Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Legato »

Olof Tenghoff skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Är själv rädd för att Elons rövslickande och wurmande för hänsynslösa diktatorer som Putin och Xi kommer leda till att det blir svårare att kritisera icke-demokratiska regimer som Ryssland och Kina på Twitter i framtiden.

Troligen kommer saker snart modereras rätt snabbt och hårt på Twitter då Elons affärer troligen får gå före mänskliga rättigheter och yttrandefrihet (som Elon tyvärr har ett trist track-reckord gällande).
Vilket i sin tur leder till att twitter helt enkelt dör ut som plattform och hans pengar är mer eller
mindre borta, troligen väldigt snabbt också…
Då Facebook visade sig ha sålt sina användares privata information för att underlätta fusk i USA-valet 2016, den sk Cambridge Analytica skandal som briserade 2018, var det många som dyrt och heligt lovade att deleta sina Facebook-konton för all framtid. Facebooks kollaps sades vara nära. Hur gick det sedan? se nedan, källa Statista:
Screen Shot 2022-11-02 at 9.34.42 AM.png
En möjlig slutsats är att folk struntar i/glömmer det moraliska och går tillbaka till sin plattform ganska snabbt. Nej den större risken tror jag är att Musk är för ärlig i sin försäjningstaktik. När han tog över Solar City stoppade han den skamlösa dörrförsäjningen, vilket ledde till en kraftig nedgång i omsättning.

Nu har ju iofs 2022 varit ett riktigt uselt år för Facebook/Meta.

Aktien är ner ca 75% (!!) och är därmed också värd avsevärt mindre än 2018. Så någon framgångssaga sedan 2018 kan det knappast kallas.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Olof Tenghoff skrev:
En möjlig slutsats är att folk struntar i/glömmer det moraliska och går tillbaka till sin plattform ganska snabbt.
Bra exempel med FB/Meta.

Ett annat är TikTok, som är den störst växande sociala plattformen just nu, har ju ägarskapskoppling och direkt styrning av CCP. Trots att de censurerar inlägg som inte ligger i deras intressen, och har rena påverkanskampanjer, samt samlar in och spionerar på precis allt i telefonerna, så verkar detta (märkligt nog) stoppa användare av tjänsten.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Antar att du missade ett *inte* på slutet…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

I mitt twitterflöde har jag många som etablerat en affärsmässig/yrkesmåssig närvaro på Twitter. De lär lätt betala 8 dollar per månad. Och de är många. 8 dollar per månad är extremt billigt med tanke på vilka och hur många användare man når.

I samma veva som vi lär oss att Bidenadmin kört en massiv politiskt censur mha bl.a. Twitter, mha censurplattformar kommande administrationer kan ärva, skulle vi oroa oss för att Musk skulle censurera? Vi kan väl börja med att tacka för att riktningen nu går mot yttrandefrihet och debatt. Debatt som är väldigt välkommen kring frågor som energi, klimat och hälsa.
backe

Inlägg av backe »

Lurkern skrev:
I mitt twitterflöde har jag många som etablerat en affärsmässig/yrkesmåssig närvaro på Twitter. De lär lätt betala 8 dollar per månad. Och de är många. 8 dollar per månad är extremt billigt med tanke på vilka och hur många användare man når.

I samma veva som vi lär oss att Bidenadmin kört en massiv politiskt censur mha bl.a. Twitter, mha censurplattformar kommande administrationer kan ärva, skulle vi oroa oss för att Musk skulle censurera? Vi kan väl börja med att tacka för att riktningen nu går mot yttrandefrihet och debatt. Debatt som är väldigt välkommen kring frågor som energi, klimat och hälsa.

Vad är det som får dig att tro att Musk inte skulle censurera om det skulle gynna honom? Jag vet inte säkert att han skulle göra det, men jag vet inte om han inte skulle göra det heller.

Sen vad gäller att Twitter skulle vara en bra plattform för debatt förstår jag inte, jag har då inte lyckats följa en bra debatt på Twitter någon gång.

Yttrandefrihet är också lite lurigt, Musk har väl inte direkt visat att de som jobbar under honom har någon särskild rätt att engagera sig fackligt, och verkar inte vilja följa de lagar som andra agerar under.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

backe skrev:
Lurkern skrev:

Vad är det som får dig att tro att Musk inte skulle censurera om det skulle gynna honom? Jag vet inte säkert att han skulle göra det, men jag vet inte om han inte skulle göra det heller.

Sen vad gäller att Twitter skulle vara en bra plattform för debatt förstår jag inte, jag har då inte lyckats följa en bra debatt på Twitter någon gång.

Yttrandefrihet är också lite lurigt, Musk har väl inte direkt visat att de som jobbar under honom har någon särskild rätt att engagera sig fackligt, och verkar inte vilja följa de lagar som andra agerar under.
Varför skulle han välja att censurera? Svårt att se att hans historik som är hyfsat välkänd säger att han har de planerna. HIttills har han jobbat för mänskligheten, inte emot den. Att han är för hårt arbete och kräver mycket av sina medarbetare ser jag inte har med saken att göra.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

https://www.bloomberg.com/news/articles ... ium-europe

50% av jobben ska bort och ingen flexibilitet mer (ingen får jobba hemma).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Mickep

Inlägg av Mickep »

måste ju göra förlustmaskinen lönsam...
Man skall tydligen få betala 90 kr/mån för att behålla sin blå checkruta. (de fick tydligen veckan på sig innan de sparkas).
Men glansdagarna när de kunna softa med jogaklasser är över. det var väl kul så länge det varade.
backe

Inlägg av backe »

Mickep skrev:
måste ju göra förlustmaskinen lönsam...
Man skall tydligen få betala 90 kr/mån för att behålla sin blå checkruta. (de fick tydligen veckan på sig innan de sparkas).
Men glansdagarna när de kunna softa med jogaklasser är över. det var väl kul så länge det varade.

Förlusterna blir nog ännu svårare att vända nu när Elon lånat typ 13 miljarder dollar på bolaget Twitter...
Mycket ränta som ska betalas ovanpå de tidigare dåliga finanserna.

https://www.nytimes.com/2022/10/30/tech ... -debt.html
Last year, Twitter’s interest expense was about $50 million. With the new debt taken on in the deal, that will now balloon to about $1 billion a year. Yet the company’s operations last year generated about $630 million in cash flow to meet its financial obligations.

That means that Twitter is generating less money per year than what it owes its lenders. The company also does not appear to have a lot of extra cash on hand. While it had about $6 billion in cash before Mr. Musk’s buyout, a large portion of that probably went into the cost of closing the acquisition.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag skulle inte klaga som internetanvändare om twitter konkursade. men som teslaaktieägare som sett värdet droppa pga av dumheten att köpa twitter får man väl ge en tår.
backe

Inlägg av backe »

Lurkern skrev:
backe skrev:
Lurkern skrev:

Varför skulle han välja att censurera? Svårt att se att hans historik som är hyfsat välkänd säger att han har de planerna. HIttills har han jobbat för mänskligheten, inte emot den. Att han är för hårt arbete och kräver mycket av sina medarbetare ser jag inte har med saken att göra.
Att han är för hårt arbete och kräver mycket av sina medarbetare ser jag inte har med saken att göra.
Så de som vill vara fackligt anslutna är emot att jobba hårt? Det finns lagar som säger att man ska få engagera sig fackligt, så om man försöker stoppa detta så vill man inte följa de lagar och regler som finns.
Varför skulle han välja att censurera? Svårt att se att hans historik som är hyfsat välkänd säger att han har de planerna. HIttills har han jobbat för mänskligheten, inte emot den.
Hans historik som bl.a. är för att Ryssland och Kina ska kunna ta över andra länder? Ryssland och Kina som dessutom inte är superkända för sin ställning mot censur?

Sen har jag ingen aning om hans jobb för mänskligheten? Jag tror att de allra flesta av oss som lever och verkar på jorden är för mänskligheten? Just att han varit med och accelererat övergången till elbilar är bra men det är knappast något som inte skulle hänt ändå, men kanske 5-10 år senare?
Största pådrivaren kring övergången till elbilar är ändå lagstiftningen som möjliggjort att biltillverkarna(Tesla hade ett klart försprång här dock) kunnat få bidrag, sälja ZEV-credits och konsumenterna har straffats/belönats om man inte gått över till elbilar.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev:
.../ Hans historik som bl.a. är för att Ryssland och Kina ska kunna ta över andra länder? Ryssland och Kina som dessutom inte är superkända för sin ställning mot censur? /...
Har du något konkret bevis/belägg för att han vill att Kina ska kunna ta över ett annat land?

I fallet Ryssland handlade det som jag förstått det om att han var/är orolig för ett storskaligt kärnvapenkrig. Han "vill" så klart inte att Ryssland ska ta över världen.

Men personligen så tycker jag så klart att hans agerande gällande Ryssland har varit helt felaktigt. Han skulle inte ha gett sig in i det över huvud taget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

backe skrev:
.../ Just att han varit med och accelererat övergången till elbilar är bra men det är knappast något som inte skulle hänt ändå, men kanske 5-10 år senare? [Min understrykn.]/...
Är inte det väldigt lätt för oss att sitta och säga?...

Känns rätt så svårt att veta vad som hade hänt om det inte varit för Tesla. Legacy-tillverkarna har ju inte direkt högsta växeln i när det gäller omställningen till elbilar...

Och vem vet hur de kinesiska tillverkarna hade gjort om det inte varit för Tesla...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
backe

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev:
backe skrev:
.../ Just att han varit med och accelererat övergången till elbilar är bra men det är knappast något som inte skulle hänt ändå, men kanske 5-10 år senare? [Min understrykn.]/...

Känns rätt så svårt att veta vad som hade hänt om det inte varit för Tesla. De andra legacy-tillverkarna har ju inte direkt högsta växeln i när det gäller omställningen till elbilar...

Och vem vet hur de kinesiska tillverkarna hade gjort om det inte varit för Tesla...

Kanske hade gått snabbare också utan Tesla, vi kommer aldrig kunna få det svaret.
Det vi vet är att det har jobbats med elbilar långt innan Tesla började med det.

Som jag skrev också så är den stora anledningen till övergången inte Tesla, det är regelmakarna runtom i världen som gjorde detta möjligt, däremot så har Tesla/Elon visat otroligt bra timing och möjlighet att skala upp sin verksamhet.

Eller tror du att Tesla hade sett ut som idag utan straffavgifter på ICE och bidrag till elbilar?
SwedishAdvocate

backe skrev:
.../ Så de som vill vara fackligt anslutna är emot att jobba hårt? Det finns lagar som säger att man ska få engagera sig fackligt, så om man försöker stoppa detta så vill man inte följa de lagar och regler som finns. /...
Finns en Wikipedia-artikel om Tesla och facklig organisering/verksamhet (Se nedan). Som jag förstått det så skulle facket i USA kunna organisera fabriken i Freemont om arbetarna där vill, men hittills så verkar det inte finnas en majoritet för det. Men med det sagt så verkar det som Tesla motarbetat facket i Freemont – ja...

I Berlin så har arbetarna tydligen röstat mot organisering.

En faktor gällande facklig anslutning och Tesla är ju att Tesla tydligen som enda (?) biltillverkare erbjuder alla anställda aktieoptioner... Gissar att det finns en del som föredragit det istället för facklig organisering...

Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_and_unions
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

backe skrev:
SwedishAdvocate skrev:
backe skrev:

Känns rätt så svårt att veta vad som hade hänt om det inte varit för Tesla. De andra legacy-tillverkarna har ju inte direkt högsta växeln i när det gäller omställningen till elbilar...

Kanske hade gått snabbare också utan Tesla /...
Det här kommer vi nog få enas om att vara 'relativt' oense om.

Just nu har jag inte möjlighet (tid) att gå in på resten av diskussionen. Kan kanske återkomma till det vid ett senare tillfälle.
backe

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev:
backe skrev:
SwedishAdvocate skrev:
backe skrev:

Kanske hade gått snabbare också utan Tesla /...
Det här kommer vi nog få enas om att vara 'relativt' oense om.

Just nu har jag inte möjlighet (tid) att gå in på resten av diskussionen. Kan kanske återkomma till det vid ett senare tillfälle.
Vi behöver inte vara oense, jag är 100% säker på att du inte vet hur allt hade varit om inte Tesla funnits, samma gäller mig och alla andra i världen också.
Så du får gissa något, jag kan gissa något och det är ok att vi gissar olika.

Däremot får du gärna återkomma till om du tror att Tesla klarat av det dom gjort utan både incitament för elbilar och straff för ICE? Där kvarstår min åsikt att jag inte tror att Tesla är den stora påskyndaren till omställningen, det är regulatoriska ändringar som drivit igenom det.

De flesta jag känner som har elbil har det för att det är bättre totalekonomi än ICE, däremot så har de blivit positivt överraskade till hur bra det är så nu vill dom inte byta tillbaka därför.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Elon sätter åt desinformation från Vita Huset nu jäklar :D
98114CDF-1EA3-4DE8-BF2F-DF5F8F2AF876.jpeg
05A88FA1-E772-4385-953D-B5CA3C6FFAB8.jpeg
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

LarsOJ skrev:
Elon sätter åt desinformation från Vita Huset nu jäklar :D
Exakt, både republikaner och demokrater, vänster och höger ska granskas
lika mycket. Man ska inte mörka, vinkla, förbjuda och algoritmtrolla med
åsikter som inte strider mot lag eller som bara inte råkar vara mainstream för tillfället.
Låt tänkande människor forma sina egna åsikter.
Demokrati på riktigt. Tack Elon!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Antar att du missade ett *inte* på slutet…
Riktigt! Missade det. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

Legato skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Är själv rädd för att Elons rövslickande och wurmande för hänsynslösa diktatorer som Putin och Xi kommer leda till att det blir svårare att kritisera icke-demokratiska regimer som Ryssland och Kina på Twitter i framtiden.

Troligen kommer saker snart modereras rätt snabbt och hårt på Twitter då Elons affärer troligen får gå före mänskliga rättigheter och yttrandefrihet (som Elon tyvärr har ett trist track-reckord gällande).
Vilket i sin tur leder till att twitter helt enkelt dör ut som plattform och hans pengar är mer eller
mindre borta, troligen väldigt snabbt också…
Då Facebook visade sig ha sålt sina användares privata information för att underlätta fusk i USA-valet 2016, den sk Cambridge Analytica skandal som briserade 2018, var det många som dyrt och heligt lovade att deleta sina Facebook-konton för all framtid. Facebooks kollaps sades vara nära. Hur gick det sedan? se nedan, källa Statista:
Screen Shot 2022-11-02 at 9.34.42 AM.png
En möjlig slutsats är att folk struntar i/glömmer det moraliska och går tillbaka till sin plattform ganska snabbt. Nej den större risken tror jag är att Musk är för ärlig i sin försäjningstaktik. När han tog över Solar City stoppade han den skamlösa dörrförsäjningen, vilket ledde till en kraftig nedgång i omsättning.

Nu har ju iofs 2022 varit ett riktigt uselt år för Facebook/Meta.

Aktien är ner ca 75% (!!) och är därmed också värd avsevärt mindre än 2018. Så någon framgångssaga sedan 2018 kan det knappast kallas.
Det har du rätt i, men poängen var att försäljningen fortsatte upp kraftigt åren direkt efter skandalen, trots att många lovade att överge FB för gott och att domedagsprofeter spådde kollaps.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Nu har visst stora annonsörer 'pausat' sin annonsering på Twitter, med början av General Motors (så förvånande :roll: ) och WV.

Då ska jag komma ihåg att aldrig köpa något från de här företagen. En svart lista alltså.

Elon kanske behöver kicka lite fler anställda då? Inte mig emot. Han hintade ju tidigt om att inte vara beroende av annonser.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/mass ... pa-twitter
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

wannabee skrev:
Nu har visst stora annonsörer 'pausat' sin annonsering på Twitter, med början av General Motors (så förvånande :roll: ) och WV.

Då ska jag komma ihåg att aldrig köpa något från de här företagen. En svart lista alltså.

Elon kanske behöver kicka lite fler anställda då? Inte mig emot. Han hintade ju tidigt om att inte vara beroende av annonser.

Lite fler än de ca 4000 av ca 8000 som enligt ryktet ska få sparken i eftermiddag? ;)

Kontoret är stängt, anställda är tillsagda att stanna hemma och nyckelbrickorna funkar ej.

Klockan 17:00 ska de tydligen få ett e-mail med instruktioner huruvida de fått sparken eller ej. :o
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
backe

Inlägg av backe »

wannabee skrev:

Så du ska aldrig köpa en VW för att dom inte annonserar på Twitter? Låter som ett välgrundat val av framtida bil. Hade förstått om bolaget eller dess ledare gjorde omröstningar om att ge upp delar av ett land men avstå reklam på sociala medier kändes inte så stötande.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Skulle hoppas att alla anställda bara slutar så får vi se twitter kollapsa. Inte mig emot.Twitter är en kloak. Att försöka städa hjälper inte. Råttorna kommer upp nu.
Dags för något annat.
Skriv svar