Sida 13 av 25

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 22:30
av Jeppe_E
Credde skrev:
Tror den kommer konkurrera ganska hårt i Sverige (om inte Tesla får sin kvalité under kontroll) - tycker dock den blev lite för dyr!

Jo... Men... en XC40 R-Design Laddhybrid kostar 532.000 kr med lite tillval.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 22:32
av taliz
Dyrare än PS2?!
Så illa trodde inte ens jag det skulle bli.

Model Y är ju rejält mkt större. Ser noll anledning att välja denna framför en Y.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 22:33
av chaffis75
helix skrev:
Så bagageutrymmet är 413+26=439l i XC40. Detta kan då jämföras med Model 3 som har 542l - alltså 100 liter mer i Teslan.

Personligen gillar jag Polestar 2 mer än XC40 och tycker det är lite förvånande att XC40 nu till och med är dyrare än Polestar. Trodde att varumärket Polestar skulle positioneras steget över Volvo.

Av det vi sett hittills så förstår jag inte alls varför Polestar finns överhuvudtaget då det mest känns som en dekaltrimmad Volvo :roll: :?:
Jo jag är också väldigt förvånad över priset, kunde inte drömma om att den skulle bli dyrare än ps2 med tanke på att de är samma bil I väldigt stor utsträckning och då skulle ju polestar vara deras lyx märke.
Helt klart lite besviken. Kanske får bli en M3 sr+ ändå, men jag litar inte på Teslas service just nu.. Ja sjukt svårt.. Id3 känns också sådär eftersom de saknar krok och takräcke däremot talar priset för den modellen.

Ja jag får våndas ett tag till och fortsätta slita på min gamla bil ett tag till. Vägrar ju köpa ny fossil bil, den får fungera tills jag hittar rätt elbil.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 22:36
av Credde
Jeppe_E skrev:
Credde skrev:
Tror den kommer konkurrera ganska hårt i Sverige (om inte Tesla får sin kvalité under kontroll) - tycker dock den blev lite för dyr!

Jo... Men... en XC40 R-Design Laddhybrid kostar 532.000 kr med lite tillval.
Det är också allt för dyrt!

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 22:39
av Stevvee
Förstår inte varför folk är förvånade över att den är dyrare än PS2. Vad jag vet har inte Volvo gått ut och sagt att polestar är deras lyxmärke eller något annat.
Rätt väntat att priset skulle vara lite högre om man jämför med laddhybriden (som ryktas få 2-4% högre pris imorgon) men 700 kanske var lite i överkant. Isåfall om dom släpper Xc60,v60 som ren el bör dessa närma sig 900k och det är helt off i prissättningen.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 23:06
av Zalman3
En Audi e-tron 50 Quattro kostar från 695.000 kr. Lilla Volvo XC40 är dyrare än så!!! :shock:

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 23:08
av Stevvee
Zalman3 skrev:
En Audi e-tron 50 Quattro kostar från 695.000 kr. Lilla Volvo XC40 är dyrare än så!!! :shock:
Men vad var räckvidden på den ? Mil verkar ju kosta

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 23:11
av helix
Stevvee skrev:
Förstår inte varför folk är förvånade över att den är dyrare än PS2. Vad jag vet har inte Volvo gått ut och sagt att polestar är deras lyxmärke eller något annat.
Rätt väntat att priset skulle vara lite högre om man jämför med laddhybriden (som ryktas få 2-4% högre pris imorgon) men 700 kanske var lite i överkant. Isåfall om dom släpper Xc60,v60 som ren el bör dessa närma sig 900k och det är helt off i prissättningen.
Fast Volvo har åtminstone hittills använt Polestar som sin högsta utrustningsnivå. Då är det inte konstigt om man trodde att bilarna under Polestars egna märke skulle ligga ett snäpp ovanför Volvo.

Kikar man exempelvis på att speca en XC60 så har den dyraste versionen ett startpris på 723k. Den heter just "XC60 Polestar Engineered". Däremot en XC60 R-Design börjar på 430k.

Nu kostar en XC40 BEV R-design 699k och en Polestar 2 med samma drivlina och snarlik utrustning 669k (Visst, Polestar 2 är en sedan och XC40 en mini-SUV). Hänger inte riktigt ihop och blir lite ologiskt...

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 00:24
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Den heter alltså Volvo XC40 P8 AWD Recharge.

P står det för Pure.

Hur blir räckvidden egentligen?
Den har 50% högre Cw-värde än tex Tesla 3 (ca 0,34 jfrt med 0,23.

Så det blir bara drygt 40mil mot Tesla 3 som har +50 mil
Med ungefär samma storlek på batteriet.

Och rejält tung är den också, 2,150 to 2,250 kg.
Det är mer än min Tesla S!

Pris og levering

Volvo åpner for bestilling av XC40 Recharge i uke 3, 2020. Bilen har fått en veiledende pris fra kr 490.000, – eks. frakt og levering. Priser på ekstrautstyr og utstyrspakker blir klare nærmere salgsstart.

Trosby sier at det er forventet at Volvo i Norge vil få̊ god tilgang til biler for det norske markedet. De første bilene kommer til Norge i fjerde kvartal 2020 og levering fortsetter utover i 2021.

– Interessen for XC40 Recharge har vært enorm. Vi har passert 7000 på interesselisten og forventer økt interesse nå̊ som flere detaljer om bilen slippes, sier Trosby.

https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-v ... l/71715353

Vecka 3 2020 kan man tydligen börja beställa den i Norge.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 00:45
av Maxerl
När man läser allt marknads-mumbojumbo på Polestar-hemsidan så är det ett ord som de ständigt återkommer till, "Prestanda".
Och "Polestar Engineered är Volvo Car Group's prestandavarumärke". Innan Polestar-bilar blev ett eget varumärke har det väl betytt lite snabbare, lite bättre bromsar/dämpning mm, typ sportigare än en vanlig Volvo.

Volvo-varumärket går väl numera mer mot "premium"/"lyx"/"bekvämlighet". För en svensk känns det fortfarande lite bakvänt men nog har de nått ganska långt på premium eller lyxskalan. Jag skulle nog tro att utrustningstillvalslistan blir längre på Volvo-bilar än på Polestar-bilar (likt de tyska premiummärkena)

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 05:53
av Zalman3
Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.
Volvo Cars gör allt för att det ska se ut som att de leder elbilsutvecklingen.
https://www.expressen.se/motor/debatt/n ... d-elbilar/

Efter att ha sett Volvos lansering av XC40 känns det som att Volvo egentligen inte alls vill sälja elbilar, man vill sälja hybrider och pluginbilar.

För när kunden kommer in i affären och vill köpa en elbil.
Då får hen svaret, den kostar ca 700.000kr och du får vänta i ett år på leverans.

Man pratar heller inte om volymer, för hur många kommer man att sälja egentligen då konkurrenterna kostar runt halva priset för vad Volvo vill ha för sin elbil?

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 06:36
av chaffis75
Zalman3 skrev:
Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.
Volvo Cars gör allt för att det ska se ut som att de leder elbilsutvecklingen.
https://www.expressen.se/motor/debatt/n ... d-elbilar/

Efter att ha sett Volvos lansering av XC40 känns det som att Volvo egentligen inte alls vill sälja elbilar, man vill sälja hybrider och pluginbilar.

För när kunden kommer in i affären och vill köpa en elbil.
Då får hen svaret, den kostar ca 700.000kr och du får vänta i ett år på leverans.

Man pratar heller inte om volymer, för hur många kommer man att sälja egentligen då konkurrenterna kostar runt halva priset för vad Volvo vill ha för sin elbil?
Priset skulle kunna hänga ihop med begränsade volymer av batterier, dvs man vill inte sälja för många.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 06:45
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.
Volvo Cars gör allt för att det ska se ut som att de leder elbilsutvecklingen.
https://www.expressen.se/motor/debatt/n ... d-elbilar/

Efter att ha sett Volvos lansering av XC40 känns det som att Volvo egentligen inte alls vill sälja elbilar, man vill sälja hybrider och pluginbilar.

För när kunden kommer in i affären och vill köpa en elbil.
Då får hen svaret, den kostar ca 700.000kr och du får vänta i ett år på leverans.

Man pratar heller inte om volymer, för hur många kommer man att sälja egentligen då konkurrenterna kostar runt halva priset för vad Volvo vill ha för sin elbil?
Det är väl till 100% solklart att det är EXAKT så det ligger till, och dom säger det så många gånger (int bara på presentationen) att det är utom allt tvivel att det är hybrider
som är deras grej i flera år framåt och inget annat. Dom hymlar inte ens med det.
Tragiskt. (och kanske ödesdigert)

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 07:05
av Walker
Zalman3 skrev:
Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.
Volvo Cars gör allt för att det ska se ut som att de leder elbilsutvecklingen.
https://www.expressen.se/motor/debatt/n ... d-elbilar/

Efter att ha sett Volvos lansering av XC40 känns det som att Volvo egentligen inte alls vill sälja elbilar, man vill sälja hybrider och pluginbilar.

För när kunden kommer in i affären och vill köpa en elbil.
Då får hen svaret, den kostar ca 700.000kr och du får vänta i ett år på leverans.

Man pratar heller inte om volymer, för hur många kommer man att sälja egentligen då konkurrenterna kostar runt halva priset för vad Volvo vill ha för sin elbil?
Var hittar du likvärdiga bilar till halva priset? :roll:
(I svenska, faktiska priser, tack)

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 07:23
av Gustafsson
Tesla sålde ju M3 med flera års leveranstid för samma peng. Volvo är öppna med att bilen inte finns än, men vill vara med på banan och redan nu pejla intresset och ta upp förbeställningar. Tror att många Volvo fanboys väntar på en Volvo just.
Ser inget konstigt med det. Att tro att man ska få en skitbillig XCXXel är väl bara konstigt tycker jag. När bilen väl produceras är nog ändå priset lägre, elbilarna blir ju billigare och billigare och någon gång blir det balans mellan tillgång och efterfrågan på batterier.
Åter måste man se på vad bilen kostar över tid och inte bara i butiken.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 07:43
av Zalman3
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.
Volvo Cars gör allt för att det ska se ut som att de leder elbilsutvecklingen.
https://www.expressen.se/motor/debatt/n ... d-elbilar/

Efter att ha sett Volvos lansering av XC40 känns det som att Volvo egentligen inte alls vill sälja elbilar, man vill sälja hybrider och pluginbilar.

För när kunden kommer in i affären och vill köpa en elbil.
Då får hen svaret, den kostar ca 700.000kr och du får vänta i ett år på leverans.

Man pratar heller inte om volymer, för hur många kommer man att sälja egentligen då konkurrenterna kostar runt halva priset för vad Volvo vill ha för sin elbil?
Var hittar du likvärdiga bilar till halva priset? :roll:
(I svenska, faktiska priser, tack)
Pratade med en VW handlare.
Han surrar om att VW ID3 ska börja runt 350.000kr i pris och ha ett bagageutrymme just under 400 liter.
Volvo XC40 Recharge har ett bagage på 414 liter.

Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 07:48
av Stevvee
helix skrev:
Stevvee skrev:
Förstår inte varför folk är förvånade över att den är dyrare än PS2. Vad jag vet har inte Volvo gått ut och sagt att polestar är deras lyxmärke eller något annat.
Rätt väntat att priset skulle vara lite högre om man jämför med laddhybriden (som ryktas få 2-4% högre pris imorgon) men 700 kanske var lite i överkant. Isåfall om dom släpper Xc60,v60 som ren el bör dessa närma sig 900k och det är helt off i prissättningen.
Fast Volvo har åtminstone hittills använt Polestar som sin högsta utrustningsnivå. Då är det inte konstigt om man trodde att bilarna under Polestars egna märke skulle ligga ett snäpp ovanför Volvo.

Kikar man exempelvis på att speca en XC60 så har den dyraste versionen ett startpris på 723k. Den heter just "XC60 Polestar Engineered". Däremot en XC60 R-Design börjar på 430k.

Nu kostar en XC40 BEV R-design 699k och en Polestar 2 med samma drivlina och snarlik utrustning 669k (Visst, Polestar 2 är en sedan och XC40 en mini-SUV). Hänger inte riktigt ihop och blir lite ologiskt...
Polestar är deras prestanda image (gamla utvecklingsavdelningen hos Cyan Racing) om det sitter på en Volvo. Tidigare enbart trim men sedan förädlade man ex gamla V60 med polestar pryttlar.

En XC60 Polestar är en XC60 R-design Twin Engine med extra prestanda i sig. Alltså inget med lyx att göra. XC60 R-design Twin kostar 633900. För dom extra 90 k får du interiört andra bälten och Harman Kardon. Exteriört större bromsar, svarta detaljer, andra fälgar m.m och maskinellt har dom ökat effekten i bilen från kombinerade 390 till 40(3?).

Ingenstans upplever jag detta som premium,lyx eller något utan det är mer en utrustningsnivå för den som önskar en sportigare variant utav R-design. Ungefär likvärdigt med ett M-paket eller AMG-paket och bör inte jämföras mot AMG/M-modeller.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 07:50
av Zalman3
Runt hörnet väntar en billigare elbil med tvåhjulsdrift och cirka 200 hk. Den kommer att heta XC40 P4 och släpps om två år.
https://www.blocket.se/inspiration/bil/ ... krok-21612

Har Volvo råd att vänta så länge på att få fram en billigare elbil?

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 07:58
av Svenssons
Gustafsson skrev:
Tesla sålde ju M3 med flera års leveranstid för samma peng.
Model 3 såldes inte alls med flera års leveranstid. Man gjorde en reservation som inte var en beställning. Reservations pengen gick att få tillbaka när som helst, man gjorde ingen konfigurering, fick inga löften om leverans och det blev ingen bil som levererades när produktionen kom igång om man inte just valde att göra ett köp. Model Y är å andra sidan ett köp som man gör.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 08:02
av zyax
Kan inte XC40 Recharge ändå få bli beviset på att man inte kan göra en SUV i elversion och förvänta sig att den ska komma någonstans med nuvarande batteristorlekar. Gräv ner SUVen igen och plocka fram kombin igen, med lägre markfrigång, lägre Cd-värden och bättre lastningshöjd så kommer ni ha en fin framtid Volvo. Att sälja en XC40 för 700k och låta folk behöva ladda efter 20 mil efter att ha försökt åka på motorvägen är inte rätt väg.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 08:05
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.
Volvo Cars gör allt för att det ska se ut som att de leder elbilsutvecklingen.
https://www.expressen.se/motor/debatt/n ... d-elbilar/

Efter att ha sett Volvos lansering av XC40 känns det som att Volvo egentligen inte alls vill sälja elbilar, man vill sälja hybrider och pluginbilar.

För när kunden kommer in i affären och vill köpa en elbil.
Då får hen svaret, den kostar ca 700.000kr och du får vänta i ett år på leverans.

Man pratar heller inte om volymer, för hur många kommer man att sälja egentligen då konkurrenterna kostar runt halva priset för vad Volvo vill ha för sin elbil?
Var hittar du likvärdiga bilar till halva priset? :roll:
(I svenska, faktiska priser, tack)
Pratade med en VW handlare.
Han surrar om att VW ID3 ska börja runt 350.000kr i pris och ha ett bagageutrymme just under 400 liter.
Volvo XC40 Recharge har ett bagage på 414 liter.
DN skriver så här:
Därför är Volvo fel ute med sin nya elbil.

Väntan har varit lång. Men Volvo kan bättre. DN:s Jonas Fröberg om varför Volvos första renodlade elbil bara är en dyr medelmåtta.

ID.3 är alltså nästan lika rymlig invändigt. Och den billigaste varianten som ska gå 33 mil ska kosta under 350.000 kronor.

Det är kunderna – du som läser detta – som kommer att fälla domarna när bilköpen ska göras. 

Ännu har ingen av oss kört de båda bilarna. Men på papperet kan man så här långt säga: Bättre kan ni Volvo. 
https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-f ... nya-elbil/

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 08:29
av Laban
zyax skrev:
Kan inte XC40 Recharge ändå få bli beviset på att man inte kan göra en SUV i elversion och förvänta sig att den ska komma någonstans med nuvarande batteristorlekar. Gräv ner SUVen igen och plocka fram kombin igen, med lägre markfrigång, lägre Cd-värden och bättre lastningshöjd så kommer ni ha en fin framtid Volvo. Att sälja en XC40 för 700k och låta folk behöva ladda efter 20 mil efter att ha försökt åka på motorvägen är inte rätt väg.
Man måste åtminstone tänka om när det gäller hur en SUV ska se ut. Med elbilar kan man få bilar som är rymliga invändigt även om de är mer sedan lika formmässigt. Där kommer nog Model Y bli ett bra exempel. Men vi ser också att de andra följer efter. Skoda Vision IV, ID Crozz exempelvis.

Finns massor att göra om man skippar 2m front på den typen av bilar:

Bild

Bild

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 08:33
av Henrik Torphammar
Xc40 kostar alltså mer än Pållster 2.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 08:38
av kikat
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Tesla sålde ju M3 med flera års leveranstid för samma peng.
Model 3 såldes inte alls med flera års leveranstid. Man gjorde en reservation som inte var en beställning. Reservations pengen gick att få tillbaka när som helst, man gjorde ingen konfigurering, fick inga löften om leverans och det blev ingen bil som levererades när produktionen kom igång om man inte just valde att göra ett köp. Model Y är å andra sidan ett köp som man gör.
Model Y är inte ett köp. Det är en förbeställning som går att avbeställa när som helst och få full återbetalning. Det är först när man accepterat leveransen som Model Y blir ett bindande köp. Där finns inga löften kring leverans bara en förväntan om år 2021. Skillnaden mot Model 3 är att med Model Y går det att göra en specifikation direkt och att man kan låsa ett pris mot ev. prishöjningar (exkl. skattehöjningar).

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 17 okt 2019 08:39
av Laban
Henrik Torphammar skrev:
Xc40 kostar alltså mer än Pållster 2.
Problemet är väl att det är slutet av 2019, inte 2015. Volvo måste lansera billigare versioner ganska omgående och prata om pris samt tänkta volymer. Men ok, även VW verkar ha svårt att prata om exakta priser för ID.3 så de är inte ensamma om denna problematik.