Sida 13 av 25

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 10:53
av Henrik Torphammar
Smutt skrev:
Jag köpte den billigaste Teslan S60 och upplevde inget sånt allt som behövdes ingick. Men draget är en annan sak pga att stora batteriet och 4hjulsdrift är en bättre dragbil och med model X ingår dragkrok och det är det bästa sättet att göra det på,montera i fabrik i stora serier
Ändock dubbla pengarna. S har dessutom levererats med mycket options avstängda i Tyskland tror jag det var. Tidiga S har fortfarande inte navigering tex...

Inget jag hoppas på, men befarar att det kan bli så.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 11:17
av Zalman3
Kan tänka mig att en del hellre köper en begagnad S än att köpa en 3 om den kostar över 500.000kr.

S har gratis laddning och är en större bil med större och mycket mer praktiskt bagage.

Tesla Model S85
459.000 kr
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... m?ca=2&w=3

Tesla Model S -14
490.000 kr
https://www.blocket.se/malmo/Tesla_Mode ... m?ca=2&w=3

Tesla Model S85
359.000NOK=391.000SEK
tull 10%, 39.100kr
moms 25%, 107.600kr
Summa 538.000SEK
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132380804

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 11:31
av Verdi
Taxi-teslan för 500' är den mest prisvärda som jag ser det.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 12:03
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:
Taxi-teslan för 500' är den mest prisvärda som jag ser det.

Om inte batteriet ger upp... Vad kostar ett nytt?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 12:13
av ellerstrom
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Taxi-teslan för 500' är den mest prisvärda som jag ser det.

Om inte batteriet ger upp... Vad kostar ett nytt?
Det handlar säkert om en ansenlig summa pengar. Men eftersom bilen i fråga fortfarande har runt 5-6 år kvar av batteri/drivlinegarantin (med obegränsad körsträcka) så är det svårt att säga vad priset hamnar på om/när det skulle vara aktuellt.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 12:22
av LarsL
Nu finns det ju en chans att Model 3 får dragkrok och blir en likvärdig ersättare till avgasbilen. Annars, om inte det behovet finns, så är kanske en begagnad S ett bra alternativ även om jag tror att Model 3 kommer vara lite smidigare och trevligare att köra, Model S är ju ganska stor och mer ”ombonad” eller hur jag ska uttrycka det... mycket instrumentpanel (smak-sak!).

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 12:45
av Verdi
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Taxi-teslan för 500' är den mest prisvärda som jag ser det.

Om inte batteriet ger upp... Vad kostar ett nytt?

Bilen har ju över 5 års drivlinegaranti kvar så det är ju lugnt. :) Men ett begagnat 100 kWh-pack kunde man väl få installerat för drygt 200 tkr?

Går batteriet sönder så får man nästan garanterat ett som är mindre använt. Så win/win. ;)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 12:48
av Verdi
LarsL skrev:
Nu finns det ju en chans att Model 3 får dragkrok och blir en likvärdig ersättare till avgasbilen. Annars, om inte det behovet finns, så är kanske en begagnad S ett bra alternativ även om jag tror att Model 3 kommer vara lite smidigare och trevligare att köra, Model S är ju ganska stor och mer ”ombonad” eller hur jag ska uttrycka det... mycket instrumentpanel (smak-sak!).
Jag är sugen på Taxi-teslan men just det där med smidigheten talar för att behålla i3:an. Dock har frugan börjat reta sig på bakdörrarna. :(

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 13:05
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Taxi-teslan för 500' är den mest prisvärda som jag ser det.

Om inte batteriet ger upp... Vad kostar ett nytt?

Bilen har ju över 5 års drivlinegaranti kvar så det är ju lugnt. :) Men ett begagnat 100 kWh-pack kunde man väl få installerat för drygt 200 tkr?

Går batteriet sönder så får man nästan garanterat ett som är mindre använt. Så win/win. ;)
Man får alltså lägga undan ca 3300kr/månad för att ha batteribytet löst om 5år då. Eller se till att man har den bufferten ut i fall att. (Jag tänker förövrigt precis likadant kring de ICE-bilar jag kört/kör genom åren.)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 13:08
av Verdi
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Taxi-teslan för 500' är den mest prisvärda som jag ser det.

Om inte batteriet ger upp... Vad kostar ett nytt?

Bilen har ju över 5 års drivlinegaranti kvar så det är ju lugnt. :) Men ett begagnat 100 kWh-pack kunde man väl få installerat för drygt 200 tkr?

Går batteriet sönder så får man nästan garanterat ett som är mindre använt. Så win/win. ;)
Man får alltså lägga undan ca 3300kr/månad för att ha batteribytet löst om 5år då. Eller se till att man har den bufferten ut i fall att. (Jag tänker förövrigt precis likadant kring de ICE-bilar jag kört/kör genom åren.)
Varför då? Batteripriserna lär ju vara en bråkdel av dagens om 5 år. Om man ens har kvar bilen då.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 13:18
av LarsL
Att gå många mil tycks ju knappt påverka Tesla batterierna, däremot kanske åldern kan bli ett problem för det är ju svårt att veta ännu (FUD:sters sista hoppa?). Sen även om låt oss säga 20% av 80kWh försvunnit så har man ju ändå kvar en bil med 64kWh, det skulle funka helt okej för mig att pendla med.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 13:52
av Nicke Nyfiken
Henrik Torphammar skrev:
Man får alltså lägga undan ca 3300kr/månad för att ha batteribytet löst om 5år då. Eller se till att man har den bufferten ut i fall att. (Jag tänker förövrigt precis likadant kring de ICE-bilar jag kört/kör genom åren.)
Att börja argumentera kring priset på ett hypotetiskt batteribyte till en okänd kostnad som ligger minst 5 år framåt i tiden eller aldrig inträffar, känns som ett väldigt ihåligt argument mot bilen. Ska man resonera på det viset så finns det ingen bil i världen man skulle våga köpa.

Antar att du från dag ett lägger undan en ansenlig summa pengar varje månad, ifall motor/växellåda behöver bytas ut i framtiden på bilen du har. :?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 14:41
av Jeppe_E
LarsL skrev:
Att gå många mil tycks ju knappt påverka Tesla batterierna, däremot kanske åldern kan bli ett problem för det är ju svårt att veta ännu (FUD:sters sista hoppa?). Sen även om låt oss säga 20% av 80kWh försvunnit så har man ju ändå kvar en bil med 64kWh, det skulle funka helt okej för mig att pendla med.
Återigen... Det fins ju lite andra detaljer som slits än bara batteriet. För mig är det helt otänkbart att lägga nästan en halv miljon på en bil som rullat +20000 mil. Det kommer oundvikligen att krävas reperationer.

Tesla har väl någon form av degraderingsgaranti på batterierna? Model 3 har ju 70% garanti och tråden handlar ju om M3 ;)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 14:50
av Verdi
Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Att gå många mil tycks ju knappt påverka Tesla batterierna, däremot kanske åldern kan bli ett problem för det är ju svårt att veta ännu (FUD:sters sista hoppa?). Sen även om låt oss säga 20% av 80kWh försvunnit så har man ju ändå kvar en bil med 64kWh, det skulle funka helt okej för mig att pendla med.
Återigen... Det fins ju lite andra detaljer som slits än bara batteriet. För mig är det helt otänkbart att lägga nästan en halv miljon på en bil som rullat +20000 mil. Det kommer oundvikligen att krävas reperationer.

Tesla har väl någon form av degraderingsgaranti på batterierna? Model 3 har ju 70% garanti och tråden handlar ju om M3 ;)
Självklart. Men mycket kan ju redan vara bytt också. Tyvärr så är taxin såld nu. Men jag tycker 500' var ett bra pris när likadana som gått mindre kostar runt 750'.

Har någon hört talas om ett batteri som degraderats 30%? Antar att det tar ett tag. :)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 14:58
av Jeppe_E
Verdi skrev:

Har någon hört talas om ett batteri som degraderats 30%? Antar att det tar ett tag. :)
Ja, 8 år och 1 dag :lol: :lol: :lol:

Lite mer seriöst så beror det förstås på hur ofta du kör SuC och till 100%. Det var ju någon Teslaägare som sabbade sitt batteri genom att göra just detta.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 15:01
av Verdi
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:

Har någon hört talas om ett batteri som degraderats 30%? Antar att det tar ett tag. :)
Ja, 8 år och 1 dag :lol: :lol: :lol:

Lite mer seriöst så beror det förstås på hur ofta du kör SuC och till 100%. Det var ju någon Teslaägare som sabbade sitt batteri genom att göra just detta.
Fast degraderades batteriet så mycket eller gick det helt enkelt sönder?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 15:09
av Henrik Torphammar
Nicke Nyfiken skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Man får alltså lägga undan ca 3300kr/månad för att ha batteribytet löst om 5år då. Eller se till att man har den bufferten ut i fall att. (Jag tänker förövrigt precis likadant kring de ICE-bilar jag kört/kör genom åren.)
Att börja argumentera kring priset på ett hypotetiskt batteribyte till en okänd kostnad som ligger minst 5 år framåt i tiden eller aldrig inträffar, känns som ett väldigt ihåligt argument mot bilen. Ska man resonera på det viset så finns det ingen bil i världen man skulle våga köpa.

Antar att du från dag ett lägger undan en ansenlig summa pengar varje månad, ifall motor/växellåda behöver bytas ut i framtiden på bilen du har. :?
Faktiskt gör jag det. Jag har idag en lite äldre bil för det passar mig bra. Har egen verkstad med allt vad det innebär. Ser till att jag har pengar nog för att ersätta motor/växellåda på min bil.

Jag tycker inte det är ett jättekonstigt tänk kring batteriet. Det kanske aldrig händer nej, men samtidigt är det ju relativt vanligt med batteribyten. Exakt vad som gått sönder vid batteribytena vet jag inte. Jag pratar alltså INTE om degradering utan om att bilen säger "needs service will not start next time" sen säger Tesla att batteriet behöver bytas utan att härleda närmare varför.

Om jag personligen byter moduler, vattenpump, kontaktor osv internt i batteriet och åtgärdar felet, men bilen ändå säger "needs service" och Tesla inte släcker felkoden... tja då är i vart fall jag rökt. Nu släppte ju Tesla reservdelskataloger här om dagen vilket verkligen är kul. Med lite tur så kommer det komma verktyg för att själv diagnostisera och nolla ner bilen precis som jag gör med min USB-DICE på Volvon.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 15:25
av Verdi
Annan taxi till salu med närmare 30 tusen mil. https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 7.htm?aw=1

Den med strax under 20 tusen mil var ett kap. Sanna mina ord.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 15:26
av Zalman3
Citat från tidigare tråd.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=10


"Jag skulle inte oroa mig så mycket.
Dels är det 8 års garanti med obegränsade mil.
Dels så kostar inte batterierna så mycket.
Ett batteri till en Nissan Leaf 24kWh kostar ca 23.000kr.
Ungefär vad ett partikelfilterbyte på en diesel kostar.

Såg på nåt forum att en annons på blocket sa att det kostade 4.000kr att byta en cell i en gammal Toyota Prius batteri.

Sen faller priserna på batterier kraftigt.
Elon pratar om att batteripriset idag är nära 100 dollar per kWh.

Om 5 år när garantierna på gamla Teslor börjar gå ut,
Kanske ett nytt batteri kostar runt 50 dollar per kWh
Och ett begagnat runt 25dollar per kWh.

Gissar att man därför kan köpa ett begagnat 75kWh Tesla batteri för 25.000kr."

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 15:50
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Citat från tidigare tråd.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=10


"Jag skulle inte oroa mig så mycket.
Dels är det 8 års garanti med obegränsade mil.
Dels så kostar inte batterierna så mycket.
Ett batteri till en Nissan Leaf 24kWh kostar ca 23.000kr.
Ungefär vad ett partikelfilterbyte på en diesel kostar.

Såg på nåt forum att en annons på blocket sa att det kostade 4.000kr att byta en cell i en gammal Toyota Prius batteri.

Sen faller priserna på batterier kraftigt.
Elon pratar om att batteripriset idag är nära 100 dollar per kWh.

Om 5 år när garantierna på gamla Teslor börjar gå ut,
Kanske ett nytt batteri kostar runt 50 dollar per kWh
Och ett begagnat runt 25dollar per kWh.

Gissar att man därför kan köpa ett begagnat 75kWh Tesla batteri för 25.000kr."
Förutsatt att tesla tillåter privat byte. Moduler från Vimmerby 7000kr/st så det finns ju resurser där iaf

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 21:42
av Zalman3
Tesla CEO Elon Musk has recently been talking about a new battery module to be introduced next year but it is specific to the Model 3:

“We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.”
https://electrek.co/2018/10/30/tesla-me ... gafactory/

Får Tesla 3 nya batterier???

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 22:55
av TeslaTissel
Zalman3 skrev:
Tesla CEO Elon Musk has recently been talking about a new battery module to be introduced next year but it is specific to the Model 3:

“We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.”
https://electrek.co/2018/10/30/tesla-me ... gafactory/

Får Tesla 3 nya batterier???
JA jag läste också det där och misstänker det gäller Model 3.
Det kan även vara aktuellt för Model Y?

Men spekulationer är spekulationer som kanske inte visar sig vara rätt spekulation? :roll:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 23:04
av TeslaTissel
Då det inte verkar spela roll var man lägger ämnen någonstans, i (rätt tråd) tar jag mig fräckheten lägga upp ett klipp här!
Tråkigt när jag startade tråden hoppades jag den skulle hålla sig just kring Model 3 - Konfiguration/specifikation.

Det som är intressant här är ju Model 3 Performance, när en ser den så här, så sticker den inte ut särskilt, det är först på vägen den visar sina bästa sidor.
Så frågan är. Är det värt de där extra kosingarna bara för chockeffekten?
Det handlar inte om kaffe-pengar precis. Är ni beredda ta det trots att omgivningen knappast kommer at se någon skillnad alls?


Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 23:41
av Pontus
Titta på tsportline.com dom har en model all black som nog ger lite extra uppmärksamhet.
Dom säljer också en digital nummerskylt men en prenumeration, vad man ska ha prenumerationen till fattar jag dock inte?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 31 okt 2018 00:50
av Jeppe_E
Pontus skrev:
Titta på tsportline.com dom har en model all black som nog ger lite extra uppmärksamhet.
Dom säljer också en digital nummerskylt men en prenumeration, vad man ska ha prenumerationen till fattar jag dock inte?
Det är även en spårbar GPS-sändare. Men den säljs ju bara i Californien. Kan aldrig tänka mig att en sådan skulle vara laglig i Sverige.