Sida 13 av 38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 20 sep 2020 21:43
av backe
Jontez skrev:
backe skrev:
Jontez skrev:
LarsL skrev:
Här har jag gjort om kalkylen så att jag lånar till hela bilen och har ett restvärde på 50% efter 3 år. Som ni ser blir det ordentligt mycket dyrare för mig som privatägare än för en med personalbil, där man alltså betalar hela kostnaden med löneavdrag. Om jag ska jag ska få lika billig bil privat så skulle stödet behöva sänkas med typ 200 000kr.
https://www.teslakalkylen.com/

Jag tycker det är rimligt att jag också skulle kunna få tillgång till lite av detta bidrag eller tycker inte ni det?
Har du räknat med vad 5600 i bruttolöneavdrag gör med tjänstepensionen? Särskilt med ränta på ränta över lång tid
Gör ingenting för mig, tjänstepension sätts av innan bruttolöneavdrag hos oss :) Ibland får man vara glad för sin arbetsgivare.
Då är det ju lugnt! Jag håller precis på överväga om jag ska skita i förmånsbil. Om de här går igenom känns det ännu mer som rätt beslut
Jag funderar på det oavsett då det är så mycket hattande med regler så man knappt vet upp eller ner... Men jag hoppas dock att dom kommer på bättre tankar och gör en bättre lösning än den som föreslagits.

Jag vet inte hur bra lösningen varit för mig rent ekonomiskt, men jag har gillat att kunna byta bil smidigt och inte behöva bli knäckt för att ungarna sölat lite eller gjort någon liten repa då det liksom ätits upp i kalkylen, det har gett mig ett problemfritt och enkelt bilägande helt enkelt.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 20 sep 2020 22:36
av Julleruff
backe skrev:
Jontez skrev:
LarsL skrev:
Här har jag gjort om kalkylen så att jag lånar till hela bilen och har ett restvärde på 50% efter 3 år. Som ni ser blir det ordentligt mycket dyrare för mig som privatägare än för en med personalbil, där man alltså betalar hela kostnaden med löneavdrag. Om jag ska jag ska få lika billig bil privat så skulle stödet behöva sänkas med typ 200 000kr.
https://www.teslakalkylen.com/

Jag tycker det är rimligt att jag också skulle kunna få tillgång till lite av detta bidrag eller tycker inte ni det?
Har du räknat med vad 5600 i bruttolöneavdrag gör med tjänstepensionen? Särskilt med ränta på ränta över lång tid
Gör ingenting för mig, tjänstepension sätts av innan bruttolöneavdrag hos oss :) Ibland får man vara glad för sin arbetsgivare.
Du missar den statliga då... om du inte tjänar 49.900:- eller mer då vill säga....

I annat fall har ändå våra politiker försnillat pensionsfonderna tills det är dax ändå, lite beroende på hur gammal du då...

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 20 sep 2020 22:41
av Julleruff
current skrev:
När kan reglerna tänkas vara klara? Är väldigt sugen beställa ny bil men vill invänta tills allt är klart.

Räkna med att dom är klara runt 21-31/12 med det som börjar gälla 1/1 2021...

Klara runt 25-31/3 2021 med det som börjar gälla 1/4 2021

Och runt 28-30/6 2021 a du fattar... för 1/7 2021.

Olika datum, ibland retroaktivt, ibland bara nytt, kanske-kanske-inte o s v


Helt enligt devisen för lite och för sent utan ett öra mot rälsen......

2020:
https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... bilar.html

Ytterligare en brist har varit den ryckighet som präglat användningen av de aktuella styrmedlen, med återkommande regelförändringar och kort framförhållning som motverkat långsiktiga och förutsebara villkor för privatpersoner och företag.

– Osäkerhet kring framtida regelverk, avgifter och beskattning för personbilar riskerar att leda till stora kostnader för konsumenterna. Personer riskerar till exempel att lockas att köpa en viss typ av bil som efter några år blir oväntat dyr att äga, säger Cecilia Kellberg.



2016:

https://www.altinget.se/miljo/artikel/r ... onus-malus

Ingen tydlighet för konsumenten

Själva uttrycket bonus-malus kommer från Frankrike, där konsumenten får tydlig information om vilken bonus/malus-klass fordonet hamnar i och därmed lätt kan förstå vilken ekonomisk vinst det blir av att välja en bil en eller två klasser grönare än vad man ursprungligen tänkt. Många remissinstanser uttrycker också att systemet bör utformas à la A-G-klassningen av kylskåp och andra produkter, och är mycket frågande till varför utredaren inte föreslår det.

Brist på långsiktighet

Remissinstanserna representerar vitt skilda – ibland närmast motstående – intressen, men är oerhört eniga i att de spelregler som nu tas fram måste vara långsiktiga. Att utredningen vill justera förslaget redan efter ett år, och därefter vid okända tidpunkter och utan något tydligt slutmål som ska uppnås, faller därmed föga förvånande inte i god jord – hos någon. Vi rekommenderar rullande scheman med treårsperioder, andra har andra förslag – ingen tycker som utredaren.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 05:50
av markuswesterberg
LarsL skrev:
markuswesterberg skrev:
Väldigt märkligt att i dessa tider ge sig i kast med att ”jämna ut” denna ”orättvisa” som ju i mååååånga år fungerat väldigt bra kan jag tycka. Att tro att bara för man jämnar ut så kommer fler privatpersoner köpa dyra bilar är korkat. Som jag ser det finns det bara ett scenario där detta kan resultera i något gott och det är om nybilförsäljningen drastiskt sjunker och det påverkar prissättningen på (el)bilar så mycket att de blir ”billiga”. Jag har väldigt svårt att se att så skulle ske dock. Dels för att Sverige är ett pytteland med relativt liten marknad så varför skulle bilproducenterna rätta sig efter vår köpkraft så drastiskt som skulle krävas? Dels därför att gemene man i landet Sverige inte vill lägga pengar på en ny bil, privat. Det är, och kommer alltid att vara, effektiv kapitalförstöring.
Att företag ägnar sig åt denna typ av kapitalförstöring beror ju enbart på att man ändå inte kan få ut pengarna ur företaget utan att skatta bort typ allt så då blir att köpa bil på företaget ett bra sätt att plocka ut ”lön” utan att få oanständigt mycket avdraget i skatt.
Jag tror att detta förslag antingen kommer att göras om och göras rätt, eller också kommer vi få se exakt det Miljöpartiet vill, färre så lda nya bilar. Men jag hoppas jag har fel. Tänk vad fantastiskt om elbilar sjönk med 25% i inköpspris till följd av detta! Haha, drömma kan man ju...
Jag tycker det är förtidigt att ta bort förmånerna för elbilar, absolut. Jag missunnar heller ingen personligen om de fått billiga bilar på firman, bra för er. Men det hade ju varit trevligt om jag också kunde få del av förmånerna, eller hur? Eller missunnar ni mig det?
Ett slopande av momsen rakt av hade varit det bästa och mest rättvisa förmån vs privat. Det är ju också det system som tagit ett land längst när det gäller elbilar.

Ja, jag tror att MPs mål är att det inte ska finnas några bilar alls.
Självklart missunnar jag ingen, privatperson eller företagare. Men om målet är fler elbilar på vägarna tror jag detta är fel väg att gå. Slopad moms hade ju varit kanon, men svindyrt för staten. Att Norge med sina statsfinanser klarar det är ju inte så konstigt men det löser tyvärr inte Sverige. Lösningen borde här vara enkel: höj bidraget till 100K, sätt en gräns för vad bilen får kosta på 500K och behåll förmåns- och beskattningsreglerna som de är.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 06:43
av PhR34k
Jag tror inte staten förlorar på att låta företagare få billigare förmånsvärde. Jag hade mest troligt inte köpt en Model X om det inte varit för de lägre förmånsvärde än min E350 Merca. Nu var det inte en avgörande faktor men hade förmånsvärde varit de dubbla så hade jag verkligen inte köpt den. Nu gjorde jag det och staten har fått in en hel del momspengar av mig.
Av samma anledning köpte jag inte en Model S Ludicrous som jag egentligen vill ha, just pga det höga förmånsvärdet.
Så vad händer om de ändrar reglerna? Jo jag kommer mest troligt köpa loss min MX privat när leasingen är över och debitera företaget, vad tjänar staten på det?
Alt är att jag köper en billigare dieselbil med lågt förmånsvärde. Hur vi än vrider och vänder på det så är det bara förlust till staten.
Att privatpersoner ska få ta del av samma förmåner, vad är det för några? Att slippa momsa för leasingen kostnaden, skulle det innebära att privatpersoner skulle storma och köpa bilar i miljonkroners klassen? Det är fortfarande en kostnad på över 8000kr i månaden som ska betalas efter avdraget på 60000kr, ska vi verkligen gå dit? Att fler privatpersoner hamnar i en skuldfälla?
Det hela luktar jantelag för mig, vill ni ha samma lika som företagare sluta jobba 8-17 och starta ett eget företag innan ni gnäller.

Sent from my SM-G9810 using Tapatalk

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 07:07
av Julleruff
Om allt ska vara helt rättvist,

då borde de företagare som köpte Teslor, Porsche och andra man fick tillbaka pengarna för, eller mer när man sålde dom där under åren 2013-2016,

få tillbaka sin inbetalda förmånsskatt!

de har ju inte haft någon förmån, deras företag har ju tjänat pengar på dom.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 07:07
av mati
Jag tycker som sagt också att det är orättvist att privatköpare inte får samma stöd som tjänstebilsförare när det kommer till elbilar. Det hade varit superbra med regler som t.ex. i Norge. Men det lär vi aldrig få i Sverige.
Men lösningen kan ju knappast vara att göra det dyrare för tjänstebilsförare att köra elbil, om nu målsättningen är att göra det mer rättvist och samtidigt gynna omställningem till eldrift. För rättvist blir det ändå inte, och elbilar missgynnas på det här sättet.

Jag hade jättegärna sett en ändring så att det blir billigare för privatpersoner att skaffa elbil på riktigt. 60 eller 70-tusen i bonus gör ju knappt någon skillnad på en elbil som kostar 600k. Och det är ju där vi ligger om man vill ha en fullvärdig bil som kan ersätta familjens fossilbil.

Som egenföretagare ser jag möjligheten att få en "billig" förmånsbil som en av de få fördelarna man har med att vara just egenföretagare. Det kan uppfattas som orättvist, men det många glömmer är att jag offrar tryggheten som en anställning ger, t.ex. fast inkomst, reglerad arbetstid, kollektivavtal osv osv.
Jag ser förmånsbilen som en slags belöning för risken jag tar med att vara egenföretagare.
Det som verkligen är riktigt orättvist är att vissa anställda kan få en förmånsbil, men långt ifrån alla. Jag har under de 15 åren som jag bott i Sverige haft ett flertal jobb, samtliga som utvecklingsingenjör eller it-konsult, men jag har aldrig haft möjlighet att skaffa förmånsbil. De flesta arbetsgivare erbjuder förmånsbil bara till vissa anställda, man måste vara chef eller viktig på annat sätt och som utvecklare är man inte tillräckligt viktig. Och det stör mig, just eftersom det egentligen inte behöver kosta företaget nånting att erbjuda förmånsbilar till alla anställda.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 07:18
av chaffis75
PhR34k skrev:
Jag tror inte staten förlorar på att låta företagare få billigare förmånsvärde. Jag hade mest troligt inte köpt en Model X om det inte varit för de lägre förmånsvärde än min E350 Merca. Nu var det inte en avgörande faktor men hade förmånsvärde varit de dubbla så hade jag verkligen inte köpt den. Nu gjorde jag det och staten har fått in en hel del momspengar av mig.
Av samma anledning köpte jag inte en Model S Ludicrous som jag egentligen vill ha, just pga det höga förmånsvärdet.
Så vad händer om de ändrar reglerna? Jo jag kommer mest troligt köpa loss min MX privat när leasingen är över och debitera företaget, vad tjänar staten på det?
Alt är att jag köper en billigare dieselbil med lågt förmånsvärde. Hur vi än vrider och vänder på det så är det bara förlust till staten.
Att privatpersoner ska få ta del av samma förmåner, vad är det för några? Att slippa momsa för leasingen kostnaden, skulle det innebära att privatpersoner skulle storma och köpa bilar i miljonkroners klassen? Det är fortfarande en kostnad på över 8000kr i månaden som ska betalas efter avdraget på 60000kr, ska vi verkligen gå dit? Att fler privatpersoner hamnar i en skuldfälla?
Det hela luktar jantelag för mig, vill ni ha samma lika som företagare sluta jobba 8-17 och starta ett eget företag innan ni gnäller.

Sent from my SM-G9810 using Tapatalk
Vet knappt var jag ska börja men du tänker verkligen lågt om människor.
Jag tillhör de som har bra koll på min ekonomi. Jag köper en ny bil kontant, dvs lånar inte till den men har ingen möjlighet till förmån bil. Varför skulle inte jag få tillgång till förmånen?
Och även ett företag kan ju förköp sig, går i konkurs som sen drar med ett annat bolag som i sin tur går i konkurs trots att de hade koll på sin ekonomi.

Sedan vad folk köper eller inte köper i stora massor när ett bidrag försvinner är väldigt svårt att förutse, i just ditt fall kanske du skulle köpa något annat billigare men samtidigt kanske du hade skattat mer pengar i ren lön så staten kanske skulle dra in mer pengar ändå.

Jag tycker de är bra att man jämnar ut förmånen, därmed inte sagt att de ska blir som för privat personer utan jämna ut de så de blir samma kostnad oavsett om man köper bilen privat eller via företaget.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 07:20
av LarsL
markuswesterberg skrev:
Självklart missunnar jag ingen, privatperson eller företagare. Men om målet är fler elbilar på vägarna tror jag detta är fel väg att gå. Slopad moms hade ju varit kanon, men svindyrt för staten. Att Norge med sina statsfinanser klarar det är ju inte så konstigt men det löser tyvärr inte Sverige. Lösningen borde här vara enkel: höj bidraget till 100K, sätt en gräns för vad bilen får kosta på 500K och behåll förmåns- och beskattningsreglerna som de är.
Men det blir ju inte dyrare för staten bara för att pengarna delas lika mellan förmånsbilar och privatpersoner.

De flesta bra elbilar kostar mer än 500kkr så det skulle vara en dum regel.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 07:41
av PhR34k
mati skrev:
Som egenföretagare ser jag möjligheten att få en "billig" förmånsbil som en av de få fördelarna man har med att vara just egenföretagare. Det kan uppfattas som orättvist, men det många glömmer är att jag offrar tryggheten som en anställning ger, t.ex. fast inkomst, reglerad arbetstid, kollektivavtal osv osv.
Jag ser förmånsbilen som en slags belöning för risken jag tar med att vara egenföretagare.
Det som verkligen är riktigt orättvist är att vissa anställda kan få en förmånsbil, men långt ifrån alla. Jag har under de 15 åren som jag bott i Sverige haft ett flertal jobb, samtliga som utvecklingsingenjör eller it-konsult, men jag har aldrig haft möjlighet att skaffa förmånsbil. De flesta arbetsgivare erbjuder förmånsbil bara till vissa anställda, man måste vara chef eller viktig på annat sätt och som utvecklare är man inte tillräckligt viktig. Och det stör mig, just eftersom det egentligen inte behöver kosta företaget nånting att erbjuda förmånsbilar till alla anställda.
Det är just detta jag menar. Folk vill både äta kakan och behålla den.
De ändrar så mycket regler så det lilla som gör det värt att driva eget snart försvinner. Jag som företagare sätter allt på spel för att ev kunna lyckas och få en bättre tillvaro. Jag spenderar mindre tid med familjen, riskerar att gå i personlig konkurs om företaget kursar, jobbar mer än 60 timmar i veckan och stänger aldrig av telefonen inte ens på semester.
Min belöning är att kunna få ut aktieutdelning och kunna unna mig tex en MX. Nu ska man ändra tjänstebilsregler och det diskuteras gällande reglerna för utdelning Bild


Sent from my SM-G9810 using Tapatalk

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 07:43
av PhR34k
chaffis75 skrev:
PhR34k skrev:
Jag tror inte staten förlorar på att låta företagare få billigare förmånsvärde. Jag hade mest troligt inte köpt en Model X om det inte varit för de lägre förmånsvärde än min E350 Merca. Nu var det inte en avgörande faktor men hade förmånsvärde varit de dubbla så hade jag verkligen inte köpt den. Nu gjorde jag det och staten har fått in en hel del momspengar av mig.
Av samma anledning köpte jag inte en Model S Ludicrous som jag egentligen vill ha, just pga det höga förmånsvärdet.
Så vad händer om de ändrar reglerna? Jo jag kommer mest troligt köpa loss min MX privat när leasingen är över och debitera företaget, vad tjänar staten på det?
Alt är att jag köper en billigare dieselbil med lågt förmånsvärde. Hur vi än vrider och vänder på det så är det bara förlust till staten.
Att privatpersoner ska få ta del av samma förmåner, vad är det för några? Att slippa momsa för leasingen kostnaden, skulle det innebära att privatpersoner skulle storma och köpa bilar i miljonkroners klassen? Det är fortfarande en kostnad på över 8000kr i månaden som ska betalas efter avdraget på 60000kr, ska vi verkligen gå dit? Att fler privatpersoner hamnar i en skuldfälla?
Det hela luktar jantelag för mig, vill ni ha samma lika som företagare sluta jobba 8-17 och starta ett eget företag innan ni gnäller.

Sent from my SM-G9810 using Tapatalk
Vet knappt var jag ska börja men du tänker verkligen lågt om människor.
Jag tillhör de som har bra koll på min ekonomi. Jag köper en ny bil kontant, dvs lånar inte till den men har ingen möjlighet till förmån bil. Varför skulle inte jag få tillgång till förmånen?
Och även ett företag kan ju förköp sig, går i konkurs som sen drar med ett annat bolag som i sin tur går i konkurs trots att de hade koll på sin ekonomi.

Sedan vad folk köper eller inte köper i stora massor när ett bidrag försvinner är väldigt svårt att förutse, i just ditt fall kanske du skulle köpa något annat billigare men samtidigt kanske du hade skattat mer pengar i ren lön så staten kanske skulle dra in mer pengar ändå.

Jag tycker de är bra att man jämnar ut förmånen, därmed inte sagt att de ska blir som för privat personer utan jämna ut de så de blir samma kostnad oavsett om man köper bilen privat eller via företaget.
För att du driver inte ett företag? Det är ganska enkelt. Jag (mitt företag) betalar rätt mycket skatt varje år, den skatten du betalar motsvarar vad jag privat betalar. Alltså bidrar jag mer till staten än vad du gör, ska man inte då få en morot för det?

Sent from my SM-G9810 using Tapatalk

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 07:46
av LarsL
PhR34k skrev:
Det är just detta jag menar. Folk vill både äta kakan och behålla den.
De ändrar så mycket regler så det lilla som gör det värt att driva eget snart försvinner. Jag som företagare sätter allt på spel för att ev kunna lyckas och få en bättre tillvaro. Jag spenderar mindre tid med familjen, riskerar att gå i personlig konkurs om företaget kursar, jobbar mer än 60 timmar i veckan och stänger aldrig av telefonen inte ens på semester.
Min belöning är att kunna få ut aktieutdelning och kunna unna mig tex en MX. Nu ska man ändra tjänstebilsregler och det diskuteras gällande reglerna för utdelning Bild


Sent from my SM-G9810 using Tapatalk
Så vi med anställning jobbar inte? Eller riskerar vi inte att bli av med jobbet? Vi kan faktiskt göra världens bästa jobb och fatta precis rätt beslut men ändå inte få mer betalt eller ens få ha kvar jobbet.

Anledningen till att man startar eget företag är ju för att man vill rå om sig själv och fatta sina egna beslut, inte att få bidrag av staten?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 07:51
av backe
LarsL skrev:
markuswesterberg skrev:
Självklart missunnar jag ingen, privatperson eller företagare. Men om målet är fler elbilar på vägarna tror jag detta är fel väg att gå. Slopad moms hade ju varit kanon, men svindyrt för staten. Att Norge med sina statsfinanser klarar det är ju inte så konstigt men det löser tyvärr inte Sverige. Lösningen borde här vara enkel: höj bidraget till 100K, sätt en gräns för vad bilen får kosta på 500K och behåll förmåns- och beskattningsreglerna som de är.
Men det blir ju inte dyrare för staten bara för att pengarna delas lika mellan förmånsbilar och privatpersoner.

De flesta bra elbilar kostar mer än 500kkr så det skulle vara en dum regel.

Jag tror också att gränsen 500k kr är en snäv gräns idag då det som sagt inte finns jättemycket bilar under den, men jag kan samtidigt se vissa likheter med hur det varit tidigare då jag inte direkt kan säga att jag varit helnöjd med bilarna som man fått för under 7,5 basbelopp...

Vi kanske måste ha flera gränser där man får mindre och mindre incitament för att sedan upphöra. Under 500 000 kr får man 100 000 i bonus och mellan 500 000 och 650 000 kr så får man 50 000 i bonus, sen kan man ha något liknande som idag där förmånsvärdet går upp med en dyrare bil över 650 000 kr då det hur man än vrider och vänder på det blir en större förmån desto dyrare bilen blir.

Nu är beloppen bara höftade så ta inte så hårt på det, mer en tanke.


Är det förresten inte så man har gjort i t.ex. Tyskland och Frankrike, att det är knutet till ett övre belopp med bonusar? Vet någon om det har börjat gälla ännu och har det isåfall gett någon effekt?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 08:02
av PhR34k
LarsL skrev:
PhR34k skrev:
Det är just detta jag menar. Folk vill både äta kakan och behålla den.
De ändrar så mycket regler så det lilla som gör det värt att driva eget snart försvinner. Jag som företagare sätter allt på spel för att ev kunna lyckas och få en bättre tillvaro. Jag spenderar mindre tid med familjen, riskerar att gå i personlig konkurs om företaget kursar, jobbar mer än 60 timmar i veckan och stänger aldrig av telefonen inte ens på semester.
Min belöning är att kunna få ut aktieutdelning och kunna unna mig tex en MX. Nu ska man ändra tjänstebilsregler och det diskuteras gällande reglerna för utdelning Bild


Sent from my SM-G9810 using Tapatalk
Så vi med anställning jobbar inte? Eller riskerar vi inte att bli av med jobbet? Vi kan faktiskt göra världens bästa jobb och fatta precis rätt beslut men ändå inte få mer betalt eller ens få ha kvar jobbet.

Anledningen till att man startar eget företag är ju för att man vill rå om sig själv och fatta sina egna beslut, inte att få bidrag av staten?
Testa att köra eget så snackar vi efter.

Dessutom har anställda också rätt till förmånsbilar

Sent from my SM-G9810 using Tapatalk

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 08:10
av mati
LarsL skrev:
Så vi med anställning jobbar inte? Eller riskerar vi inte att bli av med jobbet? Vi kan faktiskt göra världens bästa jobb och fatta precis rätt beslut men ändå inte få mer betalt eller ens få ha kvar jobbet.

Anledningen till att man startar eget företag är ju för att man vill rå om sig själv och fatta sina egna beslut, inte att få bidrag av staten?
Det finns olika anledningar varför man startar ett företag. Man kanske har uppfunnit en produkt som man vill få ut på marknaden, eller så har man ett yrke som gör det svårt att vara anställd. Eller så gillar man "friheten" som egenföretagare. Eller nåt annat.
I mitt fall så var jag anställd som konsult tidigare, men bolaget gick inte så bra ekonomiskt. Det var bara en tidsfråga att de skulle kursa. Jag trivdes med mina kunder och de var nöjda med mig, men ingen av dem hade möjlighet att anställa mig på heltid. Dessutom kände jag en stor lojalitet mot mina kunder och jag ville inte överge någon av dem. Jag satt (och sitter) på väldigt mycket kunskap som ingen annan har i respektive företag. Lösningen för mig var helt enkelt att starta eget och ta med mina gamla kunder. Och just möjligjeten att kunna få en förmåns-el-bil på köpet var naturligtvis en morot för mig. Jag är absolut inte den personen som egentligen kan och vill driva ett företag. Det ligger inte i min natur. Om nu förmånsmorötterna blir allt mindre så kommer jag såklart se över min jobbsituation. Det finns allt mindre skäl för mig att vara egenföretagare. Så varför ska jag ta risken?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 08:17
av LarsL
PhR34k skrev:
Testa att köra eget så snackar vi efter.

Dessutom har anställda också rätt till förmånsbilar

Sent from my SM-G9810 using Tapatalk
Rätt till har vi inte! Det är inte olagligt att ge oss förmånsbilar men någon rätt till det har vi inte. Jag får inte ens välja telefon eller dator själv. Hade det varit så att jag hade haft rätt att få en personalbil om jag ville så hade det ju varit bra, alltså att arbetsgivaren inte kan neka mig.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 08:20
av LarsL
mati skrev:
LarsL skrev:
Så vi med anställning jobbar inte? Eller riskerar vi inte att bli av med jobbet? Vi kan faktiskt göra världens bästa jobb och fatta precis rätt beslut men ändå inte få mer betalt eller ens få ha kvar jobbet.

Anledningen till att man startar eget företag är ju för att man vill rå om sig själv och fatta sina egna beslut, inte att få bidrag av staten?
Det finns olika anledningar varför man startar ett företag. Man kanske har uppfunnit en produkt som man vill få ut på marknaden, eller så har man ett yrke som gör det svårt att vara anställd. Eller så gillar man "friheten" som egenföretagare. Eller nåt annat.
I mitt fall så var jag anställd som konsult tidigare, men bolaget gick inte så bra ekonomiskt. Det var bara en tidsfråga att de skulle kursa. Jag trivdes med mina kunder och de var nöjda med mig, men ingen av dem hade möjlighet att anställa mig på heltid. Dessutom kände jag en stor lojalitet mot mina kunder och jag ville inte överge någon av dem. Jag satt (och sitter) på väldigt mycket kunskap som ingen annan har i respektive företag. Lösningen för mig var helt enkelt att starta eget och ta med mina gamla kunder. Och just möjligjeten att kunna få en förmåns-el-bil på köpet var naturligtvis en morot för mig. Jag är absolut inte den personen som egentligen kan och vill driva ett företag. Det ligger inte i min natur. Om nu förmånsmorötterna blir allt mindre så kommer jag såklart se över min jobbsituation. Det finns allt mindre skäl för mig att vara egenföretagare. Så varför ska jag ta risken?
Låter ju som alla rätt i att starta eget! Och du beskriver ju också den frustration som man kan känna som anställd när ledningen är på väg åt fel håll ekonomiskt eller tekniskt. Nu var du konsult så du ”äger” ju din kunskap, medan min kunskap enligt kontraktet är företagets :roll:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 08:24
av backe
mati skrev:
LarsL skrev:
Så vi med anställning jobbar inte? Eller riskerar vi inte att bli av med jobbet? Vi kan faktiskt göra världens bästa jobb och fatta precis rätt beslut men ändå inte få mer betalt eller ens få ha kvar jobbet.

Anledningen till att man startar eget företag är ju för att man vill rå om sig själv och fatta sina egna beslut, inte att få bidrag av staten?
Det finns olika anledningar varför man startar ett företag. Man kanske har uppfunnit en produkt som man vill få ut på marknaden, eller så har man ett yrke som gör det svårt att vara anställd. Eller så gillar man "friheten" som egenföretagare. Eller nåt annat.
I mitt fall så var jag anställd som konsult tidigare, men bolaget gick inte så bra ekonomiskt. Det var bara en tidsfråga att de skulle kursa. Jag trivdes med mina kunder och de var nöjda med mig, men ingen av dem hade möjlighet att anställa mig på heltid. Dessutom kände jag en stor lojalitet mot mina kunder och jag ville inte överge någon av dem. Jag satt (och sitter) på väldigt mycket kunskap som ingen annan har i respektive företag. Lösningen för mig var helt enkelt att starta eget och ta med mina gamla kunder. Och just möjligjeten att kunna få en förmåns-el-bil på köpet var naturligtvis en morot för mig. Jag är absolut inte den personen som egentligen kan och vill driva ett företag. Det ligger inte i min natur. Om nu förmånsmorötterna blir allt mindre så kommer jag såklart se över min jobbsituation. Det finns allt mindre skäl för mig att vara egenföretagare. Så varför ska jag ta risken?
Bra skrivet, att starta företag är såklart individuellt för de flesta, men jag hoppas även att ingen gör det enbart för att skaffa en förmånsbil...

Jag tror dessutom att vi inte ska göra det här till en diskussion med förmånsbillist/tjänstebilsförare mot privatbilister, det är nog inte där jag tror att vi vill hamna? Det blir som sagt inte billigare för den ena för att det blir dyrare för den andra, men det hindrar väl inte att en privatbillist önskar sig lite bättre förutsättningar för att också köpa sig en elbil, sen kanske det här är fel tråd för det?

I slutändan så tror jag inte den här tråden gör någon skillnad för vilka regler som kommer klubbas igenom, utan kommer det fram något nytt kring vilka planer man har så är det intressant att skriva om, men jag personligen ser gärna också vilka andra lösningar som folk tycker verkar vettiga för att snabba på omställningen mot elbilar(dock inte lösningar som bara är till för att gynna just sin egen situation men egentligen är ohållbar ur ett statligt perspektiv).

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 09:15
av chaffis75
PhR34k skrev:
chaffis75 skrev:
PhR34k skrev:
Jag tror inte staten förlorar på att låta företagare få billigare förmånsvärde. Jag hade mest troligt inte köpt en Model X om det inte varit för de lägre förmånsvärde än min E350 Merca. Nu var det inte en avgörande faktor men hade förmånsvärde varit de dubbla så hade jag verkligen inte köpt den. Nu gjorde jag det och staten har fått in en hel del momspengar av mig.
Av samma anledning köpte jag inte en Model S Ludicrous som jag egentligen vill ha, just pga det höga förmånsvärdet.
Så vad händer om de ändrar reglerna? Jo jag kommer mest troligt köpa loss min MX privat när leasingen är över och debitera företaget, vad tjänar staten på det?
Alt är att jag köper en billigare dieselbil med lågt förmånsvärde. Hur vi än vrider och vänder på det så är det bara förlust till staten.
Att privatpersoner ska få ta del av samma förmåner, vad är det för några? Att slippa momsa för leasingen kostnaden, skulle det innebära att privatpersoner skulle storma och köpa bilar i miljonkroners klassen? Det är fortfarande en kostnad på över 8000kr i månaden som ska betalas efter avdraget på 60000kr, ska vi verkligen gå dit? Att fler privatpersoner hamnar i en skuldfälla?
Det hela luktar jantelag för mig, vill ni ha samma lika som företagare sluta jobba 8-17 och starta ett eget företag innan ni gnäller.

Sent from my SM-G9810 using Tapatalk
Vet knappt var jag ska börja men du tänker verkligen lågt om människor.
Jag tillhör de som har bra koll på min ekonomi. Jag köper en ny bil kontant, dvs lånar inte till den men har ingen möjlighet till förmån bil. Varför skulle inte jag få tillgång till förmånen?
Och även ett företag kan ju förköp sig, går i konkurs som sen drar med ett annat bolag som i sin tur går i konkurs trots att de hade koll på sin ekonomi.

Sedan vad folk köper eller inte köper i stora massor när ett bidrag försvinner är väldigt svårt att förutse, i just ditt fall kanske du skulle köpa något annat billigare men samtidigt kanske du hade skattat mer pengar i ren lön så staten kanske skulle dra in mer pengar ändå.

Jag tycker de är bra att man jämnar ut förmånen, därmed inte sagt att de ska blir som för privat personer utan jämna ut de så de blir samma kostnad oavsett om man köper bilen privat eller via företaget.
För att du driver inte ett företag? Det är ganska enkelt. Jag (mitt företag) betalar rätt mycket skatt varje år, den skatten du betalar motsvarar vad jag privat betalar. Alltså bidrar jag mer till staten än vad du gör, ska man inte då få en morot för det?

Sent from my SM-G9810 using Tapatalk

Ja de finns för och nackdelar med att vara anställd vs driva företag.
Förmån bil har dock inget med att driva eget företag att göra utan är också vanligt bland anställda också. Varför skulle de vara så fel att vi som är anställda kan få samma möjligheter att skaffa en bil under samma förutsättningar?
Jag hoppas du inser att de jag vänder mig emot är två anställda borde få samma förutsättningar och de ska inte vara företaget som bestämmer om jag kan få en bil förmånligt eller ej.

Jag tycker debatten om att driva eget företag eller vara anställd är något helt annat och har inte med denna tråden att göra.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 09:21
av Fredrik j
PhR34k skrev:
Nu gjorde jag det och staten har fått in en hel del momspengar av mig.
Det där argumentet tycker jag är märkligt. Staten får ju in momspengar oavsett vad du köper.
Vad du än hittar på med mellanskillnaden till den dyrare bilen som tjänar staten. Skulle ju vara om du eldat upp pengarna men det är väl inte aktuellt?
Eller vad tror du att du skulle ha gjort med dom om du inte köpt en lite dyrare elbil?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 09:24
av Esterox
Många som är avundsjuka på förmånsbil verkar bara se kostnaden i bilen. Inte allt annat man förlorar.

Trångsynthet. Är det så viktigt kan man väll byta jobb ?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 09:36
av backe
Esterox skrev:
Många som är avundsjuka på förmånsbil verkar bara se kostnaden i bilen. Inte allt annat man förlorar.

Trångsynthet. Är det så viktigt kan man väll byta jobb ?

Valfrihet är det väl kanske man söker, att själva väga fördelar mot nackdelar?
Trångsynthet är i mina ögon att tycka att det bara är att byta jobb om det inte passar?
Dras fördelarna in för oss tjänstebilister(ja, jag har bonusbil själv) så att det blir dyrare så kan vi med den logiken bara byta jobb så vi tjänar mer pengar, så går det på ett ut för oss också.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 09:38
av tor-ake
Fredrik j skrev:
PhR34k skrev:
Nu gjorde jag det och staten har fått in en hel del momspengar av mig.
Det där argumentet tycker jag är märkligt. Staten får ju in momspengar oavsett vad du köper.
Vad du än hittar på med mellanskillnaden till den dyrare bilen som tjänar staten. Skulle ju vara om du eldat upp pengarna men det är väl inte aktuellt?
Eller vad tror du att du skulle ha gjort med dom om du inte köpt en lite dyrare elbil?
En semester i Florida med familjen kan lätt gå på 100.000, Man kan ju köpa en lite dyrare villa också, det får inte heller staten in något på. Finns massor med saker att göra för pengarna istället för att konsumera mera Dressman-skjortor och lövbiff.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 09:47
av Fredrik j
tor-ake skrev:
Fredrik j skrev:
PhR34k skrev:
Nu gjorde jag det och staten har fått in en hel del momspengar av mig.
Det där argumentet tycker jag är märkligt. Staten får ju in momspengar oavsett vad du köper.
Vad du än hittar på med mellanskillnaden till den dyrare bilen som tjänar staten. Skulle ju vara om du eldat upp pengarna men det är väl inte aktuellt?
Eller vad tror du att du skulle ha gjort med dom om du inte köpt en lite dyrare elbil?
En semester i Florida med familjen kan lätt gå på 100.000, Man kan ju köpa en lite dyrare villa också, det får inte heller staten in något på. Finns massor med saker att göra för pengarna istället för att konsumera mera Dressman-skjortor och lövbiff.
Jag tror nog du hade köpt dressmanskjortor för pengarna ändå. Kanske bytt upp dig i platt-tvstorlek.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 21 sep 2020 09:50
av backe
tor-ake skrev:
Fredrik j skrev:
PhR34k skrev:
Nu gjorde jag det och staten har fått in en hel del momspengar av mig.
Det där argumentet tycker jag är märkligt. Staten får ju in momspengar oavsett vad du köper.
Vad du än hittar på med mellanskillnaden till den dyrare bilen som tjänar staten. Skulle ju vara om du eldat upp pengarna men det är väl inte aktuellt?
Eller vad tror du att du skulle ha gjort med dom om du inte köpt en lite dyrare elbil?
En semester i Florida med familjen kan lätt gå på 100.000, Man kan ju köpa en lite dyrare villa också, det får inte heller staten in något på. Finns massor med saker att göra för pengarna istället för att konsumera mera Dressman-skjortor och lövbiff.

På något sätt så förstår jag inte argumentet att dyra elbilar drar in mer skatt/moms och att man då automatiskt ska ha bonusar och andra incitament?
Dyra fossilbilar drar också in mycket skatt och moms men där åker man på en malus?

I slutändan så är det i mina ögon det viktigaste att man kommer fram till en modell(jag har den inte klar för mig) där omställningen till elbilar(för miljön) kan göras så brett som möjligt och att så många som möjligt har möjlighet att skaffa sig en elbil utan att staten förlorar för mycket intäkter.
Om sen en och annan ägare av en Taycan eller Model X byter till en dieselbil tror jag ändå är en parentes för miljön.