Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Yxel »

Över dubbla omsättningen också... det var ett jäkla riv
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Hur mycket tror ni aktien skulle falla om Elon tryckte på sälj 34.000.000 aktier nu :? :)
Har han så många aktier? Stängde alltså på ett värde på dryga 26 miljarder dollar eller 254 miljarder SEK.

Imponerande, men bara "låtsaspengar" eftersom det inte är en förmögenhet som han skulle kunna realisera.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare

Inlägg av Viper »

Legato skrev:
Bland de sjukaste rusningar jag sett efter mer än 25 år som aktiv på börsen... Inte sååå mycket fundamenta som ändrats heller. Fascinerande, men kanske ännu mer fascinerande att många tycks sugna på köp efter denna megauppgång.
Ja ... är ju lite tulpanmani över detta nu. Men kul.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
Pontus skrev:
Hur mycket tror ni aktien skulle falla om Elon tryckte på sälj 34.000.000 aktier nu :? :)
Har han så många aktier? Stängde alltså på ett värde på dryga 26 miljarder dollar eller 254 miljarder SEK.

Imponerande, men bara "låtsaspengar" eftersom det inte är en förmögenhet som han skulle kunna realisera.
Jo det är ju bara teoretiskt men det är kul med siffror.
Exempel Elons aktier ökade i värde i snitt under börsens öppettider med 1000 km/h om man skulle lägga motsvarande antal tusenlappar efter varandra i en linje ;)
Eller att när aktien är någonstans mellan 900-950 dollar så värdet på Tesla mätt i vikten av tusenlappar lika mycket som vikten på alla bilar de sålt idag. :) :shock:
Det var någon som pratade om tusenlappar på lunchen idag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
Pontus skrev:

Glöm inte att hans innehav i SpaceX värderas till ca 20 miljarder dollar också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Shit (!). Kopplade ner pga Atlantflygning och så detta när man går online igen.
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Sean Mitchell ökar Tesla hypen!
Har Teslas solidstate batteri info läckt ut?
Är det därför denna vi har denna kursrusning?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

jpetters skrev:
Shit (!). Kopplade ner pga Atlantflygning och så detta när man går online igen.
Bild
Ja exakt, oavsett om man sålt bort sig lite så är det bara att tänka på blankarna. :twisted:
Swede1

Inlägg av Swede1 »

https://www.marketwatch.com/story/tesla ... =home-page

Om Max två år är elbilar billigare än fossilbilar, och sen fortsätter de att bli billigare! No brainer! (Att de är bättre vet vi) 8-)

(750 000 för model Y vs 380 000 för VW Tiguan Allspace, hm, verkar som elbilar kostar dubbelt om ett år... priset ska halveras på ett år sen..., eller är det Skoda som kommer kosta 380 000?)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Legato skrev:
dstr skrev:
Jerker skrev:
Vi har inte pratat så mycket om blankarna på sistone. Nu måste det väl ändå vara många som sitter rejält pyrt till. :twisted:
Jag överväger att blanka lite. Känns som det kommer en dipp nu efter 750.
Går inte att blanka Tesla som svensk.

Däremot kan man köpa Bear-certifikat eller "syntetiskt" blanka via tex IG Markets.
Uttryckte mig slarvigt.

Köpte Bear Tesla X5 AVA 3 vid 770 igår. Får se hur den öppnar idag, om jag tjänat ihop eller förlorat dagens lunch.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Swede1 skrev:
https://www.marketwatch.com/story/tesla ... =home-page

Om Max två år är elbilar billigare än fossilbilar, och sen fortsätter de att bli billigare! No brainer! (Att de är bättre vet vi) 8-)

(750 000 för model Y vs 380 000 för VW Tiguan Allspace, hm, verkar som elbilar kostar dubbelt om ett år... priset ska halveras på ett år sen..., eller är det Skoda som kommer kosta 380 000?)
And as for capital efficiency, or how expensive it is to manufacture cars, the team is split, saying it’s just as likely that Tesla will be able to build factories for $11,000 per unit volume of capacity, as for $16,000. For context, the gas-powered auto industry average now is $14,000.

“The electric vehicle is going to drop below the price of a gas-powered vehicle, like-for-like, within the next 18 months to two years, and then will continue to fall,” Wood said in an interview on Barron’s Market Brief. “So, it’s going to be a no-brainer. Electric cars are going to be cheaper and they’re better cars, they’re better calls.”

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

dstr skrev:
Legato skrev:
dstr skrev:
Jerker skrev:
Vi har inte pratat så mycket om blankarna på sistone. Nu måste det väl ändå vara många som sitter rejält pyrt till. :twisted:

Däremot kan man köpa Bear-certifikat eller "syntetiskt" blanka via tex IG Markets.
Uttryckte mig slarvigt.

Köpte Bear Tesla X5 AVA 3 vid 770 igår. Får se hur den öppnar idag, om jag tjänat ihop eller förlorat dagens lunch.
Provade lite också, dock endast X1.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

SR-71-BlackBird skrev:
Jag kände mig "tvungen" att gambla på X5 - annars borde jag ju sålt hela aktieinnehavet under tiden.

Den är ju ner något i eftermarknadshandeln. Jag återkommer under förmiddagen om det blir fin-lunch på stan eller om jag får leta i frysboxen hemma.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Var inne i ett X10 Bull-cert en stund igår. Roliga timmar :)
Panasonic släppte en positiv årsrapport som troligen drev på kursen också. Samarbete med Tesla verkar vara en kassako och batteritillgången verkar för Teslas del vara säkrad.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

dstr skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Jag kände mig "tvungen" att gambla på X5 - annars borde jag ju sålt hela aktieinnehavet under tiden.

Den är ju ner något i eftermarknadshandeln. Jag återkommer under förmiddagen om det blir fin-lunch på stan eller om jag får leta i frysboxen hemma.
Jag hoppas för min skull att du får leta i frysboxen Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tror vissa i sekten har blivit svaga i (e)tron! :cry:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Gustafsson skrev:
Eller så har vissa följt aktien tillräckligt länge för att veta att den svänger ofta.

Don't hate the player - hate the game.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Gustafsson skrev:
Eller så har vissa följt aktien tillräckligt länge för att veta att den svänger ofta.

Don't hate the player - hate the game.
Vi vet att aktiekursen är lika stabil som Tesla är i tid med det som det sagt att de ska leverera. Model Y är ju jätteförsenad....
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Läste på lite om bull & bear-certifikat. Är ju total novis på allt vad gäller aktier och övrig börshandel, så detta hade jag inte hört talas om förut. Låter intressant. Men skulle behöva "sitta bredvid" nån som handlar med det så jag får se hur det fungerar i praktiken.

Kan inte nån ge nåt konkret exempel som ni själva varit med om, hur det funkar, hur stora belopp man ska handla för för att det ska "vara värt det"?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Psykologin i aktieköp är intressant. När den stod i under 200 så hade man någonstans fått känslan att företaget Tesla kanske inte går så bra - och köpte inget - detta gäller förstås alla - annars hade aktien ju gått upp. När den nu går som f-n, så hoppar folk på trots att aktien möjligen nu är kraftigt uppblåst.
Ska börja scanna mina sociala medier efter Camebridge Analytica tror jag...Känner mig korkad i detta som inte kan se realia...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
Läste på lite om bull & bear-certifikat. Är ju total novis på allt vad gäller aktier och övrig börshandel, så detta hade jag inte hört talas om förut. Låter intressant. Men skulle behöva "sitta bredvid" nån som handlar med det så jag får se hur det fungerar i praktiken.

Kan inte nån ge nåt konkret exempel som ni själva varit med om, hur det funkar, hur stora belopp man ska handla för för att det ska "vara värt det"?
Förenklat så lånar du pengar till tex fem gånger summan du köper för. Dvs, torskar du så torskar du fem gånger pengarna också.

BULL för att satsa på uppgång. BEAR för att satsa på nergång.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Bara att köpa BÅDE sälj och köpoption.

Sannolikheten att kursen ska ligga still är noll!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Jerker skrev:

Nä snälla, dras inte in i det. Det är extremt hög risk. Man kan alltid satsa några tusen som man är beredd att förlora. Men sannolikheten att tesla skall tredubblas på några månader igen är väldigt låg. Köper du aktien så kan du iallafall vara säker på att du har den kvar oavsett vad som händer.

Mitt tips är att alltid ha lite aktier liggande om man gillar Tesla. Jag kommer aldrig sälja alla aktier innan jag byter bilmärke. (aldrig?)
Känns väldigt skoj just nu. Med de certifikaten, tänk lite "spelbetting" osv, speltorsk. Rolig grej om man vill kasta bort lite pengar in i rouletten.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

pejvic skrev:
Nä snälla, dras inte in i det. Det är extremt hög risk.
Absolut.

Jag har börjat lägga pengar där istället för att spela på Lotto.
Verdi

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
Legato skrev:
dstr skrev:
Jerker skrev:

Uttryckte mig slarvigt.

Jag köpte både lite X5 och lite X3. Men sen gick den upp från $757 till $780 så jag ligger väl back redan. :lol:

Är egentligen en farlig grej att gå emot strömmen såhär. Brukar ju heta att man inte ska "fånga fallande knivar" men det omvända är ju säkert också sant. Svårt att pricka toppen och botten.
Skriv svar