Förbrukning i verkligheten.

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av holden »

Banane skrev:
Vad gäller elbilsmotståndare så skit i vad de säger. Det som hindrar mig från att byta tillbaka till en bil med förbränningsmotor är varken ekonomi eller miljö. Det är upplevelsen. Jag tycker det är mycket trevligare att köra på el, oaktat allt annat.
Precis så, och det är det som kommer att vinna i längden.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av AGCF »

2,5 kWh / mil årsmedel över 3000 mil Model X 75 D med 22" The New Aero både sommar och vinter.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av taliz »

2,01kwh/mil över 16 mån 3600 mil, M3P med 18".
Inkluderar en hel del "moms", lite drifting och skoj.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6140
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Remuz »

Hur ser man ackumulerat snitt i Model 3? TeslaFi visar 2.5kWh/mil (den räknar då med tillförd energi genom sträcka körd, dvs vampire, uppvärmning etc drar upp snittet en hel del)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

Remuz skrev:
Hur ser man ackumulerat snitt i Model 3? TeslaFi visar 2.5kWh/mil (den räknar då med tillförd energi genom sträcka körd, dvs vampire, uppvärmning etc drar upp snittet en hel del)
Fast det är ju precis det som jag skulle vilja ha på
e-tron. Det är ju det intressanta snittet på totalen. De övriga snittförbrukningarna blir mest intressanta på långresor.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Lagerse
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 nov 2019 18:02
Ort: Stora Höga

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Lagerse »

M3 SR+ 2360 mil körda på drygt ett år, mest arbetspendlande på motorväg 1,68 kWh/mil
Kriper
Inlägg: 1369
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Kriper »

Vår gamla S85 snittade 211 kW/km under de 7000 mil vi hade henne. Nuvarande P85DL ligger på 224 i snitt hittllis sedan i somras med ca. 800 mil avverkade.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
Hur ser man ackumulerat snitt i Model 3? TeslaFi visar 2.5kWh/mil (den räknar då med tillförd energi genom sträcka körd, dvs vampire, uppvärmning etc drar upp snittet en hel del)
Jag hade en trippmätare sen starten helt enkelt. Visst, den inkluderar ju inte alla förluster. Det gör ju inte en bensinbil heller dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Här kommer min förbrukning. Den varierar väldigt mycket.

Kört 2600 mil, totalt snitt 2,66 per mil. Rätt mycket med släp, och tre fjällresor ingår. 19 tum energisnåla fälgar, dubbfria vinterdäck, 2,8 bar däcktryck, bor i Stockholm.
Forbrukning.png
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 537
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Teslared »

Genomsnitt 2.83 kWh / 10 km under 1800 mil MX Raven LR. Mätt i kWh ut genom väggen inkl. förluster och värme. Även Tesla laddare SUC inkluderat.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 433
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av MarkusL »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag har 7% i laddförluster på vid mätning på min laddbox. Är det vanligt med stora skillnader på olika installationer. Eller sitter det i laddboxen. Kan kanske vara värt att titta på för de som tittar på ny box.
Jag höftar bara lite grovt när jag säger 10% eftersom det verkar vara det som e-tron har. Den redovisar laddeffekten som faktiskt når batteriet. Och när laddboxen levererar 11kW så redovisar bilen 10kW. Så jag utgår helt enkelt ifrån att det är ungefär likadana förluster för alla elbilar, alltså 10%-ish.
Att bilen visar 10 och inte 11 beror troligen på lägre spänning och inte en uppmätt laddförlust. Din laddare levererar 3x16A och sedan avgör spänningen hur många kw du får. Jag har fått 10, 11 och 12. Det sista, 245V i soligt väder med solpaneler på max.

218 x 16A x3 faser = 10,464kw
245 x 16 x 3= 11,76kw
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av mati »

MarkusL skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag har 7% i laddförluster på vid mätning på min laddbox. Är det vanligt med stora skillnader på olika installationer. Eller sitter det i laddboxen. Kan kanske vara värt att titta på för de som tittar på ny box.
Jag höftar bara lite grovt när jag säger 10% eftersom det verkar vara det som e-tron har. Den redovisar laddeffekten som faktiskt når batteriet. Och när laddboxen levererar 11kW så redovisar bilen 10kW. Så jag utgår helt enkelt ifrån att det är ungefär likadana förluster för alla elbilar, alltså 10%-ish.
Att bilen visar 10 och inte 11 beror troligen på lägre spänning och inte en uppmätt laddförlust. Din laddare levererar 3x16A och sedan avgör spänningen hur många kw du får. Jag har fått 10, 11 och 12. Det sista, 245V i soligt väder med solpaneler på max.

218 x 16A x3 faser = 10,464kw
245 x 16 x 3= 11,76kw
Nej, det tror jag inte. Bilen visar alltid och konsekvent 10% mindre än vad husets elmätare säger. Så antingen beror det på att bilen mäter fruktansvärt fel eller så räknar den bort laddförlusterna.
Den visar aldrig 11kW, inte ens på sommarn när solcellerna ger högre spänning som brukar f ö pendla mellan 220 och 235V hos mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

Såg vampire någonstans. Betyder det förluster som blir när bilen står?
Hur vanligt är det och hur mycket? Har inte sett något av det på e-tron. Hade den på verkstad fyra dagar. Samma procent när den kom ut.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Såg vampire någonstans. Betyder det förluster som blir när bilen står?
Hur vanligt är det och hur mycket? Har inte sett något av det på e-tron. Hade den på verkstad fyra dagar. Samma procent när den kom ut.
Jag tror att vampire drain är ett Tesla-fenomen. E-tron har ingen mätbar vampire drain. Den kan stå i flera veckor utan att tappa en enda kilometer. Jag ser samma beteende hos vår e-Golf. Den tappar ingenting hur länge den än står.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 839
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av mickeisol »

En liten anekdot från igår

Avreste 0600 från östersund med en s85d för att hämta en ny m3lr, oturligt nog hade bakluckan slutat att fungera (fastnat nere men inte riktigt låst) på gammelbilen kvällen innan så man fick köra ned med indikationen att bakluckan inte var stängd och då funkar inte farthållaren (jävligt jobbigt).

Och oj vad långsam laddningen är nu på gambilen, max 60kw på suc i hudik, gävle och uppsala.
Kom fram 14:15 i trosta för upphämtning am m3:an, tesla var schyssta och fixade så att jag kunde få bakluckan fixad när jag ändå var där nere. for direkt till kanalvägen och fick bakluckan lagad och hemfärd, stannade och laddade i uppsala för gambilen behövde kräm för att ta sig till gävle, men m3:an hade så att den lätt kunde ta sig till hudik.
stannade till en stund i gävle för gambilens skull för att den skulle säkert också komma till hudik

Nu till det intressanta
Laddade både m3:an och s:en till 98% (jäkligt lång tid för s:en)
körde 26 mil hem i 0 gradigt ute och 18grader varmt i kupen i båda bilarna (för att hålla sig vaken) samt slaskföre
hastighet runt 90km mycket 80 lite 100. trafikverket har sänkt stora delar av 45:an till 80km/h och gödslat med fartkameror (ska väl ha in pengar kan jag tro)
m3:an hade 45% kvar i batteriet och s:en hade 23% när vi kom hem 1:30 på natten.
Det har blivit lite bättre grejer på 5 år.

Det är inte kul att ha 55 mil till serviceställen.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

mickeisol skrev:
En liten anekdot från igår

Avreste 0600 från östersund med en s85d för att hämta en ny m3lr, oturligt nog hade bakluckan slutat att fungera (fastnat nere men inte riktigt låst) på gammelbilen kvällen innan så man fick köra ned med indikationen att bakluckan inte var stängd och då funkar inte farthållaren (jävligt jobbigt).

Och oj vad långsam laddningen är nu på gambilen, max 60kw på suc i hudik, gävle och uppsala.
Kom fram 14:15 i trosta för upphämtning am m3:an, tesla var schyssta och fixade så att jag kunde få bakluckan fixad när jag ändå var där nere. for direkt till kanalvägen och fick bakluckan lagad och hemfärd, stannade och laddade i uppsala för gambilen behövde kräm för att ta sig till gävle, men m3:an hade så att den lätt kunde ta sig till hudik.
stannade till en stund i gävle för gambilens skull för att den skulle säkert också komma till hudik

Nu till det intressanta
Laddade både m3:an och s:en till 98% (jäkligt lång tid för s:en)
körde 26 mil hem i 0 gradigt ute och 18grader varmt i kupen i båda bilarna (för att hålla sig vaken) samt slaskföre
hastighet runt 90km mycket 80 lite 100. trafikverket har sänkt stora delar av 45:an till 80km/h och gödslat med fartkameror (ska väl ha in pengar kan jag tro)
m3:an hade 45% kvar i batteriet och s:en hade 23% när vi kom hem 1:30 på natten.
Det har blivit lite bättre grejer på 5 år.

Det är inte kul att ha 55 mil till serviceställen.
Noobfråga. Jag vet att batteriet degraderas men blir dom långsammare att ladda också.
Ska jag räkna med att våran e-tron bara kommer att ladda i runt 100kw på 150kw-laddarna om några år. Och vad säger garantierna. Jag har 5 år på min.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av PapaD »

Det är bara Tesla som gör så. Hittills ska man tillägga.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av taliz »

Ja det blir intressant att se hur Audi/VW kommer göra.
De har ju inte OTA. Så risken är att batterierna helt enkelt kommer rasa.
Blir det många får dom väl göra nån recall. Grattis, din etron är nu både törstig och laddar långsamt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av PapaD »

De har väl OTA snart?
Dessutom behöver de inte sänka laddhastighen då de
1. Har buffert.
2. De värmechockar inte cellerna lika hårt.
2. De har inte gratis SuC som de egentligen inte vill bjuda på längre.
Hur trivs du med Zoen? Vad har du för förbrukning?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av mati »

Om (!) AUDI/VW harför avsikt att sänka laddhastigheten efter för många snabbladdningar så har de väl troligen redan programmerat in detta i bilarna. Det krävs ju inte OTA för det. Porsche säger ju att man ska hålla sig till 50kW-laddning till vardags om man inte vill riskera strypta batterier. Så nånting finns väl där i bakgrunden.
Samtidigt kommer de säkerligen inte heller skruva upp laddhastigheten på gamla bilar, så som Tesla har gjort, och som enligt min bestämda uppfattning har varit en utlösande faktor till nerfningen som strax därefter infördes.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Om (!) AUDI/VW harför avsikt att sänka laddhastigheten efter för många snabbladdningar så har de väl troligen redan programmerat in detta i bilarna. Det krävs ju inte OTA för det. Porsche säger ju att man ska hålla sig till 50kW-laddning till vardags om man inte vill riskera strypta batterier. Så nånting finns väl där i bakgrunden.
Samtidigt kommer de säkerligen inte heller skruva upp laddhastigheten på gamla bilar, så som Tesla har gjort, och som enligt min bestämda uppfattning har varit en utlösande faktor till nerfningen som strax därefter infördes.
Då blir ionitys abonnemangslösning än mer ologisk. Laddar man mycket på ionity så att det är lönt med ett abonnemang, ja då riskerar man att få strypta batterier.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av KnightRider »

Tesla Model S Long Range (Raven) oktober 2019 som nu gått 3400 mil. 19” originalfälgar både på sommar och dubbfria vinterdäck. Under vintern satt takbox på mest hela tiden. Snittet sedan start ligger just nu på 224 Wh/km.
F20F4E84-4508-4332-8FB0-5A9631E9B021.jpeg
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av PapaD »

Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av KnightRider »

PapaD skrev:
Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
Jag använder tjänsten TeslaFi. Men det finns ingen historik i bilen så om du ansluter dig nu så börjar det från noll. https://www.teslafi.com
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

KnightRider skrev:
Tesla Model S Long Range (Raven) oktober 2019 som nu gått 3400 mil. 19” originalfälgar både på sommar och dubbfria vinterdäck. Under vintern satt takbox på mest hela tiden. Snittet sedan start ligger just nu på 224 Wh/km.
F20F4E84-4508-4332-8FB0-5A9631E9B021.jpeg
Snittet stämmer ju inte överens med dina data, så då är väll förvärmning medräknat också. Grymt imponerad av dina vintersiffror med takbox. Så synd att den inte finns med dragkrok. Grymt praktisk bil i övrigt.
Skriv svar