternativ är ju någon av långtidsparkeringarna en bit ifrån. Fler av dem erbjuder laddning av elbil som en extra service. Även om bilen klarar det utan problem utan laddning så är det ju rätt skönt att kunna lämna med en fulladdad bil och slippa åka och ladda nästan direkt - med kallt batteri.
Men är man bara borta någon vecka eller två är det ju otroligt smidigt att stå på en av de riktigt terminalnära parkeringarna.
Jag kollade "P2 Beta" för Terminal 5 på länken du skrev och där står det:
"Kostnadsfri buss till/från terminalerna var 12:e min mellan 04:00-09:00 och 13:00-19:00. Övriga tider var 15:e min. Observera, parkeringen har inga laddstolpar för elbilar. Maximal höjd vid in- och utfart 290 cm
Kameraövervakade in- och utfarter"
Så jag antar att de glömt uppdatera sin hemsida?
Stämmer. Länge sedan de stängde dem (mer än ett år iaf). Trodde de tänkte ersätta med riktiga laddare men vet inte varför det dröjer.
Spelar ju dock ingen roll i praktiken då P1 är helt överlägsen Beta. Dock kanske en risk framöver nu när samhället "öppnar upp" att det blir fullt på P1 om inte Beta finns som backup.
På Swedavias hemsida står det "Observera, parkeringen har inga laddstolpar för elbilar." för långtidsparkeringen P2 Beta. Menar de då att det inte finns några laddstolpar med typ-2 kontakter eller att det inte finns någon möjlighet att ladda där längre? Ett schukouttag duger gott för mig. Även hur många tillgängliga uttag det finns skulle jag också vilja veta? Någon som vet? Kommer att komma dit med rätt tomma batterier.
Parkera på P41 istället..
Då tar jag hellre en taxi. Det blir billigare...
Jag betalade ca 950:- för 8 dagar. Så du bor nog nära Arlanda i sådana fall.
Men det kan ju inte riktigt stämma då säger att du kommer att ha ett ganska tomt batteri.
Det finns ju andra P-hus på Arlanda som är billigare säkert annars.
Jag såg dessutom att utomhusparkeringen bredvid P41 hade laddstolpar. Borde ju vara ändå billigare.
Det blir väldigt mycket off-topic nu, men ärligt så tänkte jag mest att du bara ville vara dryg, för när jag kollade upp priset på P41 så stod det att det kostar 340kr/dygn och ska man vara borta 14 dagar så blir det 4760kr. Det är rätt dyrt om du frågar mig. Men sen såg jag att man kan få rabatt på det priset. Vilket också känns som bakvänd reklam från Svedavias sida. De flesta andra brukar visa ett lägsta pris och sen är det egentligen dyrare medan svedavia gör tvärtom.
Hursomhelst, så var det inte det jag undrade. Jag vet att det finns laddplatser på andra ställen vid Arlanda.
Varför parkera utomhus då man kan stå inomhus för nån krona extra?
Jag betalade ca 950:- för 8 dagar. Så du bor nog nära Arlanda i sådana fall.
Men det kan ju inte riktigt stämma då säger att du kommer att ha ett ganska tomt batteri.
Det finns ju andra P-hus på Arlanda som är billigare säkert annars.
Jag såg dessutom att utomhusparkeringen bredvid P41 hade laddstolpar. Borde ju vara ändå billigare.
Det blir väldigt mycket off-topic nu, men ärligt så tänkte jag mest att du bara ville vara dryg, för när jag kollade upp priset på P41 så stod det att det kostar 340kr/dygn och ska man vara borta 14 dagar så blir det 4760kr. Det är rätt dyrt om du frågar mig. Men sen såg jag att man kan få rabatt på det priset. Vilket också känns som bakvänd reklam från Svedavias sida. De flesta andra brukar visa ett lägsta pris och sen är det egentligen dyrare medan svedavia gör tvärtom.
Hursomhelst, så var det inte det jag undrade. Jag vet att det finns laddplatser på andra ställen vid Arlanda.
Varför parkera utomhus då man kan stå inomhus för nån krona extra?
Snarare ungefär dubbla priset, om man inte ska stå vid "fel" terminal = både jobbigare och längre tid att ta sig till flyget än från långtidarna... Dessutom mindre trängsel = mindre risk för dörruppslag och fälgskrap.
En annan offtopic: Jag har ett hus i Rosersberg nära Arlanda där taxi-avståndet till Arlanda med en Uber kostar ett par hundringar. Vad skulle man vara beredd att betala för en elbilsplats med tillgång till underhållsladdning av el? Och finns det annonsplatser? Dvs var skulle man kunna tänkas annonsera ut ett dylikt erbjudande?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Nåväl. Någon som har rest till Arlanda på sistone och vet hur tillgång till laddplatser är? Ringde parkeringen och de uppgav exempelvis att det finns 17 laddplatser i något av parkeringshusen där det totalt finns 800 platser....
Parkerade på P41 senast. Bottenplan har gott om laddare och det var högst halvfullt förra helgen. Finns även i P51, och säkert fler om du googlar lite.
Parkerade på P41 senast. Bottenplan har gott om laddare och det var högst halvfullt förra helgen. Finns även i P51, och säkert fler om du googlar lite.
Parkerade också i P41 då (14e till 26e mars). Håller med, skulle uppskatta att det var ca 1/3 beläggning på laddarna både när vi kom och när vi åkte.
P41 har också väldigt bra pris vid förbokning, antagligen pga att Terminal 4 är avstängd och folk inte orkar gå några hundra meter extra
Om jag parkerar en vecka och schemalägger i bilen att den ska ladda nån timme varje dygn kan man räkna med att det funkar på laddarna på Arlanda, t.ex P41?
Om jag parkerar en vecka och schemalägger i bilen att den ska ladda nån timme varje dygn kan man räkna med att det funkar på laddarna på Arlanda, t.ex P41?
Varför?
Jag stod 15 dygn i april och laddnivån gick ned 2%.
Det fanns möjlighet att parkera vid en laddstolpe på den långtidsparkering jag valde. Det skulle kosta 500:-
Om jag parkerar en vecka och schemalägger i bilen att den ska ladda nån timme varje dygn kan man räkna med att det funkar på laddarna på Arlanda, t.ex P41?
Varför inte helt enkelt ställa laddgräns på 50% och sedan dra upp det till 100 procent innan du går på planet hem?
Så gör jag alltid. Vad är bra med att ladda en timme per dygn?
Info om P2 Beta: ja, det är schuko så det räcker med UMC’n. Strömmen är på hela tiden bilen är inkopplad och slås inte av när laddningen är klar. Det gör att man kan ha vaktläget på och kolla hur bilen mår utan att vara orolig för att stå med tomt batteri när man kommer hem.
Info om P2 Beta: ja, det är schuko så det räcker med UMC’n. Strömmen är på hela tiden bilen är inkopplad och slås inte av när laddningen är klar. Det gör att man kan ha vaktläget på och kolla hur bilen mår utan att vara orolig för att stå med tomt batteri när man kommer hem.
Tömmer den ur sig så fort menar du alltså?
Sentry drar 8% per dygn. Kolla i appen drar nästan ingenting. Vid mitt exempel med 2% på drygt två veckor kollade jag i appen dagligen.
Oh shit. Vad är det, 80 kWh i ett batteri? Så kamerorna drar nära 6,5 kWh per dygn?!
Snabbladdar du kostar det alltså 500 spänn för två veckor för att kamerorna skall spela in...
Oh shit. Vad är det, 80 kWh i ett batteri? Så kamerorna drar nära 6,5 kWh per dygn?!
Snabbladdar du kostar det alltså 500 spänn för två veckor för att kamerorna skall spela in...
Jag som normalt laddar en timme i veckan skulle behöva ställa bilen vid en laddstolpe en natt varje vecka om jag hade Sentry igång hemma.
Dock lite billigare, 3 kr/kWh.
Om jag parkerar en vecka och schemalägger i bilen att den ska ladda nån timme varje dygn kan man räkna med att det funkar på laddarna på Arlanda, t.ex P41?
Varför?
Jag stod 15 dygn i april och laddnivån gick ned 2%.
Det fanns möjlighet att parkera vid en laddstolpe på den långtidsparkering jag valde. Det skulle kosta 500:-
Pejvic skrev:
Varför inte helt enkelt ställa laddgräns på 50% och sedan dra upp det till 100 procent innan du går på planet hem?
Så gör jag alltid. Vad är bra med att ladda en timme per dygn?
Ja om ni måste veta varför så...
Ställer jag bilen utan laddning så gör jag det med <60% SoC. Det gör jag oftast hemma för att vara rädd om batteriet. Men då måste vi stanna till och ladda för att komma hem när det är mitt i natten och familjen kanske sover gott i bilen.
Alternativet är att ladda på parkeringen, det kostar inget extra på Arlanda. Enklast är ju såklart att göra som Pejvic säger och det hade jag gjort om jag visste att det skulle funka. Dock så finns det rapporter om att på Ioniq 5 stängs bilens uppkoppling av efter 4 alt. 7 dygn. Den gillar tydligen inte heller att stå med laddsladden ansluten en längre tid, finns nån bug som gör att 12V dras ur för vissa. Min tanke då var att låta den ladda lite varje dygn för då laddas 12V samt att den kommer inte stå alltför länge med hög SoC. Petigt, jag vet.
Benstocken har vi stått vid många gånger (nu var det länge sedan dock) och där har vi alltid tyckt det varit bra.
De erbjuder en hel del extratjänster, som varm och tinad bil vid återkomst.
Nu hittar jag inget specifikt på hemsidan men ring och fråga?
Kanske kan antingen erbjuda laddplats eller erbjuda att ladda på en gång i veckan eller så?