Såg den igår, och satt och funderade; "undrar hur många gånger bilarna krockat under tester innan det lyckades", bilarna byter ju färg en bit in. Samt "antenner på taket, undrar om bilarna är fjärrstyrda?".
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: FSD Beta är imponerande!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- Gustafsson
- Teslaägare
Ny artikel från Electrek.
Tycker f.ö. att Tesla borde betala tillbaka varenda krona som folk lagt på FSD. Om inte annat åtminstone föra vidare det dyra löftet om FSD-funktionalitet när man bytt till ny Tesla.
https://electrek.co/2025/01/13/elon-mus ... f-driving/
Tycker f.ö. att Tesla borde betala tillbaka varenda krona som folk lagt på FSD. Om inte annat åtminstone föra vidare det dyra löftet om FSD-funktionalitet när man bytt till ny Tesla.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ser inte jättenära ut om man ska tro Nvidia.
https://www.autocar.co.uk/car-news/tech ... on-reality
.Fully autonomous cars are “not close” and unlikely to go into full use on public roads until well into the next decade, according to the automotive boss of tech giant Nvidia
https://www.autocar.co.uk/car-news/tech ... on-reality
Vet inte om det skrivits redan, men nu verkar det klart att HW3 inte ska fungera med FSD. Lite spännande att se om man blir tvingade att uppgradera gratis om någon vill köra ett månadsabonnemang? Man har ändå sålt bilen med det uttryckligen skrivet att den ska ha hårdvara för att klara av det.
https://electrek.co/2025/01/29/elon-mus ... computers/
Alla tesla har väl sålts med ordet att dom klarar självkörning, så samma sak kommer när HW5 kommer, och sen HW6 och sen HW7backe skrev: ↑01 feb 2025 08:12Vet inte om det skrivits redan, men nu verkar det klart att HW3 inte ska fungera med FSD. Lite spännande att se om man blir tvingade att uppgradera gratis om någon vill köra ett månadsabonnemang? Man har ändå sålt bilen med det uttryckligen skrivet att den ska ha hårdvara för att klara av det.
Min gissning är att Tesla aldrig kommer att fixa de gamla bilarna. Nu handlar det om att köpa sig tid så att man undviker en class action.backe skrev: ↑01 feb 2025 08:12Vet inte om det skrivits redan, men nu verkar det klart att HW3 inte ska fungera med FSD. Lite spännande att se om man blir tvingade att uppgradera gratis om någon vill köra ett månadsabonnemang? Man har ändå sålt bilen med det uttryckligen skrivet att den ska ha hårdvara för att klara av det.
Inte riktigt. Förut car det ett helt annat språk på beställningssidan.tnjo skrev: ↑01 feb 2025 08:36Alla tesla har väl sålts med ordet att dom klarar självkörning, så samma sak kommer när HW5 kommer, och sen HW6 och sen HW7backe skrev: ↑01 feb 2025 08:12Vet inte om det skrivits redan, men nu verkar det klart att HW3 inte ska fungera med FSD. Lite spännande att se om man blir tvingade att uppgradera gratis om någon vill köra ett månadsabonnemang? Man har ändå sålt bilen med det uttryckligen skrivet att den ska ha hårdvara för att klara av det.
Det stämmer inte, om du läser artikeln så ser du att det har fått legala konsekvenser för Teslatnjo skrev: ↑01 feb 2025 08:36Alla tesla har väl sålts med dom orden utan att något hänt (legalt), så samma sak kommer när HW5 kommer, HW4 kommer inte klara FSD ...backe skrev: ↑01 feb 2025 08:12Vet inte om det skrivits redan, men nu verkar det klart att HW3 inte ska fungera med FSD. Lite spännande att se om man blir tvingade att uppgradera gratis om någon vill köra ett månadsabonnemang? Man har ändå sålt bilen med det uttryckligen skrivet att den ska ha hårdvara för att klara av det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Tror inte jag heller, det är inte bara dator som måste bytas, även kablage och kameror, blir ganska fort mycket pengar...spacecoin skrev: ↑01 feb 2025 08:40Min gissning är att Tesla aldrig kommer att fixa de gamla bilarna. Nu handlar det om att köpa sig tid så att man undviker en class action.backe skrev: ↑01 feb 2025 08:12Vet inte om det skrivits redan, men nu verkar det klart att HW3 inte ska fungera med FSD. Lite spännande att se om man blir tvingade att uppgradera gratis om någon vill köra ett månadsabonnemang? Man har ändå sålt bilen med det uttryckligen skrivet att den ska ha hårdvara för att klara av det.
Enligt artikeln så har Tesla precis uttalat att alla HW3-datorer på bilar med FSD kommer bytas ut utan kostnad för bilägaren.spacecoin skrev: ↑01 feb 2025 08:40Min gissning är att Tesla aldrig kommer att fixa de gamla bilarna. Nu handlar det om att köpa sig tid så att man undviker en class action.backe skrev: ↑01 feb 2025 08:12Vet inte om det skrivits redan, men nu verkar det klart att HW3 inte ska fungera med FSD. Lite spännande att se om man blir tvingade att uppgradera gratis om någon vill köra ett månadsabonnemang? Man har ändå sålt bilen med det uttryckligen skrivet att den ska ha hårdvara för att klara av det.
På bilar med HW2.5 har de av en domstol tvingats byta ut datorerna gratis även på bilar utan FSD när bilägaren krävt det enligt artikeln.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Artikeln är baserad på det Elon sa på earnings call.Maw skrev: ↑01 feb 2025 08:51Enligt artikeln så har Tesla precis uttalat att alla HW3-datorer på bilar med FSD kommer bytas ut utan kostnad för bilägaren.spacecoin skrev: ↑01 feb 2025 08:40Min gissning är att Tesla aldrig kommer att fixa de gamla bilarna. Nu handlar det om att köpa sig tid så att man undviker en class action.backe skrev: ↑01 feb 2025 08:12Vet inte om det skrivits redan, men nu verkar det klart att HW3 inte ska fungera med FSD. Lite spännande att se om man blir tvingade att uppgradera gratis om någon vill köra ett månadsabonnemang? Man har ändå sålt bilen med det uttryckligen skrivet att den ska ha hårdvara för att klara av det.
På bilar med HW2.5 har de av en domstol tvingats byta ut datorerna gratis även på bilar utan FSD när bilägaren krävt det enligt artikeln.
"I mean, I think the honest answer is that we're going to have to upgrade people's Hardware 3 computer for those that have bought full self-driving, and that is the honest answer and that's going to be painful and difficult but we'll get it done. Now I'm kind of glad that not that many people bought the FSD package."
Jag tror fortfarande strategien är att bara köpa tid tills bilarna är på skroten.
Det ser ut som en person har lyckats så det är ju inget för Tesla, det vore väl mer att alla som köpt en bil med allt som behövs för självkörning borde få den nya hårdvaran tills bilen kan köra helt själv, om det nu är 10-100 uppgraderingar hårdvaran.Maw skrev: ↑01 feb 2025 08:41Det stämmer inte, om du läser artikeln så ser du att det har fått legala konsekvenser för Teslatnjo skrev: ↑01 feb 2025 08:36Alla tesla har väl sålts med dom orden utan att något hänt (legalt), så samma sak kommer när HW5 kommer, HW4 kommer inte klara FSD ...backe skrev: ↑01 feb 2025 08:12Vet inte om det skrivits redan, men nu verkar det klart att HW3 inte ska fungera med FSD. Lite spännande att se om man blir tvingade att uppgradera gratis om någon vill köra ett månadsabonnemang? Man har ändå sålt bilen med det uttryckligen skrivet att den ska ha hårdvara för att klara av det.
Ingenting säger att de måste uppgradera hw3 innan de löst det helt. Och inget säger att de måste slänga in AI4 eller AI5 i den utan de kan göra en custom version kallad AI3.5 som löser det på den lägsta möjliga nivån.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
De kan vänta med att uppgradera tills de löst FSD. Blir billigt för Tesla
Glad för att jag sålt min Tesla
Att uppgradera HW3 känns som ett "krångligt" alternativ jämfört
med att t ex erbjuda gratis FSD på alla kommande Teslabilar
man köper. Det blir dessutom inte någon kostnad för Tesla.
Eller kanske ännu hellre erbjuda pengarna tillbaka inkl. ett lämpligt
tillägg med en summa någonstans mellan, större än noll till dubbla summan.
Jag vet åtminstone en person som skulle må bra av det.
med att t ex erbjuda gratis FSD på alla kommande Teslabilar
man köper. Det blir dessutom inte någon kostnad för Tesla.
Eller kanske ännu hellre erbjuda pengarna tillbaka inkl. ett lämpligt
tillägg med en summa någonstans mellan, större än noll till dubbla summan.
Jag vet åtminstone en person som skulle må bra av det.

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Fast det är ju bara en liten del som "förbetalt" för FSD.Gustafsson skrev: ↑14 jan 2025 11:08Ny artikel från Electrek.
Alla andra har ju också köpt sin bil med löftet att den snart kommer att kunna köra på egen hand om man väljer att betala för en uppgradering till FSD när Tesla släpper mjukvaran. Bilen har ju prissatts och sålts med förevändningen att all nödvändig hårdvara finns.
Så alla borde få tillbaka en ordentlig påse pengar från bilköpet, + hela summan för FSD till dem som redan betalt för det.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
"FSD är imponerande... Men inte jämfört med Huawei ADS".
Jag kan rekommendera att kika ordentligt på denna video:
Jag kan rekommendera att kika ordentligt på denna video:
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Som jag ser det är kunderna som köpt HW3-bilar med FSD ambassadörer och det är jävligt klantigt av Tesla att inte möta dessa ambassadörer på mitten åtminstone.
Dessutom, som aktieägare tycker jag det är onödigt att lägga tid på att försöka få HW3-bilarna FSD-kompatibla. Lägg istället fokus på att få FSD komplett för HW4 och uppåt. Det är ändå compute och anställda som kostar.
Bara av att läsa på det här forumet så är det uppenbart att HW3 har problem pga kamerakvalitet också. T.ex. med regn och att identifiera föremål i tuffare miljöer.
Misstänker att det skiljer för EU och US här, men jag hade öppnat upp en aggressiv FSD-transferkampanj i EU tillsammans med en billigare Model 3 eller en ny Model Q.
Dessutom, som aktieägare tycker jag det är onödigt att lägga tid på att försöka få HW3-bilarna FSD-kompatibla. Lägg istället fokus på att få FSD komplett för HW4 och uppåt. Det är ändå compute och anställda som kostar.
Bara av att läsa på det här forumet så är det uppenbart att HW3 har problem pga kamerakvalitet också. T.ex. med regn och att identifiera föremål i tuffare miljöer.
Misstänker att det skiljer för EU och US här, men jag hade öppnat upp en aggressiv FSD-transferkampanj i EU tillsammans med en billigare Model 3 eller en ny Model Q.
Det är ju inte rimligt att byta hårdvara i gamla bilar innan man vet att man har en tillräckligt bra i nya bilar. Det vet vi ju först den dagen FSD är färdigt och tas i drift.
Men på beställningsisdan står det ju att om jag beställer bilen idag så har den hårdvara som krävs och bara en OTA behövs för den ska bli fullständig:
Då kanske dom skulle ändra det till:Allt eftersom dessa självkörningsfunktioner utvecklas kommer din bil att uppgraderas löpande genom trådlösa programvaruuppdateringar
I framtiden kommer tesla ha FSD och då kommer vi släppa ett hårdvarupaket designat för alla våra modeller.
Man skriver ju också:tnjo skrev: ↑02 feb 2025 10:26Men på beställningsisdan står det ju att om jag beställer bilen idag så har den hårdvara som krävs och bara en OTA behövs för den ska bli fullständig:
Då kanske dom skulle ändra det till:Allt eftersom dessa självkörningsfunktioner utvecklas kommer din bil att uppgraderas löpande genom trådlösa programvaruuppdateringar
I framtiden kommer tesla ha FSD och då kommer vi släppa ett hårdvarupaket designat för alla våra modeller.
”Aktivering och användning av dessa funktioner är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt större än mänskliga förare”.
Skulle ju kunna vara så att man inte uppnår den tillförlitligheten med nuvarande hårdvara?
Tidigare trodde man ju att hårdvaran för 5-10år sedan skulle räcka.
Det fungerar ju inte om man vill ha kvar sin bil eller byta till ett annat märke. Det enda rimliga är att Tesla kompenserar sin kunder med en återbetalning för att de misslyckats uppfylla löftet inom rimlig tid. Det borde inte vara ett problem, Tesla har gott om pengar.T4s skrev: ↑02 feb 2025 09:17Som jag ser det är kunderna som köpt HW3-bilar med FSD ambassadörer och det är jävligt klantigt av Tesla att inte möta dessa ambassadörer på mitten åtminstone.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Då borde man vara tydligare:Fredrik j skrev: ↑02 feb 2025 10:35Man skriver ju också:tnjo skrev: ↑02 feb 2025 10:26Men på beställningsisdan står det ju att om jag beställer bilen idag så har den hårdvara som krävs och bara en OTA behövs för den ska bli fullständig:
”Aktivering och användning av dessa funktioner är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt större än mänskliga förare”.
Skulle ju kunna vara så att man inte uppnår den tillförlitligheten med nuvarande hårdvara?
Bilen du köper har hårdvara som vi idag tror kan använda FSD, du kan betala 80.000 för få funktionen men vi garanterar inte att den kommer fungera och du kommer inte bli kompenserad på något sätt om den inte gör det (*Historiskt så har våra (Elon) förutsägelser alltid varit fel så chansen att du bränner pengarna är väldigt hög )
Då behöver dom inte oroa sig för att behöva lägga pengar på att uppgradera befintlig flotta någonsin igen.
Det här kommer aldrig att hända även fast det är det enda rimliga.Maw skrev: ↑02 feb 2025 10:38Det fungerar ju inte om man vill ha kvar sin bil eller byta till ett annat märke. Det enda rimliga är att Tesla kompenserar sin kunder med en återbetalning för att de misslyckats uppfylla löftet inom rimlig tid. Det borde inte vara ett problem, Tesla har gott om pengar.T4s skrev: ↑02 feb 2025 09:17Som jag ser det är kunderna som köpt HW3-bilar med FSD ambassadörer och det är jävligt klantigt av Tesla att inte möta dessa ambassadörer på mitten åtminstone.
Tesla Sverige skickar hellre ett team av advokater till tingsrätten även om det kostar dem 10x så mycket än att återbetala FSD som de inte levererar.
Det är bara så Tesla gör affärer och ser på kunderna.
Syftet är ju att sälja FSD och att höja marknadens förväntningar och därigenom aktiekursen.tnjo skrev: ↑02 feb 2025 10:52Då borde man vara tydligare:Fredrik j skrev: ↑02 feb 2025 10:35Man skriver ju också:tnjo skrev: ↑02 feb 2025 10:26Men på beställningsisdan står det ju att om jag beställer bilen idag så har den hårdvara som krävs och bara en OTA behövs för den ska bli fullständig:
Bilen du köper har hårdvara som vi idag tror kan använda FSD, du kan betala 80.000 för få funktionen men vi garanterar inte att den kommer fungera och du kommer inte bli kompenserad på något sätt om den inte gör det (*Historiskt så har våra (Elon) förutsägelser alltid varit fel så chansen att du bränner pengarna är väldigt hög )
Då behöver dom inte oroa sig för att behöva lägga pengar på att uppgradera befintlig flotta någonsin igen.
Man räknar ju med att den genomsnittliga livslängden för en Tesla är ca 20år/35000mil.
När det blir dags för FSD kommer det ju vara ovanligt att det fortfarande är ursprungliga ägaren som äger bilen och femte ägaren har ju svårt att driva det här mot Tesla. Det är ju bara första ägaren som lurats av Tesla. Eller följer det något intyg med bilen där Tesla beskriver sitt åtagande?