Re: Taxi blockerar superchargers
Postat: 18 aug 2018 15:56
Ok. My bad. Sorry
Om man har problem i Bredden och Uddevalla, är det inte vettigare att sätta upp regler för just dessa Superchargers? Istället för att applicera reglerna på alla Superchargers?LarsL skrev:Problemet är att de som åker melka Stockholm och Åre med en 60 eller 75 skulle behöva börja om laddningen i Gävle och Sundsvall. Även om det skulle lösa problemen i Bredden eller Uddevalla så är det ändå för jobbigt. Jag föreslog då att man kan ha en idling avgift efter 90% så att folk kan betala sig fram... sämre men funkar kanske också.
Det följer ju genom att tillämpa ideling avgiften, den tillämpas ju bara när det är kö.OfarligTesla skrev:Om man har problem i Bredden och Uddevalla, är det inte vettigare att sätta upp regler för just dessa Superchargers? Istället för att applicera reglerna på alla Superchargers?LarsL skrev:Problemet är att de som åker melka Stockholm och Åre med en 60 eller 75 skulle behöva börja om laddningen i Gävle och Sundsvall. Även om det skulle lösa problemen i Bredden eller Uddevalla så är det ändå för jobbigt. Jag föreslog då att man kan ha en idling avgift efter 90% så att folk kan betala sig fram... sämre men funkar kanske också.
Fast det är ju i princip ingen som laddar över 90% som inte behöver det (förutom taxis i Bredden), så det enda som händer är att vi då straffar folk som behöver över 90% i utkanten av nätverket eller på långresa med mindre batteri. Jag har inga problem att vänta för att någon laddar som faktiskt behöver 90-100% till sin resa.LarsL skrev:Det följer ju genom att tillämpa ideling avgiften, den tillämpas ju bara när det är kö.OfarligTesla skrev:Om man har problem i Bredden och Uddevalla, är det inte vettigare att sätta upp regler för just dessa Superchargers? Istället för att applicera reglerna på alla Superchargers?LarsL skrev:Problemet är att de som åker melka Stockholm och Åre med en 60 eller 75 skulle behöva börja om laddningen i Gävle och Sundsvall. Även om det skulle lösa problemen i Bredden eller Uddevalla så är det ändå för jobbigt. Jag föreslog då att man kan ha en idling avgift efter 90% så att folk kan betala sig fram... sämre men funkar kanske också.
Men tror du inte de stora problemet är fler platser, inte att installera fler laddare. Jag skulle tro att de kritiska vid alla SuC är hur många "parkerings/ladd -platser" som mark ägaren vill ge till tesla.Remuz skrev:Jag står kvar vid min lösning, fler sladdar (måste inte nödvändigtvis vara fler laddare). Gör A B C D, så kan folk toppladda bäst de vill.
Absolut är det så, men det är ju fortfarande lösningen. I dagsläget måste ju ”upplåta” mark. I framtiden är det troligen som vilken parkering som helst, alla är vana att stoppa i sladden.chaffis75 skrev:Men tror du inte de stora problemet är fler platser, inte att installera fler laddare. Jag skulle tro att de kritiska vid alla SuC är hur många "parkerings/ladd -platser" som mark ägaren vill ge till tesla.Remuz skrev:Jag står kvar vid min lösning, fler sladdar (måste inte nödvändigtvis vara fler laddare). Gör A B C D, så kan folk toppladda bäst de vill.
Man skulle ju kunna placera SuC-stolpar med flera sladdar "rygg mot rygg" med vanliga parkeringsplatser, med de "främre" platserna reserverade för Tesla under pågående laddning (dvs som idag), och de "bakre" platserna som "bonus-SuC"-platser: vanliga P-platser med parkeringsavgift, ICE-risk, etc., men med SuC-sladd inom räckhåll.chaffis75 skrev:Men tror du inte de stora problemet är fler platser, inte att installera fler laddare. Jag skulle tro att de kritiska vid alla SuC är hur många "parkerings/ladd -platser" som mark ägaren vill ge till tesla.
Min spaning är att det är för att den är ”felplacerad”. Grundtanken är väl att SuC skall användas för långfärd, men den här står egentligen lite för nära Stockholm och används därför även som tankstation (jag erkänner - det behöver jag också göra ibland).Tars skrev:En reflektion.
Varför byggs det inte ut i Bredden? Den är om någon hårt belastad.
Jag har aldrig upplevt problemet i trådrubriken. Jag bor ju långt från Solna och är sällan i området men jag har funderat på varför det blir blir så trångt just där. Det är klart, är allt upptaget av taxi så är det ju lätt förklarat. Kan det vara så att man brukar SuC på samma sätt som taxi, som tankstation?jeppe_sthlm skrev:Min spaning är att det är för att den är ”felplacerad”. Grundtanken är väl att SuC skall användas för långfärd, men den här står egentligen lite för nära Stockholm och används därför även som tankstation (jag erkänner - det behöver jag också göra ibland).Tars skrev:En reflektion.
Varför byggs det inte ut i Bredden? Den är om någon hårt belastad.
Nu när Fullerö och Enköping (samt gamla Sillekrog) finns, så bör behovet av långfärdsladdning i Bredden vara mindre och därav bygger man inte ut.
Ja det kommer nog bli ett problem, hoppas egentligen att SuC börjar kosta så pass mycket att folk inte har incitament att använda det annat än när de måste på långresorna. Att man inte kan ladda hemma är ju oftast en sanning med modifikation, jag bor också i lägenhet och mitt garage har ingen laddning så jag har "ingen laddning hemma". Det finns ju dock garage i Stockholms parkerings regi som har laddning men då kostar det ju 100-150 kr för en natt, eller så finns det fullt med gatuladdare/Chademoladdare över alla delar av stan att använda.EnTraktor skrev:Det kommer bli mindre Taxi i bredden allteftersom bilarna byts ut eftersom nya taxi ej får fri SuC. Men istället kommer vi få massa M3 ägare som laddar i Bredden. Jag har 2 bekanta som bor i Stockholm utan tillgång till laddning hemma, som beställt M3 och räknar med att göra all sina laddning i Bredden. Trots att jag försökt förklara för dom så är dom helt övertygade att det kommer fungera.
Jag skulle ju aldrig rekommendera någon att skaffa elbil om man inte har möjlighet till hemma laddning men är men beredd att lägga tiden på att åka till en SuC så tycker jag de är ok speciellt för de som betalar för SuC för då är ju laddningen dyrare där än om man har en egen laddpunkt vid sin villa. Jag kan dock se problem med de som bor i lägenhet där en förening eller företag tillhandahåller laddpunkt, ja då lär de fortfarande vara mer ekonomiskt att åka till SuC även med en M3 åtminstone om man inte räknar sin egen tid som en kostnad.EnTraktor skrev:Det kommer bli mindre Taxi i bredden allteftersom bilarna byts ut eftersom nya taxi ej får fri SuC. Men istället kommer vi få massa M3 ägare som laddar i Bredden. Jag har 2 bekanta som bor i Stockholm utan tillgång till laddning hemma, som beställt M3 och räknar med att göra all sina laddning i Bredden. Trots att jag försökt förklara för dom så är dom helt övertygade att det kommer fungera.
Den där punkten vänder jag mig emot.LarsL skrev:Förmodligen är nog sanningen att man inte orkat bry sig. För det tar ju energi att kolla sin elanslutning, påverka bostadsrättsföreningen eller ligga på arbetsgivaren.
De är väldigt tråkigt... Våra politiker borde snarast inför lagar som gör att denna utbyggnad skyndas på, vid nybyggen så borde de vara självklart att lagen tvingar föreningen eller ägarna att erbjuda laddplatser för de som har parkering där och vill ha laddning, dvs alla platser ska minst vara förberedda. Dessutom bör de regleras hur mycket betalt de får ta samtidigt som de ska täcka investeringen på rimlig tid. Även äldre hus och bostadsrätter bör ha krav på sig.Remuz skrev:Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
Det här är ju ett växande problem. Laddning hemma alltså. Kanske det måste till SuC även i centralorter? Det funkar kanske när det kostar att ladda där. Det blir nog bara elbilar så småningom. De måste ju laddas och alla bor ju inte i eget hus!Remuz skrev:Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
Det hade inte varit speciellt svårt för bra politiker att få till ett krav som i princip säger att en BRF eller hyresrätters fastighetsägare ska ha extremt goda skäl (såsom extremt dyra investeringskostnader eller liknande) att inte erbjuda laddning till självkostnadspris.chaffis75 skrev:De är väldigt tråkigt... Våra politiker borde snarast inför lagar som gör att denna utbyggnad skyndas på, vid nybyggen så borde de vara självklart att lagen tvingar föreningen eller ägarna att erbjuda laddplatser för de som har parkering där och vill ha laddning, dvs alla platser ska minst vara förberedda. Dessutom bör de regleras hur mycket betalt de får ta samtidigt som de ska täcka investeringen på rimlig tid. Även äldre hus och bostadsrätter bör ha krav på sig.Remuz skrev:Jag har försökt få laddplats i 30månader nu. Brf är ovillig som bara den...
Ja en ordentlig utredning hade såklart behövts men de är ju uppenbart att detta (laddplatser) är minst lika viktigt som bonus malus systemet om vi ska få in mer elbilar i städerna.
Jag är glad man bor i villa så löser man de själv snabbt och smidigt.