Artikel i media
Moderator: Redaktion
- Elbilisten
Re: Artikel i media
Nytt elbilsrekord mellan Ystad och Haparanda:
http://www.corren.se/nyheter/norrkoping ... 10164.aspx
Finns lite bilder från deras resa här https://www.instagram.com/tidningenmotor/Elbilisten skrev:Nytt elbilsrekord mellan Ystad och Haparanda:
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Man slog det gamla rekordet med drygt 19 dagar.Elbilisten skrev:Nytt elbilsrekord mellan Ystad och Haparanda:

Ingen dålig putsning!

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Enligt eGOtrip.se går det att göra resan på 19h 50m med en Tesla (P100D och +10°C)
Jag bara säger det...

Jag bara säger det...

Tänkte också att det borde gå att förbättra med dels 100 kWh batteriet men även varmare klimat, december känns inte som optimala tidpunkten för detta rekordet.TiborBlomhall skrev:Enligt eGOtrip.se går det att göra resan på 19h 50m med en Tesla (P100D och +10°C)
Jag bara säger det...
Visst går utvecklingen framåt men så gör ju batteriutvecklingen också. Batterier och kondensatorer har bägge sina för och nackdelar. Skillnaderna mellan vissa delar är enormt stora. Batterier kommer att gå att ladda snabbare men de kommer aldrig att gå att ladda lika snabbt som samtida kondensatorer. Kondensatorer med sin energin lagrad i statiskt laddning kommer utvecklas så att de läcker mindre energi men batterier med kemiskt lagrad energi kommer också utvecklas och minska på läckaget av energi .StefL skrev:Ja, jag säger inte att kondensatorer kommer att ersätta batterier imorgon eller nästa år. Men vi ska nog inte vara så trångsynta som många ICE-kramare är och tro att det inte kan ske utveckling på områden där man inte trodde det.
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... paign=1490
Bevisligen pågår forskning på området, och bevisligen sker framsteg - även om det helt säkert är långt kvar tills vi ser en kommersiell tillämpning. Men jag tänker i alla fall aldrig säga aldrig
Visst kommer utvecklingen gå framåt, den kommer att gå framåt för både batterier och kondensatorer. I vissa tillämpningar ersätter kondensatorer redan idag batterier men när det gäller att lagra mycket energi och där kostnad och vikt är viktiga egenskaper så kommer batterier vara kvar, i många fall troligen i kombination med superkondensatorer.
Bägges fördelar kommer att utnyttjas för att täcka upp den andres nackdelar. Vi har i dag regen-begränsning vid kallt väder i våra bilar och max regen är begränsad så att vi är tvungna att använda bromsar ibland. Med superkondensatorer kommer vi kunna använda regen utan begränsning i -40 grader och vi kan ha mycket högre regen för att ersätta bromsarna än mer. Vid laddning av batterier skulle man inte behöva ha samma begränsning av laddningen mot slutet om man samtidigt har superkondensatorer som laddas upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vad händer om man får fel elektroner i batteriet?
http://24kalmar.se/2016/12/06/fel-brans ... a-pa-mack/
(Detta är Statoil/Cirkel K-macken vid Superchargern i Kalmar...)
Samma sak i Kristiandstad:
http://www.kristianstadsbladet.se/krist ... -drabbade/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja fy tusan om man tänkt ladda med DC och får tag på en sladd med AC. Vad skulle då hända?Svenssons skrev:Vad händer om man får fel elektroner i batteriet?

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Funderar lite på det där med laddhastighet och så.. Om man nu lyckas ta fram superkondensatorer som kan ta emot 50kwh på bara nån minut kanske man skulle kunna lösa det framöver med batterilagring vid snabbladdare. Alltså att man lagrar energi lokalt vid laddarna för att kunna pumpa in mer och snabbare till de som laddar. Beroende på hur hög beläggning ställena har får det såklart lite olika effekt, men tänker man sig att man har både sånna bilar och andra elbilar som laddar skulle det ändå kunna finnas viss vits med mellanlagring. När en av nuvarande bilar laddar går ju effekten ner märkbart efter ett tag. Det borde ju då finnas viss marginal för att ladda upp batterilagring. Även under dom minuter mellan bilar som byter kan det laddas upp.. Man skulle alltså använda tillgänglig strömmatning effektivare.
Redan idag hade en sån lösning kanske kunnat hindra laddstyrkan från att gå ner när det delas stolpe..
Nu ska jag sluta nattyra..
Redan idag hade en sån lösning kanske kunnat hindra laddstyrkan från att gå ner när det delas stolpe..

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag morgonyrar: Att superkondensatorer tar emot stora energimängder snabbt och man kan lämna laddstationen efter bara några minuter. Det läckage av energi som kondensatorerna har ser man till sker under kontrollerade former så att den energin istället spiller över i ett traditionellt batteripack. Alltså, själva batteriladdningen sker under färd, efter att man har lämnat laddstationen.joel80 skrev:Funderar lite på det där med laddhastighet och så.. Om man nu lyckas ta fram superkondensatorer som kan ta emot 50kwh på bara nån minut kanske man skulle kunna lösa det framöver med batterilagring vid snabbladdare. Alltså att man lagrar energi lokalt vid laddarna för att kunna pumpa in mer och snabbare till de som laddar. Beroende på hur hög beläggning ställena har får det såklart lite olika effekt, men tänker man sig att man har både sånna bilar och andra elbilar som laddar skulle det ändå kunna finnas viss vits med mellanlagring. När en av nuvarande bilar laddar går ju effekten ner märkbart efter ett tag. Det borde ju då finnas viss marginal för att ladda upp batterilagring. Även under dom minuter mellan bilar som byter kan det laddas upp.. Man skulle alltså använda tillgänglig strömmatning effektivare.

...för dem som vill betala för sånt. Om jag kan välja mellan att vänta 40 minuter på 30mils laddning eller betala kanske 500kr för att få laddningen på 10 min så väljer åtminstone jag 40 minuters paus.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Begränsningen idag beror väl på hur laddarna är uppbyggda, det spelar alltså ingen roll hur matningen fram till stationen ser ut, två bilar får ändå dela på tex 135kW. Men lagringen kan ändåjoel80 skrev:Funderar lite på det där med laddhastighet och så.. Om man nu lyckas ta fram superkondensatorer som kan ta emot 50kwh på bara nån minut kanske man skulle kunna lösa det framöver med batterilagring vid snabbladdare. Alltså att man lagrar energi lokalt vid laddarna för att kunna pumpa in mer och snabbare till de som laddar. Beroende på hur hög beläggning ställena har får det såklart lite olika effekt, men tänker man sig att man har både sånna bilar och andra elbilar som laddar skulle det ändå kunna finnas viss vits med mellanlagring. När en av nuvarande bilar laddar går ju effekten ner märkbart efter ett tag. Det borde ju då finnas viss marginal för att ladda upp batterilagring. Även under dom minuter mellan bilar som byter kan det laddas upp.. Man skulle alltså använda tillgänglig strömmatning effektivare.
fylla funktionen av att utjämna belastningen på matningen till stationen såklart men idag kan jag inte se att det skulle behövas superkondensatorer till just den funktionen, det skulle funka perfekt
med "vanliga" batterier på stationen för den uppgiften sas.
Det finns en till fördel med lokal energilagring och det är ju att man skulle kunna ladda där även vid strömavbrott

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Rent hypotetiskt skulle det ju kunna funka såklart, men utrymme/vikt/pris/teknisk nivå skulle göra det hopplöst, lite som vätgas som energilagerJerker skrev:Jag morgonyrar: Att superkondensatorer tar emot stora energimängder snabbt och man kan lämna laddstationen efter bara några minuter. Det läckage av energi som kondensatorerna har ser man till sker under kontrollerade former så att den energin istället spiller över i ett traditionellt batteripack. Alltså, själva batteriladdningen sker under färd, efter att man har lämnat laddstationen.joel80 skrev:Funderar lite på det där med laddhastighet och så.. Om man nu lyckas ta fram superkondensatorer som kan ta emot 50kwh på bara nån minut kanske man skulle kunna lösa det framöver med batterilagring vid snabbladdare. Alltså att man lagrar energi lokalt vid laddarna för att kunna pumpa in mer och snabbare till de som laddar. Beroende på hur hög beläggning ställena har får det såklart lite olika effekt, men tänker man sig att man har både sånna bilar och andra elbilar som laddar skulle det ändå kunna finnas viss vits med mellanlagring. När en av nuvarande bilar laddar går ju effekten ner märkbart efter ett tag. Det borde ju då finnas viss marginal för att ladda upp batterilagring. Även under dom minuter mellan bilar som byter kan det laddas upp.. Man skulle alltså använda tillgänglig strömmatning effektivare.

Faktiskt är jämförelsen med vätgas väldigt bra när jag tänker efter...
Men som flera tänkt på så skulle det absolut kunna funka som komplement till rena batterier redan idag, kondensator för toppladdningen som annars går supersegt och framförallt till regen-bromsning där
det kommer till sin rätt riktigt bra (men ff dyrt osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ett stort problem som gör att man inte kan ha många kWh superkondensatorer i bilen är vikten. Skulle man idag ha 5kWh med superkondensatorer så skulle det väga kring 1 ton...
Vikten lär minska men det kommer antagligen inte vara teoretiskt möjligt att skala bort 95% av vikten utan att läckage av energin ökar rejält.
Vikten lär minska men det kommer antagligen inte vara teoretiskt möjligt att skala bort 95% av vikten utan att läckage av energin ökar rejält.
Och så sent som för bara 25 år sen var det blybatterier som gällde i elbilar - och de var som bekant inte heller fjäderlätta jämfört med dagens batterier. Jag påstår inte att vi kommer att se kondensatorer helt ersätta batterier i framtiden - men jag aktar mig definitivt för att tvärsäkert hävda att vi inte kommer att se det...Svenssons skrev:Ett stort problem som gör att man inte kan ha många kWh superkondensatorer i bilen är vikten. Skulle man idag ha 5kWh med superkondensatorer så skulle det väga kring 1 ton...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Mindre känd fakta: Elon Musk höll på med forskning kring superkondensatorer på högskolan. (1994, så det har hänt en del sen dess, men ändå.)
Hans inlägg har inget med Tesla att göra utan de supercapasitorer som skulle kunna laddas på några sekunder. Om du har liknande kapasitorer vid laddstationen så kan stor effekt ges av laddstationen och kapasitorerna i bilen skulle laddas upp fort. Detta förutsätter såklart att även kablar är gjorda för de höga strömmarna som krävs.Bjelke skrev:Begränsningen idag beror väl på hur laddarna är uppbyggda, det spelar alltså ingen roll hur matningen fram till stationen ser ut, två bilar får ändå dela på tex 135kW. Men lagringen kan ändåjoel80 skrev:Funderar lite på det där med laddhastighet och så.. Om man nu lyckas ta fram superkondensatorer som kan ta emot 50kwh på bara nån minut kanske man skulle kunna lösa det framöver med batterilagring vid snabbladdare. Alltså att man lagrar energi lokalt vid laddarna för att kunna pumpa in mer och snabbare till de som laddar. Beroende på hur hög beläggning ställena har får det såklart lite olika effekt, men tänker man sig att man har både sånna bilar och andra elbilar som laddar skulle det ändå kunna finnas viss vits med mellanlagring. När en av nuvarande bilar laddar går ju effekten ner märkbart efter ett tag. Det borde ju då finnas viss marginal för att ladda upp batterilagring. Även under dom minuter mellan bilar som byter kan det laddas upp.. Man skulle alltså använda tillgänglig strömmatning effektivare.
fylla funktionen av att utjämna belastningen på matningen till stationen såklart men idag kan jag inte se att det skulle behövas superkondensatorer till just den funktionen, det skulle funka perfekt
Det finns en till fördel med lokal energilagring och det är ju att man skulle kunna ladda där även vid strömavbrott
http://www.autoexpress.co.uk/car-news/9 ... in-seconds
tesla har redan någon/några superchargers med batterimellanlagring
http://www.greencarreports.com/news/108 ... -expansion
ms 76132 "Eleamore"
Problemet är fysikaliskt, att lagra statisk elektricitet komprimerat utan massa och läckage. Ju mindre massa eller ju mer komprimerad statiskt laddning kommer leda till urladdning. Den teoretiska maximala energitätheten gällande alla idag kända tekniker för kondensatorer ligger kring 50Wh/kg. Detta är 10 gånger mer än vad vi lyckas med idag. Det är ändå bara en tiondel av dagens batterier där energin kan lagras tätare pga att den lagras kemiskt. Den teoretiska energitätheten för dagens kända batteritekniker ligger sedan 10 gånger dagens, dvs 100 gånger vad som teoretiskt är möjligt för kondensatorer.StefL skrev:Och så sent som för bara 25 år sen var det blybatterier som gällde i elbilar - och de var som bekant inte heller fjäderlätta jämfört med dagens batterier. Jag påstår inte att vi kommer att se kondensatorer helt ersätta batterier i framtiden - men jag aktar mig definitivt för att tvärsäkert hävda att vi inte kommer att se det...Svenssons skrev:Ett stort problem som gör att man inte kan ha många kWh superkondensatorer i bilen är vikten. Skulle man idag ha 5kWh med superkondensatorer så skulle det väga kring 1 ton...
I slutändan är det naturlagarna som sätter stopp och då går det att packa mycket mer energi kemiskt jämfört med statiskt elektriskt fält per kg. Absolut högsta tätheten är dock ren massa, dvs om vi skulle kunna omvandla massa till energi. 1 gram skulle då motsvara 250 000 stycken 100kWh batteripack.
Även Nilar i Gävle har den typen av batterilagring för till exempel snabbladdning12man skrev:tesla har redan någon/några superchargers med batterimellanlagring
http://www.nilar.com/about/
Installerat 13,2 kWp solceller
- Bjelke
- Teslaägare
Ja det är klart, om man tänker sig en helt ny typ av laddstation/laddare/teknik i bilarna så stämmer det ju såklartvigge50 skrev:Hans inlägg har inget med Tesla att göra utan de supercapasitorer som skulle kunna laddas på några sekunder. Om du har liknande kapasitorer vid laddstationen så kan stor effekt ges av laddstationen och kapasitorerna i bilen skulle laddas upp fort. Detta förutsätter såklart att även kablar är gjorda för de höga strömmarna som krävs.Bjelke skrev:Begränsningen idag beror väl på hur laddarna är uppbyggda, det spelar alltså ingen roll hur matningen fram till stationen ser ut, två bilar får ändå dela på tex 135kW. Men lagringen kan ändåjoel80 skrev:Funderar lite på det där med laddhastighet och så.. Om man nu lyckas ta fram superkondensatorer som kan ta emot 50kwh på bara nån minut kanske man skulle kunna lösa det framöver med batterilagring vid snabbladdare. Alltså att man lagrar energi lokalt vid laddarna för att kunna pumpa in mer och snabbare till de som laddar. Beroende på hur hög beläggning ställena har får det såklart lite olika effekt, men tänker man sig att man har både sånna bilar och andra elbilar som laddar skulle det ändå kunna finnas viss vits med mellanlagring. När en av nuvarande bilar laddar går ju effekten ner märkbart efter ett tag. Det borde ju då finnas viss marginal för att ladda upp batterilagring. Även under dom minuter mellan bilar som byter kan det laddas upp.. Man skulle alltså använda tillgänglig strömmatning effektivare.
http://www.autoexpress.co.uk/car-news/9 ... in-seconds

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Elbilisten
Billigt är bra, gratis är bäst! Eller?
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarn ... laddstolpe
Enkel marknadsekonomi egentligen. En fördel med betalning är ju att ägaren av laddstolpen har en drivkraft att se till att uppetiden är hög. På andra sidan blir det ju då en grej till som kan krångla. När det gäller kommuner och landsting har man ju ett gyllene tillfälle att visa om man vill ha det tystare och renare luft runt ett lasarett. Man kan uppmuntra bilpendlande personal att byta till elbil t ex genom att lova gratis laddning eller till självkostnadspris i t ex 5 år. Är man rädd för elräkningen kan man ju erbjuda t ex de första 500 intresserade bland de anställda på lasarettet. Då har man kanske gett omställningen en knuff framåt så att den blir självgående.
Laddplatsen finns med på uppladdning.nu. Kommentaren ger en ledtråd till varför så lite ström har använts.
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... f0afce8a72
Enkel marknadsekonomi egentligen. En fördel med betalning är ju att ägaren av laddstolpen har en drivkraft att se till att uppetiden är hög. På andra sidan blir det ju då en grej till som kan krångla. När det gäller kommuner och landsting har man ju ett gyllene tillfälle att visa om man vill ha det tystare och renare luft runt ett lasarett. Man kan uppmuntra bilpendlande personal att byta till elbil t ex genom att lova gratis laddning eller till självkostnadspris i t ex 5 år. Är man rädd för elräkningen kan man ju erbjuda t ex de första 500 intresserade bland de anställda på lasarettet. Då har man kanske gett omställningen en knuff framåt så att den blir självgående.
Laddplatsen finns med på uppladdning.nu. Kommentaren ger en ledtråd till varför så lite ström har använts.
- Bjelke
- Teslaägare
TråkigtElbilisten skrev:Billigt är bra, gratis är bäst! Eller?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare