FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Att vi suger jfr Tyskland visste jag redan. Det är nu även bättre konsumentskydd i Kina än i Sverige. Skamligt.
Tyskarna tvingade Tesla att sluta sälja produkten ”FSD” för länge sedan nu även Kina…

#hejkonsument

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Översättning med Gemini:
Intelligent Assisted Driving ¥ 64,000
Includes all the functions of the "Basic Assisted Driving" and "Enhanced Assisted Driving" packages. The intelligent assisted driving function will be launched later. In the future, your vehicle will be able to complete the vast majority of driving tasks with minimal driver intervention.

I Sverige säger Tesla fortfarande "köra sig självt" vilket är bullshit. "Körning" inkluderar i facktermer hela DDT och OEDR vilket inte Teslas system kommer att göra.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Intressant spaning om FSD (lång tråd med kommentarer) från @greentheonly. Jag har funderat länge på om vanligt folk ens vill ha den här produkten om de fick den gratis. Just nu är det tech bros som låtsas att det är autonomt känns det som. Att man inte ens kan slå på TACC med FSD är knepigt. Man kan inte sätta den hastighet man vill, man kan inte slå av filbyten och så vidare. All or nothing.

Inte bara green, utan flera som kommenterar om att de slutat använda FSD...

Det får mig att fundera på om folk ens vill sluta köra sin bil, annat än på sega motorvägssträckor och kanske landsväg. Vilket får mig att fundera på om inte L3 på motorväg (med en bra L2 för landsväg) är allt som behövs för en privat personbil.

Vad tänker ni?

-AG-

Inlägg av -AG- »

”FSD, as experienced by local users, has resulted in various traffic violations and in some tests has clearly shown a disadvantage compared to competing Chinese brands.”

”Eventually, Chinese authorities decided that Tesla's FSD did not meet domestic safety standards and ordered the official suspension of service. This is a situation that raises fundamental questions about Tesla's technological capabilities, and it is emerging as a task to restore trust in the system in the future.”

https://newautopost.co.kr/en/issue-plus/article/165284/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Här har vi ett typiskt failure case för vision-only som är mycket vanligare än fejkväggar:
wheels

Inlägg av wheels »

spacecoin skrev: 29 mar 2025 19:45
Intressant spaning om FSD (lång tråd med kommentarer) från @greentheonly. Jag har funderat länge på om vanligt folk ens vill ha den här produkten om de fick den gratis. Just nu är det tech bros som låtsas att det är autonomt känns det som. Att man inte ens kan slå på TACC med FSD är knepigt. Man kan inte sätta den hastighet man vill, man kan inte slå av filbyten och så vidare. All or nothing.

Det får mig att fundera på om folk ens vill sluta köra sin bil, annat än på sega motorvägssträckor och kanske landsväg. Vilket får mig att fundera på om inte L3 på motorväg (med en bra L2 för landsväg) är allt som behövs för en privat personbil.

Vad tänker ni?

Jag tror att folk i gemen är lata/bekväma av sig. Har man en bil som i praktiken fungerar som ens egen privata taxi, så kommer man att bara sätta sig i bilen, tala om vart man skall och sen ägna sig åt sin favoritsysselsättning som nuförtiden verkar vara en smartphone
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

wheels skrev: 31 mar 2025 05:20

Vad tänker ni?

Jag tror att folk i gemen är lata/bekväma av sig. Har man en bil som i praktiken fungerar som ens egen privata taxi, så kommer man att bara sätta sig i bilen, tala om vart man skall och sen ägna sig åt sin favoritsysselsättning som nuförtiden verkar vara en smartphone
Dessa lata människor verkar ju inte ha något problem med att sitta och övervaka sin bil. Antagligen i mycket mindre utsträckning än dom skulle behöva.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

wheels skrev: 31 mar 2025 05:20

Vad tänker ni?

Ja jag ifrågasätter inte att autonoma fordon har ett värde för många. Problemet är ju att det här systemet (och alla andra liknande system) inte låter dig ta ögonen av vägen så du kan inte göra sin favoritsyssla på ett lagligt eller säkert vis.

En bättre liknelse är att det är som sitta bredvid en körskole-elev där du själv har ansvaret men inte har kontrollen över fordonet. Låter inte så avkopplande annat än på motorväg i lugn trafik tänker jag.

Personligt ägda genrellt autonoma fordon (nära L5) är minst 10 år bort som det ser ut idag.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

spacecoin skrev: 31 mar 2025 08:52
Ja jag ifrågasätter inte att autonoma fordon har ett värde för många. Problemet är ju att det här systemet (och alla andra liknande system) inte låter dig ta ögonen av vägen så du kan inte göra sin favoritsyssla på ett lagligt eller säkert vis.

En bättre liknelse är att det är som sitta bredvid en körskole-elev där du själv har ansvaret men inte har kontrollen över fordonet. Låter inte så avkopplande annat än på motorväg i lugn trafik tänker jag.
Precis. Den dagen jag kan säga till bilen vart jag vill åka och därefter ta fram datorn för att jobba, eller läsa en bok, eller kanske ha ett par glas vin innanför västen, DÅ vill jag ha ett fordon som kan köra autonomt. Men så länge jag ändå måste övervaka bilen tillför systemen inget jag är beredd att betala för.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Niklas Z skrev: 31 mar 2025 09:34
spacecoin skrev: 31 mar 2025 08:52

Precis. Den dagen jag kan säga till bilen vart jag vill åka och därefter ta fram datorn för att jobba, eller läsa en bok, eller kanske ha ett par glas vin innanför västen, DÅ vill jag ha ett fordon som kan köra autonomt. Men så länge jag ändå måste övervaka bilen tillför systemen inget jag är beredd att betala för.
Jag tänker lika. Jag är som sagt osäker på om jag skulle vilja använda den här typen av system i stadstrafiken även om det var helt gratis och inkluderat i priset - annat än för att testa då och då. Men det kanske finns tillräckligt många som tycker det är kanon?

På långresor räcker filhållning, adaptiv hastighetshållare och filbyte utan att kunna slå av systemet (antingen med ratt eller blinkers) långt för mig.

Om jag inte kan ta en tupplur alltså :)
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare

Inlägg av Lurence »

spacecoin skrev: 30 mar 2025 23:51
Här har vi ett typiskt failure case för vision-only som är mycket vanligare än fejkväggar:
Tänk om de som protesterar hade satt upp liknande skyltar och helt enkelt fått alla Tesla på FSD att stanna istället för att elda upp och repa bilarna. Det hade varit mer komiskt och samtidigt gett dålig uppmärksamhet att det går att lura systemet, samt att de då inte skulle riskera åtal för inhemsk terrorism.
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare

Inlägg av Lurence »

-AG- skrev: 30 mar 2025 19:30
”FSD, as experienced by local users, has resulted in various traffic violations and in some tests has clearly shown a disadvantage compared to competing Chinese brands.”

”Eventually, Chinese authorities decided that Tesla's FSD did not meet domestic safety standards and ordered the official suspension of service. This is a situation that raises fundamental questions about Tesla's technological capabilities, and it is emerging as a task to restore trust in the system in the future.”

Någon som har annan länk till detta? Verkar vara en väldigt vinklad och felaktig artikel.

"Tesla brand's autonomous driving system'FSD(Full-Self Driving)' was discontinued in the Chinese market just a few weeks after its launch."

Har bara kunnat hitta att utrullningen av FSD via OTA för prova på har stoppats i avvaktan på rätt godkännande från myndigheterna. Men inget om att det skulle vara stoppats som helhet på de bilar som sålts med mjukvaran från leverans. Inte heller att det skulle finnas något beslut från myndigheter att stoppa FSD pga. dess kapacitet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Lurence skrev: 31 mar 2025 13:03
-AG- skrev: 30 mar 2025 19:30

Någon som har annan länk till detta? Verkar vara en väldigt vinklad och felaktig artikel.

"Tesla brand's autonomous driving system'FSD(Full-Self Driving)' was discontinued in the Chinese market just a few weeks after its launch."

Har bara kunnat hitta att utrullningen av FSD via OTA för prova på har stoppats i avvaktan på rätt godkännande från myndigheterna. Men inget om att det skulle vara stoppats som helhet på de bilar som sålts med mjukvaran från leverans. Inte heller att det skulle finnas något beslut från myndigheter att stoppa FSD pga. dess kapacitet.
Det luktar automatöversättning.

Det som jag känner till är att det stoppades, Tesla tvingades döpa om produkten till "Intelligent Assisted Driving" (eftersom Full self driving var missledande för vad produkten gör och klarar av) och efter det tror jag att Tesla fick grönt igen, men jag är inte helt säker på det.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 025-03-24/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Bra reportage här om Tesla FSD. Jag tycker det var väldigt balanserat.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Tesla släppte en video på FSD i Europa
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Let’s gooooo
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

"pending regulatory approval"... Så samma status som i tio år alltså? :roll: Det är så dumt och fullt av hopium att jag får ont i huvudet.

:roll:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_p ... _Elon_Musk (sök på "regulatory approval")

Tesla har sagt detta i över tio år, varje år. Till slut kanske det blir sant, men knappast 2025.

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Att köra i Holland, kanske Amsterdam, är väldigt annorlunda än San Francisco. Ser fram emot mer nyheter om den formella processen.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

bjelkeman skrev: 06 apr 2025 08:24
Att köra i Holland, kanske Amsterdam, är väldigt annorlunda än San Francisco. Ser fram emot mer nyheter om den formella processen.
Ja. Det finns inga nyheter kring UNECE:s process kring förarstöd. Tesla marketing as usual.

Att posta en cherrypickad video säger ingenting förutom att de testar, men det har de gjort ett bra tag.

Det vore kul att få FSDS till bilen sex år efter köp, men jag tror det när det finns i bilen.

Då kan man sitta med hjärtat i halsgropen och ha händerna under ratten precis som på videon ;)
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare

Inlägg av Domenix »

Ja nu har ju Tesla dock gett upp hoppet om UNECE när det gäller Supervised och följer istället undantags regeln att Nederländerna ska kunna godkänna Supervised.

UNECE’s regelverk kommer numera bara vara aktuellt för unsupervised.

Sen om undantagsregeln fungerar eller inte, det återstår att se 🤷
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11741XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11748XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP QS Beställd 2024-11-14 RN12316XXXX FSD Levererad ----TBD----
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Domenix skrev: 07 apr 2025 17:43
Ja nu har ju Tesla dock gett upp hoppet om UNECE när det gäller Supervised och följer istället undantags regeln att Nederländerna ska kunna godkänna Supervised.

UNECE’s regelverk kommer numera bara vara aktuellt för unsupervised.

Sen om undantagsregeln fungerar eller inte, det återstår att se 🤷
Hej - du får ursäkta. Det är ingen kritik mot dig eller Tibor även som plockade upp det här tidigare.

Det här ryktet är skapat av Kees Roelandschap på X som hittat något teoretiskt drömscenario i regelverken i EU och säljer idén att det skulle vara Teslas strategi... Samma person ska för övrigt bli rik på att köpa in 15000 Cybertruck och ta över taxi-scenen i Amsterdam :roll:

Jag kan inte se att det finns någon bäring i verkligheten bakom att någon skulle låta Tesla skita i regelverket som beslutats av UNECE. Allra minst av NL eller NO som varit surast av alla i processen förutom GB.

Jag har inte sett ett enda myndighetsuttalande eller dokumentation på att Tesla skulle välja en land-för-land strategi, så det verkar inte troligt.

Det verkar vara en blandning av hopium och fake news på bästa Tesla-pumpar-manér tyvärr.

Som jag minns det, blev jag idiotförklarad redan 2023 då jag försökte förklara att detta inte är nära. Det är ett liknande läge fortfarande. Kanske 2026. Kanske inte. Jag ger det 20% chans.

Har man HW3 som jag tror även du har, så är man körd oavsett. Tesla lär inte att uppgradera några bilar oavsett vad Elon säger.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

Det kanske inte finns något samband överhuvudtaget, men nu ligger ett spännande ledigt jobb ute.. :)

https://www.tesla.com/sv_SE/careers/sea ... olm-239280
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Elmil skrev: 08 apr 2025 09:11
Det kanske inte finns något samband överhuvudtaget, men nu ligger ett spännande ledigt jobb ute.. :)

https://www.tesla.com/sv_SE/careers/sea ... olm-239280
Det är klart att Tesla måste testa, validera nya releaser och förbättra sitt system.

Det finns tre sådana tjänster för Autopilot-testning utannonserade i Europa just nu. Norge, Sverige och Spanien. Det är inget nytt.

Tjänsten har funnits i Sverige i flera år.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Damn! :shock:

Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071