Vad betyder 4 streck då? Extremt identisk och lika i alla 12 dimensionerna.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Häftiga dörrar, men de ser komplicerade ut vilket inte känns som en bra kombination ihop med en "billig" och massproducerad model 3. Dessutom lär de inte funka ihop med ett stort batteripack i bottenplattan.
Denna typ av dörrar skulle kunna gå ner under batteripaketet och inte vara i vägen. Hur de skulle fungera i vinterklimat? Hur fungerar Model S dörrhandtag och ramlösa rutor? Sen att det kanske blir lite dyrt... Thats life, with Tesla...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Jag vill minnas att Elon Musk sagt att man velat hålla nere kostnaderna och därför inte kommer att presentera något utöver vad man kan förvänta på Model 3.
Jag gissar på följande övriga egenskaper:
Stort batteripack i botten. Ny, mindre, arkitektur, okompatibel med Model S och Model X batteripaket men med samma teknologi. 65 eller 85kWh.
Stor 17"-skärm med samma hård- och mjukvara som S och X (man vill ha stordriftsfördelar).
Permanent fyrhjulsdrift i alla modellerna
Uppkopplingspaket (LTE-uppkoppling) som tillval
Autopilot som tillval (förutsätter uppkopplingspaketet)
Mediepaket som inkluderar Spotify som tillval (förutsätter uppkopplingspaketet)
GPS-navigering som tillval (förutsätter uppkopplingspaketet)
Jag tror inte att de kan låta bli att komma med någon ny häftig grej, så någonting tror jag nog att de har hittat på med Model 3. Det är nog ingen stor grej, men ändå någonting som kommer vara unikt för Model 3.
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Något nytt som ingen förväntar sig men som gör bilen billigare. Ungefär på samma sätt som den stora skärmen gjorde att de slappes massa knappar, vilket gör bilen billigare.
Jag vill minnas att Elon Musk sagt att man velat hålla nere kostnaderna och därför inte kommer att presentera något utöver vad man kan förvänta på Model 3.
Jag gissar på följande övriga egenskaper:
Stort batteripack i botten. Ny, mindre, arkitektur, okompatibel med Model S och Model X batteripaket men med samma teknologi. 65 eller 85kWh.
Stor 17"-skärm med samma hård- och mjukvara som S och X (man vill ha stordriftsfördelar).
Permanent fyrhjulsdrift i alla modellerna
Uppkopplingspaket (LTE-uppkoppling) som tillval
Autopilot som tillval (förutsätter uppkopplingspaketet)
Mediepaket som inkluderar Spotify som tillval (förutsätter uppkopplingspaketet)
GPS-navigering som tillval (förutsätter uppkopplingspaketet)
Supercharger-tillgång som tillval
Delvis håller jag med, men jag tror att superladdartillgång i någon form kommer att ingå. Kanske inte lika obegränsat som på S och X, men på något sätt för att kunna leva upp till tidigare uttalanden att det ska ingå för långresor.
Dessutom tror jag att allra billigaste varianten kommer att ha enbart bakhjulsdrift. Även om det inte är mycket billigare att tillverka så är det ett sätt att få folk att lägga mer pengar på bilen, samtidigt som man kan hålla sitt löfte om 35 000 USD för basmodellen utan tillval.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Delvis håller jag med, men jag tror att superladdartillgång i någon form kommer att ingå. Kanske inte lika obegränsat som på S och X, men på något sätt för att kunna leva upp till tidigare uttalanden att det ska ingå för långresor.
Hur skulle man i så fall begränsa detta ? Det enda man kanske måste få bukt med är ett eventuellt missbruk av lokala laddare men det gäller väl även Model S/X. Möjligtvis kanske man kan vara tydligare med det i samband med Model 3, dvs att det regleras hårdare i kontraktet. Men jag tror inte det blir andra regler för långfärd.
Annars håller jag med, jag tror att superladdning kommer att ingå. Det har väl också Elon varit tydlig med att det ska:
Superchargers är ju Teslas konkurrensfördel så självklart kommer det finnas med på något sätt till Model 3. Men problemet kommer så klart öka med att folk bara laddar på SC och aldrig hemma. Främst då lägenhetsbor jag kan inte tänka mig att en villa ägare gör sig det bekymret... Men den sista snåljåpen är väl inte född.
Delvis håller jag med, men jag tror att superladdartillgång i någon form kommer att ingå. Kanske inte lika obegränsat som på S och X, men på något sätt för att kunna leva upp till tidigare uttalanden att det ska ingå för långresor.
Hur skulle man i så fall begränsa detta ? Det enda man kanske måste få bukt med är ett eventuellt missbruk av lokala laddare men det gäller väl även Model S/X. Möjligtvis kanske man kan vara tydligare med det i samband med Model 3, dvs att det regleras hårdare i kontraktet. Men jag tror inte det blir andra regler för långfärd.
Annars håller jag med, jag tror att superladdning kommer att ingå. Det har väl också Elon varit tydlig med att det ska:
60kWh-varianten såldes inledningsvis med SuC-access som tillval för 20k. Det känns ganska rimligt att man skulle vilja sälja instegsmodellen av Model 3 utan SuC-access för att hålla nere kostnaderna på den billigaste varianten.
Fast om man väljer att inkludera gratis SuC även till instegsmodellen så kommer man verkligen ha en grym selling point. Det är verkligen en game changer att man får gratis långfärdskörning inkluderat i priset..
Jag har inte något emot en betallösning till SC för model 3 för att hålla nere priset. Då de har koll på vilken bil som laddas och hur mycket, så skulle man kunna ha ett Tesla-konto kopplat till bilen för detta. Genom att i förhand betala in pengar till detta som sedan dras när man laddar, så borde man kunna komma undan besvärlig administration som att t.ex. fakturera i efterhand. Men det kanske finns omständiga byråkratiska regelverk som gör en sådan lösning svårare i vissa länder, än att bara låta folk ladda gratis?
Model 3 är inte en bil som ska konkurrera ut andra elbilar, den ska konkurrera ut BMW 3, Audi A4 osv. Snabbladdning är då för mig en allt för vital del för att vara tillval.
Hade det funnits några alternativ (100+ kW nätverk med samma utbyggnadsgrad) så hade jag kunna köpa det, men där är vi inte ännu.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag har inte något emot en betallösning till SC för model 3 för att hålla nere priset. Då de har koll på vilken bil som laddas och hur mycket, så skulle man kunna ha ett Tesla-konto kopplat till bilen för detta. Genom att i förhand betala in pengar till detta som sedan dras när man laddar, så borde man kunna komma undan besvärlig administration som att t.ex. fakturera i efterhand. Men det kanske finns omständiga byråkratiska regelverk som gör en sådan lösning svårare i vissa länder, än att bara låta folk ladda gratis?
Det blir dock väldigt negativt när det kommer ut i media hur mycket det kostar att ladda. Tänk vad det egentligen kostar att ladda en Model S på SC med tanke på att man indirekt har betalt 20k för det och kanske bara använder det några få gånger per år på semester. Om man på Model 3 ska betala per laddtillfälle så blir det säkert flera hundra per gång annars har ju Model S betalt en förhållandevis mycket större del av kakan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men enligt teorierna här på forumet borde det väl gå att lägga en beställning till USA här i Sverige. Så han kanske inte ens hamnar först i den amerikanska kön för vanliga köpare.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.