Sida 2 av 2
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 04 jun 2021 22:26
av martinot
johansson72 skrev:Tack, då förstår jag. Lite extra trygghet när disk & tvättmaskin kör mot att ev. säkra upp som wc installatören föreslog.

Jo, en bra lastbalansering kan ofta spara rejält med pengar jämfört med att behöva öka på huvudsäkringarna.
Men du kommer hyfsat långt med att bara kunna fjärrstyra effekten från telefonen (och slippa behöva gå ut till bilen). Så kan vara värt att starta där.
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 05 jun 2021 00:20
av MartinEmil
Fluffy skrev:martinot skrev:För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Är det en stor hund som behöver bur är det kombi som gäller.
Vi är 4 i familjen + mindre hund och då fungerar det utmärkt att hunden sitter i mitten bak med:
https://www.petster.se/hund/biltillbeho ... djursrevyn
Vår sjukiloshund gillar att åka Model 3 i den här:
https://www.arkenzoo.se/4pets-caree?67269
Bekvämt för vovven, bra dörrar och smidigt med Isofix.
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 10 jun 2021 19:44
av johansson72
Nybliven Teslaägare sedan 24 timmar. Bilen är helt amazing.
Har av naturliga skäl inte hunnit testa en semesterresa med familjen ännu.

Så det återstår att få bekräftat om jag gjorde rätt analys.
Det finns en liten grej som förbryllar mig. Det är sommar i Skåne, typ 24 grader. A/C:n i bilen är det klenaste jag varit med om. Hur långt ner jag än ställer temperaturen kommer det bara lite lätt sval luft. Så något är helt säker knasigt. Är det någon som har ett tips på hur man löser det? Eller ska jag helt enkelt göra en felanmälan i appen?
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 10 jun 2021 20:03
av taliz
Jag satt just i min ID4 och tänkte på hur mkt snabbare och kraftigare ACn var i min Model 3.
Men den kanske blivit sämre iom den nya värmepumpslösningen?
I min gamla 3 kunde man få ner tempen så det bokstavligen blev som ett kylskåp.
Drog man på ACn efter tex ett strandbesök kunde man sätta sig i iskalla säten, trots att bilen stått i solen i timmar. Mkt behagligt.
Du har kollat så fläkten går på max? Rätt utblås aktiverat etc?
Jag skulle nog lägga en ticket annars ja.
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 10 jun 2021 20:42
av heldiggrisen
johansson72 skrev:Tack, då förstår jag. Lite extra trygghet när disk & tvättmaskin kör mot att ev. säkra upp som wc installatören föreslog.

Jag laddar enbart på natten (när elen är som billigast, och samhällsnyttan som störst) och satt trefas 10A som Max.
Det ger mig typ 15 mil, något som räcker med råge för mig.
Förstår inte hetsen med att alltid ska ladda med 3fas 16A och betala dyra pengar för antingen lastbalansering eller uppsäkring.
Disclaimer: jag förstår de som kör mycket och/eller har stora elförbrukare som också går under natten, men jag tvekar starkt på att de är av majoritet. Folk flest klarar sig på 3fas 10A utan att lastbalansera/säkra upp.
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 10 jun 2021 20:47
av Niklas Z
Trefas 10 A borde ju ge en laddeffekt på knappt 7 kW. Står bilen en hel natt (10 h) så räcker det för att fylla batteriet i stort sett helt, dvs mycket mer än 15 mil.
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 10 jun 2021 21:57
av heldiggrisen
Niklas Z skrev:Trefas 10 A borde ju ge en laddeffekt på knappt 7 kW. Står bilen en hel natt (10 h) så räcker det för att fylla batteriet i stort sett helt, dvs mycket mer än 15 mil.
Laddar enbart när elen är som billigast, blir ofta typ 4 timmer mellan 0100 och 0500.
Men självklart kan man fylla bilen om så önskas, men det behövs sällan för min del.
Mitt argument är att många överdimensionerar sin infrastruktur i onödan mätt mot det reella laddbehovet.
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 10 jun 2021 22:10
av johansson72
taliz skrev:
Du har kollat så fläkten går på max? Rätt utblås aktiverat etc?
Jag skulle nog lägga en ticket annars ja.
Tror jag provat det mesta. Liten kyleffekt. Mitt på dagen går det inte riktigt att få ner temperaturen till behagliga nivåer.
Tänker att det snarare är något som ev krävde någon form av reset. Men har lagt en ticket. Kanske löser sig av sig själv. Vem vet.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 10 jun 2021 22:12
av Niklas Z
heldiggrisen skrev:Niklas Z skrev:Trefas 10 A borde ju ge en laddeffekt på knappt 7 kW. Står bilen en hel natt (10 h) så räcker det för att fylla batteriet i stort sett helt, dvs mycket mer än 15 mil.
Laddar enbart när elen är som billigast, blir ofta typ 4 timmer mellan 0100 och 0500.
Men självklart kan man fylla bilen om så önskas, men det behövs sällan för min del.
Mitt argument är att många överdimensionerar sin infrastruktur i onödan mätt mot det reella laddbehovet.
Det jag skrev var menat att understryka att behovet av laddeffekt hemma ofta inte är så högt. Om jag bodde i villa skulle jag välja ännu lägre strömstyrka än 10 A. För mig skulle 5 A tefas räcka alldeles utmärkt, nästan alla dagar under året.
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 10 jun 2021 22:14
av johansson72
Tack för inputen vad gäller laddning. Låter lovande. Får helt enkelt börja lite försiktigt och lägga till uppsäkring eller lastbalansering vid behov.
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 10 jun 2021 22:37
av HX100
johansson72 skrev:taliz skrev:
Du har kollat så fläkten går på max? Rätt utblås aktiverat etc?
Jag skulle nog lägga en ticket annars ja.
Tror jag provat det mesta. Liten kyleffekt. Mitt på dagen går det inte riktigt att få ner temperaturen till behagliga nivåer.
Tänker att det snarare är något som ev krävde någon form av reset. Men har lagt en ticket. Kanske löser sig av sig själv. Vem vet.

Dubbelkollat så att själva AC knappen är i tryckt? Jag missade själv detta för någon dag sen.
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 11 jun 2021 00:45
av johansson72
Dubbelkollat så att själva AC knappen är i tryckt? Jag missade själv detta för någon dag sen.[/quote]
Tack! Håller med, kan vara lätt att missa.

Men A/C är markerad. Något skumt, kyler men inte tillräckligt för att få ner temperaturen. Men det löser sig helt säkert. Frågan var mest om någon annan hade upplevt det samma och hade en enkel fix.
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 11 jun 2021 08:19
av heldiggrisen
johansson72 skrev:
Tack! Håller med, kan vara lätt att missa.

Men A/C är markerad. Något skumt, kyler men inte tillräckligt för att få ner temperaturen. Men det löser sig helt säkert. Frågan var mest om någon annan hade upplevt det samma och hade en enkel fix.
Skumt. Hör du kompressorn?
Den sitter framför lite till höger om chauffören, kompressorn kyler också batteriet, så lite tråkigt om den är sönder.
Följ manualen steg för steg (sidan 146) innan du gör en felanmälan.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 11 jun 2021 09:29
av Mickep
Prismässigt så är det SR+ mot ioniq 5. om ioniq5 kom in på suc nätverket så skulle det bli svårare. Det säger jag bara. ioniq är suvaktiv och törstigare men har praktiska egenskaper som en del föredrar.
om priserna varit som norge. helt annat.
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 11 jun 2021 19:23
av martinot
Mickep skrev:Prismässigt så är det SR+ mot ioniq 5. om ioniq5 kom in på suc nätverket så skulle det bli svårare. Det säger jag bara. ioniq är suvaktiv och törstigare men har praktiska egenskaper som en del föredrar.
om priserna varit som norge. helt annat.
Jo, det är ju olika bilar. Effektiv sedan vs. stor SUV (som verkar effektiv, för att vara just stor SUV).
Är nog olika användningsområden. Tror en MY SR+ kommer gå mer direkt upp mot denna.
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 11 jun 2021 23:07
av johansson72
heldiggrisen skrev:johansson72 skrev:
Tack! Håller med, kan vara lätt att missa.

Men A/C är markerad. Något skumt, kyler men inte tillräckligt för att få ner temperaturen. Men det löser sig helt säkert. Frågan var mest om någon annan hade upplevt det samma och hade en enkel fix.
Skumt. Hör du kompressorn?
Den sitter framför lite till höger om chauffören, kompressorn kyler också batteriet, så lite tråkigt om den är sönder.
Följ manualen steg för steg (sidan 146) innan du gör en felanmälan.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
Stort tack, lusteläste tidigare även manualen. Hoppades först att det var skit bakom spakarna.

Men tyvärr det handlar inte om inställningar. Har även provat att göra en återställning av bilen. Upplevelsen nu är lite bastu på hjul.
Lite intresserad av hur man lokalisera ljudet från kompressorn. Är detta en metod: A/C på och sedan av med fläktarna på min. Är det så identifierar om kompressorn kör?
Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 12 jun 2021 10:54
av heldiggrisen
johansson72 skrev:heldiggrisen skrev:johansson72 skrev:
Tack! Håller med, kan vara lätt att missa.

Men A/C är markerad. Något skumt, kyler men inte tillräckligt för att få ner temperaturen. Men det löser sig helt säkert. Frågan var mest om någon annan hade upplevt det samma och hade en enkel fix.
Skumt. Hör du kompressorn?
Den sitter framför lite till höger om chauffören, kompressorn kyler också batteriet, så lite tråkigt om den är sönder.
Följ manualen steg för steg (sidan 146) innan du gör en felanmälan.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
Stort tack, lusteläste tidigare även manualen. Hoppades först att det var skit bakom spakarna.

Men tyvärr det handlar inte om inställningar. Har även provat att göra en återställning av bilen. Upplevelsen nu är lite bastu på hjul.
Lite intresserad av hur man lokalisera ljudet från kompressorn. Är detta en metod: A/C på och sedan av med fläktarna på min. Är det så identifierar om kompressorn kör?
Full kräm på kylningen torde räcka, öppna huven och lyssna.