Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elbilisten
Inlägg: 463
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

Nytt elbilsrekord mellan Ystad och Haparanda:

http://www.corren.se/nyheter/norrkoping ... 10164.aspx
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Artikel i media

Inlägg av Jojje167 »

Elbilisten skrev:
Nytt elbilsrekord mellan Ystad och Haparanda:

http://www.corren.se/nyheter/norrkoping ... 10164.aspx
Finns lite bilder från deras resa här https://www.instagram.com/tidningenmotor/
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Elbilisten skrev:
Nytt elbilsrekord mellan Ystad och Haparanda:

http://www.corren.se/nyheter/norrkoping ... 10164.aspx
Man slog det gamla rekordet med drygt 19 dagar. :o

Ingen dålig putsning! :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7950
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Enligt eGOtrip.se går det att göra resan på 19h 50m med en Tesla (P100D och +10°C)

Jag bara säger det... ;) ;) ;)
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
Enligt eGOtrip.se går det att göra resan på 19h 50m med en Tesla (P100D och +10°C)

Jag bara säger det... ;)
Tänkte också att det borde gå att förbättra med dels 100 kWh batteriet men även varmare klimat, december känns inte som optimala tidpunkten för detta rekordet.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

StefL skrev:
Ja, jag säger inte att kondensatorer kommer att ersätta batterier imorgon eller nästa år. Men vi ska nog inte vara så trångsynta som många ICE-kramare är och tro att det inte kan ske utveckling på områden där man inte trodde det.
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... paign=1490
Bevisligen pågår forskning på området, och bevisligen sker framsteg - även om det helt säkert är långt kvar tills vi ser en kommersiell tillämpning. Men jag tänker i alla fall aldrig säga aldrig :D
Visst går utvecklingen framåt men så gör ju batteriutvecklingen också. Batterier och kondensatorer har bägge sina för och nackdelar. Skillnaderna mellan vissa delar är enormt stora. Batterier kommer att gå att ladda snabbare men de kommer aldrig att gå att ladda lika snabbt som samtida kondensatorer. Kondensatorer med sin energin lagrad i statiskt laddning kommer utvecklas så att de läcker mindre energi men batterier med kemiskt lagrad energi kommer också utvecklas och minska på läckaget av energi .

Visst kommer utvecklingen gå framåt, den kommer att gå framåt för både batterier och kondensatorer. I vissa tillämpningar ersätter kondensatorer redan idag batterier men när det gäller att lagra mycket energi och där kostnad och vikt är viktiga egenskaper så kommer batterier vara kvar, i många fall troligen i kombination med superkondensatorer.

Bägges fördelar kommer att utnyttjas för att täcka upp den andres nackdelar. Vi har i dag regen-begränsning vid kallt väder i våra bilar och max regen är begränsad så att vi är tvungna att använda bromsar ibland. Med superkondensatorer kommer vi kunna använda regen utan begränsning i -40 grader och vi kan ha mycket högre regen för att ersätta bromsarna än mer. Vid laddning av batterier skulle man inte behöva ha samma begränsning av laddningen mot slutet om man samtidigt har superkondensatorer som laddas upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Vad händer om man får fel elektroner i batteriet?

http://24kalmar.se/2016/12/06/fel-brans ... a-pa-mack/

(Detta är Statoil/Cirkel K-macken vid Superchargern i Kalmar...)

Samma sak i Kristiandstad:
http://www.kristianstadsbladet.se/krist ... -drabbade/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Vad händer om man får fel elektroner i batteriet?

http://24kalmar.se/2016/12/06/fel-brans ... a-pa-mack/

(Detta är Statoil/Cirkel K-macken vid Superchargern i Kalmar...)

Samma sak i Kristiandstad:
http://www.kristianstadsbladet.se/krist ... -drabbade/
Ja fy tusan om man tänkt ladda med DC och får tag på en sladd med AC. Vad skulle då hända? :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Funderar lite på det där med laddhastighet och så.. Om man nu lyckas ta fram superkondensatorer som kan ta emot 50kwh på bara nån minut kanske man skulle kunna lösa det framöver med batterilagring vid snabbladdare. Alltså att man lagrar energi lokalt vid laddarna för att kunna pumpa in mer och snabbare till de som laddar. Beroende på hur hög beläggning ställena har får det såklart lite olika effekt, men tänker man sig att man har både sånna bilar och andra elbilar som laddar skulle det ändå kunna finnas viss vits med mellanlagring. När en av nuvarande bilar laddar går ju effekten ner märkbart efter ett tag. Det borde ju då finnas viss marginal för att ladda upp batterilagring. Även under dom minuter mellan bilar som byter kan det laddas upp.. Man skulle alltså använda tillgänglig strömmatning effektivare.

Redan idag hade en sån lösning kanske kunnat hindra laddstyrkan från att gå ner när det delas stolpe..

Nu ska jag sluta nattyra.. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11180
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Funderar lite på det där med laddhastighet och så.. Om man nu lyckas ta fram superkondensatorer som kan ta emot 50kwh på bara nån minut kanske man skulle kunna lösa det framöver med batterilagring vid snabbladdare. Alltså att man lagrar energi lokalt vid laddarna för att kunna pumpa in mer och snabbare till de som laddar. Beroende på hur hög beläggning ställena har får det såklart lite olika effekt, men tänker man sig att man har både sånna bilar och andra elbilar som laddar skulle det ändå kunna finnas viss vits med mellanlagring. När en av nuvarande bilar laddar går ju effekten ner märkbart efter ett tag. Det borde ju då finnas viss marginal för att ladda upp batterilagring. Även under dom minuter mellan bilar som byter kan det laddas upp.. Man skulle alltså använda tillgänglig strömmatning effektivare.

Redan idag hade en sån lösning kanske kunnat hindra laddstyrkan från att gå ner när det delas stolpe..

Nu ska jag sluta nattyra.. :)
Jag morgonyrar: Att superkondensatorer tar emot stora energimängder snabbt och man kan lämna laddstationen efter bara några minuter. Det läckage av energi som kondensatorerna har ser man till sker under kontrollerade former så att den energin istället spiller över i ett traditionellt batteripack. Alltså, själva batteriladdningen sker under färd, efter att man har lämnat laddstationen. :?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

...för dem som vill betala för sånt. Om jag kan välja mellan att vänta 40 minuter på 30mils laddning eller betala kanske 500kr för att få laddningen på 10 min så väljer åtminstone jag 40 minuters paus.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Funderar lite på det där med laddhastighet och så.. Om man nu lyckas ta fram superkondensatorer som kan ta emot 50kwh på bara nån minut kanske man skulle kunna lösa det framöver med batterilagring vid snabbladdare. Alltså att man lagrar energi lokalt vid laddarna för att kunna pumpa in mer och snabbare till de som laddar. Beroende på hur hög beläggning ställena har får det såklart lite olika effekt, men tänker man sig att man har både sånna bilar och andra elbilar som laddar skulle det ändå kunna finnas viss vits med mellanlagring. När en av nuvarande bilar laddar går ju effekten ner märkbart efter ett tag. Det borde ju då finnas viss marginal för att ladda upp batterilagring. Även under dom minuter mellan bilar som byter kan det laddas upp.. Man skulle alltså använda tillgänglig strömmatning effektivare.

Redan idag hade en sån lösning kanske kunnat hindra laddstyrkan från att gå ner när det delas stolpe..

Nu ska jag sluta nattyra.. :)
Begränsningen idag beror väl på hur laddarna är uppbyggda, det spelar alltså ingen roll hur matningen fram till stationen ser ut, två bilar får ändå dela på tex 135kW. Men lagringen kan ändå
fylla funktionen av att utjämna belastningen på matningen till stationen såklart men idag kan jag inte se att det skulle behövas superkondensatorer till just den funktionen, det skulle funka perfekt
med "vanliga" batterier på stationen för den uppgiften sas.
Det finns en till fördel med lokal energilagring och det är ju att man skulle kunna ladda där även vid strömavbrott :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
joel80 skrev:
Funderar lite på det där med laddhastighet och så.. Om man nu lyckas ta fram superkondensatorer som kan ta emot 50kwh på bara nån minut kanske man skulle kunna lösa det framöver med batterilagring vid snabbladdare. Alltså att man lagrar energi lokalt vid laddarna för att kunna pumpa in mer och snabbare till de som laddar. Beroende på hur hög beläggning ställena har får det såklart lite olika effekt, men tänker man sig att man har både sånna bilar och andra elbilar som laddar skulle det ändå kunna finnas viss vits med mellanlagring. När en av nuvarande bilar laddar går ju effekten ner märkbart efter ett tag. Det borde ju då finnas viss marginal för att ladda upp batterilagring. Även under dom minuter mellan bilar som byter kan det laddas upp.. Man skulle alltså använda tillgänglig strömmatning effektivare.

Redan idag hade en sån lösning kanske kunnat hindra laddstyrkan från att gå ner när det delas stolpe..

Nu ska jag sluta nattyra.. :)
Jag morgonyrar: Att superkondensatorer tar emot stora energimängder snabbt och man kan lämna laddstationen efter bara några minuter. Det läckage av energi som kondensatorerna har ser man till sker under kontrollerade former så att den energin istället spiller över i ett traditionellt batteripack. Alltså, själva batteriladdningen sker under färd, efter att man har lämnat laddstationen. :?
Rent hypotetiskt skulle det ju kunna funka såklart, men utrymme/vikt/pris/teknisk nivå skulle göra det hopplöst, lite som vätgas som energilager ;)
Faktiskt är jämförelsen med vätgas väldigt bra när jag tänker efter...
Men som flera tänkt på så skulle det absolut kunna funka som komplement till rena batterier redan idag, kondensator för toppladdningen som annars går supersegt och framförallt till regen-bromsning där
det kommer till sin rätt riktigt bra (men ff dyrt osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Ett stort problem som gör att man inte kan ha många kWh superkondensatorer i bilen är vikten. Skulle man idag ha 5kWh med superkondensatorer så skulle det väga kring 1 ton...

Vikten lär minska men det kommer antagligen inte vara teoretiskt möjligt att skala bort 95% av vikten utan att läckage av energin ökar rejält.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

Svenssons skrev:
Ett stort problem som gör att man inte kan ha många kWh superkondensatorer i bilen är vikten. Skulle man idag ha 5kWh med superkondensatorer så skulle det väga kring 1 ton...
Och så sent som för bara 25 år sen var det blybatterier som gällde i elbilar - och de var som bekant inte heller fjäderlätta jämfört med dagens batterier. Jag påstår inte att vi kommer att se kondensatorer helt ersätta batterier i framtiden - men jag aktar mig definitivt för att tvärsäkert hävda att vi inte kommer att se det...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7950
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Mindre känd fakta: Elon Musk höll på med forskning kring superkondensatorer på högskolan. (1994, så det har hänt en del sen dess, men ändå.)
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Funderar lite på det där med laddhastighet och så.. Om man nu lyckas ta fram superkondensatorer som kan ta emot 50kwh på bara nån minut kanske man skulle kunna lösa det framöver med batterilagring vid snabbladdare. Alltså att man lagrar energi lokalt vid laddarna för att kunna pumpa in mer och snabbare till de som laddar. Beroende på hur hög beläggning ställena har får det såklart lite olika effekt, men tänker man sig att man har både sånna bilar och andra elbilar som laddar skulle det ändå kunna finnas viss vits med mellanlagring. När en av nuvarande bilar laddar går ju effekten ner märkbart efter ett tag. Det borde ju då finnas viss marginal för att ladda upp batterilagring. Även under dom minuter mellan bilar som byter kan det laddas upp.. Man skulle alltså använda tillgänglig strömmatning effektivare.

Redan idag hade en sån lösning kanske kunnat hindra laddstyrkan från att gå ner när det delas stolpe..

Nu ska jag sluta nattyra.. :)
Begränsningen idag beror väl på hur laddarna är uppbyggda, det spelar alltså ingen roll hur matningen fram till stationen ser ut, två bilar får ändå dela på tex 135kW. Men lagringen kan ändå
fylla funktionen av att utjämna belastningen på matningen till stationen såklart men idag kan jag inte se att det skulle behövas superkondensatorer till just den funktionen, det skulle funka perfekt
med "vanliga" batterier på stationen för den uppgiften sas.
Det finns en till fördel med lokal energilagring och det är ju att man skulle kunna ladda där även vid strömavbrott :)
Hans inlägg har inget med Tesla att göra utan de supercapasitorer som skulle kunna laddas på några sekunder. Om du har liknande kapasitorer vid laddstationen så kan stor effekt ges av laddstationen och kapasitorerna i bilen skulle laddas upp fort. Detta förutsätter såklart att även kablar är gjorda för de höga strömmarna som krävs.

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/9 ... in-seconds
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

tesla har redan någon/några superchargers med batterimellanlagring
http://www.greencarreports.com/news/108 ... -expansion
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

StefL skrev:
Svenssons skrev:
Ett stort problem som gör att man inte kan ha många kWh superkondensatorer i bilen är vikten. Skulle man idag ha 5kWh med superkondensatorer så skulle det väga kring 1 ton...
Och så sent som för bara 25 år sen var det blybatterier som gällde i elbilar - och de var som bekant inte heller fjäderlätta jämfört med dagens batterier. Jag påstår inte att vi kommer att se kondensatorer helt ersätta batterier i framtiden - men jag aktar mig definitivt för att tvärsäkert hävda att vi inte kommer att se det...
Problemet är fysikaliskt, att lagra statisk elektricitet komprimerat utan massa och läckage. Ju mindre massa eller ju mer komprimerad statiskt laddning kommer leda till urladdning. Den teoretiska maximala energitätheten gällande alla idag kända tekniker för kondensatorer ligger kring 50Wh/kg. Detta är 10 gånger mer än vad vi lyckas med idag. Det är ändå bara en tiondel av dagens batterier där energin kan lagras tätare pga att den lagras kemiskt. Den teoretiska energitätheten för dagens kända batteritekniker ligger sedan 10 gånger dagens, dvs 100 gånger vad som teoretiskt är möjligt för kondensatorer.

I slutändan är det naturlagarna som sätter stopp och då går det att packa mycket mer energi kemiskt jämfört med statiskt elektriskt fält per kg. Absolut högsta tätheten är dock ren massa, dvs om vi skulle kunna omvandla massa till energi. 1 gram skulle då motsvara 250 000 stycken 100kWh batteripack.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Artikel i media

Inlägg av +46 »

12man skrev:
tesla har redan någon/några superchargers med batterimellanlagring
http://www.greencarreports.com/news/108 ... -expansion
Även Nilar i Gävle har den typen av batterilagring för till exempel snabbladdning

http://www.nilar.com/about/
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Funderar lite på det där med laddhastighet och så.. Om man nu lyckas ta fram superkondensatorer som kan ta emot 50kwh på bara nån minut kanske man skulle kunna lösa det framöver med batterilagring vid snabbladdare. Alltså att man lagrar energi lokalt vid laddarna för att kunna pumpa in mer och snabbare till de som laddar. Beroende på hur hög beläggning ställena har får det såklart lite olika effekt, men tänker man sig att man har både sånna bilar och andra elbilar som laddar skulle det ändå kunna finnas viss vits med mellanlagring. När en av nuvarande bilar laddar går ju effekten ner märkbart efter ett tag. Det borde ju då finnas viss marginal för att ladda upp batterilagring. Även under dom minuter mellan bilar som byter kan det laddas upp.. Man skulle alltså använda tillgänglig strömmatning effektivare.

Redan idag hade en sån lösning kanske kunnat hindra laddstyrkan från att gå ner när det delas stolpe..

Nu ska jag sluta nattyra.. :)
Begränsningen idag beror väl på hur laddarna är uppbyggda, det spelar alltså ingen roll hur matningen fram till stationen ser ut, två bilar får ändå dela på tex 135kW. Men lagringen kan ändå
fylla funktionen av att utjämna belastningen på matningen till stationen såklart men idag kan jag inte se att det skulle behövas superkondensatorer till just den funktionen, det skulle funka perfekt
med "vanliga" batterier på stationen för den uppgiften sas.
Det finns en till fördel med lokal energilagring och det är ju att man skulle kunna ladda där även vid strömavbrott :)
Hans inlägg har inget med Tesla att göra utan de supercapasitorer som skulle kunna laddas på några sekunder. Om du har liknande kapasitorer vid laddstationen så kan stor effekt ges av laddstationen och kapasitorerna i bilen skulle laddas upp fort. Detta förutsätter såklart att även kablar är gjorda för de höga strömmarna som krävs.

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/9 ... in-seconds
Ja det är klart, om man tänker sig en helt ny typ av laddstation/laddare/teknik i bilarna så stämmer det ju såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elbilisten
Inlägg: 463
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

Billigt är bra, gratis är bäst! Eller?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarn ... laddstolpe

Enkel marknadsekonomi egentligen. En fördel med betalning är ju att ägaren av laddstolpen har en drivkraft att se till att uppetiden är hög. På andra sidan blir det ju då en grej till som kan krångla. När det gäller kommuner och landsting har man ju ett gyllene tillfälle att visa om man vill ha det tystare och renare luft runt ett lasarett. Man kan uppmuntra bilpendlande personal att byta till elbil t ex genom att lova gratis laddning eller till självkostnadspris i t ex 5 år. Är man rädd för elräkningen kan man ju erbjuda t ex de första 500 intresserade bland de anställda på lasarettet. Då har man kanske gett omställningen en knuff framåt så att den blir självgående.

Laddplatsen finns med på uppladdning.nu. Kommentaren ger en ledtråd till varför så lite ström har använts.

http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... f0afce8a72
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Elbilisten skrev:
Billigt är bra, gratis är bäst! Eller?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarn ... laddstolpe

Enkel marknadsekonomi egentligen. En fördel med betalning är ju att ägaren av laddstolpen har en drivkraft att se till att uppetiden är hög. På andra sidan blir det ju då en grej till som kan krångla. När det gäller kommuner och landsting har man ju ett gyllene tillfälle att visa om man vill ha det tystare och renare luft runt ett lasarett. Man kan uppmuntra bilpendlande personal att byta till elbil t ex genom att lova gratis laddning eller till självkostnadspris i t ex 5 år. Är man rädd för elräkningen kan man ju erbjuda t ex de första 500 intresserade bland de anställda på lasarettet. Då har man kanske gett omställningen en knuff framåt så att den blir självgående.

Laddplatsen finns med på uppladdning.nu. Kommentaren ger en ledtråd till varför så lite ström har använts.

http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... f0afce8a72
Tråkigt :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Norge vill göra det tuffare för hybrider...

http://www.nyteknik.se/fordon/norge-vil ... aign=mail3
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
widell
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 aug 2016 15:54

Re: Artikel i media

Inlägg av widell »

Skriv svar