Sida 121 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 jul 2020 15:36
av Bjelke
Mickep skrev:skulle det inte kosta 8 kr/kwh? Då rör det sig åt rätt håll.
om några månader kanske det kost 4-5 kr och sedan 3-4... (om vi naivt får hoppas)
Ja hoppas får man ju

Dom smygsänker

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 jul 2020 16:21
av mati
Mickep skrev:skulle det inte kosta 8 kr/kwh? Då rör det sig åt rätt håll.
om några månader kanske det kost 4-5 kr och sedan 3-4... (om vi naivt får hoppas)
Det kostar fortfarande 8:70kr/kWh när man betalar via Ionity. Chargepoint har kanske fått det lite billigare.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 jul 2020 17:29
av Klintan
Ser ut som att ionity fortfarande ligger kvar i Juicepass Unlimited, 30 euro för juli månad flatrate all laddning. Billigaste om man behöver ladda hos ionity?
https://www.enelx.com/it/en/electric-mo ... cepass-app
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 jul 2020 23:36
av EnTraktor
Har laddat 2 gånger på Ionity med juicepass idag
---
JuicePass Unlimited 30: - Ricarica su presa DC
4492451d-035f-4623-bb10-7f2f47004367 - presso
A7, Aire de Montélimar Autoroute del 03/07/2020 delle
ore 17:19:27
74.84kWh €0.0 €0.0
Imponibile € 0.0
IVA 22% € 0,00
Totale € 0,00
---
JuicePass Unlimited 30: - Ricarica su presa DC
23b48577-6b14-4284-b19e-862ee769b0be - presso
Autoroute du Soleil A6 del 03/07/2020 delle ore
20:17:36
44.13kWh €0.0 €0.0
Imponibile € 0.0
IVA 22% € 0,00
Totale € 0,00
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 jul 2020 10:42
av macky
Intressant. Tänkte aktivera, bra deal för semestern, men förstår det som att det efter juli månad fortsätter med ngn form av deras vanliga abonnemang. Ngn som sett vad villkoren för uppsägning är?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 jul 2020 16:20
av Klintan
Vanlig pay as you charge utan månadsavgift efter juli månad.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 jul 2020 21:52
av EnTraktor
Laddat 3 gånger till idag med Juicepass i Tyskland inkl. 60kWh Ionity. Fortfarande 0 kr för alla laddningar. Imorgon ska jag testa Värnamo.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 jul 2020 19:23
av Lophornis
Höll på att svimma när jag såg vad Chargepoint tog för laddningen i Värnamo.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 jul 2020 19:26
av frippan
Ouch, det var inte billigt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 jul 2020 19:34
av vigge50
Hur är det möjligt? Över 70 kr per kWh är ju helt sinnessjukt. Vad står det på chargerpoint app/hemsida om priser?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 jul 2020 19:38
av Lophornis
vigge50 skrev:Hur är det möjligt? Över 70 kr per kWh är ju helt sinnessjukt. Vad står det på chargerpoint app/hemsida om priser?
På alla stationer ska det kosta 6,96SEK/kWh enligt appen. Det verkar som de tar ut en avgift för varje laddning som sedan kvittas senare under månaden.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 jul 2020 19:41
av TiborBlomhall
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 jul 2020 19:44
av helix
Lophornis skrev:vigge50 skrev:Hur är det möjligt? Över 70 kr per kWh är ju helt sinnessjukt. Vad står det på chargerpoint app/hemsida om priser?
På alla stationer ska det kosta 6,96SEK/kWh enligt appen. Det verkar som de tar ut en avgift för varje laddning som sedan kvittas senare under månaden.
Rätt tydligt att buggen i Chargepoints system är att du blivit debiterad i EUR istället för SEK.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 jul 2020 19:45
av Lophornis
Helt på riktigt de tog 1510kr på kontokortet. Får verkligen hoppas det är en fee som kvittas senare. Provade bara en laddare men vad händer om ex använder alla laddare som finns utmed E4 och de tar 1500kr vid varje laddning. Jag tror mitt kort blir över trasserat.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 jul 2020 19:46
av Lophornis
helix skrev:Lophornis skrev:vigge50 skrev:Hur är det möjligt? Över 70 kr per kWh är ju helt sinnessjukt. Vad står det på chargerpoint app/hemsida om priser?
På alla stationer ska det kosta 6,96SEK/kWh enligt appen. Det verkar som de tar ut en avgift för varje laddning som sedan kvittas senare under månaden.
Rätt tydligt att buggen i Chargepoints system är att du blivit debiterad i EUR istället för SEK.
Där sa du något.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 jul 2020 19:48
av TiborBlomhall
Bäst du ringer ett långt argt samtal till dem

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 jul 2020 20:17
av Fredrik j
Och sen till din bank. Fördelen att betala med kort. Min bank brukar sätta tillbaka pengarna under utredningen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 jul 2020 20:56
av Zalman3
Sådana rysar historier gör ju att man inte vågar byta bort Teslan!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 jul 2020 21:59
av mati
Zalman3 skrev:Sådana rysar historier gör ju att man inte vågar byta bort Teslan!
Sådana historier gör att man knappt vågar använda bilen för långresor. Vad fan är det som händer egentligen?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 jul 2020 23:38
av Zalman3
mati skrev:Zalman3 skrev:Sådana rysar historier gör ju att man inte vågar byta bort Teslan!
Sådana historier gör att man knappt vågar använda bilen för långresor. Vad fan är det som händer egentligen?
Visst har det hänt mycket på elbils marknaden sedan Tesla modell S kom på marknaden 2012.
Men samtidigt är elbils marknaden ännu omogen.
Och vad gäller laddning så uppfylls inte ens baskraven.
Ska det vara så svårt att få till Plug&Charge enligt Teslas supercharger modell?
Man har haft 8 år på sig, men fortfarande är det pinsamt dåligt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 jul 2020 00:28
av MangeT
Kortbetalning? Hur svårt kan det vara? Varje mack tar det utan app eller bricka.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 jul 2020 07:30
av mati
MangeT skrev:Kortbetalning? Hur svårt kan det vara? Varje mack tar det utan app eller bricka.
Och tydliga prisuppgifter. Vilken sketen bensinmack som helst, och för den delen även alla andra butiker, måste visa klart och tydligt vad varorna kostar. Men för elbilsladdning verkar dessa regler inte gälla. Det är rena rama vilda västern, alla priser är helt olika, olika kunder betalar olika mycket, beronde på vilken bricka man använder, och sen händer det sånt här alltså. Ojdå, det blev 1500 spänn för några mil. Jaja, men att ladda hemma är ju billigt. Så vad är problemet? Du fick ju en premiumtjänst för pengarna antar jag. Specialelektroner med extra mycket kräm. Bilen går ju mycket bättre och tystare med premiumströmmen. Och renare avgaser blir det förstås.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 jul 2020 08:52
av Zalman3
Är det nån som verkligen betalar 199kr i månaden för att få ladda lite billigare hos Ionity?
I praktiken betyder det att man som ägare av en Audi e-tron nästan är tvungen att teckna ett avtal om man flera gånger om året kör längre sträckor än vad batterikapaciteten tillåter – om man inte kan leva med en väldigt hög milkostnad.
Årsavgiften de olika anslutna tillverkarna kräver varierar kraftigt och allra värst (hittills) är Audi som tar en månadsavgift på hela 199 kronor. Man måste alltså betala 2 388 kronor per år för att få ladda lite billigare. Dessvärre måste man teckna för minst tolv månader och för många kommer det inte att löna sig.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 jul 2020 09:10
av Fredrik j
mati skrev:MangeT skrev:Kortbetalning? Hur svårt kan det vara? Varje mack tar det utan app eller bricka.
Och tydliga prisuppgifter. Vilken sketen bensinmack som helst, och för den delen även alla andra butiker, måste visa klart och tydligt vad varorna kostar. Men för elbilsladdning verkar dessa regler inte gälla. Det är rena rama vilda västern, alla priser är helt olika, olika kunder betalar olika mycket, beronde på vilken bricka man använder, och sen händer det sånt här alltså. Ojdå, det blev 1500 spänn för några mil. Jaja, men att ladda hemma är ju billigt. Så vad är problemet? Du fick ju en premiumtjänst för pengarna antar jag. Specialelektroner med extra mycket kräm. Bilen går ju mycket bättre och tystare med premiumströmmen. Och renare avgaser blir det förstås.

Var inte teorin att dom där 1500 var en feldebitering?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 jul 2020 10:46
av Laban
mati skrev:
Och tydliga prisuppgifter. Vilken sketen bensinmack som helst, och för den delen även alla andra butiker, måste visa klart och tydligt vad varorna kostar. Men för elbilsladdning verkar dessa regler inte gälla. Det är rena rama vilda västern, alla priser är helt olika, olika kunder betalar olika mycket, beronde på vilken bricka man använder, och sen händer det sånt här alltså. Ojdå, det blev 1500 spänn för några mil. Jaja, men att ladda hemma är ju billigt. Så vad är problemet? Du fick ju en premiumtjänst för pengarna antar jag. Specialelektroner med extra mycket kräm. Bilen går ju mycket bättre och tystare med premiumströmmen. Och renare avgaser blir det förstås.

Det är extremt märkligt. Speciellt det här med premiumtjänst/hög effekt biten. Senaste SuC laddningen för oss var på SuC i Skellefteå och vi fick då "bara" 70 kW. Kanske var något med stationen ifråga men vi orkade inte byta. Och inte märkte vi av det. Tog en mjukglass, surfade lite på telefonen och sen var det klart. Så mindre fokus på 350 kW. Jag tar gärna delad effekt, 150 kW/2, men fler laddare/lägre pris istället.