Värdeminskningstråden Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Nils S
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 mar 2020 22:40

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Nils S »

Carlsson skrev: 13 dec 2024 13:24
https://carup.se/chock-lika-hogt-milpri ... -mercedes/ <-Sammanfattning av stor artikel i Vi Bilägare.

TLDR
Den billiga MG4 (370k) kostade lika mycket per mil som den dyra Mercan (600k).

Ofantligt missvisande dock, eftersom siffrorna är beräknade på ett år. Väldigt få bilar som säljs efter ett år.
Skulle vara intressant att se om tre år, då Mercan tappat nästan hela värdet av MG4an. Eller säg om fem år då Mercan tappat mer än hela värdet för MG4an. Men då blir ju inte rubriken lika rolig såklart.

Det är ju inte som att det är lätt för konsumenter att ta bra beslut direkt. "Köpte bil för 600 000 för det är ju billigare än en sån billig Kina-bil för 300" :roll: :roll: :roll:
Milkostnaden för tre år/6000 mil är uträknad och står med i artikeln jag skrev i Vi Bilägare.

Sedan att re-write journalister som CarUp väljer att ropa varg med uträkningen för kostnader under långteståret är bara att beklaga. Vi själva valde INTE att göra så stor grej av just milkostnaden år ett. För den som vill se de exakta uträkningarna samt fördjupningar om restvärden nu – samt om ytterligare två år – gör bäst i att läsa originalartikeln:

https://www.vibilagare.se/test/langtest ... r-mercedes

//Nils Svärd
Vi Bilägare
Senast redigerad av Nils S, redigerad totalt 1 gånger.
Nils S
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 mar 2020 22:40

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Nils S »

nek0 skrev: 13 dec 2024 14:15
Man kör inte en elbil som vibilägare gjorde. Har man elbil utan hemmaladdning då skaffar man abonnemang hos någon så man laddar billigare. De betalade full pris för snabbladdning. Sedan köper man inte en bil 2023 som inte laddar på 3 faser
Det är klart att en sån bil tappar massor efter 1 år
Vet inte varifrån du fått att vi bara snabbladdar. Vi har laddboxar på p-platserna i jobbgaraget, några av oss har även laddbox hemma men majoriteten laddar på jobbet. För AC-laddning hemma/jobbet har vi utgått ifrån ett pris på 2,18 kr/kWh.

Totalt under långteståret 2024 laddade vi MG4 totalt 290 gånger för totalt 3167 körda mil. Av dessa 290 laddningar var 93 på snabbladdare.
Så ja, vi snabbladdar oftare än privatpersoner eftersom långtestbilarna används för olika reportageresor på förlaget (och räckvidden på MG4 Standard är inte state of the art precis), men majoriteten är prisvärd AC-laddning.

Oftast snabbladdar vi på OKQ8 för 5,49 kr/kWh (kvittoredovisningen blir enklare då bensin och el hamnar på samma drivmedelsfaktura). Däremot blev det ibland andra stolpar via laddkort hos Elli som drev upp snittpriset vid snabbladdningstillfällena till totalt 6,71 kr/kWh. De laddare som även tar ut minuttaxa gav rätt högt slutpris för en långsamladdare som MG4 Standard.

//Nils Svärd
Vi Bilägare
Senast redigerad av Nils S, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av MY_piraya »

car.info har även de en hyggligt bra värderings tjänst ...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Arn »

När det gäller poängsättningen 1-5 på exteriör och Interiör så har nästan alla bilar 3a eller 2a
Ser nästan aldrig någon bil som har 1, 4 eller 5


Denna bil har dock trea på exteriör men med tanke på karosskadorna borde det inte vara betydligt lägre? Är det inte ganska kostsamt att fixa detta om man dessutom inte kan använda sig av försäkringen? ( om man är ärlig)

https://www.kvd.se/auktioner/237751/galleri

Här är en bil som har ett helt bedrövligt skick. Betyg två exteriöt och interiör. Hur illa är då en etta? Är de flesta privatägda fordon skick fyra eller fem? Har två barn men i princip inte en enda repa i min M3.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-237248
manneson
Inlägg: 1117
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

Arn skrev: 17 dec 2024 21:09
När det gäller poängsättningen 1-5 på exteriör och Interiör så har nästan alla bilar 3a eller 2a
Ser nästan aldrig någon bil som har 1, 4 eller 5


Denna bil har dock trea på exteriör men med tanke på karosskadorna borde det inte vara betydligt lägre? Är det inte ganska kostsamt att fixa detta om man dessutom inte kan använda sig av försäkringen? ( om man är ärlig)

https://www.kvd.se/auktioner/237751/galleri

Här är en bil som har ett helt bedrövligt skick. Betyg två exteriöt och interiör. Hur illa är då en etta? Är de flesta privatägda fordon skick fyra eller fem? Har två barn men i princip inte en enda repa i min M3.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-237248
Plåtskador vill man ogärna ha.
Den andra bilen ser jag inget konstigt med. Det är en begagnad bil, dvs använd. Din bil har säkert en del märken också om du tittar noga.
Har man dessutom ungar som sitter i baksätet så blir det sådär, inget konstigt överhuvudtaget.
En handlare lämnar den på rekond som fixar det mesta, och tar sen några snygga bilder som (till skillnad från kvd) inte fokuserar på skador/märken.

Själv är jag rätt fascinerad över att så många privatpersoner blir avskräckta av kvd. Det är sådär de "fina" bilarna ni köper hos handlare ser ut innan de rekondats för några enstaka tusenlappar, som ni sedan betalar 50k extra för.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Carlsson »

Arn skrev: 17 dec 2024 21:09

https://www.kvd.se/auktioner/237751/galleri

Här är en bil som har ett helt bedrövligt skick. Betyg två exteriöt och interiör. Hur illa är då en etta? Är de flesta privatägda fordon skick fyra eller fem? Har två barn men i princip inte en enda repa i min M3.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-237248
Interiören skrämmer mig inte det minsta. Som föregående så, ett gäng timmar eller några tusen hos rekord så ser den helt ny ut.

Lackskadorna är en annan femma, mycket går nog att polera bort men en del får man väl kanske leva med.

Glastaket dock - lite över 15 000 att byta va?
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/thomas36594

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Skyltspurtaren »

Främre glastaket inkl montering på en Model 3 kostade 17 702 kr inkl moms hos Tesla i mars 2024.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4388
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av jonasl »

Då har det gått upp, förut kostade det precis lite mindre än självrisken för vagnsskadan så ev självriskreducering aktiverades inte. En av få gånger det kan vara bra att det blivit dyrare :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Arn »

Ok. Så även om det är ganska djupa skrapmärken på framstolarna så kan en rekondfirma ordna detta till nyskick enkelt och till billig peng? Kan Ditec och liknande fixa detta eller är det colorglo? Vad kan man räkna med för kostnad för att få interiören i nyskick?
Vad är missfärgningarns på klädseln för något?

Karossskadan på den vita bilen ovan såg ju inte så rolig ut, det måste kosta en hel del att fixa det, kanske mer än 15.000 kr för att fixa Panoramataket på den andra? Ändå fick bilen tre av fem i betyg på exteriör
Screenshot_20241218_082231_Chrome.jpg
Screenshot_20241218_082143_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4388
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av jonasl »

Ibland undrar jag vad folk gör med sina bilar. Jag har tre barn och är inte överdrivet försiktig men har aldrig haft bilar som ser ut ens som de med 3 i betyg i KvD.

Lämnade tillbaka en leasingbil till VW och hade inte en enda anmärkning på interiören. Fick däremot betala ett par tusenlappar för en buckla i förardörren från ett fyllo som cyklade in i mig. Han hävdade att jag kört på honom (trots att jag stod stilla..) och jag orkade inte bråka om det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Carlsson »

jonasl skrev: 18 dec 2024 08:58
Ibland undrar jag vad folk gör med sina bilar. Jag har tre barn och är inte överdrivet försiktig men har aldrig haft bilar som ser ut ens som de med 3 i betyg i KvD.

Lämnade tillbaka en leasingbil till VW och hade inte en enda anmärkning på interiören. Fick däremot betala ett par tusenlappar för en buckla i förardörren från ett fyllo som cyklade in i mig. Han hävdade att jag kört på honom (trots att jag stod stilla..) och jag orkade inte bråka om det.
Många bilar är säkert företagsleasade. Den som kör bryr sig inte om bilen. Här ser det ju ut som om någon kört saker i bilen, bara tryckt in och skavt. Säker många ggr. Tänker att en barnfamilj är mer försiktig och medveten än många. Speciellt när man får ta kostnaderna helt själv.
manneson
Inlägg: 1117
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

Arn skrev: 18 dec 2024 08:27
Ok. Så även om det är ganska djupa skrapmärken på framstolarna så kan en rekondfirma ordna detta till nyskick enkelt och till billig peng? Kan Ditec och liknande fixa detta eller är det colorglo? Vad kan man räkna med för kostnad för att få interiören i nyskick?
Vad är missfärgningarns på klädseln för något?

Karossskadan på den vita bilen ovan såg ju inte så rolig ut, det måste kosta en hel del att fixa det, kanske mer än 15.000 kr för att fixa Panoramataket på den andra? Ändå fick bilen tre av fem i betyg på exteriör
Ja det bör de kunna fixa. Men återigen, det är en begagnad bil. Varför ska du nödvändigtvis ha den helt i nyskick? Är din egen bil helt utan skador?
Själv hade jag köpt en flaska plast/interiörfix för nån hundring och sprejat och gnuggat lite. Bör bli knappt synligt efter det.

Som sagt plåtskador vill man gärna undvika, inget man fixar själv normalt och det blir inte sällan dyrt.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av pejvic »

manneson skrev: 18 dec 2024 12:14
Arn skrev: 18 dec 2024 08:27
Ok. Så även om det är ganska djupa skrapmärken på framstolarna så kan en rekondfirma ordna detta till nyskick enkelt och till billig peng? Kan Ditec och liknande fixa detta eller är det colorglo? Vad kan man räkna med för kostnad för att få interiören i nyskick?
Vad är missfärgningarns på klädseln för något?

Karossskadan på den vita bilen ovan såg ju inte så rolig ut, det måste kosta en hel del att fixa det, kanske mer än 15.000 kr för att fixa Panoramataket på den andra? Ändå fick bilen tre av fem i betyg på exteriör
Ja det bör de kunna fixa. Men återigen, det är en begagnad bil. Varför ska du nödvändigtvis ha den helt i nyskick? Är din egen bil helt utan skador?
Själv hade jag köpt en flaska plast/interiörfix för nån hundring och sprejat och gnuggat lite. Bör bli knappt synligt efter det.

Som sagt plåtskador vill man gärna undvika, inget man fixar själv normalt och det blir inte sällan dyrt.
Håller med, jag tror inte skadorna syns så mkt när du väl får bilen, har du inte fått den ännu?
När det gäller nackstödet så tror jag att det är väldigt svårt. Det är nämligen inte skinn. ColourGlo kan man maila bild till så får du svar.
Om du inte fått bilen ännu så kolla om det verkligen stör dig.
Baksidan av ryggstödet kan man köpa nytt hos Tesla, jag har för mig att det ej var så dyrt. Finns annars en uppsjö medel att testa med.
Med eller utan färgpigment. Lyckas det ej så testa med Concept vista som är för utvändiga plastdetaljer, ( det luktar illa)

som sagt, de här skadorna är inga allvarliga grejer.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Arn »

Vad anser ni om förlängd garanti som KVD erbjuder? Kostar 5900 kr för två år men bilen Jag har köpt har rullat 5300 mil och är 1,5 år gammal och står under garanti i nuläget. Jag kör 2500 mil om året så om ett drygt till år så går garantin ut. Tror ni man kan förhandla med KVD om att få två års garanti till priset av ett år eller att man tackar ja till deras garanti men att den börjar gälla från den dag bilen har rullat 8000 mil?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Arn »

Hur lång tid brukar förresten leveransen mellan olika kvd-anläggningar dröja? Bilen ska köras från Arboga till Getinge. 40 mil. Ringde KVD och de visste inte hur lång tid det kunde ta men att det i värsta fall kan ta upp till tio dagar vilket låter lite extremt. Kör lastbilen i sträck så tar det ju bara fem timmar. Bilen blev i alla fall upphämtad igår och man trodde den kommer fram innan helgen.

Sedan en allmän fråga om bilars värdering
Här är exempel på en 2021:a som har rullat väldigt få mil

https://www.blocket.se/annons/1002131607

Om man jämför en sådan med exempelvis en 2023 som har rullat 5200 mil dvs 4000mil längre, hur pass mycket mer anser ni att 2023:an är värd allt annat lika det vill säga samma motor modell färg, skick osv? Vilken tror ni kommer klara sig längst innan det blir det dags för reparationer av olika slag exempelvis hjullager, länkarmar och så vidare?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av pejvic »

Arn skrev: 18 dec 2024 17:33
Hur lång tid brukar förresten leveransen mellan olika kvd-anläggningar dröja? Bilen ska köras från Arboga till Getinge. 40 mil. Ringde KVD och de visste inte hur lång tid det kunde ta men att det i värsta fall kan ta upp till tio dagar vilket låter lite extremt. Kör lastbilen i sträck så tar det ju bara fem timmar. Bilen blev i alla fall upphämtad igår och man trodde den kommer fram innan helgen.

Sedan en allmän fråga om bilars värdering
Här är exempel på en 2021:a som har rullat väldigt få mil

https://www.blocket.se/annons/1002131607

Om man jämför en sådan med exempelvis en 2023 som har rullat 5200 mil dvs 4000mil längre, hur pass mycket mer anser ni att 2023:an är värd allt annat lika det vill säga samma motor modell färg, skick osv? Vilken tror ni kommer klara sig längst innan det blir det dags för reparationer av olika slag exempelvis hjullager, länkarmar och så vidare?
Hehe, det är en intressant och relevant fråga.

Detta var dock en av de mest sjuka annonser jag sett. Firman hävdar att bilen har
- 360 kamera
- Apple Car Play
- Helläder

Helt sjukt att man jobbar med bilar och inte beskriver bilen på ett bättre sätt.

Hursomhelst är ju 21:an genomusel jämfört med 23:an. Den saknar ju åtminstone 20 uppgraderingar, varav de viktigaste är iallafall - större HV-batteri, avsaknad av lithiumbatteri 15,5v, Ryzenprocessor och sist men inte minst saknar den möjlighet att lasta bilen med packning.
Inga dubbla rutor heller.

Så den kan inte jämföras med en 23:a.
Bara avsaknad av vagnskadegaranti gör det ju initialt dyrt att äga den. Sen usel färg på det och bara 11 månaders garanti kvar.

Däremot tycker jag jämförelsen 22 mot 23 är mer intressant. Det finns inte mkt som gör att en 23a skulle vara värd mycket mer än en 22 med samma miltal - förutom kortare garanti och vagnskada. (värde på det?)
Just fabriksgaranti tror jag är väldigt värdehöjande dock.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Carlsson »

pejvic skrev: 18 dec 2024 22:09
Arn skrev: 18 dec 2024 17:33
Hur lång tid brukar förresten leveransen mellan olika kvd-anläggningar dröja? Bilen ska köras från Arboga till Getinge. 40 mil. Ringde KVD och de visste inte hur lång tid det kunde ta men att det i värsta fall kan ta upp till tio dagar vilket låter lite extremt. Kör lastbilen i sträck så tar det ju bara fem timmar. Bilen blev i alla fall upphämtad igår och man trodde den kommer fram innan helgen.

Sedan en allmän fråga om bilars värdering
Här är exempel på en 2021:a som har rullat väldigt få mil

https://www.blocket.se/annons/1002131607

Om man jämför en sådan med exempelvis en 2023 som har rullat 5200 mil dvs 4000mil längre, hur pass mycket mer anser ni att 2023:an är värd allt annat lika det vill säga samma motor modell färg, skick osv? Vilken tror ni kommer klara sig längst innan det blir det dags för reparationer av olika slag exempelvis hjullager, länkarmar och så vidare?
Hehe, det är en intressant och relevant fråga.

Detta var dock en av de mest sjuka annonser jag sett. Firman hävdar att bilen har
- 360 kamera
- Apple Car Play
- Helläder

Helt sjukt att man jobbar med bilar och inte beskriver bilen på ett bättre sätt.

Hursomhelst är ju 21:an genomusel jämfört med 23:an. Den saknar ju åtminstone 20 uppgraderingar, varav de viktigaste är iallafall - större HV-batteri, avsaknad av lithiumbatteri 15,5v, Ryzenprocessor och sist men inte minst saknar den möjlighet att lasta bilen med packning.
Inga dubbla rutor heller.

Så den kan inte jämföras med en 23:a.
Bara avsaknad av vagnskadegaranti gör det ju initialt dyrt att äga den. Sen usel färg på det och bara 11 månaders garanti kvar.

Däremot tycker jag jämförelsen 22 mot 23 är mer intressant. Det finns inte mkt som gör att en 23a skulle vara värd mycket mer än en 22 med samma miltal - förutom kortare garanti och vagnskada. (värde på det?)
Just fabriksgaranti tror jag är väldigt värdehöjande dock.
Varför kan man inte lasta bilen med packning?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av pejvic »

Carlsson skrev: 18 dec 2024 22:12
pejvic skrev: 18 dec 2024 22:09
Arn skrev: 18 dec 2024 17:33
Hur lång tid brukar förresten leveransen mellan olika kvd-anläggningar dröja? Bilen ska köras från Arboga till Getinge. 40 mil. Ringde KVD och de visste inte hur lång tid det kunde ta men att det i värsta fall kan ta upp till tio dagar vilket låter lite extremt. Kör lastbilen i sträck så tar det ju bara fem timmar. Bilen blev i alla fall upphämtad igår och man trodde den kommer fram innan helgen.

Sedan en allmän fråga om bilars värdering
Här är exempel på en 2021:a som har rullat väldigt få mil

https://www.blocket.se/annons/1002131607

Om man jämför en sådan med exempelvis en 2023 som har rullat 5200 mil dvs 4000mil längre, hur pass mycket mer anser ni att 2023:an är värd allt annat lika det vill säga samma motor modell färg, skick osv? Vilken tror ni kommer klara sig längst innan det blir det dags för reparationer av olika slag exempelvis hjullager, länkarmar och så vidare?
Hehe, det är en intressant och relevant fråga.

Detta var dock en av de mest sjuka annonser jag sett. Firman hävdar att bilen har
- 360 kamera
- Apple Car Play
- Helläder

Helt sjukt att man jobbar med bilar och inte beskriver bilen på ett bättre sätt.

Hursomhelst är ju 21:an genomusel jämfört med 23:an. Den saknar ju åtminstone 20 uppgraderingar, varav de viktigaste är iallafall - större HV-batteri, avsaknad av lithiumbatteri 15,5v, Ryzenprocessor och sist men inte minst saknar den möjlighet att lasta bilen med packning.
Inga dubbla rutor heller.

Så den kan inte jämföras med en 23:a.
Bara avsaknad av vagnskadegaranti gör det ju initialt dyrt att äga den. Sen usel färg på det och bara 11 månaders garanti kvar.

Däremot tycker jag jämförelsen 22 mot 23 är mer intressant. Det finns inte mkt som gör att en 23a skulle vara värd mycket mer än en 22 med samma miltal - förutom kortare garanti och vagnskada. (värde på det?)
Just fabriksgaranti tror jag är väldigt värdehöjande dock.
Varför kan man inte lasta bilen med packning?
Man kan men man får inte
viewtopic.php?t=28573&start=70

viewtopic.php?t=29239
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Liqwid78 »

pejvic skrev: 18 dec 2024 22:09
Arn skrev: 18 dec 2024 17:33
Hur lång tid brukar förresten leveransen mellan olika kvd-anläggningar dröja? Bilen ska köras från Arboga till Getinge. 40 mil. Ringde KVD och de visste inte hur lång tid det kunde ta men att det i värsta fall kan ta upp till tio dagar vilket låter lite extremt. Kör lastbilen i sträck så tar det ju bara fem timmar. Bilen blev i alla fall upphämtad igår och man trodde den kommer fram innan helgen.

Sedan en allmän fråga om bilars värdering
Här är exempel på en 2021:a som har rullat väldigt få mil

https://www.blocket.se/annons/1002131607

Om man jämför en sådan med exempelvis en 2023 som har rullat 5200 mil dvs 4000mil längre, hur pass mycket mer anser ni att 2023:an är värd allt annat lika det vill säga samma motor modell färg, skick osv? Vilken tror ni kommer klara sig längst innan det blir det dags för reparationer av olika slag exempelvis hjullager, länkarmar och så vidare?
Hehe, det är en intressant och relevant fråga.

Detta var dock en av de mest sjuka annonser jag sett. Firman hävdar att bilen har
- 360 kamera
- Apple Car Play
- Helläder

Helt sjukt att man jobbar med bilar och inte beskriver bilen på ett bättre sätt.

Hursomhelst är ju 21:an genomusel jämfört med 23:an. Den saknar ju åtminstone 20 uppgraderingar, varav de viktigaste är iallafall - större HV-batteri, avsaknad av lithiumbatteri 15,5v, Ryzenprocessor och sist men inte minst saknar den möjlighet att lasta bilen med packning.
Inga dubbla rutor heller.

Så den kan inte jämföras med en 23:a.
Bara avsaknad av vagnskadegaranti gör det ju initialt dyrt att äga den. Sen usel färg på det och bara 11 månaders garanti kvar.

Däremot tycker jag jämförelsen 22 mot 23 är mer intressant. Det finns inte mkt som gör att en 23a skulle vara värd mycket mer än en 22 med samma miltal - förutom kortare garanti och vagnskada. (värde på det?)
Just fabriksgaranti tror jag är väldigt värdehöjande dock.
”men inte minst saknar den möjlighet att lasta bilen med packning”

Du uttrycker dig felaktigt. 2021 går att packa med packning. Däremot har 2022 högre lastvikt i registret.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Carlsson »

pejvic skrev: 18 dec 2024 22:16
Carlsson skrev: 18 dec 2024 22:12
pejvic skrev: 18 dec 2024 22:09
Arn skrev: 18 dec 2024 17:33
Hur lång tid brukar förresten leveransen mellan olika kvd-anläggningar dröja? Bilen ska köras från Arboga till Getinge. 40 mil. Ringde KVD och de visste inte hur lång tid det kunde ta men att det i värsta fall kan ta upp till tio dagar vilket låter lite extremt. Kör lastbilen i sträck så tar det ju bara fem timmar. Bilen blev i alla fall upphämtad igår och man trodde den kommer fram innan helgen.

Sedan en allmän fråga om bilars värdering
Här är exempel på en 2021:a som har rullat väldigt få mil

https://www.blocket.se/annons/1002131607

Om man jämför en sådan med exempelvis en 2023 som har rullat 5200 mil dvs 4000mil längre, hur pass mycket mer anser ni att 2023:an är värd allt annat lika det vill säga samma motor modell färg, skick osv? Vilken tror ni kommer klara sig längst innan det blir det dags för reparationer av olika slag exempelvis hjullager, länkarmar och så vidare?
Hehe, det är en intressant och relevant fråga.

Detta var dock en av de mest sjuka annonser jag sett. Firman hävdar att bilen har
- 360 kamera
- Apple Car Play
- Helläder

Helt sjukt att man jobbar med bilar och inte beskriver bilen på ett bättre sätt.

Hursomhelst är ju 21:an genomusel jämfört med 23:an. Den saknar ju åtminstone 20 uppgraderingar, varav de viktigaste är iallafall - större HV-batteri, avsaknad av lithiumbatteri 15,5v, Ryzenprocessor och sist men inte minst saknar den möjlighet att lasta bilen med packning.
Inga dubbla rutor heller.

Så den kan inte jämföras med en 23:a.
Bara avsaknad av vagnskadegaranti gör det ju initialt dyrt att äga den. Sen usel färg på det och bara 11 månaders garanti kvar.

Däremot tycker jag jämförelsen 22 mot 23 är mer intressant. Det finns inte mkt som gör att en 23a skulle vara värd mycket mer än en 22 med samma miltal - förutom kortare garanti och vagnskada. (värde på det?)
Just fabriksgaranti tror jag är väldigt värdehöjande dock.
Varför kan man inte lasta bilen med packning?
Man kan men man får inte
viewtopic.php?t=28573&start=70

viewtopic.php?t=29239
I see.

2022 känns ju som en rätt mkt bättre bil då. Även om det råder tveksamheter om hur det är med stötdämparna
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av mikebike »

Carlsson skrev: 19 dec 2024 07:25
pejvic skrev: 18 dec 2024 22:16
Carlsson skrev: 18 dec 2024 22:12
pejvic skrev: 18 dec 2024 22:09
Arn skrev: 18 dec 2024 17:33
Hur lång tid brukar förresten leveransen mellan olika kvd-anläggningar dröja? Bilen ska köras från Arboga till Getinge. 40 mil. Ringde KVD och de visste inte hur lång tid det kunde ta men att det i värsta fall kan ta upp till tio dagar vilket låter lite extremt. Kör lastbilen i sträck så tar det ju bara fem timmar. Bilen blev i alla fall upphämtad igår och man trodde den kommer fram innan helgen.

Sedan en allmän fråga om bilars värdering
Här är exempel på en 2021:a som har rullat väldigt få mil

https://www.blocket.se/annons/1002131607

Om man jämför en sådan med exempelvis en 2023 som har rullat 5200 mil dvs 4000mil längre, hur pass mycket mer anser ni att 2023:an är värd allt annat lika det vill säga samma motor modell färg, skick osv? Vilken tror ni kommer klara sig längst innan det blir det dags för reparationer av olika slag exempelvis hjullager, länkarmar och så vidare?
Hehe, det är en intressant och relevant fråga.

Detta var dock en av de mest sjuka annonser jag sett. Firman hävdar att bilen har
- 360 kamera
- Apple Car Play
- Helläder

Helt sjukt att man jobbar med bilar och inte beskriver bilen på ett bättre sätt.

Hursomhelst är ju 21:an genomusel jämfört med 23:an. Den saknar ju åtminstone 20 uppgraderingar, varav de viktigaste är iallafall - större HV-batteri, avsaknad av lithiumbatteri 15,5v, Ryzenprocessor och sist men inte minst saknar den möjlighet att lasta bilen med packning.
Inga dubbla rutor heller.

Så den kan inte jämföras med en 23:a.
Bara avsaknad av vagnskadegaranti gör det ju initialt dyrt att äga den. Sen usel färg på det och bara 11 månaders garanti kvar.

Däremot tycker jag jämförelsen 22 mot 23 är mer intressant. Det finns inte mkt som gör att en 23a skulle vara värd mycket mer än en 22 med samma miltal - förutom kortare garanti och vagnskada. (värde på det?)
Just fabriksgaranti tror jag är väldigt värdehöjande dock.
Varför kan man inte lasta bilen med packning?
Man kan men man får inte
viewtopic.php?t=28573&start=70

viewtopic.php?t=29239
I see.

2022 känns ju som en rätt mkt bättre bil då. Även om det råder tveksamheter om hur det är med stötdämparna
Stötdämparna är inte bättre på 2021, och de är hyfsat enkla att byta.
https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/te ... r-dampning
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Carlsson »

mikebike skrev: 19 dec 2024 07:27
Stötdämparna är inte bättre på 2021, och de är hyfsat enkla att byta.
https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/te ... r-dampning
Varför är det så många som tror att det är bättre dämpning i 2022. Står ju i hur många trådar som helst.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av mikebike »

Carlsson skrev: 19 dec 2024 07:32
mikebike skrev: 19 dec 2024 07:27
Stötdämparna är inte bättre på 2021, och de är hyfsat enkla att byta.
https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/te ... r-dampning
Varför är det så många som tror att det är bättre dämpning i 2022. Står ju i hur många trådar som helst.
Bättre dämpare kom senare, med flytten av produktionen till Tyskland?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Carlsson »

mikebike skrev: 19 dec 2024 07:42
Carlsson skrev: 19 dec 2024 07:32
mikebike skrev: 19 dec 2024 07:27
Stötdämparna är inte bättre på 2021, och de är hyfsat enkla att byta.
https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/te ... r-dampning
Varför är det så många som tror att det är bättre dämpning i 2022. Står ju i hur många trådar som helst.
Bättre dämpare kom senare, med flytten av produktionen till Tyskland?
Som skedde 2022. Så 2022 tillverkade i Berlin har bättre dämpare. De i Kina samma som 2021 då.
Skriv svar