Precis så, och det är det som kommer att vinna i längden.Banane skrev:Vad gäller elbilsmotståndare så skit i vad de säger. Det som hindrar mig från att byta tillbaka till en bil med förbränningsmotor är varken ekonomi eller miljö. Det är upplevelsen. Jag tycker det är mycket trevligare att köra på el, oaktat allt annat.
Förbrukning i verkligheten.
Moderator: Redaktion
Re: Förbrukning i verkligheten.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Förbrukning i verkligheten.
2,5 kWh / mil årsmedel över 3000 mil Model X 75 D med 22" The New Aero både sommar och vinter.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Förbrukning i verkligheten.
2,01kwh/mil över 16 mån 3600 mil, M3P med 18".
Inkluderar en hel del "moms", lite drifting och skoj.
Inkluderar en hel del "moms", lite drifting och skoj.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Hur ser man ackumulerat snitt i Model 3? TeslaFi visar 2.5kWh/mil (den räknar då med tillförd energi genom sträcka körd, dvs vampire, uppvärmning etc drar upp snittet en hel del)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Fast det är ju precis det som jag skulle vilja ha påRemuz skrev:Hur ser man ackumulerat snitt i Model 3? TeslaFi visar 2.5kWh/mil (den räknar då med tillförd energi genom sträcka körd, dvs vampire, uppvärmning etc drar upp snittet en hel del)
e-tron. Det är ju det intressanta snittet på totalen. De övriga snittförbrukningarna blir mest intressanta på långresor.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Förbrukning i verkligheten.
M3 SR+ 2360 mil körda på drygt ett år, mest arbetspendlande på motorväg 1,68 kWh/mil
Re: Förbrukning i verkligheten.
Vår gamla S85 snittade 211 kW/km under de 7000 mil vi hade henne. Nuvarande P85DL ligger på 224 i snitt hittllis sedan i somras med ca. 800 mil avverkade.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Förbrukning i verkligheten.
Jag hade en trippmätare sen starten helt enkelt. Visst, den inkluderar ju inte alla förluster. Det gör ju inte en bensinbil heller dock.Remuz skrev:Hur ser man ackumulerat snitt i Model 3? TeslaFi visar 2.5kWh/mil (den räknar då med tillförd energi genom sträcka körd, dvs vampire, uppvärmning etc drar upp snittet en hel del)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Förbrukning i verkligheten.
Här kommer min förbrukning. Den varierar väldigt mycket.
Kört 2600 mil, totalt snitt 2,66 per mil. Rätt mycket med släp, och tre fjällresor ingår. 19 tum energisnåla fälgar, dubbfria vinterdäck, 2,8 bar däcktryck, bor i Stockholm.
Kört 2600 mil, totalt snitt 2,66 per mil. Rätt mycket med släp, och tre fjällresor ingår. 19 tum energisnåla fälgar, dubbfria vinterdäck, 2,8 bar däcktryck, bor i Stockholm.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Förbrukning i verkligheten.
Genomsnitt 2.83 kWh / 10 km under 1800 mil MX Raven LR. Mätt i kWh ut genom väggen inkl. förluster och värme. Även Tesla laddare SUC inkluderat.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Att bilen visar 10 och inte 11 beror troligen på lägre spänning och inte en uppmätt laddförlust. Din laddare levererar 3x16A och sedan avgör spänningen hur många kw du får. Jag har fått 10, 11 och 12. Det sista, 245V i soligt väder med solpaneler på max.mati skrev:Jag höftar bara lite grovt när jag säger 10% eftersom det verkar vara det som e-tron har. Den redovisar laddeffekten som faktiskt når batteriet. Och när laddboxen levererar 11kW så redovisar bilen 10kW. Så jag utgår helt enkelt ifrån att det är ungefär likadana förluster för alla elbilar, alltså 10%-ish.Robertrimmevik skrev:Jag har 7% i laddförluster på vid mätning på min laddbox. Är det vanligt med stora skillnader på olika installationer. Eller sitter det i laddboxen. Kan kanske vara värt att titta på för de som tittar på ny box.
218 x 16A x3 faser = 10,464kw
245 x 16 x 3= 11,76kw
Re: Förbrukning i verkligheten.
Nej, det tror jag inte. Bilen visar alltid och konsekvent 10% mindre än vad husets elmätare säger. Så antingen beror det på att bilen mäter fruktansvärt fel eller så räknar den bort laddförlusterna.MarkusL skrev:Att bilen visar 10 och inte 11 beror troligen på lägre spänning och inte en uppmätt laddförlust. Din laddare levererar 3x16A och sedan avgör spänningen hur många kw du får. Jag har fått 10, 11 och 12. Det sista, 245V i soligt väder med solpaneler på max.mati skrev:Jag höftar bara lite grovt när jag säger 10% eftersom det verkar vara det som e-tron har. Den redovisar laddeffekten som faktiskt når batteriet. Och när laddboxen levererar 11kW så redovisar bilen 10kW. Så jag utgår helt enkelt ifrån att det är ungefär likadana förluster för alla elbilar, alltså 10%-ish.Robertrimmevik skrev:Jag har 7% i laddförluster på vid mätning på min laddbox. Är det vanligt med stora skillnader på olika installationer. Eller sitter det i laddboxen. Kan kanske vara värt att titta på för de som tittar på ny box.
218 x 16A x3 faser = 10,464kw
245 x 16 x 3= 11,76kw
Den visar aldrig 11kW, inte ens på sommarn när solcellerna ger högre spänning som brukar f ö pendla mellan 220 och 235V hos mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Såg vampire någonstans. Betyder det förluster som blir när bilen står?
Hur vanligt är det och hur mycket? Har inte sett något av det på e-tron. Hade den på verkstad fyra dagar. Samma procent när den kom ut.
Hur vanligt är det och hur mycket? Har inte sett något av det på e-tron. Hade den på verkstad fyra dagar. Samma procent när den kom ut.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Jag tror att vampire drain är ett Tesla-fenomen. E-tron har ingen mätbar vampire drain. Den kan stå i flera veckor utan att tappa en enda kilometer. Jag ser samma beteende hos vår e-Golf. Den tappar ingenting hur länge den än står.Robertrimmevik skrev:Såg vampire någonstans. Betyder det förluster som blir när bilen står?
Hur vanligt är det och hur mycket? Har inte sett något av det på e-tron. Hade den på verkstad fyra dagar. Samma procent när den kom ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förbrukning i verkligheten.
En liten anekdot från igår
Avreste 0600 från östersund med en s85d för att hämta en ny m3lr, oturligt nog hade bakluckan slutat att fungera (fastnat nere men inte riktigt låst) på gammelbilen kvällen innan så man fick köra ned med indikationen att bakluckan inte var stängd och då funkar inte farthållaren (jävligt jobbigt).
Och oj vad långsam laddningen är nu på gambilen, max 60kw på suc i hudik, gävle och uppsala.
Kom fram 14:15 i trosta för upphämtning am m3:an, tesla var schyssta och fixade så att jag kunde få bakluckan fixad när jag ändå var där nere. for direkt till kanalvägen och fick bakluckan lagad och hemfärd, stannade och laddade i uppsala för gambilen behövde kräm för att ta sig till gävle, men m3:an hade så att den lätt kunde ta sig till hudik.
stannade till en stund i gävle för gambilens skull för att den skulle säkert också komma till hudik
Nu till det intressanta
Laddade både m3:an och s:en till 98% (jäkligt lång tid för s:en)
körde 26 mil hem i 0 gradigt ute och 18grader varmt i kupen i båda bilarna (för att hålla sig vaken) samt slaskföre
hastighet runt 90km mycket 80 lite 100. trafikverket har sänkt stora delar av 45:an till 80km/h och gödslat med fartkameror (ska väl ha in pengar kan jag tro)
m3:an hade 45% kvar i batteriet och s:en hade 23% när vi kom hem 1:30 på natten.
Det har blivit lite bättre grejer på 5 år.
Det är inte kul att ha 55 mil till serviceställen.
Avreste 0600 från östersund med en s85d för att hämta en ny m3lr, oturligt nog hade bakluckan slutat att fungera (fastnat nere men inte riktigt låst) på gammelbilen kvällen innan så man fick köra ned med indikationen att bakluckan inte var stängd och då funkar inte farthållaren (jävligt jobbigt).
Och oj vad långsam laddningen är nu på gambilen, max 60kw på suc i hudik, gävle och uppsala.
Kom fram 14:15 i trosta för upphämtning am m3:an, tesla var schyssta och fixade så att jag kunde få bakluckan fixad när jag ändå var där nere. for direkt till kanalvägen och fick bakluckan lagad och hemfärd, stannade och laddade i uppsala för gambilen behövde kräm för att ta sig till gävle, men m3:an hade så att den lätt kunde ta sig till hudik.
stannade till en stund i gävle för gambilens skull för att den skulle säkert också komma till hudik
Nu till det intressanta
Laddade både m3:an och s:en till 98% (jäkligt lång tid för s:en)
körde 26 mil hem i 0 gradigt ute och 18grader varmt i kupen i båda bilarna (för att hålla sig vaken) samt slaskföre
hastighet runt 90km mycket 80 lite 100. trafikverket har sänkt stora delar av 45:an till 80km/h och gödslat med fartkameror (ska väl ha in pengar kan jag tro)
m3:an hade 45% kvar i batteriet och s:en hade 23% när vi kom hem 1:30 på natten.
Det har blivit lite bättre grejer på 5 år.
Det är inte kul att ha 55 mil till serviceställen.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Noobfråga. Jag vet att batteriet degraderas men blir dom långsammare att ladda också.mickeisol skrev:En liten anekdot från igår
Avreste 0600 från östersund med en s85d för att hämta en ny m3lr, oturligt nog hade bakluckan slutat att fungera (fastnat nere men inte riktigt låst) på gammelbilen kvällen innan så man fick köra ned med indikationen att bakluckan inte var stängd och då funkar inte farthållaren (jävligt jobbigt).
Och oj vad långsam laddningen är nu på gambilen, max 60kw på suc i hudik, gävle och uppsala.
Kom fram 14:15 i trosta för upphämtning am m3:an, tesla var schyssta och fixade så att jag kunde få bakluckan fixad när jag ändå var där nere. for direkt till kanalvägen och fick bakluckan lagad och hemfärd, stannade och laddade i uppsala för gambilen behövde kräm för att ta sig till gävle, men m3:an hade så att den lätt kunde ta sig till hudik.
stannade till en stund i gävle för gambilens skull för att den skulle säkert också komma till hudik
Nu till det intressanta
Laddade både m3:an och s:en till 98% (jäkligt lång tid för s:en)
körde 26 mil hem i 0 gradigt ute och 18grader varmt i kupen i båda bilarna (för att hålla sig vaken) samt slaskföre
hastighet runt 90km mycket 80 lite 100. trafikverket har sänkt stora delar av 45:an till 80km/h och gödslat med fartkameror (ska väl ha in pengar kan jag tro)
m3:an hade 45% kvar i batteriet och s:en hade 23% när vi kom hem 1:30 på natten.
Det har blivit lite bättre grejer på 5 år.
Det är inte kul att ha 55 mil till serviceställen.
Ska jag räkna med att våran e-tron bara kommer att ladda i runt 100kw på 150kw-laddarna om några år. Och vad säger garantierna. Jag har 5 år på min.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Det är bara Tesla som gör så. Hittills ska man tillägga.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Förbrukning i verkligheten.
Ja det blir intressant att se hur Audi/VW kommer göra.
De har ju inte OTA. Så risken är att batterierna helt enkelt kommer rasa.
Blir det många får dom väl göra nån recall. Grattis, din etron är nu både törstig och laddar långsamt.
De har ju inte OTA. Så risken är att batterierna helt enkelt kommer rasa.
Blir det många får dom väl göra nån recall. Grattis, din etron är nu både törstig och laddar långsamt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förbrukning i verkligheten.
De har väl OTA snart?
Dessutom behöver de inte sänka laddhastighen då de
1. Har buffert.
2. De värmechockar inte cellerna lika hårt.
2. De har inte gratis SuC som de egentligen inte vill bjuda på längre.
Hur trivs du med Zoen? Vad har du för förbrukning?
Dessutom behöver de inte sänka laddhastighen då de
1. Har buffert.
2. De värmechockar inte cellerna lika hårt.
2. De har inte gratis SuC som de egentligen inte vill bjuda på längre.
Hur trivs du med Zoen? Vad har du för förbrukning?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Förbrukning i verkligheten.
Om (!) AUDI/VW harför avsikt att sänka laddhastigheten efter för många snabbladdningar så har de väl troligen redan programmerat in detta i bilarna. Det krävs ju inte OTA för det. Porsche säger ju att man ska hålla sig till 50kW-laddning till vardags om man inte vill riskera strypta batterier. Så nånting finns väl där i bakgrunden.
Samtidigt kommer de säkerligen inte heller skruva upp laddhastigheten på gamla bilar, så som Tesla har gjort, och som enligt min bestämda uppfattning har varit en utlösande faktor till nerfningen som strax därefter infördes.
Samtidigt kommer de säkerligen inte heller skruva upp laddhastigheten på gamla bilar, så som Tesla har gjort, och som enligt min bestämda uppfattning har varit en utlösande faktor till nerfningen som strax därefter infördes.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Då blir ionitys abonnemangslösning än mer ologisk. Laddar man mycket på ionity så att det är lönt med ett abonnemang, ja då riskerar man att få strypta batterier.mati skrev:Om (!) AUDI/VW harför avsikt att sänka laddhastigheten efter för många snabbladdningar så har de väl troligen redan programmerat in detta i bilarna. Det krävs ju inte OTA för det. Porsche säger ju att man ska hålla sig till 50kW-laddning till vardags om man inte vill riskera strypta batterier. Så nånting finns väl där i bakgrunden.
Samtidigt kommer de säkerligen inte heller skruva upp laddhastigheten på gamla bilar, så som Tesla har gjort, och som enligt min bestämda uppfattning har varit en utlösande faktor till nerfningen som strax därefter infördes.
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Förbrukning i verkligheten.
Tesla Model S Long Range (Raven) oktober 2019 som nu gått 3400 mil. 19” originalfälgar både på sommar och dubbfria vinterdäck. Under vintern satt takbox på mest hela tiden. Snittet sedan start ligger just nu på 224 Wh/km.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Förbrukning i verkligheten.
Jag använder tjänsten TeslaFi. Men det finns ingen historik i bilen så om du ansluter dig nu så börjar det från noll. https://www.teslafi.comPapaD skrev:Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Snittet stämmer ju inte överens med dina data, så då är väll förvärmning medräknat också. Grymt imponerad av dina vintersiffror med takbox. Så synd att den inte finns med dragkrok. Grymt praktisk bil i övrigt.KnightRider skrev:Tesla Model S Long Range (Raven) oktober 2019 som nu gått 3400 mil. 19” originalfälgar både på sommar och dubbfria vinterdäck. Under vintern satt takbox på mest hela tiden. Snittet sedan start ligger just nu på 224 Wh/km.