Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av jonasl »

Kört 50 mil mestadels motorväg nu i helgen med AP på och faktiskt inte haft en enda spökbromsning. Och då var det bra länge sen jag fick nån mjukvara.

Nä, jag tror inte AP utvecklas alls här i Europa faktiskt, de har fokus på nya FSD.

Commander fixar inte så att farthållaren fortsätter vara aktiv efter filbyte om de inte löst det i någon av de senaste uppdateringarna. Däremot kan den återaktivera autosteer efter filbyte (inkl pling-plong) vilket gör vanliga AP-nivån rätt mycket smidigare att använda.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev: 17 aug 2026 23:11

Commander fixar inte så att farthållaren fortsätter vara aktiv efter filbyte om de inte löst det i någon av de senaste uppdateringarna.
Vad menar du?

Farthållaren är aktiv under hela filbytet, och fortsätter vara det efter filbytet. Har ingenting med Commandern att göra.

Eller är det någon Highland/Juniper "finess" som gör att farthållaren stängs av när man bytt fil?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
togr82
Teslaägare

Inlägg av togr82 »

jonasl skrev: 17 aug 2026 23:11
Kört 50 mil mestadels motorväg nu i helgen med AP på och faktiskt inte haft en enda spökbromsning. Och då var det bra länge sen jag fick nån mjukvara.

Nä, jag tror inte AP utvecklas alls här i Europa faktiskt, de har fokus på nya FSD.

Commander fixar inte så att farthållaren fortsätter vara aktiv efter filbyte om de inte löst det i någon av de senaste uppdateringarna. Däremot kan den återaktivera autosteer efter filbyte (inkl pling-plong) vilket gör vanliga AP-nivån rätt mycket smidigare att använda.
Jag har kört Autopiloten på nya juniper i 1år nu. Min summering:
Funkar bra på motorväg utan mötande trafik eller påfarter där bilar står hela stilla.
Funkar uselt med mötande trafik eller där bilar står hela stilla innan dom ska köra in på vägen.
Det jag menar med uselt är alla spökbromsningar.

Slutsats: Kör inte med autopiloten på när jag inte kör motorväg. Dvs slipper mötande trafik och inte har påfarter där bilarna står hela stilla. Dessutom brukar bilen även spökbromsa när man köra under broar. Fattar inte varför.

Nej autopiloten hade behövt lite mer kärlek från Tesla, men nu med all fokus på självkörning kan vi nog glömma det. Jag är faktiskt halvbesviken på autopiloten.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Nicke Nyfiken skrev: 18 aug 2026 10:03
Eller är det någon Highland/Juniper "finess" som gör att farthållaren stängs av när man bytt fil?
Exakt. Highland vet jag inte, men på Juniper stängs både autosteer och farthållaren av när du byter fil. På min gamla Y stängs bara autosteer av (och mha Commander aktiveras den igen när filbytet är klart, med så många sekunders fördröjning som jag ställt in).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

jonasl skrev: 18 aug 2026 11:49
Nicke Nyfiken skrev: 18 aug 2026 10:03
Exakt. Highland vet jag inte, men på Juniper stängs både autosteer och farthållaren av när du byter fil. På min gamla Y stängs bara autosteer av (och mha Commander aktiveras den igen när filbytet är klart, med så många sekunders fördröjning som jag ställt in).
Ja AP (=autosteer och farthållare) stängs av när man påbörjar ett filbyte med Highland och Juniper med blinkersspak. Men du skrev om vad som hände efter ett filbyte när man kör på farthållare. Sist jag körde en Highland/Juniper på farthållare så stängdes den inte av för att man gjort ett filbyte.

Men du menar antagligen något annat än det du skriver.

Commandern återaktiverar AP efter filbyte på både gamla och nya Y/3. Skillnaden är att bilen stänger av APn på nya Y/3 medan den bara stänger av autosteer på de gamla och Highland/Juniper utan blinkersspak. Jag skulle aldrig stå ut med att allt stängs av.

Commandern är guld värd på de gamla Y/3.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Med min MYP -26 som jag fick i maj har jag inte fått någon spökbromsning ännu
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart |
MYP -26 | Stealth Grey
Användarvisningsbild
Olle99
Teslaägare

Inlägg av Olle99 »

Att köra med farthållning har sina problem och risker. Igår körde jag genom ett samhälle med fartgräns 40. Jag använde farthållaren och satte den på 38 för att inte riskera att köra för fort då det fanns en fartkamera längre fram. Mötte två fotgängare, jag behöll farthållning inkopplad och och styrde ut mot mitten av vägen. Bilen saktade in lite precis som jag troligen gjort ändå. Men efter det jag passerat fotgängarna och de var säkert 10 m bakom bilen så bromsar bilen kraftigt ner till stillastående innan den ökar farten igen. Ser ingen som helst anledning till att den ska bromsa då. Som om den överreagerade med fördröjning. Samma sak hände mig för två månader sedan där det var 50 och jag mötte en joggare. Efter den gången avaktiverade jag att accelerera från låg fart mot ett hinder då jag tänkte bilen kanske såg högt gräs på kanten. Men det tycks inte hjälpa då det var exakt samma sak nu.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Olle99 skrev: 19 aug 2026 12:55
Att köra med farthållning har sina problem och risker. Igår körde jag genom ett samhälle med fartgräns 40. Jag använde farthållaren och satte den på 38 för att inte riskera att köra för fort då det fanns en fartkamera längre fram. Mötte två fotgängare, jag behöll farthållning inkopplad och och styrde ut mot mitten av vägen. Bilen saktade in lite precis som jag troligen gjort ändå. Men efter det jag passerat fotgängarna och de var säkert 10 m bakom bilen så bromsar bilen kraftigt ner till stillastående innan den ökar farten igen. Ser ingen som helst anledning till att den ska bromsa då. Som om den överreagerade med fördröjning. Samma sak hände mig för två månader sedan där det var 50 och jag mötte en joggare. Efter den gången avaktiverade jag att accelerera från låg fart mot ett hinder då jag tänkte bilen kanske såg högt gräs på kanten. Men det tycks inte hjälpa då det var exakt samma sak nu.
"Hindermedveten acceleration" är bara aktiv när bilen står still eller krypkör.

Att bilen bromsar på det sättet du beskriver har alltså inte att göra med "hindermedveten acceleration" så den funktionen kan du slå på igen. :)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015