Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

MDurante skrev:
Stevvee skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
Men den är så mycket snyggare!
Ja, möjligt. Smaksak. Det är väl därför demobilarna alltid är utrustade med monsterhjul, för det ser ballare ut. Säljarna verkar inte heller begripa hur mycket räckvidden påverkas av de stora hjulen. När bilarna går på fossilsoppa är det ju inte så avgörande.
Är elbilar känsligare för hjulstorlek o bredd eller är det bara E-tron som är känslig ?
Alla elbilar.

Se tabell nedan
8D99C165-FF0A-4D72-BCC2-A12B3F153795.jpeg

Etron, 55% mer. Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

MDurante skrev:
Stevvee skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
Men den är så mycket snyggare!
Ja, möjligt. Smaksak. Det är väl därför demobilarna alltid är utrustade med monsterhjul, för det ser ballare ut. Säljarna verkar inte heller begripa hur mycket räckvidden påverkas av de stora hjulen. När bilarna går på fossilsoppa är det ju inte så avgörande.
Är elbilar känsligare för hjulstorlek o bredd eller är det bara E-tron som är känslig ?
Alla elbilar.

Se tabell nedan
8D99C165-FF0A-4D72-BCC2-A12B3F153795.jpeg
Nu har jag inte procent i skallen på ex en fossil men känslan är att det inte är så blodigt.

Men kan iofs kanske förstå någonstans, min hybrid är tokkänslig för vatten på vägen, det minskar räckvidd rätt mycket.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tars skrev:
Etron, 55% mer. Bild
Nej, men som sagt, 20% är det nog minst. Och om man tittar i tabellen så är det tydligen inte alls ovanligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Tars skrev:
Etron, 55% mer. Bild
Nej, men som sagt, 20% är det nog minst. Och om man tittar i tabellen så är det tydligen inte alls ovanligt.
Får ha bmw i3 däck på. Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tars skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
Etron, 55% mer. Bild
Får ha bmw i3 däck på. Bild
Jag har faktiskt funderat på varför det ska sitta så feta hjul på bilarna. Har det någon verklig betydelse? Är det bra för nånting förutom utseendet? I3 ser ju milt sagt lite speciell ut med sina cirkelsågsblad som hjul. Men å andra sidan är det säkert jättebra för räckvidden.
Skulle man inte kunna sätta smalare däck på vinterhjulen? Det kan knappast vara en nackdel för greppet, vattenplaning minskar, i djup snö är smala däck helt överlägsna. Och räckvidden borde öka markant.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tyngden? i3 väger bara hälften av en E-tron.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Kolfiberfälgar, titan. Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Jag vill ju såklart inte sätta i3 hjul på den, men 245 istället för 255, som är original, borde göra skillnad i förbrukningen. På lånebilen sitter det 265:or.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Jag vill ju såklart inte sätta i3 hjul på den, men 245 istället för 255, som är original, borde göra skillnad i förbrukningen. På lånebilen sitter det 265:or.
Tror inte bredden gör jättemycket. Är rätt övertygad om att det är turbulensen runt fälgen som är avgörande. I den meningen är det inte jättebra med i3:ans stora fälgar iofs. Dock är de väldigt släta.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det är däcken som ska ta belastningen.
Belastninsindex ökar med däckbredd.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag fick ett samtal från en av säljarna hos Toveks bil igår. Han hade en kund som var lite halvintresserad av en e-tron, men tveksam. Alternativet hade varit en ny diesel-Audi. Säljaren frågade mig då om jag hade lust att prata med kunden, eftersom han själv tyckte att det det var roligare att sälja en elbil. Men han kände att han inte hade de rätta svaren på en massa frågor. Javisst, det är ju liksom mitt specialområde. ;)
Jag pratade med kunden, och nu fick jag veta att han hade bestämt sig för en e-tron. Säljaren är nog skyldig mig nånting nu. Jag borde kanske byta jobb och bli elbilsförsäljare. :lol:
NiclasS

Inlägg av NiclasS »

Beställde V31 med kunskap om att bilen skulle tillverkas V38
Bilen tillverkades V38
Måndag V39 stod den i exporthamn
V41 kom den till handlaren
Jag hämtar den nästa vecka, V42

Kanske gick det så smidigt då jag inte valt dragkrok :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kul. Min bil kom ju faktiskt våldsamt mycket tidigare än beräknat. Typ flera månader tidigare. Då var jag skitglad såklart, men då visste jag inte heller att bilen inte var komplett. Hade jag vetat det så hade jag hellre väntat lite till och fått en färdig bil.
Det kan mycket väl vara så som du säger, att kroklösa bilar prioriteras.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Jag borde kanske byta jobb och bli elbilsförsäljare. :lol:
Sugen på att bli mellanhanden mellan kund och VAG? ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Okunskapen om helheten kring elbilar är ju som regel bedövande bland vanliga bilförsäljare. De går på en internutbildning när de får en ny bil att sälja, men den innehåller inte särskilt mycket om vad livet som elbilsägare innebär i praktiken. Allt kring publika laddlösningar, hemmaladdning, räckvidd i praktiken och hur man själv kan påverka den är ju sånt som dessa försäljare som regel har noll koll på.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
mati skrev:
Jag borde kanske byta jobb och bli elbilsförsäljare. :lol:
Sugen på att bli mellanhanden mellan kund och VAG? ;)
Äh ja nej.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Okunskapen om helheten kring elbilar är ju som regel bedövande bland vanliga bilförsäljare. De går på en internutbildning när de får en ny bil att sälja, men den innehåller inte särskilt mycket om vad livet som elbilsägare innebär i praktiken. Allt kring publika laddlösningar, hemmaladdning, räckvidd i praktiken och hur man själv kan påverka den är ju sånt som dessa försäljare som regel har noll koll på.
Det kan de inte. Man vet inte hur det funkar förrän man själv haft elbil ett tag. Man måste lära sig tänket. Och enda sättet att lära sig detta är att leva med elbil, åka på semester med den osv. Det gör ju inte säljarna i vanliga fall. I nuläget kan de bara sälja elbilar till kunder som är beredda att ta en viss risk och som tycker det är kul med nytänk. Jag tycker faktiskt att det är jätteroligt att de inte är rädda att ringa mig och att de ber om hjälp när de känner att de inte har rätt kompetens. Alternativet hade ju varit att få kunden att köpa en fossilbil igen. Det är ju ett säkert kort, både för säljaren och för den tveksamma kunden. Att de ändå inte gör det tycker jag är ett extremt positivt tecken och visar att vi är på rätt väg.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Det kan de inte. Man vet inte hur det funkar förrän man själv haft elbil ett tag. Man måste lära sig tänket. Och enda sättet att lära sig detta är att leva med elbil, åka på semester med den osv. Det gör ju inte säljarna i vanliga fall. I nuläget kan de bara sälja elbilar till kunder som är beredda att ta en viss risk och som tycker det är kul med nytänk. Jag tycker faktiskt att det är jätteroligt att de inte är rädda att ringa mig och att de ber om hjälp när de känner att de inte har rätt kompetens. Alternativet hade ju varit att få kunden att köpa en fossilbil igen. Det är ju ett säkert kort, både för säljaren och för den tveksamma kunden. Att de ändå inte gör det tycker jag är ett extremt positivt tecken och visar att vi är på rätt väg.
Nej, jag har heller inget emot det. Jag har nog sålt 6-7 Zoe åt Skobes i Nyköping. Dels såna som har ringt mig efter att ha fått numret av säljaren på Skobes, dels såna som jag känner och har övertygat ändå. Det är bara trevligt!
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:

Folk frågar mig fortfarande om jag kommer fram och tillbaka till jobbet (16 mil) utan att behöva ladda här över dagen. Då har jag ändå berättat att den kommer 40+ mil på en laddning och jag har varit ner till Spanien med den i somras.

Folk i gemen är helt övertygade om att elbilar har usel räckvidd. Tror det är de här jäkla laddhybriderna som lurat i dem det. Det och att de är värdelösa när det är kallt. För det är laddhybrider också.

Samtidigt som jag hela tiden hör folk prata om det här med elbilar i termer av "Ja, jag väntar nog med att köpa en bil som går helt på el. Tekniken är inte riktigt mogen än.".
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Nej, jag har heller inget emot det. Jag har nog sålt 6-7 Zoe åt Skobes i Nyköping. Dels såna som har ringt mig efter att ha fått numret av säljaren på Skobes, dels såna som jag känner och har övertygat ändå. Det är bara trevligt!
Precis, jättekul. De frågade mig vad jag ville ha för "jobbet", men jag tycker bara det är roligt, knappast nånting man vill ha nåt för.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har ju nu en spekulant på min Zoe. De lånade bilen ett par dagar och körde den och de var väldigt positivt överraskade, framför allt av räckvidden och det trots att det alltså är en Zoe! Det här paret har ju två bilar och ska byta ut den ena och innan de provkörde min hade de tanken att Zoen ska bli deras andrabil, men nu inser de att det isf blir deras förstabil eftersom den kommer att täcka de allra flesta behov de har. De åker sällan långa sträckor med bil utan tar då tåget, så det var några släktingar de brukade hälsa på som bor ute på landet dit inga tåg går och några andra resor de gör lite då och då, men ingen längre än att Zoen räcker.

Så folks vanföreställningar är stora och det enda sättet att ändra på det är att de får testa och prata med oss som vet.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Samtidigt som jag hela tiden hör folk prata om det här med elbilar i termer av "Ja, jag väntar nog med att köpa en bil som går helt på el. Tekniken är inte riktigt mogen än.".
Men det är ju precis det Volvo & Co har proklamerat hela tiden. Tekniken är inte mogen bla bla bla. Nu har det plötsligt hänt nånting och alla vill bygga elbilar (nåja, kanske inte alla). Men i folks medvetande har detta inte sjunkit in riktigt. Det är inte många utanför den här bubblan som vet att t.ex. VW storsatsar på elbilar numera.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag har ju nu en spekulant på min Zoe. De lånade bilen ett par dagar och körde den och de var väldigt positivt överraskade, framför allt av räckvidden och det trots att det alltså är en Zoe! Det här paret har ju två bilar och ska byta ut den ena och innan de provkörde min hade de tanken att Zoen ska bli deras andrabil, men nu inser de att det isf blir deras förstabil eftersom den kommer att täcka de allra flesta behov de har. De åker sällan långa sträckor med bil utan tar då tåget, så det var några släktingar de brukade hälsa på som bor ute på landet dit inga tåg går och några andra resor de gör lite då och då, men ingen längre än att Zoen räcker.

Så folks vanföreställningar är stora och det enda sättet att ändra på det är att de för testa och prata med oss som vet.
Precis. Säljaren jag pratade med berättade om en kund han har som köpte en e-tron vid ungefär samma tidpunkt som jag, alltså i våras. Men den kunden har några fler bilar, bland annat en Q7, som han väl tänkte behålla som backup. Men föga förvånande använder han den inte längre eftersom han upplever det som att han är "otrogen" när han kör den. Det var ett ganska intressant uttryck, för det är precis så jag kände också när jag hade låne-Q7:an förra veckan. Fast jag hade svårt att formulera det på det viset. Men det stämmer precis.
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

NiclasS skrev:
Beställde V31 med kunskap om att bilen skulle tillverkas V38
Bilen tillverkades V38
Måndag V39 stod den i exporthamn
V41 kom den till handlaren
Jag hämtar den nästa vecka, V42

Kanske gick det så smidigt då jag inte valt dragkrok :)
Vafalls! Jag beställde i April och min byggdes förra veckan. :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Precis, jättekul. De frågade mig vad jag ville ha för "jobbet", men jag tycker bara det är roligt, knappast nånting man vill ha nåt för.
Jag har ju ibland reflekterat över möjligheten att bli elbilsförsäljare. Men det är ju bara det att det inte finns nåt sånt jobb (utom på Tesla) så man skulle vara tvungen att sälja fossiler också, och det kommer aldrig att hända.
Skriv svar