Du förstår inte att litiumbatterier är litiumbatterier oavsett vad de sitter i?nek0 skrev:Svårt att förklara för någon som envisas med att jämföra bilar med mobil telefoner tv apparater och datorer. Ska inte ens försöka.
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jo det vet jag nog men du har problem med att förstå att ett batteri i en dator kostar ett par tusenlappar och ett batteri ien bil kostar ett par hundratusen. Ganska lätt att räkna ut att ingen skulle klaga om man måste köpa ett nytt batteri till datorn och inte många skulle slänga ett par hundratusen på en gammal biltaliz skrev:Du förstår inte att litiumbatterier är litiumbatterier oavsett vad de sitter i?nek0 skrev:Svårt att förklara för någon som envisas med att jämföra bilar med mobil telefoner tv apparater och datorer. Ska inte ens försöka.
Så du menar att bara för att det är dyrt, så skall tillverkaren bjuda på det?nek0 skrev:Jo det vet jag nog men du har problem med att förstå att ett batteri i en dator kostar ett par tusenlappar och ett batteri ien bil kostar ett par hundratusen. Ganska lätt att räkna ut att ingen skulle klaga om man måste köpa ett nytt batteri till datorn och inte många skulle slänga ett par hundratusen på en gammal biltaliz skrev:Du förstår inte att litiumbatterier är litiumbatterier oavsett vad de sitter i?nek0 skrev:Svårt att förklara för någon som envisas med att jämföra bilar med mobil telefoner tv apparater och datorer. Ska inte ens försöka.
Varför skulle inte laptoptillverkare bjuda på nytt batteri i så fall?
Visste inte att man får 8 år garanti på batterier till datorerna. Tack nu vet jag dettaliz skrev:Så du menar att bara för att det är dyrt, så skall tillverkaren bjuda på det?nek0 skrev:Jo det vet jag nog men du har problem med att förstå att ett batteri i en dator kostar ett par tusenlappar och ett batteri ien bil kostar ett par hundratusen. Ganska lätt att räkna ut att ingen skulle klaga om man måste köpa ett nytt batteri till datorn och inte många skulle slänga ett par hundratusen på en gammal biltaliz skrev:Du förstår inte att litiumbatterier är litiumbatterier oavsett vad de sitter i?nek0 skrev:Svårt att förklara för någon som envisas med att jämföra bilar med mobil telefoner tv apparater och datorer. Ska inte ens försöka.
nek0 skrev:Visste inte att man får 8 år garanti på batterier till datorerna. Tack nu vet jag dettaliz skrev:Så du menar att bara för att det är dyrt, så skall tillverkaren bjuda på det?nek0 skrev:Jo det vet jag nog men du har problem med att förstå att ett batteri i en dator kostar ett par tusenlappar och ett batteri ien bil kostar ett par hundratusen. Ganska lätt att räkna ut att ingen skulle klaga om man måste köpa ett nytt batteri till datorn och inte många skulle slänga ett par hundratusen på en gammal biltaliz skrev:Du förstår inte att litiumbatterier är litiumbatterier oavsett vad de sitter i?nek0 skrev:Svårt att förklara för någon som envisas med att jämföra bilar med mobil telefoner tv apparater och datorer. Ska inte ens försöka.

Jag har slutat skriva på det här forumet och dragit ner läsandet till ett minimum på grund av mentaliteten som du, taliz, är skyltdocka för. Men den här tråden är jag seriöst intresserad av att följa, kan du inte sluta förpesta den tack?
Svart X75D -17
Tesla bör hålla det som man förväntade sig när man köpte bilen punkt
Därmed bör de inte strypa batteriet för att skydda sig själv som detta är uppenbart fallet i och med att de strypte alla och inte enstaka bilar som kunde antas tex fatta eld eller vad det nu är
Därmed bör de inte strypa batteriet för att skydda sig själv som detta är uppenbart fallet i och med att de strypte alla och inte enstaka bilar som kunde antas tex fatta eld eller vad det nu är
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Du gissar bara.Fredrik j skrev:Man kunde väl välja att inte få några uppdateringar någonsin möjligen?frippe skrev:Nja, där kunde jag själv välja att uppdatera eller inte. Här kan jag inte påverka något alls oavsett anledning.Fredrik j skrev:Rimligen lika lagligt som när vw uppdaterar dieselbilar så prestandan går ner och förbrukningen upp vare sig ägaren vill eller inte.
Uppdateringar är väl en del av normal service?

Motoruppdateringen är helt frivillig och görs inte utan medgivande från bilägaren. Övriga uppdateringar görs även om man avstår motoruppdateringen. Så VW har inte alls gjort som Tesla d.v.s. försämrat användbarheten i smyg mot ägarnas vilja.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Stämmer. Gissade att vw skulle ta alla chanser dom får att uppdatera bilarna. Naturligtvis kan kunden vägra men då får man säkert avstå från alla uppdateringar generellt. Eller kan man välja att avstå från dieselgate-uppdateringarna men få andra uppdateringar?
Om en dator för 10k som är ett par år gammal skulle krokna blir man ju lite less och helt enkelt undviker varunärket i fortsättningen. Om en bil för en dryg miljon kroknar blir man ju irriterad på riktigt.taliz skrev:Du förstår inte att litiumbatterier är litiumbatterier oavsett vad de sitter i?nek0 skrev:Svårt att förklara för någon som envisas med att jämföra bilar med mobil telefoner tv apparater och datorer. Ska inte ens försöka.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Nu gissar du igen!Fredrik j skrev:Stämmer. Gissade att vw skulle ta alla chanser dom får att uppdatera bilarna. Naturligtvis kan kunden vägra men då får man säkert avstå från alla uppdateringar generellt. Eller kan man välja att avstå från dieselgate-uppdateringarna men få andra uppdateringar?
Uttryckte jag mig otydligt?
Övriga uppdateringar görs även om man avstår motoruppdateringen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
-
Taliz. Du säger alltså följande:
Låt säga att ni fick igenom så de släppte på full hastighet igen. Sen går batteriet sönder, och bilen är gammal så garantin har gått ut och ett nytt batteri kostar 3-4-500k.
Vad gör ni då?
Vad jag försökte säga med mitt svar är att din fråga inte lämnade så många olika möjliga svar.
Om jag hade svarat att jag hade köpt ett nytt batteri så hade du väl sagt något i stil med: Men vad gör du om ditt bankkonto har blivit kapat och du är pank...
Jag försökte se din fråga som retorisk:
Jag antar att du menar att vi egentligen borde vara glada över insatsen från Tesla. Vi är inte det.
Var tycker du gränsen går för hur mycket av bilens prestanda som får begränsas för att skydda bilen? Skruva ned (ut)effekten med 30%? Inte köra när det regnar? Inte snabbare än 120 km/h? osv.
Låt säga att ni fick igenom så de släppte på full hastighet igen. Sen går batteriet sönder, och bilen är gammal så garantin har gått ut och ett nytt batteri kostar 3-4-500k.
Vad gör ni då?
Vad jag försökte säga med mitt svar är att din fråga inte lämnade så många olika möjliga svar.
Om jag hade svarat att jag hade köpt ett nytt batteri så hade du väl sagt något i stil med: Men vad gör du om ditt bankkonto har blivit kapat och du är pank...
Jag försökte se din fråga som retorisk:
Jag antar att du menar att vi egentligen borde vara glada över insatsen från Tesla. Vi är inte det.
Var tycker du gränsen går för hur mycket av bilens prestanda som får begränsas för att skydda bilen? Skruva ned (ut)effekten med 30%? Inte köra när det regnar? Inte snabbare än 120 km/h? osv.
Vet mycket väl att jag argumenterar väldigt ensidigt och det låter som jag tycker att Tesla aldrig gör fel.
Men jag förstår att det kan kännas väldigt frustrerande om laddningstiden ökar på långresa. Jag har upplevt det själv med en gammal S.
Det optimala vore förstås om Tesla bjöd på nya batterier, eller åtminstone subventionerade dem kraftigt, när de inte längre går att nyttja till fullo.
Men, det skulle kosta så ofantligt att Tesla troligen inte skulle överleva. Det skulle också riskera att välta tillbaka den allmänna diskussionen till ”hur ofta måste man byta batteriet då?!”. Nu var det längesen man sist hörde någon fråga det...
Kanske kanske om de lyckas växa i samma takt ytterligare några år. Vem vet, möjligen att några stämningar(och/eller dålig publicitet) i USA kan tvinga fram det snabbare.
De tog ju tex nyligen fram ett nytt 85-pack. Det fanns garanterat en anledning till det.
Men, likt andra stora bolag är det jurister som styr varenda ord som står tryckt. Dvs så som de formulerar sig gällande laddhastighet etc har jag väldigt svårt att se att det skall gå att hävda att de inte möter det.
Sist men inte minst skall man också komma ihåg att även en Tesla med begränsad laddhastighet fortfarande laddar snabbare än så gott som alla andra elbilar...
Men jag förstår att det kan kännas väldigt frustrerande om laddningstiden ökar på långresa. Jag har upplevt det själv med en gammal S.
Det optimala vore förstås om Tesla bjöd på nya batterier, eller åtminstone subventionerade dem kraftigt, när de inte längre går att nyttja till fullo.
Men, det skulle kosta så ofantligt att Tesla troligen inte skulle överleva. Det skulle också riskera att välta tillbaka den allmänna diskussionen till ”hur ofta måste man byta batteriet då?!”. Nu var det längesen man sist hörde någon fråga det...
Kanske kanske om de lyckas växa i samma takt ytterligare några år. Vem vet, möjligen att några stämningar(och/eller dålig publicitet) i USA kan tvinga fram det snabbare.
De tog ju tex nyligen fram ett nytt 85-pack. Det fanns garanterat en anledning till det.
Men, likt andra stora bolag är det jurister som styr varenda ord som står tryckt. Dvs så som de formulerar sig gällande laddhastighet etc har jag väldigt svårt att se att det skall gå att hävda att de inte möter det.
Sist men inte minst skall man också komma ihåg att även en Tesla med begränsad laddhastighet fortfarande laddar snabbare än så gott som alla andra elbilar...
Nej, jag hade sagt att då kan du göra det redan idag. Det finns beggade 100-pack att köpa.models4karl skrev:Om jag hade svarat att jag hade köpt ett nytt batteri så hade du väl sagt något i stil med: Men vad gör du om ditt bankkonto har blivit kapat och du är pank...
Kostar runt 200k plus att de tar ditt gamla batteri.
Tars här på forumet har fixat det tex.
Det är ju egentligen helt galet att möjligheten att INTE fixa avgasreningen finns.Nicke Nyfiken skrev:Du gissar bara.Fredrik j skrev:Man kunde väl välja att inte få några uppdateringar någonsin möjligen?frippe skrev:Nja, där kunde jag själv välja att uppdatera eller inte. Här kan jag inte påverka något alls oavsett anledning.Fredrik j skrev:Rimligen lika lagligt som när vw uppdaterar dieselbilar så prestandan går ner och förbrukningen upp vare sig ägaren vill eller inte.
Uppdateringar är väl en del av normal service?![]()
Motoruppdateringen är helt frivillig och görs inte utan medgivande från bilägaren. Övriga uppdateringar görs även om man avstår motoruppdateringen. Så VW har inte alls gjort som Tesla d.v.s. försämrat användbarheten i smyg mot ägarnas vilja.
Det är ju inte lagligt att plocka bort partikelfilter eller EGR.
Känns som ett rejält kryphål för tillverkarna. De kan lansera bilar som är väldigt snåla och levererar bra prestanda, men inte uppnår utsläppskraven överhuvudtaget. Om/när det upptäcks så skruvar de lite på programvaran, men endast om kunden vill försämra förbrukning och prestanda. Vilket få antagligen vill...
Yes. Jag gissar att vw skiter i vad kunden tycker så fort dom får chansen. Vet inte hur du skulle kunna bevisa motsatsen för mig på ett forum på internet.Nicke Nyfiken skrev:Nu gissar du igen!Fredrik j skrev:Stämmer. Gissade att vw skulle ta alla chanser dom får att uppdatera bilarna. Naturligtvis kan kunden vägra men då får man säkert avstå från alla uppdateringar generellt. Eller kan man välja att avstå från dieselgate-uppdateringarna men få andra uppdateringar?
Uttryckte jag mig otydligt?Övriga uppdateringar görs även om man avstår motoruppdateringen.
-
Tack för ett välskrivet inlägg.taliz skrev:Vet mycket väl att jag argumenterar väldigt ensidigt och det låter som jag tycker att Tesla aldrig gör fel.
Jag tycker också att det optimala vore om Tesla bjöd på batterier. Låt oss ta i och anta att det finns 100.000 bilar vars batteri "behöver" bytas. Låt oss anta att batteri och arbete kostar 100.000kr. Det blir $1bn. Tesla är värt $150bn... Efter detta skulle värdet alltså bli $149bn... Det borde fungera. Det har över $8bn på banken...
Jag tror inte att vi kommer att falla tillbaka i diskussionen om hur länge batterierna håller bara för att Tesla, som var först på banan, råkade sälja några citroner. Att bilarna fortfarande laddar relativt snabbt är ingen större tröst. Det är ändå ingen vidare långfärdsbil.
De har skrivit på sin hemsida (när dessa bilar såldes) att det ska gå att ladda 50% på 20 minuter. Ingenstans står det om att bilen ska ladda långsammare med tiden. Jag tycker fallet är väl värt att driva.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Precis som få antagligen vill att Tesla försämrar laddprestandan.taliz skrev:Det är ju egentligen helt galet att möjligheten att INTE fixa avgasreningen finns.
Känns som ett rejält kryphål för tillverkarna. De kan lansera bilar som är väldigt snåla och levererar bra prestanda, men inte uppnår utsläppskraven överhuvudtaget. Om/när det upptäcks så skruvar de lite på programvaran, men endast om kunden vill försämra förbrukning och prestanda. Vilket få antagligen vill...
Det är ju lika galet att Tesla kan sälja bilar med argumentet att den laddar 50% på 20 minuter och sedan när de sålt bilen så tar de bort den möjligheten, mot kundernas vilja.
Anledningen till kryphålet kan man spekulera kring men jag tror det är för att tyskarna är starka inom EU och därför blev det som det blev här i Europa. I USA fick de köpa tillbaka alla bilar som kunderna inte ville behålla.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag har inget behov av att bevisa något för dig. Jag berättar bara hur det är i verkligheten som motpol till dina felaktiga gissningar och spekulationer.Fredrik j skrev:Yes. Jag gissar att vw skiter i vad kunden tycker så fort dom får chansen. Vet inte hur du skulle kunna bevisa motsatsen för mig på ett forum på internet.Nicke Nyfiken skrev:Nu gissar du igen!Fredrik j skrev:Stämmer. Gissade att vw skulle ta alla chanser dom får att uppdatera bilarna. Naturligtvis kan kunden vägra men då får man säkert avstå från alla uppdateringar generellt. Eller kan man välja att avstå från dieselgate-uppdateringarna men få andra uppdateringar?
Uttryckte jag mig otydligt?Övriga uppdateringar görs även om man avstår motoruppdateringen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Antagligen inte. Du får väl helt enkelt bara konstatera att jag misstror vw på den här punkten.Nicke Nyfiken skrev:Jag har inget behov av att bevisa något för dig. Jag berättar bara hur det är i verkligheten som motpol till dina felaktiga gissningar och spekulationer.Fredrik j skrev:Yes. Jag gissar att vw skiter i vad kunden tycker så fort dom får chansen. Vet inte hur du skulle kunna bevisa motsatsen för mig på ett forum på internet.Nicke Nyfiken skrev:Nu gissar du igen!Fredrik j skrev:Stämmer. Gissade att vw skulle ta alla chanser dom får att uppdatera bilarna. Naturligtvis kan kunden vägra men då får man säkert avstå från alla uppdateringar generellt. Eller kan man välja att avstå från dieselgate-uppdateringarna men få andra uppdateringar?
Batteriet är den avsevärt största kostnadsposten, många hundra tusen styck. Att byta det i så många bilar skulle radera ut flera års potentiella vinster. Troligen sänka Teslas image rejält dessutom, vilket i sig vore en enorm kostnad.models4karl skrev:Tack för ett välskrivet inlägg.taliz skrev:Vet mycket väl att jag argumenterar väldigt ensidigt och det låter som jag tycker att Tesla aldrig gör fel.
Jag tycker också att det optimala vore om Tesla bjöd på batterier. Låt oss ta i och anta att det finns 100.000 bilar vars batteri "behöver" bytas. Låt oss anta att batteri och arbete kostar 100.000kr. Det blir $1bn. Tesla är värt $150bn... Efter detta skulle värdet alltså bli $149bn... Det borde fungera. Det har över $8bn på banken...
Jag tror inte att vi kommer att falla tillbaka i diskussionen om hur länge batterierna håller bara för att Tesla, som var först på banan, råkade sälja några citroner. Att bilarna fortfarande laddar relativt snabbt är ingen större tröst. Det är ändå ingen vidare långfärdsbil.
De har skrivit på sin hemsida (när dessa bilar såldes) att det ska gå att ladda 50% på 20 minuter. Ingenstans står det om att bilen ska ladda långsammare med tiden. Jag tycker fallet är väl värt att driva.
Börsvärdet har väldigt lite med de interna finanserna att göra. Att man nu samlat cash på hög är för att det kommer bli knepigt med finansiering närmaste tiden.
Jo visst har dom det, men åter till laptop-exemplet. Tillverkarna skriver tex "upp till 10 timmars batteritid" om en ny laptop. De skriver inte att det troligen bara är hälften efter några år. Dvs de gör precis samma sak.
Med det sagt, om man vill driva detta så var lite kreativ. Gör tex youtube-filmer som detaljerar problemet, jämför hur det var förr med praktiska exempel. Starta hashtags på twitter, skriv på Facebook etc etc...
Well, försämrad laddhastighet leder inte till att fler barn i våra storstäder får astma. Eller att tiotusentals fler får demens eller dör av hjärt och kärlsjukdomar, etc.Nicke Nyfiken skrev:Precis som få antagligen vill att Tesla försämrar laddprestandan.taliz skrev:Det är ju egentligen helt galet att möjligheten att INTE fixa avgasreningen finns.
Det är ju lika galet att Tesla kan sälja bilar med argumentet att den laddar 50% på 20 minuter och sedan när de sålt bilen så tar de bort den möjligheten, mot kundernas vilja.
Anledningen till kryphålet kan man spekulera kring men jag tror det är för att tyskarna är starka inom EU och därför blev det som det blev här i Europa. I USA fick de köpa tillbaka alla bilar som kunderna inte ville behålla.
Dom har aldrig sålt bilarna med någon specificerad hastighet, utan det har alltid varit "upp till". Se laptop-exemplet...
Min uppfattning är att konsumenträtt rent allmänt är svagare här i EU .
När detta med Teslas aktiva Strypning av batterierna blir allmänt känt, (obs det rör ju sig ej om den naturliga gradvisa försämringen utan om ett aktivt mjukvaruprogram som via en uppdatering stått för försämringen, därtill gjord i smyg) dels via att fler och fler drabbas, dels genom den publicitet det får, ex via den gruppstämning av Tesla som fn pågår, vad jag förstår fördröjd då man hänvisar till coronapandemin, så kommer det att drabba Tesla betydligt mer än vad kostnaden för batteribyte innebär.
Förtroendet för Tesla elimineras, men även för alla andra i bilindustrin som nu konverterat (motvilligt; ”alla vet ju redan att batterier inte håller i längden" så varför förvånas, varför skall någon satsa på batterier ännu mindre köpa en sådan osäker vara, därtill till en merkostnad gentemot beprövad teknik, Elbil passar på gofbanan...osv resonemang och farhåga har ju nu visat sig vara välgrundad.
Än så länge finns det inget som talar för att nyare batterier inte drabbas, och att lämna trovärdig garanti igen borde rimligen inte konsumenterna gå på en gång till.
Företagare, speciellt en som introducerar en helt ny teknik, får inte glömma att företaget existerar därför att de första kunderna trodde på en idé som de flesta ej tagit till sig än.
Det är mycket tråkigt för oss som drabbats och alla de som kommer att drabbas, men det är ännu mer allvarligt för den effekt det kommer att få på förtroendet för elbilar.
Endast Tesla kan rädda detta genom rätt beslut.
Fossila bränslen är relativt billiga nu, kanske så för en lägre tid.........
Förtroendet för Tesla elimineras, men även för alla andra i bilindustrin som nu konverterat (motvilligt; ”alla vet ju redan att batterier inte håller i längden" så varför förvånas, varför skall någon satsa på batterier ännu mindre köpa en sådan osäker vara, därtill till en merkostnad gentemot beprövad teknik, Elbil passar på gofbanan...osv resonemang och farhåga har ju nu visat sig vara välgrundad.
Än så länge finns det inget som talar för att nyare batterier inte drabbas, och att lämna trovärdig garanti igen borde rimligen inte konsumenterna gå på en gång till.
Företagare, speciellt en som introducerar en helt ny teknik, får inte glömma att företaget existerar därför att de första kunderna trodde på en idé som de flesta ej tagit till sig än.
Det är mycket tråkigt för oss som drabbats och alla de som kommer att drabbas, men det är ännu mer allvarligt för den effekt det kommer att få på förtroendet för elbilar.
Fossila bränslen är relativt billiga nu, kanske så för en lägre tid.........
Helt rätt! Och jag har svårt att begripa varför de är så trögfattade hos TeslaJwe skrev:När detta med Teslas aktiva Strypning av batterierna blir allmänt känt, ...så kommer det att drabba Tesla betydligt mer än vad kostnaden för batteribyte innebär.

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
VW är fifflare som alla bör misstro, så inget konstigt med det. Jag har inga planer på att köpa bil från VW igen. Det blir ingen ID3 eller E-tron för vår del och det har mycket med dieselgate att göra. Man kan inte bete sig som svin och sedan bara vända blad.Fredrik j skrev:Antagligen inte. Du får väl helt enkelt bara konstatera att jag misstror vw på den här punkten.
Men de var i alla fall så hederliga att de inte försämrade användbarheten på bilarna utan att ge ägarna en valmöjlighet, till skillnad mot Tesla. Förtroendet för Tesla som företag är inte direkt på väg upp. Likaså med deras batterier.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015