Sida 13 av 15

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 08:00
av Smutt
Nej ingen laddhubrid dom hade eltorsk jag läste inte modelbetäkningen men bakdörrarna var märkliga såg först ut som att den hade 4 dörrar men det verkar bara vara 2, den laddade på typ 2

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 08:15
av bylund
Den enda kända elvolvon är C30. Så var det inte den så var det alltså en laddhybrid eller en prototyp.

C30 stämmer ju på beskrivningen:

Bild

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 08:56
av oscfor
Det var definitivt en hybrid. Volvo skulle aldrig skicka ut en prototyp på gatorna så här långt före lansering.

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 09:00
av Smutt
Det var inte en hybrid. Elen var slut dom kom ingenstans det finns flera mackar vid Arboga SUC

Bilen var väldigt lik bilden dock andra fälgar och enfärgad vit

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 09:02
av mati
oscfor skrev:
Det var definitivt en hybrid. Volvo skulle aldrig skicka ut en prototyp på gatorna så här långt före lansering...
...som dessutom körs av killar som försöker ladda vid en Supercharger. Föga troligt.
Men beskrivningen att den såg märklig ut stämmer ju på en C30.

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 09:08
av Guldis-54
Byggde inte Volvo C30 elektrik på ett antal "överblivna" grundstommar runt 2013, som sedan skulle ingå i Sunfleet?
De var i stort sett helvita, i vart fall vissa ex.
De var väl i ett test för att se hur det fungerade och hade/har en räckvidd på ca 15 mil.
De såldes aldrig till privat ägande vad jag förstått.
Eller...?

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 09:13
av Smutt
Guldis-54 skrev:
Byggde inte Volvo C30 elektrik på ett antal "överblivna" grundstommar runt 2013, som sedan skulle ingå i Sunfleet?
De var i stort sett helvita, i vart fall vissa ex.
De var väl i ett test för att se hur det fungerade och hade/har en räckvidd på ca 15 mil.
De såldes aldrig till privat ägande vad jag förstått.
Eller...?
Dom sa ingenting om att dom ägde den, att dom lånat den och att det var deras första tur i en elbil var min slutsats

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 09:20
av Guldis-54
Utdrag ur Volvo Cars hemsida fr 2011:

Volvo C30 Electric är en del av Volvo Personvagnars offensiva satsning på elektrifiering. Den är lika välutrustad, komfortabel, sportig och säker som standardbilen - och ger dessutom föraren en möjlighet att köra uppemot 150 kilometer per laddning nästan helt utan koldioxidutsläpp.
Startvolymen på 250 bilar börjar levereras till utvalda kunder i Europa under andra halvåret 2011.

- Vi har fått mycket positiva signaler från marknaden så här långt. Tjänstebilskunder som myndigheter och företag kommer att leasa de första 250 bilarna. Elbilarna kommer att gå till Sverige, Norge, Belgien, Holland, Frankrike, Tyskland, USA och Kina. Om efterfrågan fortsätter att vara hög kommer vi förstås att öka tillverkningen, säger Lennart Stegland som är chef för Volvo Personvagnars specialbilsdivision.
Om Volvo C30 Electric laddas med förnybar energi, t ex från vind- eller vattenkraft, ger bilen nästan ingen klimatpåverkan och inga lokala utsläpp. Detta i kombination med den överlägsna energieffektiviteten hos en elmotor jämfört med en förbränningsmotor talar för att elbilar kommer att bli allt vanligare i framtiden.
- År 2020 beräknas mellan fem och tio procent av bilarna i Sverige drivas med el. År 2020-2025 tror vi att elbilar har tre till tio procents marknadsandel i EU-länderna. Olika marknader har olika förutsättningar, säger Lennart Stegland.
Elfordonen drar relativt blygsamt med el och den ökning av förbrukningen de står för täcks mer än väl av de ambitiösa utbyggnadsplaner som finns för förnybara energikällor runt om i Europa. Ett vindkraftverk producerar t ex tillräckligt mycket förnybar energi för att driva 3 000 elbilar.
- Det paket vi erbjuder köparna av C30 Electric innehåller ett elkontrakt på garanterad vindkraft, säger Lennart Stegland.

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 10:12
av Teslaspolen
bylund skrev:
Den enda kända elvolvon är C30. Så var det inte den så var det alltså en laddhybrid eller en prototyp.

C30 stämmer ju på beskrivningen:

Bild
Kontakten där är absolut en Typ-1 däremot. Eller hade dom Typ-2 på dom europeiska bilarna?

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 10:25
av bylund
De nyare har uppgraderad laddare med typ 2, och kan faktiskt ta 22 kW verkar det som.

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 11:22
av sch123
Smutt skrev:
Det var inte en hybrid. Elen var slut dom kom ingenstans det finns flera mackar vid Arboga SUC

Bilen var väldigt lik bilden dock andra fälgar och enfärgad vit
Det var troligtvis en sån här. Typ 2 kontakt, (nästan) helvit, andra fälgar. Det är denna som har 22 kW laddning, jag tror de byggde några stycken men inte speciellt många.

Fler bilder på denna länk: http://teknikensvarld.se/bildgalleri/vo ... tric-2014/

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 12:55
av Smutt
Där är den ju och jag som var ledsen att jag inte tog nåt foto :D

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 13:06
av Bjelke
Mysteriet löst! :)
I det utförandet skulle jag valt Volvon före den Leaf jag köpte tror jag...

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 15:58
av joel80
Ingen av Volvos hittills släppta laddhybrider har laddporten längst fram. Den sitter på sidan framför förardörren.

Undrar hur dom kommer göra med framtida helelektrisk. Om dom går tillbaka till lucka fram som på C30 eller om den blir på sidan.

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 17:06
av mati
joel80 skrev:
Ingen av Volvos hittills släppta laddhybrider har laddporten längst fram. Den sitter på sidan framför förardörren.

Undrar hur dom kommer göra med framtida helelektrisk. Om dom går tillbaka till lucka fram som på C30 eller om den blir på sidan.
Hoppas längst fram. Det är en jäkla miss att så många elbilar har laddporten där bak, bara för att bensinpumparna råkar vara placerade så. Det är ju ointressant. Laddstolparna är ju inte det. Jag har alltid tyckt att även Tesla har gjort en designmiss med laddluckan vid bakljuset. I och med att alla SuC är placerade som de är och eftersom kablarna är så korta, måste alla framtida bilar från Tesla ha laddluckan på samma ställe. Men så fort man ska ladda någon annanstans än vid SuC blir det ett jäkla mek med sladdar som är för korta och som inte når ända fram till laddporten. Bilen är ju inte liten direkt. En laddport i nosen hade varit att föredra faktiskt.

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 18:02
av Leo
Många traditionella elbilar har batterierna baktill. Då finns det en poäng med laddluckan bak då man snabbkaddar=korta grova kablar rakt ner i batteriet. Och att man återanvänder karossens befintliga hål från ordinarie tanklucka. Det är troligtvis den vanligaste anledningen.

Att den sitter i "framskärmen" på många laddhybrider är också logiskt. Finns plats utan att krocka med annat, laddaren placerad framtill i motorutrymmet och "fossilluckan" baktill upptagen.

Blir nog annorlunda med framtidens elbilar som byggts som elbilar drån grunden.

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 18:58
av Smutt
mati skrev:
joel80 skrev:
Ingen av Volvos hittills släppta laddhybrider har laddporten längst fram. Den sitter på sidan framför förardörren.

Undrar hur dom kommer göra med framtida helelektrisk. Om dom går tillbaka till lucka fram som på C30 eller om den blir på sidan.
Hoppas längst fram. Det är en jäkla miss att så många elbilar har laddporten där bak, bara för att bensinpumparna råkar vara placerade så. Det är ju ointressant. Laddstolparna är ju inte det. Jag har alltid tyckt att även Tesla har gjort en designmiss med laddluckan vid bakljuset. I och med att alla SuC är placerade som de är och eftersom kablarna är så korta, måste alla framtida bilar från Tesla ha laddluckan på samma ställe. Men så fort man ska ladda någon annanstans än vid SuC blir det ett jäkla mek med sladdar som är för korta och som inte når ända fram till laddporten. Bilen är ju inte liten direkt. En laddport i nosen hade varit att föredra faktiskt.
Skulle vara lättare att sura över placeringen om inte Teslas lösning var så sjukt elegant 8-)

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 20:44
av bylund
Det finns en fördel att ha den där bak, då det innebär att man backar in till platsen. Bättre att köra framåt ut i trafik igen, än att backa ut i trafiken.

Se förövrigt http://fancyparking.com/

Re: Opel Ampera-e

Postat: 24 sep 2017 22:08
av iAkita
bylund skrev:
Det finns en fördel att ha den där bak, då det innebär att man backar in till platsen. Bättre att köra framåt ut i trafik igen, än att backa ut i trafiken.

Se förövrigt http://fancyparking.com/
Teoretiskt, ja, men prova backa in i rutan i ett av alla de parkeringsgarage som har enkelriktade körfält med snedställda parkeringsrutor. Och om man nu ändå envisas med att den ska vara bak för att det är bra att backa in i rutan så borde den ändå sitta i mitten av bilen, inte på sidan.

Re: Opel Ampera-e

Postat: 25 sep 2017 07:21
av mati
Smutt skrev:

Skulle vara lättare att sura över placeringen om inte Teslas lösning var så sjukt elegant 8-)
Ja, det är snyggt, men tyvärr anpassat för SuC. Vill man ladda nån annanstans måste man ställa sig i rätt parkeringsficka för att kabeln ska nå ända fram. Det går inte alltid. Sånt som på bilden vill man helst undvika. Det är tydligt att laddaren är placerad för bilar med laddluckan till höger (dvs tyska bilar) viket är lika korkat. Bilden är tagen i Tyskland.
IMG_20170504_112158.jpg

Re: Opel Ampera-e

Postat: 06 nov 2017 15:41
av vigge50
Nu har GM valt att höja priset de säljer Ampera-e för till Opel vilket gör att priset i Norge ökar med 45000 NOK och detta ska även gälla de som beställt men inte tagit leverans.

https://electrek.co/2017/11/06/chevy-bo ... se-europe/

Re: Opel Ampera-e

Postat: 06 nov 2017 17:33
av Mickep
Dåligt!
Även om de har all rätt i världen att höja priset så känns det inte som rätt väg att gå.

Re: Opel Ampera-e

Postat: 06 nov 2017 18:12
av Jerker
GM vill verkligen inte sälja den här bilen!

Re: Opel Ampera-e

Postat: 06 nov 2017 19:19
av LarsL
Vad blir det i Sverige? 570000kr? Totalt ovärt skulle jag säga för en bil i Golf klassen.

Re: Opel Ampera-e

Postat: 06 nov 2017 21:01
av HelectriC
Priset man nu får betala för Opeln står inte alls i paritet till vad man får, det finns endast 1(!) fördel med Opeln och det är räckvidden, allt annat är tråkigt, dåligt, kass jämfört med eGolf, i3 ja t.o.m. Ionic känns som ett betydligt mycket bättre köp.