

Moderator: Redaktion
Har inte nuvarande e-tron taklucka som alternativ (har jag för mig)?HelectriC skrev:Idag var det sol och fint väder. Och då saaaaaknar jag att kunna öppna taket. DET blir en svår kamel att svälja. Men det är ju ingen bil jag vill ha som kan öppna taket längreundrar om etron GT får öppningsbart tak
Taycan har ju det inte, så det ser väl kanske inte så ljust ut där heller.
Nya Model S kan man inte få det på längre tyvärr. Vanlig eTron är jag inte intresserad av av många anledningar, så den går bort. Är väl bara EQC eventuellt, men den har bara sån liten taklucka, inget ordentligt panoramatak som kan öppnas.martinot skrev:Har inte nuvarande e-tron taklucka som alternativ (har jag för mig)?HelectriC skrev:Idag var det sol och fint väder. Och då saaaaaknar jag att kunna öppna taket. DET blir en svår kamel att svälja. Men det är ju ingen bil jag vill ha som kan öppna taket längreundrar om etron GT får öppningsbart tak
Taycan har ju det inte, så det ser väl kanske inte så ljust ut där heller.
Har kört Model S med taklucka, men de kanske inte har de på nya modellerna?
PS2 har det inte som alternativ (antar jag eftersom du saknar det), men kanske kommer på någon av de nya större elbilarna från Polestar?HelectriC skrev:Nya Model S kan man inte få det på längre tyvärr. Vanlig eTron är jag inte intresserad av av många anledningar, så den går bort. Är väl bara EQC eventuellt, men den har bara sån liten taklucka, inget ordentligt panoramatak som kan öppnas.martinot skrev:Har inte nuvarande e-tron taklucka som alternativ (har jag för mig)?HelectriC skrev:Idag var det sol och fint väder. Och då saaaaaknar jag att kunna öppna taket. DET blir en svår kamel att svälja. Men det är ju ingen bil jag vill ha som kan öppna taket längreundrar om etron GT får öppningsbart tak
Taycan har ju det inte, så det ser väl kanske inte så ljust ut där heller.
Har kört Model S med taklucka, men de kanske inte har de på nya modellerna?
martinot skrev:PS2 har det inte som alternativ (antar jag eftersom du saknar det), men kanske kommer på någon av de nya större elbilarna från Polestar?HelectriC skrev:Nya Model S kan man inte få det på längre tyvärr. Vanlig eTron är jag inte intresserad av av många anledningar, så den går bort. Är väl bara EQC eventuellt, men den har bara sån liten taklucka, inget ordentligt panoramatak som kan öppnas.martinot skrev:Har inte nuvarande e-tron taklucka som alternativ (har jag för mig)?HelectriC skrev:Idag var det sol och fint väder. Och då saaaaaknar jag att kunna öppna taket. DET blir en svår kamel att svälja. Men det är ju ingen bil jag vill ha som kan öppna taket längreundrar om etron GT får öppningsbart tak
Taycan har ju det inte, så det ser väl kanske inte så ljust ut där heller.
Har kört Model S med taklucka, men de kanske inte har de på nya modellerna?
Synd (även om jag personligen inte saknar/önskar sollucka).HelectriC skrev:martinot skrev:PS2 har det inte som alternativ (antar jag eftersom du saknar det), men kanske kommer på någon av de nya större elbilarna från Polestar?HelectriC skrev:Nya Model S kan man inte få det på längre tyvärr. Vanlig eTron är jag inte intresserad av av många anledningar, så den går bort. Är väl bara EQC eventuellt, men den har bara sån liten taklucka, inget ordentligt panoramatak som kan öppnas.martinot skrev:Har inte nuvarande e-tron taklucka som alternativ (har jag för mig)?HelectriC skrev:Idag var det sol och fint väder. Och då saaaaaknar jag att kunna öppna taket. DET blir en svår kamel att svälja. Men det är ju ingen bil jag vill ha som kan öppna taket längreundrar om etron GT får öppningsbart tak
Taycan har ju det inte, så det ser väl kanske inte så ljust ut där heller.
Har kört Model S med taklucka, men de kanske inte har de på nya modellerna?
Nej, kunde inte välja det till PS2 tyvärr. Bilarna som säljs nu är ju i stort sett fullutrustade allihopa. Bara några få tillval, som klädsel, lack, fälg, dragkrok och självklart performance paket som går att välja till
Försökte bygga en Taycan för någon dag sedan, jag gav up.taliz skrev:Tycker det är bra. Orka lägga pussel i krångliga konfiguratorer där X passar med Y men inte Z, och ska du ha ha B måste du ha C och A osv...
Det är flera som undrat samma sak,i chatten men han har träffat flera P2 bilister vid sina laddstoppoch dom har haft samma förbrukning. Våt väg och 6 grader blir hög förbrukning. Tydligen värmer inte P2 batteriet speciellt bra heller, fick bara typ 50kw på Ionity vid sitt första laddstopp. Kan bli jobbigt till vintern om man ska snabbladda och den tar lång tid att värma batteriet. Men en fördel vid kortare resor då bilen inte spenderar en massa energi på att värma batteriet.PapaD skrev:TB kör till polcirkeln idag i en Polestar2. Jag förundras över att den är så törstig. Vad har den för Cd egentligen? Man undrar ju om det är ngt fel på hans exemplar, nästan 300 wh/km om jag hörde rätt? En sedan som ser hyfsat slank ut borde ju inte ha så farligt högt luftmotstånd.
Köper man bil för över en halvmiljon förstår jag inte varför man är emot valmöjligheterLasseTM skrev:Försökte bygga en Taycan för någon dag sedan, jag gav up.taliz skrev:Tycker det är bra. Orka lägga pussel i krångliga konfiguratorer där X passar med Y men inte Z, och ska du ha ha B måste du ha C och A osv...
frågade en kompis som kör Porsche idag hur han gjorde när han köpte sin bil och han berättade att det tog 2 timmar hos handlaren för att konfigurera bilen
Min model 3 tog under 60 sekunder från start till klart, kanske lite för lite val men ändå skönt.
Hade gärna fått ett plåttak på M3.
Problemet är ofta inte valmöjligheterna utan att A har ett beroende till B som inte går att få med C utan att du väljer D som inte funkar med A.Esterox skrev:Köper man bil för över en halvmiljon förstår jag inte varför man är emot valmöjligheterLasseTM skrev:Försökte bygga en Taycan för någon dag sedan, jag gav up.taliz skrev:Tycker det är bra. Orka lägga pussel i krångliga konfiguratorer där X passar med Y men inte Z, och ska du ha ha B måste du ha C och A osv...
frågade en kompis som kör Porsche idag hur han gjorde när han köpte sin bil och han berättade att det tog 2 timmar hos handlaren för att konfigurera bilen
Min model 3 tog under 60 sekunder från start till klart, kanske lite för lite val men ändå skönt.
Hade gärna fått ett plåttak på M3.
Är väll bara VW som har sådana otydliga tillval. Annars tycker jag det är skapligt enkelt att förstå, Porsche kanske är ett specialfall men då finns ju samtidigt 100000 valmöjligheter och det är ju trevligt. Köper du en tv på 60 sek också eller kikar du olika varianter ?LasseTM skrev:Problemet är ofta inte valmöjligheterna utan att A har ett beroende till B som inte går att få med C utan att du väljer D som inte funkar med A.Esterox skrev:Köper man bil för över en halvmiljon förstår jag inte varför man är emot valmöjligheterLasseTM skrev:Försökte bygga en Taycan för någon dag sedan, jag gav up.taliz skrev:Tycker det är bra. Orka lägga pussel i krångliga konfiguratorer där X passar med Y men inte Z, och ska du ha ha B måste du ha C och A osv...
frågade en kompis som kör Porsche idag hur han gjorde när han köpte sin bil och han berättade att det tog 2 timmar hos handlaren för att konfigurera bilen
Min model 3 tog under 60 sekunder från start till klart, kanske lite för lite val men ändå skönt.
Hade gärna fått ett plåttak på M3.
Man sitter och hoppas på att det ska funka och när jag vill välja till rostfria pedaler måste jag även köpa till krom lister på utsidan av bilen för 17900:- när Pedalerna bara kostade 700:-
Ofta är det ju inte heller jättetydligt vad man klickar i, speciellt inte hos Porsche.
Men absolut jag hade gärna haft lite fler val hos Tesla, som att köpa gummimattor vid leverans av bil tex. Helt värdelöst att de inte går att få på samma kvitto som bilen eller en UMC för 3-fas
Jo, håller med om att dessa "beroenden" gör en galen. De får paketera valen bättre/tydligare, eller så får de göra de helt fritt och oberoende. Hatar sådant även hos Mercedes. Man blir helt tokig!LasseTM skrev:Problemet är ofta inte valmöjligheterna utan att A har ett beroende till B som inte går att få med C utan att du väljer D som inte funkar med A.Esterox skrev:Köper man bil för över en halvmiljon förstår jag inte varför man är emot valmöjligheterLasseTM skrev:Försökte bygga en Taycan för någon dag sedan, jag gav up.taliz skrev:Tycker det är bra. Orka lägga pussel i krångliga konfiguratorer där X passar med Y men inte Z, och ska du ha ha B måste du ha C och A osv...
frågade en kompis som kör Porsche idag hur han gjorde när han köpte sin bil och han berättade att det tog 2 timmar hos handlaren för att konfigurera bilen
Min model 3 tog under 60 sekunder från start till klart, kanske lite för lite val men ändå skönt.
Hade gärna fått ett plåttak på M3.
Man sitter och hoppas på att det ska funka och när jag vill välja till rostfria pedaler måste jag även köpa till krom lister på utsidan av bilen för 17900:- när Pedalerna bara kostade 700:-
Ofta är det ju inte heller jättetydligt vad man klickar i, speciellt inte hos Porsche.
Men absolut jag hade gärna haft lite fler val hos Tesla, som att köpa gummimattor vid leverans av bil tex. Helt värdelöst att de inte går att få på samma kvitto som bilen eller en UMC för 3-fas
Verkar konstigt. Körde 10 mil idag i hällregn och 8 grader. 90 väg och landade på 210wh/kmPapaD skrev:TB kör till polcirkeln idag i en Polestar2. Jag förundras över att den är så törstig. Vad har den för Cd egentligen? Man undrar ju om det är ngt fel på hans exemplar, nästan 300 wh/km om jag hörde rätt? En sedan som ser hyfsat slank ut borde ju inte ha så farligt högt luftmotstånd.
Om jag förstått det rätt är det är bara den första utgåvan av PS2 som är fullutrustad. Senare kommer det bli valbara alternativ.martinot skrev:LasseTM skrev:Så något mellanting mellan "galna tyskarna" på ena sidan, och "ovalfria & enkla" Tesla/Polestar på andra sidan, hade suttit perfekt tror jag.
https://insideevs.com/news/343242/more- ... olestar-2/As we understand it, lower-spec variants of the Polestar 2 will only begin production in February of 2021.
During the Polestar 2's original reveal CEO Thomas Ingenlath said the outfit would offer a 39,900-euro version ($44,707 at today's rates). In their reporting, the website rounded this figure down to "around 39,000 euros" and "about $44,000," respectively and went on to divulge how this would be achieved, at least in part.
Similar to the Tesla approach, the "affordable Polestar" would have a smaller battery than the 78 kWh pack that powers the top-spec model. No exact size or range estimates were given. They also didn't say if this shorter range version would be available in all of the same markets as the one boasting the bigger battery.
Mmm, åkte själv i liknande förhållanden i Norrbotten totalt 25 mil längs motorväg, i stad och längs mindre landsväg inklusive lite kul körning i samband med några provkörningar. Ingen snålkörning utan helt vanlig körningDrW skrev:Verkar konstigt. Körde 10 mil idag i hällregn och 8 grader. 90 väg och landade på 210wh/km
Laddhastigheten blir jag inte riktigt klok på dock. Varierar mycket under liknande förhållanden gång till gång.
Lite mindre batteri och lite mindre räckvidd.taliz skrev:Vill man ha mindre batteri med den förbrukningen?