Sida 129 av 231
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 18:58
av Leo
Tror eventuellt kompisen missförstod.
Alla som köpt 1:st fick antingen en ”värdecheck” på 10000kr att köpa t ex V-däck för eller 3 månaders gratis leasingavgift. (Om den kostade 3495kr/mån).
Motiveringen/orsaken minns jag inte just nu.
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 19:15
av mati
Leo skrev:Tror eventuellt kompisen missförstod.
Alla som köpt 1:st fick antingen en ”värdecheck” på 10000kr att köpa t ex V-däck för eller 3 månaders gratis leasingavgift. (Om den kostade 3495kr/mån).
Motiveringen/orsaken minns jag inte just nu.
Det gäller väl bara dem som är med i 1st movers club? D.h. entusiastiska ägare som agerar "betatestare" genom att rapportera in alla buggar till nån fb-sida som VW har skapat.
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 19:27
av Leo
Nja, det gäller nog alla oavsett om/hur aktiv man är i ”1:st mover club” osv.
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 19:33
av RagWal
Leo skrev:Tror eventuellt kompisen missförstod.
Alla som köpt 1:st fick antingen en ”värdecheck” på 10000kr att köpa t ex V-däck för eller 3 månaders gratis leasingavgift. (Om den kostade 3495kr/mån).
Motiveringen/orsaken minns jag inte just nu.
Den pengen kompenserade väl för 10k högre pris än annonserat vad jag förstod.420k ist 410k...
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 19:51
av mikebike
RagWal skrev:mikebike skrev:Jag har en kompis som leasar en ID.3 och det kostar gratis så länge inte mjukvaruproblemen är lösta.
Både generöst och tragiskt på samma gång.
Vad är geatis?
Va?
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 22:00
av wcarlsson
Någon som vet om ID.3 går att ladda på Tesla WC? Ska ev hyra en ID.3 ett tag
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 22:04
av RagWal
wcarlsson skrev:Någon som vet om ID.3 går att ladda på Tesla WC? Ska ev hyra en ID.3 ett tag
Går icke.
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 22:07
av wcarlsson
RagWal skrev:wcarlsson skrev:Någon som vet om ID.3 går att ladda på Tesla WC? Ska ev hyra en ID.3 ett tag
Går icke.
OK vad tråkigt men tack för svaret. Vet du om det går med en e-golf?
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 22:19
av mati
RagWal skrev:wcarlsson skrev:Någon som vet om ID.3 går att ladda på Tesla WC? Ska ev hyra en ID.3 ett tag
Går icke.
What? Varför ska inte det gå? Det går ju att ladda en e-Golf på en Tesla WC.
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 22:45
av Johlei
SuC startar bara laddningen för Tesla-fordon.
Precis vid släppet av SuC v3 i Europa lyckades några icke-Tesla ladda på SuC v3 innan Tesla uppdaterade mjukvaran i laddstationerna.
På de flesta SuC är det ju väldigt sällan kö så du kan ju prova att ladda en icke-Tesla om det inte stör andra som faktiskt kan ladda där. Annars blir det ju lite som att du ICE:ar laddaren (fast med din elbil) - ”EV:ar SuC:en” typ

.
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 22:53
av Goblin
Johlei skrev:SuC startar bara laddningen för Tesla-fordon.
Precis vid släppet av SuC v3 i Europa lyckades några icke-Tesla ladda på SuC v3 innan Tesla uppdaterade mjukvaran i laddstationerna.
På de flesta SuC är det ju väldigt sällan kö så du kan ju prova att ladda en icke-Tesla om det inte stör andra som faktiskt kan ladda där. Annars blir det ju lite som att du ICE:ar laddaren (fast med din elbil) - ”EV:ar SuC:en” typ

.
Nu tror jag han pratar om "Wall chargern" och inte "super charger, men det kanske är samma för dem?
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 22:54
av wcarlsson
Min fråga gällde hemmaladdaren Tesla Wall Connector dock

Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 23:05
av wector
Wall Charger är en vanlig typ 2 som du kan ladda vilken bil som helst med. Kan behöva flippa på nån dipswitch på laddaren dock.
Re: VW I.D
Postat: 13 okt 2020 23:18
av Johlei
Goblin skrev:Johlei skrev:SuC startar bara laddningen för Tesla-fordon.
Precis vid släppet av SuC v3 i Europa lyckades några icke-Tesla ladda på SuC v3 innan Tesla uppdaterade mjukvaran i laddstationerna.
På de flesta SuC är det ju väldigt sällan kö så du kan ju prova att ladda en icke-Tesla om det inte stör andra som faktiskt kan ladda där. Annars blir det ju lite som att du ICE:ar laddaren (fast med din elbil) - ”EV:ar SuC:en” typ

.
Nu tror jag han pratar om "Wall chargern" och inte "super charger, men det kanske är samma för dem?
Ahh! My bad! Iofs stämmer det jag skrev ovan.... men som sagt för SuC då!
WC _kan_ funka utmärkt med vilken bil som helst med Type-2. Det finns en möjlighet att vid installation ställa in WC så att den låses till Tesla-fordon. Exakt hur man gör vet jag inte och jag tror att standard är att hemma-WC kan ladda andra bilar.
Dock är det vanligt att destinationsladdare (Tesla WC) på hotell o.dyl. är ställda så att de enbart laddar Tesla-fordon.
Den länkade artikeln sprider lite mer info/förvirring
” Tesla AC EVSEs (be they home or ‘destination’ ones) are therefore all Type 2 plugs, so in theory can charge any Type 2 socket fitted EV (or a Type 1 with a Type 1 to 2 adaptor).
However, Tesla AC EVSEs may be set to charge ‘only Teslas’, or to a ‘legacy’ mode where they will charge (most) EVs from other manufacturers.”
Saxat från:
https://thedriven.io/2019/04/03/can-non ... -chargers/
Re: VW I.D
Postat: 14 okt 2020 10:35
av RagWal
My bad också... Svarade lite för fort tidigare. Misstaget har redan retts ut till del av tidigare inlägg men jag vill förtydliga eller förvirra lite till som plåster på såren.
En Tesla WC (alltså Ej SuC!) kan ställas i två lägen. Görs av elektrikern med en DIP-switch inuti WCn vid installation. Ena läget endast Tesla-bilar, det andra för alla Typ-2.
Så det beror alltså på hur den installerats. Som "destination chargers" så bör det märkas med "Electric Vehicles" för alla resp "Tesla vehicles" för Tesla endast. Dock är det nog inte att lita på i alla lägen och alla vet nog inte skillnaden. Långt ifrån alla som är uppmärkta.
Re: VW I.D
Postat: 16 okt 2020 19:00
av PapaD
I.D. relaterat...
Jag märkte denna vecka en första OTA update.

Jag har inte kollat mjukvaruinfon hittills, dags att skriva upp numren för det annonseras inte som hos Tesla.
Jag lade in en önskan på First Movers klubb (eller snarare hängde på med motivering där andra klagade), att en enkel 'improvement' vore att låta laddningsindikatorn i framfönstret vara på så länge som laddaren var ansluten. Den slocknade nämligen efter några minuter. Volkswagen svarade "Denny, we hear you". Och dagen efter var led-indikatorn på hela tiden!

Edit:
Det var förstås önsketänkande. Att en OTA skett alltså, det övriga stämmer. LED-indikatorn VAR på den gpngen, men det hände inte igen. Intressant bug... Och OTA har jag nu fått förklarat att den inte kan ännu, förutom för navigatorn. Kanske för något mer, men inte för de riktiga datorerna i bilen. OTA är det de skall åstadkomma i Q1 med en fysisk uppdatering.
Re: VW I.D
Postat: 16 okt 2020 19:08
av jonasl
Såg flera ID3 igår när jag var inne i Stockholm och på RV73. Det kommer nog bli en riktigt vanlig bil.
Re: VW I.D
Postat: 16 okt 2020 19:16
av mans71
PapaD skrev:I.D. relaterat...
Jag märkte denna vecka en första OTA update.

Jag har inte kollat mjukvaruinfon hittills, dags att skriva upp numren för det annonseras inte som hos Tesla.
Jag lade in en önskan på First Movers klubb (eller snarare hängde på med motivering där andra klagade, att en enkel 'improvement' vore att låta laddningsindikatorn i framfönstret vara på så länge som laddaren var ansluten. Den slocknade nämligen efter några minuter. Volkswagen svarade "Denny, we hear you". Och dagen efter var led-indikatorn på hela tiden!

Kul att VW har en sån grupp och lyssnar på användarna! Är VW rent av i ledningen här? Det känns så!
Re: VW I.D
Postat: 16 okt 2020 22:00
av martinot
PapaD skrev:I.D. relaterat...
Jag märkte denna vecka en första OTA update.

Jag har inte kollat mjukvaruinfon hittills, dags att skriva upp numren för det annonseras inte som hos Tesla.
Jag lade in en önskan på First Movers klubb (eller snarare hängde på med motivering där andra klagade, att en enkel 'improvement' vore att låta laddningsindikatorn i framfönstret vara på så länge som laddaren var ansluten. Den slocknade nämligen efter några minuter. Volkswagen svarade "Denny, we hear you". Och dagen efter var led-indikatorn på hela tiden!

Bra att de lyssnar på användarna gällande förslag och kritik. Även om kvaliteten på gränssnitt och funktioner i mjukvaran verkar lämna mycket kvar att önska enligt många testare, så låter det lovande att de jobbar på att snabbt förbättra!
Re: VW I.D
Postat: 17 okt 2020 09:08
av mati
PapaD skrev:I.D. relaterat...
Jag märkte denna vecka en första OTA update.

Jag har inte kollat mjukvaruinfon hittills, dags att skriva upp numren för det annonseras inte som hos Tesla.
Jag lade in en önskan på First Movers klubb (eller snarare hängde på med motivering där andra klagade), att en enkel 'improvement' vore att låta laddningsindikatorn i framfönstret vara på så länge som laddaren var ansluten. Den slocknade nämligen efter några minuter. Volkswagen svarade "Denny, we hear you". Och dagen efter var led-indikatorn på hela tiden!

Skojar du? Menar du att detta verkligen fungerar hos VW? Cooolt.
Då tänker jag främst på alla coming-soon-löften som man har fått som teslaägare.
Re: VW I.D
Postat: 17 okt 2020 13:10
av Anonymous FTW
ID3 har fått bra omdömen rent allmänt, de flesta verkar dock överens om är att infotainment system behöver förbättras. Därför var det lite överraskade att se detta om ID4:
"Volkswagen's new infotainment system is more user-friendly than ever. Getting used to its smartphone-like user interface is a cinch. The upgraded 12.0-inch display is bright and slightly angled towards the driver to make it easier to see. It's also snappier in most places than VW's previous infotainment system, which could take a beat or two to register your inputs and respond accordingly.
The infotainment's icons are easy to understand, user-friendly, and with a more intuitive menu structure for HVAC, navigation, and media controls. And while we'll always prefer a conventional volume knob, the touch-sensitive volume slider is much more responsive than the ones maligned in past Hondas and Cadillacs. That's good because everything is touch-sensitive. The controls for the exterior lights, cabin lighting, steering-wheel-mounted functions, and even the mirror-adjustment controls are touch-sensitive capacitive panels. That will certainly take more getting used to than the new infotainment software."
https://www.motortrend.com/news/2021-vo ... or-review/
Kanske bådar gott för ID3 framöver. Med 5000 som arbetar med VW OS så borde det väl ändå hända en del.
Re: VW I.D
Postat: 17 okt 2020 15:13
av mati
Anonymous FTW skrev:
Kanske bådar gott för ID3 framöver. Med 5000 som arbetar med VW OS så borde det väl ändå hända en del.
Ja, man får hoppas det. Men att det är många som jobbar med det behöver inte betyda att det blir bra. Tvärtom, det brukar sällan bli det. Mindre är mer i det här fallet. En handfull riktigt vassa utvecklare som jobbar tätt ihop kan åstadkomma långt mycket mer än flera tusen halvdana och oerfarna programmerare.
Re: VW I.D
Postat: 17 okt 2020 16:37
av Anonymous FTW
Nu är det nog schack matt för TeslaBjörn, Chris kontrar med att dra fram esset. Ska bli intressant att se om TeslaBjörn kan kontra detta:
https://www.youtube.com/watch?v=Fu2ev3IWyx8
Re: VW I.D
Postat: 17 okt 2020 18:32
av Surfaren
mati skrev:Anonymous FTW skrev:
Kanske bådar gott för ID3 framöver. Med 5000 som arbetar med VW OS så borde det väl ändå hända en del.
Ja, man får hoppas det. Men att det är många som jobbar med det behöver inte betyda att det blir bra. Tvärtom, det brukar sällan bli det. Mindre är mer i det här fallet. En handfull riktigt vassa utvecklare som jobbar tätt ihop kan åstadkomma långt mycket mer än flera tusen halvdana och oerfarna programmerare.
Ja, om VW tror att det funkar att bara "throw more people at it" så lär de bedra sig. Jag tycker det finns många stora företag i mjukvarubranchen som har bevisat att det krävs mer än bara mycket folk för att det ska bli bra. Men jag hoppas verkligen att VW lyckas. Kanske lagom till lansering av el-Born så kan jag köpa en sån.

Re: VW I.D
Postat: 17 okt 2020 19:06
av chaffis75
Surfaren skrev:mati skrev:Anonymous FTW skrev:
Kanske bådar gott för ID3 framöver. Med 5000 som arbetar med VW OS så borde det väl ändå hända en del.
Ja, man får hoppas det. Men att det är många som jobbar med det behöver inte betyda att det blir bra. Tvärtom, det brukar sällan bli det. Mindre är mer i det här fallet. En handfull riktigt vassa utvecklare som jobbar tätt ihop kan åstadkomma långt mycket mer än flera tusen halvdana och oerfarna programmerare.
Ja, om VW tror att det funkar att bara "throw more people at it" så lär de bedra sig. Jag tycker det finns många stora företag i mjukvarubranchen som har bevisat att det krävs mer än bara mycket folk för att det ska bli bra. Men jag hoppas verkligen att VW lyckas. Kanske lagom till lansering av el-Born så kan jag köpa en sån.

Alla projekt ledare vet väl att man kan göra ett barn på en månad om man bara har 9 kvinnor.