Sida 13 av 22

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:59
av 12man
tehjimos skrev:
Bertilsson skrev:
tehjimos skrev:
12man skrev:
Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?
För lång omväg från motorvägen, inte värt.
Följer han abetterrouteplanner, har han laddat till 88% i Ödeshög och kommer att ladda i Kristianstad nästa gång.
Exakt.
Jag hade bytt Kristianstad mot Toftaholm, omväg via Kristianstad är c:a 2mil, är Toftaholm längre? eller är vägen rakt ner i Skåne via Hörby så mycket sämre

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:00
av Verdi
Nu åker Tibor snart förbi Brösarp och är alltså nere på Österlen. Bara några mil kvar. Konan är kvar i Östergötland, mitt mellan Linköping och Norrköping, och den stackars Jaguaren är kvar i Hudiksvall.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:00
av EnTraktor
Jeppe_E skrev:
EnTraktor skrev:
Bertilsson skrev:
unumlapis skrev:
Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.
För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.
70 kW/300= 233 km för i-pace
50 kW/180 = 277 km för kona

Ehh.. nej? Men om det är andra externa variabler som t.ex att det är svårt att få igång laddaren så...
Tänk så här istället. Om förbrukningen är 80% högre så måste man ladda 80% mer tid. Om Kona behöver ladda totalt säg typ 8 timmar, så måste Ipace ladda totalt 14 timmar. Väldigt avrundade tal där det finns många andra parametrar att ta hänsyn till, men som ändå tydlig visar varför det är så stort gap mellan.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:05
av Verdi
12man skrev:
tehjimos skrev:
Bertilsson skrev:
tehjimos skrev:
12man skrev:
Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?
För lång omväg från motorvägen, inte värt.
Följer han abetterrouteplanner, har han laddat till 88% i Ödeshög och kommer att ladda i Kristianstad nästa gång.
Exakt.
Jag hade bytt Kristianstad mot Toftaholm, omväg via Kristianstad är c:a 2mil, är Toftaholm längre? eller är vägen rakt ner i Skåne via Hörby så mycket sämre

Jag tror det är svårt att göra rutter på magkänsla som är bättre än ABRP. ;)

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:06
av TeslaTissel
Hm.. kanske till nästa gång ha fler bilar, förare och modeller?

Tesla Model 3 förstås!

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:13
av lator
_TonyV skrev:
tehjimos skrev:
Verdi skrev:
_TonyV skrev:
Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist.
Folkbrist.
Hade man gått ut och sökt förare till detta innan hade jag kunna tänkt efter om att anmäla mig.
Det hade säkert funnits många aspiranter till att medverka som förare i detta event. Som grundare av "The Super Charger Challenge" känner jag mig som en given resurs... (om inte Tibor minns fadäsen i förra årets SECC... :oops: ) En annan given förare hade ju varit Alexander, rekordhållare i TSCC. 8-)

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:13
av Kalle
Nu rullar Konan igen! :D

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:14
av Mickep
Håller med är egentligen bara teslan och ipacen som man kan jämföra med då de är NÄSTAN i samma prisklass. Är ju väldigt svårt att jämföra en som är mycket dyrare (mer än dubbelt så dyr). Borde finnas flera klassar så det blir en rättvist race. Att den (konan) klarar att hänga på är dock imponerande (särskilt om man jämför med den betydligt mer påkostade jaggan). (fast om det skall vara samma förutsättningar borde suc vara offlimits för teslorna)
Med fler teslor blir det också mer stategi var bilarna skall ladda då 50 st bilar snabbt kan ockupera ett ställe. Så hoppas på en stor uppslutning kommande år.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:15
av LarsA
Någon som vet var målgången är i Ystad(Stortorget?)?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:26
av Verdi
Mickep skrev:
Håller med är egentligen bara teslan och ipacen som man kan jämföra med då de är NÄSTAN i samma prisklass. Är ju väldigt svårt att jämföra en som är mycket dyrare (mer än dubbelt så dyr). Borde finnas flera klassar så det blir en rättvist race. Att den (konan) klarar att hänga på är dock imponerande (särskilt om man jämför med den betydligt mer påkostade jaggan). (fast om det skall vara samma förutsättningar borde suc vara offlimits för teslorna)
Med fler teslor blir det också mer stategi var bilarna skall ladda då 50 st bilar snabbt kan ockupera ett ställe. Så hoppas på en stor uppslutning kommande år.
Det är väl tänkt att spegla verkligheten med bilarna i viss mån och ingen regelrätt tävling, så jag förstår inte varför man skulle t ex förbjuda SuC eller överbelasta med många bilar. Det händer ju knappast i verkligheten.

Dock vore det väl roligt om e-tron, EQC och Model 3 (både LR och SR) kunde vara med. Och såklart även en Model S 75D samt Model X (både 75D och 100D). Då får man ju bättre överblick. Hur mycket "sämre" är en 75D på långkörning? Hur är en Model X jämfört med e-tron osv?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:27
av HelectriC
Verdi skrev:
HelectriC skrev:

absolut! Men mycket går på att vara van elbilsförare om man vill komma långt. Verkar ju inte som den som kör ipacen i denna tävling är så erfaren på just området eller så är det nåt fel på just den bilen.
Tror nog instruktionen är att hålla skyltad hastighet så långt det är möjligt. Man ska ju inte behöva en massa trixande.
jepp, men jag tänker på hur man laddar (ej till 100%), att man startar med varm bil, att inte gasa och bromsa hela tiden, var själva laddstolparna sitter etc. Jag har ingen aning om hur detta har blivit gjort på denna resan, men jag antar att tex Tibor är ganska erfaren elbilsförare jämfört med om det tex är en fossilbilssäljare som kör Jaggan. :?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:28
av Kalle
Nu är Tibor på upploppet! Heja Heja!

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:30
av Generalbogge
En totaltid runt 21 timmar för Tibor, set det ut som. Hur står det sig jämfört med rekordet?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:30
av Spyder
Heja Heja Heja! sista biten nu

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:31
av Bertilsson
Generalbogge skrev:
En totaltid runt 21 timmar för Tibor, set det ut som. Hur står det sig jämfört med rekordet?
ca 2 timmar snabbare.
http://teslaclubsweden.se/ystad-haparanda-2/

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:32
av TeslaTissel
I princip FRAMME!

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:33
av kangru
Snart framme!

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:34
av Verdi
Meanwhile... Jaguaren är fortfarande i Hudiksvall!!! :shock: :? Ring bärgaren! :lol:

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:34
av _TonyV
Vad väntar på Tibor där nu? Nåt event?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:36
av kangru
_TonyV skrev:
Vad väntar på Tibor där nu? Nåt event?
Det är väl Tesla lunch där om någon timme. Nu badar han väl i skumpa och sen sover en timme eller så, killgissar jag.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:36
av _TonyV
kangru skrev:
_TonyV skrev:
Vad väntar på Tibor där nu? Nåt event?
Det är väl Tesla lunch där om någon timme. Nu badar han väl i skumpa och sen sover en timme eller så, killgissar jag.
Men ECarExpo måste ju vara där.,..

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:36
av EnTraktor
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:

absolut! Men mycket går på att vara van elbilsförare om man vill komma långt. Verkar ju inte som den som kör ipacen i denna tävling är så erfaren på just området eller så är det nåt fel på just den bilen.
Tror nog instruktionen är att hålla skyltad hastighet så långt det är möjligt. Man ska ju inte behöva en massa trixande.
jepp, men jag tänker på hur man laddar (ej till 100%), att man startar med varm bil, att inte gasa och bromsa hela tiden, var själva laddstolparna sitter etc. Jag har ingen aning om hur detta har blivit gjort på denna resan, men jag antar att tex Tibor är ganska erfaren elbilsförare jämfört med om det tex är en fossilbilssäljare som kör Jaggan. :?
Samtidigt är detta en del av testet tycker jag. Den som köper en elbil har oftast ingen erfarenhet och måste lära sig. Detta test innehåller alla komponenter som en elbilsägare ställs inför d.v.s. räckvidd, navigator, kartor, information om laddare och laddhastighet, planering av bästa rutt, körning i kyla, undvika hinder och trasiga laddare, m.m.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:37
av Verdi
Nu verkar han vara framme vid Stortorget, om det är dit han ska?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:38
av rasssta
Blir nästan lite irriterad på folk som köper i-PACE eller lovordar den när det är så här den faktiskt fungerar i praktiken. Det är inget nytt att den har problem med laddning, vilket är en väldigt kritisk faktor i en elbil (surprise) som jag *verkligen* inte förstår att de inte löst än.

Teslabjörn hade återkommande problem när han testkörde långt. När jag lånade en i-PACE så hade även jag problem med laddning, den kunde avbrytas bara av att man öppnade dörren och sedan var det omöjligt att koppla in den på samma laddstation igen så man fick ta sitt pick och pack och åka till en annan laddstation istället.

Summa summarum, gillar såna här test som är verklighetsförankrade och visar de verkliga fördelarna och nackdelarna med de olika bilarna.

#färdiggnällt :D

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:38
av EnTraktor
Grattis Tibor, väldigt bra kört!

Och ja, S100D är en grym bil!