Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Postat: 08 maj 2019 08:10
Jag har precis fått det bekräftat från Tesla att de släpper dragkrok för Model 3 idag!


"+" låser 10% batteri samt en del funktioner i mjukvaran.Jerker skrev:OK, så plusset gäller några funktioner, inte batteristorlek?pinussen skrev:ca 50kWh. 41 mils räckvidd enligt beställningssidan, men det får man väl ta med en nypa salt som vanligt.Jerker skrev:Så hur är det nu då med SR+, vad är det för batteristorlek/räckvidd? Har inte hängt med i dessa diskussioner.
god morgon!TiborBlomhall skrev:Jag har precis fått det bekräftat från Tesla att de släpper dragkrok för Model 3 idag!
För det första... Grattis Jerker! Som du fått vänta.Jerker skrev:Så hur är det nu då med SR+, vad är det för batteristorlek/räckvidd? Har inte hängt med i dessa diskussioner.
Mm... tack, men jag vet inte om jag ens får lån på så mycket som en Tesla kostar. Jag har levt i en bubbla i några år och tänkt att det ordnar sig, men det är inte säkert. Jag är en normalinkomsttagare som har villalån också och nu måste vi pynta in ytterligare 170000 i den på ett nytt avlopp.Legato skrev:För det första... Grattis Jerker! Som du fått vänta.
Fast typgodkännandet gäller inte retroaktivt för bilar som är tillverkade tidigare. Det är därför det står på beställningssidan att det inte går att eftermontera. Det gäller inte bara originaldraget utan alla drag.tor-ake skrev:Kommer säkert att komma eftermonteringskit från andra dragkroktillverkare. Viktigast är att den är typgodkänd för drag.
Blir intressant att se vilka modeller som är typade med drag. Endast de enskilda bilar som levereras med drag monterat? Inte säkert att det är alla framtida Model 3.tor-ake skrev:Kommer säkert att komma eftermonteringskit från andra dragkroktillverkare. Viktigast är att den är typgodkänd för drag.
Så tolkar jag det, på beställningssidan:anna__ skrev:Det kommer vara avtagbar krok?
Design Studio skrev:Utrusta din bil med dragkrok av höghållfast stål och löstagbar adapter som kan dra upp till 910 kg.
Surfaren skrev:Så tolkar jag det, på beställningssidan:anna__ skrev:Det kommer vara avtagbar krok?Design Studio skrev:Utrusta din bil med dragkrok av höghållfast stål och löstagbar adapter som kan dra upp till 910 kg.
Snarare Model X, finns fortfarande inte på Model Sanna__ skrev:Surfaren skrev:Så tolkar jag det, på beställningssidan:anna__ skrev:Det kommer vara avtagbar krok?Design Studio skrev:Utrusta din bil med dragkrok av höghållfast stål och löstagbar adapter som kan dra upp till 910 kg.
Då syns förhoppningsvis inte fästet? vet inte hur det ser ut på Model S dock
Lån får du, men kanske orimligt dyrt. Den avvägningen kan du ju bara göra själv. Men om det inte sker nu så öppnade sig ju iaf möjligheten för en begagnad Tesla i framtiden. Man får väl anta att de första Teslorna med drag för mindre än säg 300k kommer vara SR+, inte X.Jerker skrev:Mm... tack, men jag vet inte om jag ens får lån på så mycket som en Tesla kostar. Jag har levt i en bubbla i några år och tänkt att det ordnar sig, men det är inte säkert. Jag är en normalinkomsttagare som har villalån också och nu måste vi pynta in ytterligare 170000 i den på ett nytt avlopp.Legato skrev:För det första... Grattis Jerker! Som du fått vänta.
Får nog snällt vänta på att Sono Sion eller nån annan lågprisbil med drag kommer. En Sion kostar efter bonus c:a 1/3 av vad en Tesla 3 med krok kostar.
Jovisst. Men jag fortsätter nog istället mitt projekt att sätta drag på Zoe.Legato skrev:Lån får du, men kanske orimligt dyrt. Den avvägningen kan du ju bara göra själv. Men om det inte sker nu så öppnade sig ju iaf möjligheten för en begagnad Tesla i framtiden. Man får väl anta att de första Teslorna med drag för mindre än säg 300k kommer vara SR+, inte X.Jerker skrev:Mm... tack, men jag vet inte om jag ens får lån på så mycket som en Tesla kostar. Jag har levt i en bubbla i några år och tänkt att det ordnar sig, men det är inte säkert. Jag är en normalinkomsttagare som har villalån också och nu måste vi pynta in ytterligare 170000 i den på ett nytt avlopp.Legato skrev:För det första... Grattis Jerker! Som du fått vänta.
Får nog snällt vänta på att Sono Sion eller nån annan lågprisbil med drag kommer. En Sion kostar efter bonus c:a 1/3 av vad en Tesla 3 med krok kostar.
Nu är du allt lite grinig Jerker.Jerker skrev:Jovisst. Men jag fortsätter nog istället mitt projekt att sätta drag på Zoe.Legato skrev:Lån får du, men kanske orimligt dyrt. Den avvägningen kan du ju bara göra själv. Men om det inte sker nu så öppnade sig ju iaf möjligheten för en begagnad Tesla i framtiden. Man får väl anta att de första Teslorna med drag för mindre än säg 300k kommer vara SR+, inte X.Jerker skrev:Mm... tack, men jag vet inte om jag ens får lån på så mycket som en Tesla kostar. Jag har levt i en bubbla i några år och tänkt att det ordnar sig, men det är inte säkert. Jag är en normalinkomsttagare som har villalån också och nu måste vi pynta in ytterligare 170000 i den på ett nytt avlopp.Legato skrev:För det första... Grattis Jerker! Som du fått vänta.
Får nog snällt vänta på att Sono Sion eller nån annan lågprisbil med drag kommer. En Sion kostar efter bonus c:a 1/3 av vad en Tesla 3 med krok kostar.
Eftersom svenskar är helt dragkroksbesatta, så, ja! Köp!HenricL skrev:Ser att dragkrok som tillägg kostar 11 500 kr. Dock osäker på om jag kommer ha något behov av det. Kan det kanske vara en bra ide ändå om det påverkar andrahandsvärde?
/Henric
antagligen är det fördelaktigt när den ska säljas ja. Hade man kunnat eftermontera, så hade saken varit annorlunda.HenricL skrev:Ser att dragkrok som tillägg kostar 11 500 kr. Dock osäker på om jag kommer ha något behov av det. Kan det kanske vara en bra ide ändå om det påverkar andrahandsvärde?
/Henric
Är tveksam. Tror det kommer finnas gott om treor med drag på andrahandsmarknaden. Alla vi som struntar helt i drag köper nog gärna den som är utan några tusen billigare.HenricL skrev:Ser att dragkrok som tillägg kostar 11 500 kr. Dock osäker på om jag kommer ha något behov av det. Kan det kanske vara en bra ide ändå om det påverkar andrahandsvärde?
/Henric
Om jag skulle köpa en begagnad bil hade jag till och med ratat en bil med drag om den inte var billigare än samma bil utan drag. Det är bara ytterligare en sak att hålla koll på inför besiktning, speciellt eftersom den lär vara avtagbar, då behöver jag leta upp den i förrådet inför besiktning osv.Legato skrev:Är tveksam. Tror det kommer finnas gott om treor med drag på andrahandsmarknaden. Alla vi som struntar helt i drag köper nog gärna den som är utan några tusen billigare.
Det är många svenskar som har drag som ett absolut krav och de hörs mycket (kanske framförallt i elbilsdebatten), men vi är väldigt många som inte köper det också.
Köp om du har nytta av det själv, strunta i det annars. Att andrahandsvärdet generellt skulle landa mer än 11500:- högre tror jag inte på.
Det är fördelaktigt oavsett. Att eftermontera brukar vara dyrare än att beställa från fabrik.HelectriC skrev:antagligen är det fördelaktigt när den ska säljas ja. Hade man kunnat eftermontera, så hade saken varit annorlunda.HenricL skrev:Ser att dragkrok som tillägg kostar 11 500 kr. Dock osäker på om jag kommer ha något behov av det. Kan det kanske vara en bra ide ändå om det påverkar andrahandsvärde?
/Henric
Jag har samma infoDucke80 skrev:Hej på er,
Sprillans ny medlem på forumet, men har såklart läst en hel del sen nån gång 2016...
Jag pratade precis med min säljare på Tesla, och hon sa att det skulle gå ut ett mail inom några dagar för alla som har en inneliggande beställning i Sverige, att man kan lägga till dragkrok och hur man isåfall ska gå tillväga.
Fick även OK på att skriva in infot här, så fler som vill göra det före mailet går ut har möjlighet.
skicka ett mail till
deliveryse@tesla.com
Med beställningsnummer och att du vill lägga till dragkrok på beställningen.
Hoppas jag har följt regler och liknande här på forumet med detta meddelande..! (säg annars till så tar jag bort det omedelbums!)
(Min beställning är en LR RWD beställd mellan gratis Autopilot och att det inte skulle ingå på LR RWD, men det skulle inte påverkas enl säljaren...!)
Med vänlig hälsning,
Daniel