Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad
Postat: 08 nov 2020 18:10
Blandar ni inte ihop teslas FSD med autonoma bilar av level5?
Det är ju ett avancerat förarhjälpmedel han säljer.
Det är ju ett avancerat förarhjälpmedel han säljer.
Kan jag välja mellan att köra eller vara passagerare väljer jag att köra varje gång. Efter att jag sålt bilen igår konstaterade min fru att hon inte kört den bilen alls, på de tre åren vi haft den. Bilen innan körde hon en gång, för att hämta upp mig när cykeln gått sönder.OfarligTesla skrev:Ja då är det inget för dig oavsett pris, själv tycker jag inte det är speciellt kul att sitta i bilköer eller ligga på motorvägen längre sträckor så jag gör gärna annat under tiden. Man kan ju också tjäna pengar när bilen kör så kan man ägna sig åt annat. Alternativt kan man ju som sagt tjäna pengar medan bilen kör.Banane skrev:
På min fritid tycker jag om att köra bil.
Jag har betalat för total självkörning. Att bilen själv ska köra utan någon inblandning från en förare. Att bilen, när jag inte använder den, om jag tecknat speciellt avtal med Tesla, ska kunna ta komersiella uppdrag. Den enda asterisken/special-terms var att det måste vara godkänt i lokal lag för att kunna användas. Så stod det iaf när jag beställde i december 2016.Fredrik j skrev:Blandar ni inte ihop teslas FSD med autonoma bilar av level5?
Det är ju ett avancerat förarhjälpmedel han säljer.
Hur länge tror du att får vänta på det där?mans71 skrev:Jag har betalat för total självkörning. Att bilen själv ska köra utan någon inblandning från en förare. Att bilen, när jag inte använder den, om jag tecknat speciellt avtal med Tesla, ska kunna ta komersiella uppdrag. Den enda asterisken/special-terms var att det måste vara godkänt i lokal lag för att kunna användas. Så stod det iaf när jag beställde i december 2016.Fredrik j skrev:Blandar ni inte ihop teslas FSD med autonoma bilar av level5?
Det är ju ett avancerat förarhjälpmedel han säljer.
Jag lär nog få vänta väääldigt länge. Har väntat drygt 3 år nu på leverans...Fredrik j skrev:Hur länge tror du att får vänta på det där?mans71 skrev:Jag har betalat för total självkörning. Att bilen själv ska köra utan någon inblandning från en förare. Att bilen, när jag inte använder den, om jag tecknat speciellt avtal med Tesla, ska kunna ta komersiella uppdrag. Den enda asterisken/special-terms var att det måste vara godkänt i lokal lag för att kunna användas. Så stod det iaf när jag beställde i december 2016.Fredrik j skrev:Blandar ni inte ihop teslas FSD med autonoma bilar av level5?
Det är ju ett avancerat förarhjälpmedel han säljer.
Kommersiella uppdrag? Är det bara lagar som i väggen?
Nej, men det känns ju ungefär som om man har blivit lovad detholden skrev:Köpte du Eiffeltornet också
Det är spännande med AI. Det är sjukt svårt att tänka sig det just nu, men det är ju inte på något sätt omöjligt att nå dit.Fredrik j skrev:Självkörande bil som är dubbelt så bra som en människa under nästan alla omständigheter alltså?
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.martinot skrev:Exakt. Är det för enkelt att tjäna pengar, så blir det alltid en enorm överetablering, med utslagningar eller prisdumpning som följd.Banane skrev:Elmil skrev:Om det där händer överhuvudtaget i Sverige kommer dagens bilar redan vara utdaterade om inte skrotade.Sabbe skrev:Om det blir så att bilen kan generera 300.000kr/år i vinst till ägaren så är en kostnad på 5000kr/månad för FSD rimligt enligt mig.
Även om robot-taxi blir verklighet tror jag det blir svårt att nå den lönsamheten. Branscher där man kan skära guld med täljkniv blir snabbt överetablerade.
Simpel marknadsekonomi.
I alla fall finns det ju inget som säger att det skulle bli lönsammare för den som äger själva fordonet.larsw skrev:Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.martinot skrev:Exakt. Är det för enkelt att tjäna pengar, så blir det alltid en enorm överetablering, med utslagningar eller prisdumpning som följd.Banane skrev:Elmil skrev:Om det där händer överhuvudtaget i Sverige kommer dagens bilar redan vara utdaterade om inte skrotade.Sabbe skrev:Om det blir så att bilen kan generera 300.000kr/år i vinst till ägaren så är en kostnad på 5000kr/månad för FSD rimligt enligt mig.
Även om robot-taxi blir verklighet tror jag det blir svårt att nå den lönsamheten. Branscher där man kan skära guld med täljkniv blir snabbt överetablerade.
Simpel marknadsekonomi.
Underbart!mans71 skrev:Jag lär nog få vänta väääldigt länge. Har väntat drygt 3 år nu på leverans...Fredrik j skrev:Hur länge tror du att får vänta på det där?mans71 skrev:Jag har betalat för total självkörning. Att bilen själv ska köra utan någon inblandning från en förare. Att bilen, när jag inte använder den, om jag tecknat speciellt avtal med Tesla, ska kunna ta komersiella uppdrag. Den enda asterisken/special-terms var att det måste vara godkänt i lokal lag för att kunna användas. Så stod det iaf när jag beställde i december 2016.Fredrik j skrev:Blandar ni inte ihop teslas FSD med autonoma bilar av level5?
Det är ju ett avancerat förarhjälpmedel han säljer.
Kommersiella uppdrag? Är det bara lagar som i väggen?Så här såg det ut då jag beställde;
Taxiföraren kostar närmare 1 miljon kronor per år så om man tar bort den så kan man erbjuda robotaxi för långt under dagens taxipriser. Dessutom kan bilen köras betydligt fler timmar per dygn pga utebliven vila och matpauser.larsw skrev:
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Det finns ju inget som talar för att det är fordonsägaren som skulle få denna eventuella besparing utbetald.Sabbe skrev:Taxiföraren kostar närmare 1 miljon kronor per år så om man tar bort den så kan man erbjuda robotaxi för långt under dagens taxipriser. Dessutom kan bilen köras betydligt fler timmar per dygn pga utebliven vila och matpauser.larsw skrev:
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Absolut.Fredrik j skrev:Sabbe skrev:Så det finns alltså människor som köpt FSD av tesla i tron att bilen ska bli level5 och att dom då ska själva ska tjäna pengarna som sparas in på att inte ha en chaufför?larsw skrev:
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Vad gör dig till talesperson för alla dess personer? Det stämmer iaf inte på mig.Vulgarsonic skrev:Absolut.Fredrik j skrev:Sabbe skrev:Så det finns alltså människor som köpt FSD av tesla i tron att bilen ska bli level5 och att dom då ska själva ska tjäna pengarna som sparas in på att inte ha en chaufför?larsw skrev:
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Samma människor tror också att det är lagstiftningen som är enda eller största hindret för detta.
Det var ju några år sedan Elon lovade full självkörning innan det året var slut. Är man inte insatt så känns det ju märkligt att folk bara står och ljuger rakt upp och ner samt säljer någon slags produkt som helt uppenbart inte finns och inte kommer att finnas inom rimlig tid om man ser till en normal bils livslängd.Vulgarsonic skrev:Absolut.Fredrik j skrev:Sabbe skrev:Så det finns alltså människor som köpt FSD av tesla i tron att bilen ska bli level5 och att dom då ska själva ska tjäna pengarna som sparas in på att inte ha en chaufför?larsw skrev:
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Samma människor tror också att det är lagstiftningen som är enda eller största hindret för detta.
Jaha.mans71 skrev:Vad gör dig till talesperson för alla dess personer? Det stämmer iaf inte på mig.Vulgarsonic skrev:Absolut.Fredrik j skrev:Sabbe skrev:Så det finns alltså människor som köpt FSD av tesla i tron att bilen ska bli level5 och att dom då ska själva ska tjäna pengarna som sparas in på att inte ha en chaufför?larsw skrev:
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Samma människor tror också att det är lagstiftningen som är enda eller största hindret för detta.
Absolut! Som det ser ut nu så kommer FSD Beta att rullas ut till ytterligare användare om cirka 2 veckor. Ta en titt på FSD Beta 6 och jämför med det som släpptes för bara några veckor sedan. Det går undan nu.Fredrik j skrev:Det finns ju inget som talar för att det är fordonsägaren som skulle få denna eventuella besparing utbetald.Sabbe skrev:Taxiföraren kostar närmare 1 miljon kronor per år så om man tar bort den så kan man erbjuda robotaxi för långt under dagens taxipriser. Dessutom kan bilen köras betydligt fler timmar per dygn pga utebliven vila och matpauser.larsw skrev:
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Så det finns alltså människor som köpt FSD av tesla i tron att bilen ska bli level5 och att dom då ska själva ska tjäna pengarna som sparas in på att inte ha en chaufför?
Jodu, det kommer att bli braskande rubriker. Gammelbilskribenter kommer att gå i spinn och producera domedagsprofetior...Fredrik j skrev:Ja det går ju onekligen undan nu mot den punkt där det ofrånkomligt händer en olycka som beror på att kunden missuppfattat hur självkörande bilen var och Tesla kommer bli tvungna att skylla på kundens hantering.
För inte planerar man att ta över ansvaret för framfarten redan om två veckor?
Precis. Det kan ju ha stor betydelse hur man hanterar det. Vi får anta att det redan nu finns en strategi.Jerker skrev:Jodu, det kommer att bli braskande rubriker. Gammelbilskribenter kommer att gå i spinn och producera domedagsprofetior...Fredrik j skrev:Ja det går ju onekligen undan nu mot den punkt där det ofrånkomligt händer en olycka som beror på att kunden missuppfattat hur självkörande bilen var och Tesla kommer bli tvungna att skylla på kundens hantering.
För inte planerar man att ta över ansvaret för framfarten redan om två veckor?