Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 21 jul 2021 21:53
av martinot
Svenssons skrev:
mikebike skrev:
unumlapis skrev:
Mats79 skrev:
Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...
Typ England?
Inga problem att parkera på vänster sida i Sverige heller... (under förutsättning att det är en enkelriktad väg)
Själv tycker jag det är bra och rätt placering med ladduttaget på samma sida som förardörren. Det är inte många gånger som jag har behövt dra en laddkabel under bilen från andra sidan.
Porsche Taycan borde väl kunna ladda på Superchargers också eller är huven för lång? Nu tror jag dock inte det är aktuellt att Tesla öppnar samtliga (om ens några) Supercharger-stationer för samtliga bilar. Troligen är det utökning av laddnätverket med nya stolpar/stationer för fler märken eller liknande begränsning.
Volvo XC40 funkar ju också.
Var lite inne på Taycan då det är en mycket trevlig bil (dock utan SuC i dagsläget), men en sak som jag inte gillar med den är just placering av laddintaget på sidorna av bilen (precis som hos e-tron).
Nosen, eller längst bak till vänster eller höger kan jag köpa (de har alla sina argument och fördelar). Men mitt på sidan är idioti tycker jag.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 21 jul 2021 22:50
av Fredrik j
Bjelke skrev:
mati skrev:
E-tron borde funka om man vänder den upp och ner.
Har inte e-tron laddport på bägge sidor?
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 21 jul 2021 23:03
av martinot
Varför laddportarna på Taycan och e-tron inte alltid är helt optimala:
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 21 jul 2021 23:04
av Nect
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
E-tron borde funka om man vänder den upp och ner.
Har inte e-tron laddport på bägge sidor?
DC/AC vänster sida, höger sida enbart AC.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 21 jul 2021 23:07
av Nect
Mickep skrev:
Etron ägare får ta sats och med en kombinerad handbromssladd och stuntvolt landa på taket för att ladda.
Nej då, vi får bara komma från andra hållet till laddaren
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 21 jul 2021 23:30
av Jerker
I Sverige får man inte parkera i fel körriktning. Man gör sig nämligen skyldig till ett lagbrott när man ska in och ut ur rutan: man kör mot färdriktningen, om än bara en kort stund.
Jag blev uppmärksammad på detta av en p-vakt en gång men slapp böter; de hade visst nån charmoffensiv och gav råd istf böter under en period.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 22 jul 2021 00:12
av LarsL
Jerker skrev:
I Sverige får man inte parkera i fel körriktning. Man gör sig nämligen skyldig till ett lagbrott när man ska in och ut ur rutan: man kör mot färdriktningen, om än bara en kort stund.
Jag blev uppmärksammad på detta av en p-vakt en gång men slapp böter; de hade visst nån charmoffensiv och gav råd istf böter under en period.
Konstigt det här… jag förhörde precis dottern ur körkortsboken för AM (moped och traktor). Där stod det att man får parkera i vilken riktning som helst bara man står inne i rutan. Nu blir jag lite osäker på vad som faktiskt gäller. Om det är som Jerker säger att du inte kan komma dit utan att köra emot körriktningen så blir jag förvirrad. Hur jag kör är ju inget för p-vakter att hantera utan en polisfråga. Sen kör jag/vi ju ofta på motsatt körbana annars också, omkörningaroch vänstersvängar tex. Jag får läsa på lite mer om detta.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 22 jul 2021 00:26
av Aida
LarsL skrev:
Jerker skrev:
I Sverige får man inte parkera i fel körriktning. Man gör sig nämligen skyldig till ett lagbrott när man ska in och ut ur rutan: man kör mot färdriktningen, om än bara en kort stund.
Jag blev uppmärksammad på detta av en p-vakt en gång men slapp böter; de hade visst nån charmoffensiv och gav råd istf böter under en period.
Konstigt det här… jag förhörde precis dottern ur körkortsboken för AM (moped och traktor). Där stod det att man får parkera i vilken riktning som helst bara man står inne i rutan. Nu blir jag lite osäker på vad som faktiskt gäller. Om det är som Jerker säger att du inte kan komma dit utan att köra emot körriktningen så blir jag förvirrad. Hur jag kör är ju inget för p-vakter att hantera utan en polisfråga. Sen kör jag/vi ju ofta på motsatt körbana annars också, omkörningaroch vänstersvängar tex. Jag får läsa på lite mer om detta.
Endast parkering längsmed gatan i färdriktningen. Grundläggande kunskap som alla körkortsinnehavare ska känna till.
Trafikförordningen 3 kapitlet:
Stannande och parkering på väg
52 § På en väg får fordon stannas eller parkeras endast på högra sidan i färdriktningen. Om det finns järnvägs- eller spårvägsspår på högra sidan, får dock fordon stannas eller parkeras på vägens vänstra sida. På vägar med enkelriktad trafik får fordon även i andra fall stannas eller parkeras på vänstra sidan.
Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Vid stannande eller parkering på en parkeringsplats, som utom tättbebyggt område är anordnad i omedelbar anslutning till vägen, bör om möjligt en parkeringsplats till höger i färdriktningen användas. Förordning (2017:921).
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 22 jul 2021 00:39
av LarsL
Aida skrev:
Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 22 jul 2021 00:47
av wheels
LarsL skrev:
Aida skrev:
Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Traktorn då?
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 22 jul 2021 00:49
av Fredrik j
LarsL skrev:
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 22 jul 2021 00:57
av LarsL
wheels skrev:
LarsL skrev:
Aida skrev:
Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Traktorn då?
Ja, en traktor har fyrahjul.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 22 jul 2021 00:58
av LarsL
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.
Blir den dödavinkeln större för att man står på fel sida?
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 22 jul 2021 01:04
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.
Blir den dödavinkeln större för att man står på fel sida?
Nej, den döda vinkeln är rimligen precis lika stor helt oavsett var du står parkerad. Möjligen överraskar du dina medtrafikanter. Att någon gör något överraskande är förmodligen en ganska vanlig start på en olycka.
Ska du korsa gatan behöver du ju ha kolla på trafiken i bägge riktningarna. Står du i färdriktning kan du ju koncentrera dig främst på trafik som kommer bakifrån.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 22 jul 2021 08:39
av mikebike
Vår gata utanför huset är enkelriktad och man parkerar till vänster. När man skall köra ut från parkeringsfickan ser man bra bakåt i höger backspegel, inga problem.
Står man bakom en större bil ser man absolut inget framåt förrän man kört ut nästan helt. Men det är inte heller något problem eftersom det inte kommer någon trafik från motsatt håll?
Tre gånger har jag har varit nära att frontalkrocka med cyklister som kommer mot färdriktningen!
Samma situation uppstår, fast med mötande bilar, om man parkerar på vänster sida på en dubbelriktad gata.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 22 jul 2021 12:05
av renes
LarsL skrev:
Aida skrev:
Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Nej, så tolkar inte jag det alls. Tvåhjulingar behöver inte stå i vägens längdriktning, dvs de får stå tvärs om platsen markerats så. Det betyder inte att tvåhjulingen får stå i längdriktningen men bakvänt.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 23 jul 2021 08:13
av dstr
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 23 jul 2021 08:18
av Svenssons
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...
PS. Hittade denna bild:
Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 23 jul 2021 12:27
av heldiggrisen
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 23 jul 2021 12:31
av Daven
Aptera är ju ett förhoppningsvis kommande märke som har visat upp bil med teslas USA kontakt. Jag tror det är sådana små företag som Elon menar men att det tolkats fritt.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 23 jul 2021 13:40
av Erxon
Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...
PS. Hittade denna bild:
Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.
VolvoXC40 och Polestar 2 har också laddporten vänster bak
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 23 jul 2021 14:23
av wheels
Erxon skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...
PS. Hittade denna bild:
Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.
VolvoXC40 och Polestar 2 har också laddporten vänster bak
Och MG har den fram. Kan bli ett elände när bilar som behöver ladda ställer sig lite hur som helst för att kabeln skall räcka till
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 23 jul 2021 15:25
av Mats79
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 23 jul 2021 16:19
av Fredrik j
Mats79 skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Japanska bilar har ju traditionellt ofta tanklocket på vänster sida eftersom man har vänstertrafik och vill kunna fylla på från vägrenen vid bensinstopp.
Av samma anledning har dom flesta europeiska bilar tanklocket på höger sida.
Samma filosofi skulle kunna gälla även ladduttag. Anledningen till att så många har den på vänster sida är väl för att man lätt ska se den och komma ihåg att koppla loss. Det blir ju även lättare om man vill parkera väldigt nära väggen på passagerarsidan.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Postat: 23 jul 2021 16:40
av maccis
Vår Peugeot e-208 har laddluckan vänster bak. Skulle funka också 100kW DC-laddning möjlig.