Sida 13 av 30
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 01:37
av Zalman3
Genom att utveckla designen på battericellerna, tillverkningen, material i anod och katod samt integreringen i bilen har man lyckats minska kostnaden med upp till 57 procent.
Räckvidd ökar med 54 procent, kostnaden $/kWh minskar med
56 procent och investeringen per GWh minskar med 69 procent.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 01:38
av PhR34k
Legato skrev:fth skrev:Plaid uppe på amerikanska beställningssidan, nästan dubbla priset mot LR+, $134,490
/fth
2022 i Sverige och uppåt 2 mille då? Tråkigt, hoppades de skulle sätta Porsche på plats tidigare än så och med bättre pris.
Var riktigt sugen på den, men det suget falnade ju en del nu.
En S performance kostar 94000 $ I USA och 1 070 000kr I Sverige, Plaid kostar 140 000 $ så den borde kosta runt 1 550 000kr i Sverige om man omvandlar lite lätt i huvudet sent på kvällen?
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 01:54
av Zalman3
56% lägre pris, borde hamna runt 50 dollar per kWh.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 02:16
av TiborBlomhall
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 06:09
av vigge50
Svenska priset på Plaid uppe, 1 499 900 kr.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 06:21
av Zalman3
vigge50 skrev:Svenska priset på Plaid uppe, 1 499 900 kr.
1.509.080 kr minus 70.000kr i elbilsstöd.
Bara att börja spara!
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 06:22
av PhR34k
Zalman3 skrev:vigge50 skrev:Svenska priset på Plaid uppe, 1 499 900 kr.
1.509.080 kr minus 70.000kr i elbilsstöd.
Bara att börja spara!
Undra vad förmånsvärdet landar på

Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 06:32
av SR-71-BlackBird
Varför ”lansera” plaid med leverans sent 2021, pinsamt.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 06:40
av Zalman3
Vad händer nu med Northvolt?
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 06:59
av backe
Zalman3 skrev:Vad händer nu med Northvolt?
Lite bred fråga?
Vad tänker du skulle hända och varför?
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:04
av A76
Battery Day, vilket antiklimax... Besviken.. Hade hoppats på uppfräschad MS-interiör..
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:06
av SR-71-BlackBird
A76 skrev:Battery Day, vilket antiklimax... Besviken.. Hade hoppats på uppfräschad MS-interiör..
Instämmer, vill även ha en yttre refresh.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:17
av OlleBack
Också personligen besviken men förstår att på lång sikt ur ett företagsperspektiv så är det kanske annorlunda. Nu känner jag iaf att jag kan hämta ut min MX imorgon

Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:17
av Zalman3
Nu när Tesla lovar att de kan sänka tillverkningskostnaden med 56%.
Och landar kanske på 50 dollar per kWh 2022.
Vad kostar ett Northvolt batteri att tillverka 2022?
Nu kan ju Tesla gå runt till olika biltillverkare och sälja in batterier för 50 dollar per kWh.
Vad kan Northvolt, LG Chem, CATL, Samsung med flera sätta emot?
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:21
av vigge50
Zalman3 skrev:Nu när Tesla lovar att de kan sänka tillverkningskostnaden med 56%.
Och landar kanske på 50 dollar per kWh 2022.
Vad kostar ett Northvolt batteri att tillverka 2022?
Nu kan ju Tesla gå runt till olika biltillverkare och sälja in batterier för 50 dollar per kWh.
Vad kan Northvolt, LG Chem, CATL, Samsung med flera sätta emot?
Så Tesla ska lägga ner sin bilproduktion? Elon var tydlig igår med att de behöver mer batterier än vad de kan producera i en överskådlig framtid, alltså skulle det vara idiotiskt att sälja deras egna batterier och sen köpa in andra(sämre och dyrare?) från andra tillverkare.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:24
av Fredrik j
Zalman3 skrev:Nu när Tesla lovar att de kan sänka tillverkningskostnaden med 56%.
Och landar kanske på 50 dollar per kWh 2022.
Vad kostar ett Northvolt batteri att tillverka 2022?
Nu kan ju Tesla gå runt till olika biltillverkare och sälja in batterier för 50 dollar per kWh.
Vad kan Northvolt, LG Chem, CATL, Samsung med flera sätta emot?
Dammsög inte tesla marknaden på batterier nyss? Det skulle ju bli svårt för andra att få köpa. Tesla betalade ju dessutom bäst. Nu ska dom istället överflöda marknaden och konkurrera med pris? Switchar det från det ena till det andra vid ett specifikt datum? Pågår det ingen som helst utveckling hos någon annan än tesla?
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:25
av Zalman3
vigge50 skrev:Zalman3 skrev:Nu när Tesla lovar att de kan sänka tillverkningskostnaden med 56%.
Och landar kanske på 50 dollar per kWh 2022.
Vad kostar ett Northvolt batteri att tillverka 2022?
Nu kan ju Tesla gå runt till olika biltillverkare och sälja in batterier för 50 dollar per kWh.
Vad kan Northvolt, LG Chem, CATL, Samsung med flera sätta emot?
Så Tesla ska lägga ner sin bilproduktion? Elon var tydlig igår med att de behöver mer batterier än vad de kan producera i en överskådlig framtid, alltså skulle det vara idiotiskt att sälja deras egna batterier och sen köpa in andra(sämre och dyrare?) från andra tillverkare.
Om Tesla inte sänker sina priser så kommer de tjäna $$$ år 2022.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:28
av Zalman3
Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:Nu när Tesla lovar att de kan sänka tillverkningskostnaden med 56%.
Och landar kanske på 50 dollar per kWh 2022.
Vad kostar ett Northvolt batteri att tillverka 2022?
Nu kan ju Tesla gå runt till olika biltillverkare och sälja in batterier för 50 dollar per kWh.
Vad kan Northvolt, LG Chem, CATL, Samsung med flera sätta emot?
Dammsög inte tesla marknaden på batterier nyss? Det skulle ju bli svårt för andra att få köpa. Tesla betalade ju dessutom bäst. Nu ska dom istället överflöda marknaden och konkurrera med pris? Switchar det från det ena till det andra vid ett specifikt datum? Pågår det ingen som helst utveckling hos någon annan än tesla?
Även om det är brist på batterier, så kan ju tex VW komma med en stor säck pengar och betala för att Tesla bygger ytterligare batterifabriker.
För hur ska man annars tolka denna batteridag?
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:40
av backe
Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:Nu när Tesla lovar att de kan sänka tillverkningskostnaden med 56%.
Och landar kanske på 50 dollar per kWh 2022.
Vad kostar ett Northvolt batteri att tillverka 2022?
Nu kan ju Tesla gå runt till olika biltillverkare och sälja in batterier för 50 dollar per kWh.
Vad kan Northvolt, LG Chem, CATL, Samsung med flera sätta emot?
Dammsög inte tesla marknaden på batterier nyss? Det skulle ju bli svårt för andra att få köpa. Tesla betalade ju dessutom bäst. Nu ska dom istället överflöda marknaden och konkurrera med pris? Switchar det från det ena till det andra vid ett specifikt datum? Pågår det ingen som helst utveckling hos någon annan än tesla?
Även om det är brist på batterier, så kan ju tex VW komma med en stor säck pengar och betala för att Tesla bygger ytterligare batterifabriker.
För hur ska man annars tolka denna batteridag?
Troligen så passar inte ens dessa batterier VW:s batteripack i den generationen bilar som dom säljer 2022. Bilindustrin är ganska trög, jag gissar att de här nya batterierna inte kommer sitta i M3 och MY heller 2022, kanske blir i Semi(som är försenad något år nu)?
Sen är 2022 en bit bort, Elon:s kalender är ofta inte riktigt i synk med övrigas kalendrar, så 2022 kan mycket väl vara 2024? Jag hoppas dock att det stämmer för det kommer sätta press på övriga producenter och det gynnar oss slutkonsumenter.
Jag tror även att övriga batteritillverkare har en utvecklingsplan som dom följer och där dom har ordrar lagda för många år framåt.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:44
av Fredrik j
Poängen med att betala för att ha en underleverantör istället för att göra själv är att man inte har alla ägg i en korg. Konkurrens är bra inte bara för priset. Inte otroligt att vw kommer till tesla men att man skulle byta till dom är osannolikt.
Batteridagen ska väl tolkas som att tesla tror sig kunna bygga billigare batterier i framtiden. Om dom andra batteritillverkarna blev tvungna att ha batteridagar skulle dom säkert hävda något liknande.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:46
av PhR34k
Känns ju dock som att alla andra tillverkare ligger 5-10 år efter om allt som Tesla säger stämmer.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:48
av olza
Zalman3 skrev:
För hur ska man annars tolka denna batteridag?
För vad det är: Elons visioner och förhoppningar. Jag tror säkert de fixar detta, till slut. Men Elon har ett j-kligt dåligt track reckord när det gäller tidsestimat.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:50
av Svenssons
olza skrev:Zalman3 skrev:
För hur ska man annars tolka denna batteridag?
För vad det är: Elons visioner och förhoppningar. Jag tror säkert de fixar detta, till slut. Men Elon har ett j-kligt dåligt track reckord när det gäller tidsestimat.
Historiskt men inte på sistone.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:52
av LarsL
PhR34k skrev:Känns ju dock som att alla andra tillverkare ligger 5-10 år efter om allt som Tesla säger stämmer.
Fast Elon-time och 1,5 år blir ju nästa 5 år. Elon-time är väl normal tid multiplicerat med pi.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 sep 2020 07:53
av PhR34k
LarsL skrev:PhR34k skrev:Känns ju dock som att alla andra tillverkare ligger 5-10 år efter om allt som Tesla säger stämmer.
Fast Elon-time och 1,5 år blir ju nästa 5 år. Elon-time är väl normal tid multiplicerat med pi.
Det är klart men har svårt att tänka mig att VAG skulle vara ikapp ändå, de har precis börjat med elbilar och knappast med batterier.