Det blev faktiskt så att jag nu har beställt en ID3 Life istället för en 3sr+ som jag länge hade som huvudalternativ till andrabil.
Skälen till det är att dels hade jag gjort en felaktig jämförelse av månadskostnad då Tesla har avbetalning på annuitet och VW har rak. Prisskillnaden var alltså större än jag först trodde.
Det andra skälet är att jag förväntar mig att ID3 är mer praktisk på vintern (inte karmlös, klassiska dörrhandtag, klassisk hatchbackbaklucka osv). Återstår att se såklart men förutsättningarna är sådana åtminstone på pappret.
Det tredje avgörande skälet är alla rykten om kommande stor uppgradering av model 3. För stor risk att råka bli en av de sista att få "gamla modellen".
Hade jag köpt en förstabil hade jag nog resonerat annorlunda men nu blev det så här.
Leverans är sagt till månadsskiftet okt/nov. Får se om det håller.
Vad har du som förstabil?
Jag tror SR+ kommer "uppgraderas" med LFP-batterier och lägre pris inom ett halvår.
ID3 tror jag kommer reas ut i slutet av året. De flesta lär beställa ID4 istället nu, men de lär dröja med leverans till nästa år.. och VW måste få ut bilar i år för att slippa böter.
Har en Seat alhambra som första bil idag men den har stått inför byte till model x länge nu. Hade Tesla bara kunnat ge ett inbytespris som inte var ett skambud hade jag nog slagit till för länge sen, pallar inte sälja själv med allt vad det innebär.
Tyvärr var det inte ett alternativ att vänta för mig och det hade ju också annars kunnat påverka.
Senast redigerad av modelg, redigerad totalt 1 gånger.
Har en Seat alhambra som första bil idag men den har stått inför byte till model x länge nu. Hade Tesla bara kunnat ge ett inbytespris som inte var ett skambud hade jag nog slagit till för länge sen, pallar inte sälja själv med allt vad det innebär
kan nog inte förvänta att få ett toppeninbytespris från Tesla ens på en annan Tesla. Är det dessutom en fossilbil, så är det bara att glömma, den vill de knappt se på sin parkering ens
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har en Seat alhambra som första bil idag men den har stått inför byte till model x länge nu. Hade Tesla bara kunnat ge ett inbytespris som inte var ett skambud hade jag nog slagit till för länge sen, pallar inte sälja själv med allt vad det innebär
kan nog inte förvänta att få ett toppeninbytespris från Tesla ens på en annan Tesla. Är det dessutom en fossilbil, så är det bara att glömma, den vill de knappt se på sin parkering ens
Det är inte tesla som bjuder utan troligen bsa alt fordonsbolaget.
Har en Seat alhambra som första bil idag men den har stått inför byte till model x länge nu. Hade Tesla bara kunnat ge ett inbytespris som inte var ett skambud hade jag nog slagit till för länge sen, pallar inte sälja själv med allt vad det innebär.
Tyvärr var det inte ett alternativ att vänta för mig och det hade ju också annars kunnat påverka.
Lägg den på kvd eller netbil? Fossiler är poppis nu, så passa på.
I USA har det väl varit lag på backkamera i många år nu så det borde inte kosta många kronor att ha det som standard på någon bil numera då teknik och produktion redan finns för nästan alla modeller.
Vansinne att inte ha det. Som svar på varför jag vill ha det som krav så hänvisar jag till det mati och andra redan nämnt. Barn, hundar, ....
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Sålde en Alhambra till Kamux i Norrtälje förra våren. Bättre betalt och mindre tjafs än alla skambud på Blocket under den månaden jag försökte själv.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Det blev faktiskt så att jag nu har beställt en ID3 Life istället för en 3sr+ som jag länge hade som huvudalternativ till andrabil.
Skälen till det är att dels hade jag gjort en felaktig jämförelse av månadskostnad då Tesla har avbetalning på annuitet och VW har rak. Prisskillnaden var alltså större än jag först trodde.
Det andra skälet är att jag förväntar mig att ID3 är mer praktisk på vintern (inte karmlös, klassiska dörrhandtag, klassisk hatchbackbaklucka osv). Återstår att se såklart men förutsättningarna är sådana åtminstone på pappret.
Det tredje avgörande skälet är alla rykten om kommande stor uppgradering av model 3. För stor risk att råka bli en av de sista att få "gamla modellen".
Hade jag köpt en förstabil hade jag nog resonerat annorlunda men nu blev det så här.
Leverans är sagt till månadsskiftet okt/nov. Får se om det håller.
Gillar heller inte lastluckan på M3. Saknar ellyft, och även att den är lite liten och "knölig" att lasta i (även som andrabil hos oss).
Skulle jag vara på gång att köpa elbil idag så hade jag nog väntat tills i vår och sett på om Model Y kan vara något.
Ingen bil har backkamera men inte sensorer.
Jag har backkamera på min bil men tittar sällan i den. Vrider på huvudet och använder speglarna. Börjar det pipa ifrågasätter jag varför.
Låter lite som att veva igång en fossilbil fast den ha startmotor..
Ingen bil har backkamera men inte sensorer.
Jag har backkamera på min bil men tittar sällan i den. Vrider på huvudet och använder speglarna. Börjar det pipa ifrågasätter jag varför.
Låter lite som att veva igång en fossilbil fast den ha startmotor..
Nä. Vända på huvudet för att se åt ett annat håll är en ganska välbeprövat metod. Antar att det är en vanesak.
I USA har det väl varit lag på backkamera i många år nu så det borde inte kosta många kronor att ha det som standard på någon bil numera då teknik och produktion redan finns för nästan alla modeller.
Vansinne att inte ha det. Som svar på varför jag vill ha det som krav så hänvisar jag till det mati och andra redan nämnt. Barn, hundar, ....
Håller med helt:
1. Vi har katt, och granne har småbarn och hund. Trist att backa på något i stressen som man inte tänkt.
2. Helt suveränt när man skall backa på kvällarna. Speciellt nu när vi närmar oss vinterhalvåret, och inte alla publika parkeringar som är så välupplysta (tex. stenar och betonggrisar runt butiksparkeringar). Med bra kamera så backar man nästan lika fint och ser lika tydligt som i dagsljus (med speglar icke så mycket efter 9 på kvällen).
Skulle absolut inte köpa en modern bil som inte har vettig backkamera. Oavsett eldrift eller ICE-drift. När man väl vant sig vid hur suveränt det är, så vägrar man något annat.
Skulle absolut inte köpa en modern bil som inte har vettig backkamera. Oavsett eldrift eller ICE-drift. När man väl vant sig vid hur suveränt det är, så vägrar man något annat.
Jag har kört ett antal lånebilar från både VW och Audi senaste året, nästan igen av dem hade kamera. Det är ju som sagt inte standard. Varje gång jag skulle backa kom jag på mig själv att jag stirrade på skärmen, men det enda som visades var radion. I de flesta bilarna används ju inte skärmen till så mycket annat än just till radio/musikspelaren Det är inte bara skitjobbigt att inte kunna se vad som händer bakom bilen, det känns också väääldigt gammaldags och osäkert.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Idag fick jag en aha-upplevelse om vad 11 kW betyder. Vi har ju enbart elbilar nu, en Leaf 30 och id3:an, och den bättre hälften skulle köra lite med bägge medan jag var hemma o grejade med ditt o datt. När hon så var borta med Leaf30 kom jag på att jag glömt att köpa en grej inne i stan (45 km mil t.o.r.), och jag hoppade in i VW:en och körde iväg. Ärendet tog en timme totalt, och mindre än en timme ytterligare senare var bilen tillbaks på 60 % SOC som den var när jag tog den. Hustrun märkte ingenting!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Ingen bil har backkamera men inte sensorer.
Jag har backkamera på min bil men tittar sällan i den. Vrider på huvudet och använder speglarna. Börjar det pipa ifrågasätter jag varför.
Låter lite som att veva igång en fossilbil fast den ha startmotor..
Nä. Vända på huvudet för att se åt ett annat håll är en ganska välbeprövat metod. Antar att det är en vanesak.
Att veva igång en motor är, eller var ocKså en ganska välbeprövad metod.
Ingen bil har backkamera men inte sensorer.
Jag har backkamera på min bil men tittar sällan i den. Vrider på huvudet och använder speglarna. Börjar det pipa ifrågasätter jag varför.
Alla Nissan Leaf vi haft har haft backkamera men inga sensorer
Ingen bil har backkamera men inte sensorer.
Jag har backkamera på min bil men tittar sällan i den. Vrider på huvudet och använder speglarna. Börjar det pipa ifrågasätter jag varför.
Alla Nissan Leaf vi haft har haft backkamera men inga sensorer
Ok. Minst en bil har backkamera men inga sensorer.
Det ironiska är att eftermonterade backkamera på min bil.
Är lite sugen på id3 ändå. Leasa eller avbetala, vad är bäst?
Det finns 5 nivåer.
Life 3600 kr/mån 435 kkr
Style 4400 kr/mån +35 kkr
Business 4600 kr/mån +40 kkr
Family 4800 kr/mån + 50 kkr
Tech 5200 kr/mån +70 kkr
Upptäcker att månadskostnaden gör att man betalt alla nivåer så att de är i paritet med Life. + 6-8 kkr förutom högsta där man har 12 kkr skillnad.
Det är för stor skillnad mellan Life och Style för att man skall ta något annat än life. Panorama hade varit kul, men inte nödvändigt. AR trevligt men då hamnar man i högsta klassen.
Vilken paket är rimligast?
Är lite sugen på id3 ändå. Leasa eller avbetala, vad är bäst?
Det finns 5 nivåer.
Life 3600 kr/mån 435 kkr
Style 4400 kr/mån +35 kkr
Business 4600 kr/mån +40 kkr
Family 4800 kr/mån + 50 kkr
Tech 5200 kr/mån +70 kkr
Upptäcker att månadskostnaden gör att man betalt alla nivåer så att de är i paritet med Life. + 6-8 kkr förutom högsta där man har 12 kkr skillnad.
Det är för stor skillnad mellan Life och Style för att man skall ta något annat än life. Panorama hade varit kul, men inte nödvändigt. AR trevligt men då hamnar man i högsta klassen.
Vilken paket är rimligast?
Life är klart prisvärd att privatleasa. Om man klarar sig utan backkamera