Fast det var väl bara en vision?Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Både och, dom har väl gjort en del av det där redan om jag fattade rätt.Verdi skrev:Fast det var väl bara en vision?Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja det hänger ju ganska mycket på hur det slår ut, och även om det går skitbra så får vi i Sverige garanterat vänta eftersom vi har så få elbilar ännu...mati skrev:Ett drömscenario. Tyvärr lär det dröja tills vi i Sverige får det lika lyxigt som norrmännen. Och då är vi ändå ganska bortskämda i jämförelse. Värre är det nere i Europa. Det blir spännande att se hur det utvecklas.Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Cirkle K har ju ett samarbete med Ionity här i Norden, så sett är det ju mer än en vision. Däremot så är det lite tveksamt om även Tesla kommer att bygga sina Superchargers där. Det hade såklart varit en jättefördel om alla laddare hade funnits på ett och samma ställe. Ännu bättre hade det varit om alla bilar hade kunnat ladda på alla laddare. Nu blir det lite rörigt. En drös laddare för Tesla, en (förhoppningsvis så småningom) ännu större drös med laddare för alla andra bilar som har CCS, och så till sist några få bortglömda Chademosar för Leaf & Co.Verdi skrev:Fast det var väl bara en vision?Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Fast spelar det nån roll om laddarna ligger på samma ställe eller inte? Fast visst vore det trevligt att kunna gå runt och titta på andra elbilar och jämföra erfarenheter osv.mati skrev:Cirkle K har ju ett samarbete med Ionity här i Norden, så sett är det ju mer än en vision. Däremot så är det lite tveksamt om även Tesla kommer att bygga sina Superchargers där. Det hade såklart varit en jättefördel om alla laddare hade funnits på ett och samma ställe. Ännu bättre hade det varit om alla bilar hade kunnat ladda på alla laddare. Nu blir det lite rörigt. En drös laddare för Tesla, en (förhoppningsvis så småningom) ännu större drös med laddare för alla andra bilar som har CCS, och så till sist några få bortglömda Chademosar för Leaf & Co.Verdi skrev:Fast det var väl bara en vision?Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
De som laddar på Chademo får väl åtminstone mindre konkurrens på 50 kWh-laddarna. Men det känns ju som att de är förlorarna. Tror asiaterna måste börja leverera sina bilar med CCS till Europa framöver.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tycker att det är bara logiskt om alla bilar kan ladda på samma ställe. När man tankar diesel vill min ju inte heller köra till en annan mack än den som tankar bensin. Rent konsekvent borde det vara så att om det finns en laddstation så ska alla bilar kunna ladda där på ett eller annat sätt.
Sen är det ju tyvärr i dagsläget så att Teslas Supercharger-stationer inte sällan är belägna på lite udda ställen. Det kan vara trevliga sådana, som t.ex. Toftaholm, eller så kan det vara värsta sunkstället, som t.ex. Norra Alslev där man knappt vågar lämna bilen, eller så är det ställen där det absolut inte finns nånting att göra när affärerna är stängda, t.ex. Kristianstad. Anledningen är ju säkert att Tesla inte har kunnat hitta bättre placeringar när det begav sig. Jag antar att detta ändras nu framöver, när elbilar blir vanligare, när aktörer som Ionity (som har hela tyska bilindustrin bakom sig) kan bestämma lite friare hur de vill ha det. Då skulle det ju vara dumt om teslaförare måste även i fortsättningen ladda vid märkliga ställen, medan alla andra får lite mer "normala" rastplatser där det finns tidsfördriv för väntande elbilister.
Sen är det ju tyvärr i dagsläget så att Teslas Supercharger-stationer inte sällan är belägna på lite udda ställen. Det kan vara trevliga sådana, som t.ex. Toftaholm, eller så kan det vara värsta sunkstället, som t.ex. Norra Alslev där man knappt vågar lämna bilen, eller så är det ställen där det absolut inte finns nånting att göra när affärerna är stängda, t.ex. Kristianstad. Anledningen är ju säkert att Tesla inte har kunnat hitta bättre placeringar när det begav sig. Jag antar att detta ändras nu framöver, när elbilar blir vanligare, när aktörer som Ionity (som har hela tyska bilindustrin bakom sig) kan bestämma lite friare hur de vill ha det. Då skulle det ju vara dumt om teslaförare måste även i fortsättningen ladda vid märkliga ställen, medan alla andra får lite mer "normala" rastplatser där det finns tidsfördriv för väntande elbilister.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut. Men frågan är om det finns tillräckligt med utrymme för ALLA på samma ställen? Jag tror vi får planera våra laddstopp och köra på GPS till våra laddstationer under lång tid. Det här med att köra som med en fossilbil och sen bara svänga in på första bästa laddstation ligger nog långt fram i tiden.mati skrev:Jag tycker att det är bara logiskt om alla bilar kan ladda på samma ställe. När man tankar diesel vill min ju inte heller köra till en annan mack än den som tankar bensin. Rent konsekvent borde det vara så att om det finns en laddstation så ska alla bilar kunna ladda där på ett eller annat sätt.
Sen är det ju tyvärr i dagsläget så att Teslas Supercharger-stationer inte sällan är belägna på lite udda ställen. Det kan vara trevliga sådana, som t.ex. Toftaholm, eller så kan det vara värsta sunkstället, som t.ex. Norra Alslev där man knappt vågar lämna bilen, eller så är det ställen där det absolut inte finns nånting att göra när affärerna är stängda, t.ex. Kristianstad. Anledningen är ju säkert att Tesla inte har kunnat hitta bättre placeringar när det begav sig. Jag antar att detta ändras nu framöver, när elbilar blir vanligare, när aktörer som Ionity (som har hela tyska bilindustrin bakom sig) kan bestämma lite friare hur de vill ha det. Då skulle det ju vara dumt om teslaförare måste även i fortsättningen ladda vid märkliga ställen, medan alla andra får lite mer "normala" rastplatser där det finns tidsfördriv för väntande elbilister.
Re: Ionitys laddnätverk
Idag har det inte tillkommit någon ny laddare. Nu går det åt helvete. Utbyggnaden har avstannat, de vill säkert bara fortsätta sälja dieslar. Katastrof. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Biltillverkarna bakom Ionity såg kanske att det gick att tjäna pengar på att bygga bilar så de flyttade över alla resurser till biltillverkningen illa kvickt?mati skrev:Idag har det inte tillkommit någon ny laddare. Nu går det åt helvete. Utbyggnaden har avstannat, de vill säkert bara fortsätta sälja dieslar. Katastrof.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
17 live, 28 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
Vet vi egentligen vad det är dom bygger? En vild gissning är att det inte ser ut som illustrationen på deras hemsida. Ger dom 350kW? Enbart CCS? Laddkort behövs?mati skrev:17 live, 28 building
Jag har mina små vibbar, men men....
"DC power, however, is better for storage, which is why DC power is used in the batteries"
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
De är i nuläget begränsade till 150kW, men förberedda för 350kW. Den i Åbenrå i Danmark ger dock 350kW redan idag.
Alla Ionity-laddare stödjer enbart CCS. Laddkort behövs inte. Det går att betala med vanligt betalkort, men man kan ha ett abonnemang och betala med mobilen. Då skickas en månadsfaktura enligt gammal tysk tradition (de älskar papper).
Alla Ionity-laddare stödjer enbart CCS. Laddkort behövs inte. Det går att betala med vanligt betalkort, men man kan ha ett abonnemang och betala med mobilen. Då skickas en månadsfaktura enligt gammal tysk tradition (de älskar papper).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
19 live, 27 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Malmö har en på gång. Någon som sett något?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:19 live, 27 building
19 live, 28 building
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
MalmøZalman3 skrev:mati skrev:19 live, 27 building
19 live, 28 building

Nån här som har möjlighet att åka dit och kolla läget?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Ionitys laddnätverk
Kommer jag ihåg det, så kan jag kolla på hemvägen idag (alternativt imorgon på väg in till jobbet). Laddarnas plats på kartan är placerade väldigt bra om man ska ut i Europa då de är nära Öresundsbron (men sämre om man ska till färjorna i Trelleborg eller till Ystad/Österlen).mati skrev:MalmøZalman3 skrev:mati skrev:19 live, 27 building
19 live, 28 building
Nån här som har möjlighet att åka dit och kolla läget?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, strategiskt bra precis vid bron. Men det verkar vara värsta tråk-stället. Åtminstone när man kollar på Google maps. Samtidigt är det ju inte säkert att det förblir enda laddaren i hela Skåne. Det blir säkert nån mer nånstans längre österut.ellerstrom skrev:Kommer jag ihåg det, så kan jag kolla på hemvägen idag (alternativt imorgon på väg in till jobbet). Laddarnas plats på kartan är placerade väldigt bra om man ska ut i Europa då de är nära Öresundsbron (men sämre om man ska till färjorna i Trelleborg eller till Ystad/Österlen).mati skrev:MalmøZalman3 skrev:mati skrev:19 live, 27 building
19 live, 28 building
Nån här som har möjlighet att åka dit och kolla läget?
Edit: jaha, nej, när man tar ett steg tillbaka i G-Maps är det en helt annan bild, med Burger King och grejer. Inte så farligt. Jag tittade precis vid macken och det var bara en gammal Statoil-mack utan nånting runt omkring.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jo de är ett ganska tråkigt ställe, bara burger king och macken, i övrigt väldigt dött där... men de ligger ju bra vid avfarten... Får se om jag åker förbi och kollar..mati skrev:Ja, strategiskt bra precis vid bron. Men det verkar vara värsta tråk-stället. Åtminstone när man kollar på Google maps. Samtidigt är det ju inte säkert att det förblir enda laddaren i hela Skåne. Det blir säkert nån mer nånstans längre österut.
Edit: jaha, nej, när man tar ett steg tillbaka i G-Maps är det en helt annan bild, med Burger King och grejer. Inte så farligt. Jag tittade precis vid macken och det var bara en gammal Statoil-mack utan nånting runt omkring.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
19 live, 29 building
Kvällspass?
Kvällspass?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Ionitys laddnätverk
Var förbi och tittade till "bygget" av ionity-laddarna i Malmö för en stund sedan. De hade inte börjat gräva ännu och de var just i färd med att lasta av fundamenten från lastbilen.
Frågade grabbarna som jobbade där just nu och det är sex stycken fundament för laddare, men de trodde att det bara skulle bli fyra laddare till att börja med (men förberett för två till). Fundamentet till vänster på lastbilen trodde de var till likriktare (och jag gissar på transformator också).
Frågade även om vilken typ av laddare, vilket de inte visste säkert men gissade på 150kW.
De verkade precis ha börjat jobba när jag kom, för de var inte helt säkra på var de skulle stå utan fick kolla på ritningarna. Fick till svar att de nog blir placerade vid Burger King-skylten till vänster i bilden nedan.
Som sagt, inte roligaste stället i Malmö. Men här finns BK, lekplats och en mack med butik. Och bra placerad nära motorvägen vid bron.
Frågade grabbarna som jobbade där just nu och det är sex stycken fundament för laddare, men de trodde att det bara skulle bli fyra laddare till att börja med (men förberett för två till). Fundamentet till vänster på lastbilen trodde de var till likriktare (och jag gissar på transformator också).
Frågade även om vilken typ av laddare, vilket de inte visste säkert men gissade på 150kW.
De verkade precis ha börjat jobba när jag kom, för de var inte helt säkra på var de skulle stå utan fick kolla på ritningarna. Fick till svar att de nog blir placerade vid Burger King-skylten till vänster i bilden nedan.
Som sagt, inte roligaste stället i Malmö. Men här finns BK, lekplats och en mack med butik. Och bra placerad nära motorvägen vid bron.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Ionitys laddnätverk
Trodde alla ionity stationer hade sex st stolpar.ellerstrom skrev:Var förbi och tittade till "bygget" av ionity-laddarna i Malmö för en stund sedan. De hade inte börjat gräva ännu och de var just i färd med att lasta av fundamenten från lastbilen.
Frågade grabbarna som jobbade där just nu och det är sex stycken fundament för laddare, men de trodde att det bara skulle bli fyra laddare till att börja med (men förberett för två till). Fundamentet till vänster på lastbilen trodde de var till likriktare (och jag gissar på transformator också).
Frågade även om vilken typ av laddare, vilket de inte visste säkert men gissade på 150kW.
De verkade precis ha börjat jobba när jag kom, för de var inte helt säkra på var de skulle stå utan fick kolla på ritningarna. Fick till svar att de nog blir placerade vid Burger King-skylten till vänster i bilden nedan.
Som sagt, inte roligaste stället i Malmö. Men här finns BK, lekplats och en mack med butik. Och bra placerad nära motorvägen vid bron.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Ionitys laddnätverk
Det är mycket möjligt att det blir sex st laddare här också, det var iaf sex fundament för laddarna. Grabbarna som jobbade där var inte från ionity, utan en kille var från eon och en annan var nog från något företag som skötte entreprenaden/grävningen så de hade inte full koll på slutresultatet.Lophornis skrev:Trodde alla ionity stationer hade sex st stolpar.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Ionitys laddnätverk
Det är i snitt sex stolpar. I Tyskland är det bara tre till fyra på många ställen, i Norge kommer det bli fler. De går helt enkelt efter uppskattad utnyttjandegrad. Ett land som i stort sett saknar elbilar, som Tyskland, behöver inte 6 stolpar per anläggning. Åtminstone inte nu i början. Och även här i Sverige kommer ju laddarna stå tomma för det mesta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Är det en plats per sida av en motorväg lär ju inte bägge dessa platser behöva lika många laddare var för sig som en plats där bägge riktningarna delar en station.mati skrev:Det är i snitt sex stolpar. I Tyskland är det bara tre till fyra på många ställen, i Norge kommer det bli fler. De går helt enkelt efter uppskattad utnyttjandegrad. Ett land som i stort sett saknar elbilar, som Tyskland, behöver inte 6 stolpar per anläggning. Åtminstone inte nu i början. Och även här i Sverige kommer ju laddarna stå tomma för det mesta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.