Genom att utveckla designen på battericellerna, tillverkningen, material i anod och katod samt integreringen i bilen har man lyckats minska kostnaden med upp till 57 procent.
Räckvidd ökar med 54 procent, kostnaden $/kWh minskar med
56 procent och investeringen per GWh minskar med 69 procent.
Batteridag 22 september
Moderator: Redaktion
Re: Batteridag 22 september
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
En S performance kostar 94000 $ I USA och 1 070 000kr I Sverige, Plaid kostar 140 000 $ så den borde kosta runt 1 550 000kr i Sverige om man omvandlar lite lätt i huvudet sent på kvällen?Legato skrev:2022 i Sverige och uppåt 2 mille då? Tråkigt, hoppades de skulle sätta Porsche på plats tidigare än så och med bättre pris.fth skrev:Plaid uppe på amerikanska beställningssidan, nästan dubbla priset mot LR+, $134,490![]()
![]()
/fth
Var riktigt sugen på den, men det suget falnade ju en del nu.
Re: Batteridag 22 september
56% lägre pris, borde hamna runt 50 dollar per kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Batteridag 22 september
1.509.080 kr minus 70.000kr i elbilsstöd.vigge50 skrev:Svenska priset på Plaid uppe, 1 499 900 kr.
Bara att börja spara!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Undra vad förmånsvärdet landar påZalman3 skrev:1.509.080 kr minus 70.000kr i elbilsstöd.vigge50 skrev:Svenska priset på Plaid uppe, 1 499 900 kr.
Bara att börja spara!

- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Batteridag 22 september
Varför ”lansera” plaid med leverans sent 2021, pinsamt.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Batteridag 22 september
Vad händer nu med Northvolt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Zalman3 skrev:Vad händer nu med Northvolt?
Lite bred fråga?
Vad tänker du skulle hända och varför?
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 395
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Batteridag 22 september
Battery Day, vilket antiklimax... Besviken.. Hade hoppats på uppfräschad MS-interiör..
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Batteridag 22 september
Instämmer, vill även ha en yttre refresh.A76 skrev:Battery Day, vilket antiklimax... Besviken.. Hade hoppats på uppfräschad MS-interiör..
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Batteridag 22 september
Också personligen besviken men förstår att på lång sikt ur ett företagsperspektiv så är det kanske annorlunda. Nu känner jag iaf att jag kan hämta ut min MX imorgon 

Re: Batteridag 22 september
Nu när Tesla lovar att de kan sänka tillverkningskostnaden med 56%.
Och landar kanske på 50 dollar per kWh 2022.
Vad kostar ett Northvolt batteri att tillverka 2022?
Nu kan ju Tesla gå runt till olika biltillverkare och sälja in batterier för 50 dollar per kWh.
Vad kan Northvolt, LG Chem, CATL, Samsung med flera sätta emot?
Och landar kanske på 50 dollar per kWh 2022.
Vad kostar ett Northvolt batteri att tillverka 2022?
Nu kan ju Tesla gå runt till olika biltillverkare och sälja in batterier för 50 dollar per kWh.
Vad kan Northvolt, LG Chem, CATL, Samsung med flera sätta emot?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Så Tesla ska lägga ner sin bilproduktion? Elon var tydlig igår med att de behöver mer batterier än vad de kan producera i en överskådlig framtid, alltså skulle det vara idiotiskt att sälja deras egna batterier och sen köpa in andra(sämre och dyrare?) från andra tillverkare.Zalman3 skrev:Nu när Tesla lovar att de kan sänka tillverkningskostnaden med 56%.
Och landar kanske på 50 dollar per kWh 2022.
Vad kostar ett Northvolt batteri att tillverka 2022?
Nu kan ju Tesla gå runt till olika biltillverkare och sälja in batterier för 50 dollar per kWh.
Vad kan Northvolt, LG Chem, CATL, Samsung med flera sätta emot?
Re: Batteridag 22 september
Dammsög inte tesla marknaden på batterier nyss? Det skulle ju bli svårt för andra att få köpa. Tesla betalade ju dessutom bäst. Nu ska dom istället överflöda marknaden och konkurrera med pris? Switchar det från det ena till det andra vid ett specifikt datum? Pågår det ingen som helst utveckling hos någon annan än tesla?Zalman3 skrev:Nu när Tesla lovar att de kan sänka tillverkningskostnaden med 56%.
Och landar kanske på 50 dollar per kWh 2022.
Vad kostar ett Northvolt batteri att tillverka 2022?
Nu kan ju Tesla gå runt till olika biltillverkare och sälja in batterier för 50 dollar per kWh.
Vad kan Northvolt, LG Chem, CATL, Samsung med flera sätta emot?
Re: Batteridag 22 september
vigge50 skrev:Så Tesla ska lägga ner sin bilproduktion? Elon var tydlig igår med att de behöver mer batterier än vad de kan producera i en överskådlig framtid, alltså skulle det vara idiotiskt att sälja deras egna batterier och sen köpa in andra(sämre och dyrare?) från andra tillverkare.Zalman3 skrev:Nu när Tesla lovar att de kan sänka tillverkningskostnaden med 56%.
Och landar kanske på 50 dollar per kWh 2022.
Vad kostar ett Northvolt batteri att tillverka 2022?
Nu kan ju Tesla gå runt till olika biltillverkare och sälja in batterier för 50 dollar per kWh.
Vad kan Northvolt, LG Chem, CATL, Samsung med flera sätta emot?
Om Tesla inte sänker sina priser så kommer de tjäna $$$ år 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Även om det är brist på batterier, så kan ju tex VW komma med en stor säck pengar och betala för att Tesla bygger ytterligare batterifabriker.Fredrik j skrev:Dammsög inte tesla marknaden på batterier nyss? Det skulle ju bli svårt för andra att få köpa. Tesla betalade ju dessutom bäst. Nu ska dom istället överflöda marknaden och konkurrera med pris? Switchar det från det ena till det andra vid ett specifikt datum? Pågår det ingen som helst utveckling hos någon annan än tesla?Zalman3 skrev:Nu när Tesla lovar att de kan sänka tillverkningskostnaden med 56%.
Och landar kanske på 50 dollar per kWh 2022.
Vad kostar ett Northvolt batteri att tillverka 2022?
Nu kan ju Tesla gå runt till olika biltillverkare och sälja in batterier för 50 dollar per kWh.
Vad kan Northvolt, LG Chem, CATL, Samsung med flera sätta emot?
För hur ska man annars tolka denna batteridag?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Troligen så passar inte ens dessa batterier VW:s batteripack i den generationen bilar som dom säljer 2022. Bilindustrin är ganska trög, jag gissar att de här nya batterierna inte kommer sitta i M3 och MY heller 2022, kanske blir i Semi(som är försenad något år nu)?Zalman3 skrev:Även om det är brist på batterier, så kan ju tex VW komma med en stor säck pengar och betala för att Tesla bygger ytterligare batterifabriker.Fredrik j skrev:Dammsög inte tesla marknaden på batterier nyss? Det skulle ju bli svårt för andra att få köpa. Tesla betalade ju dessutom bäst. Nu ska dom istället överflöda marknaden och konkurrera med pris? Switchar det från det ena till det andra vid ett specifikt datum? Pågår det ingen som helst utveckling hos någon annan än tesla?Zalman3 skrev:Nu när Tesla lovar att de kan sänka tillverkningskostnaden med 56%.
Och landar kanske på 50 dollar per kWh 2022.
Vad kostar ett Northvolt batteri att tillverka 2022?
Nu kan ju Tesla gå runt till olika biltillverkare och sälja in batterier för 50 dollar per kWh.
Vad kan Northvolt, LG Chem, CATL, Samsung med flera sätta emot?
För hur ska man annars tolka denna batteridag?
Sen är 2022 en bit bort, Elon:s kalender är ofta inte riktigt i synk med övrigas kalendrar, så 2022 kan mycket väl vara 2024? Jag hoppas dock att det stämmer för det kommer sätta press på övriga producenter och det gynnar oss slutkonsumenter.
Jag tror även att övriga batteritillverkare har en utvecklingsplan som dom följer och där dom har ordrar lagda för många år framåt.
Re: Batteridag 22 september
Poängen med att betala för att ha en underleverantör istället för att göra själv är att man inte har alla ägg i en korg. Konkurrens är bra inte bara för priset. Inte otroligt att vw kommer till tesla men att man skulle byta till dom är osannolikt.
Batteridagen ska väl tolkas som att tesla tror sig kunna bygga billigare batterier i framtiden. Om dom andra batteritillverkarna blev tvungna att ha batteridagar skulle dom säkert hävda något liknande.
Batteridagen ska väl tolkas som att tesla tror sig kunna bygga billigare batterier i framtiden. Om dom andra batteritillverkarna blev tvungna att ha batteridagar skulle dom säkert hävda något liknande.
Re: Batteridag 22 september
Känns ju dock som att alla andra tillverkare ligger 5-10 år efter om allt som Tesla säger stämmer.
Re: Batteridag 22 september
För vad det är: Elons visioner och förhoppningar. Jag tror säkert de fixar detta, till slut. Men Elon har ett j-kligt dåligt track reckord när det gäller tidsestimat.Zalman3 skrev:För hur ska man annars tolka denna batteridag?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Batteridag 22 september
Historiskt men inte på sistone.olza skrev:För vad det är: Elons visioner och förhoppningar. Jag tror säkert de fixar detta, till slut. Men Elon har ett j-kligt dåligt track reckord när det gäller tidsestimat.Zalman3 skrev:För hur ska man annars tolka denna batteridag?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteridag 22 september
Fast Elon-time och 1,5 år blir ju nästa 5 år. Elon-time är väl normal tid multiplicerat med pi.PhR34k skrev:Känns ju dock som att alla andra tillverkare ligger 5-10 år efter om allt som Tesla säger stämmer.
Re: Batteridag 22 september
Det är klart men har svårt att tänka mig att VAG skulle vara ikapp ändå, de har precis börjat med elbilar och knappast med batterier.LarsL skrev:Fast Elon-time och 1,5 år blir ju nästa 5 år. Elon-time är väl normal tid multiplicerat med pi.PhR34k skrev:Känns ju dock som att alla andra tillverkare ligger 5-10 år efter om allt som Tesla säger stämmer.