Sida 2 av 2
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 04 nov 2020 17:15
av LasseTM
kenjon skrev:frippan skrev:Pontus skrev:Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.
Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?
Vet inte om det är relevant information, men när jag var i Danmark ganska nyligen slutade min bil att läsa skyltarna där.
Måste ha med skyltarna utformning att göra eller om landet sätter gränserna det låter jag vara osagt.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 04 nov 2020 17:23
av frippan
kenjon skrev:frippan skrev:Pontus skrev:Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.
Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?
Ingen som vet förutom Tesla, men det är väldigt troligt. Om inte annat så lär ju de inte träna datorn för svenska regler och vägskyltar.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 04 nov 2020 17:35
av JonasH
När NoA släpptes först i Norge så funkade det i Sverige. Tror trafikregler är ganska lika i Norge så det kan funka för Norrmännen.
Sen är det ju frågan om det är tillåtet.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 04 nov 2020 17:46
av AGCF
Som jag fattar det gäller ECE reglementet alla system där föraren hela tiden ska övervaka och vara beredd att ta över. Så Teslas system faller där under så länge de inte är beredda att ta över ansvaret från föraren.