Här är hela testet:HerrNilsson skrev: ↑21 apr 2025 14:44Detta är imponerande av FSD. Två olika hinder som alla märken utom Tesla misslyckas med.
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
-
Re: FSD Beta är imponerande!
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
För en enda bil med angivet VIN nummer

Och Teslas personal som kör den.
Verkar vara som typ den bilen som kör runt i Amsterdam
Nästa möte är 30/4.
Kommittén har bytt arbetssätt från att vara agendadriven (främst av Tesla) till att utgå från frågor kring om det är säkert med L2 med systeminiterade filbyten i olika miljöer och samla in data för ett beslut.
(HOR står för hands-on requests)
Det verkar mer troligt än inte att man godkänner motorvägar innan stadsgator - om man nu godkänner något alls. Det verkar även mer troligt än inte att bilar utan interiör kamera (S/X Raven) aldrig kommer att godkännas.
Jag tror personligen motorväg kan komma runt mitten av 2026.
Jag kollar hur tonläget verkar i nästa protokoll när det kommer ut.
Kommittén har bytt arbetssätt från att vara agendadriven (främst av Tesla) till att utgå från frågor kring om det är säkert med L2 med systeminiterade filbyten i olika miljöer och samla in data för ett beslut.
(HOR står för hands-on requests)
Det verkar mer troligt än inte att man godkänner motorvägar innan stadsgator - om man nu godkänner något alls. Det verkar även mer troligt än inte att bilar utan interiör kamera (S/X Raven) aldrig kommer att godkännas.
Jag tror personligen motorväg kan komma runt mitten av 2026.
Jag kollar hur tonläget verkar i nästa protokoll när det kommer ut.
- TiborBlomhall
Så de kanske godkänner autopilot filbyten på motorväg sex år efter att det släpptes i USA. Eller ja, sju om det blir nästa år.
Wow, progress
Wow, progress

Det är ju faktiskt bra att tjänstemännen tar sitt jobb på allvar. Det är ju deras jobb att hålla vägarna säkra. Alla beslut som sker i kommitté tar ju tid dessutom. Om Tesla och de andra biltillverkarna hade varit mer transparenta med data kring de här systemen så kanske de hade varit godkända tidigare.TiborBlomhall skrev: ↑25 apr 2025 10:42Så de kanske godkänner autopilot filbyten på motorväg sex år efter att det släpptes i USA. Eller ja, sju om det blir nästa år.
Wow, progress![]()
Jag gissar att antagligen kan de inte visa på en icke-skadlig säkerhetsmässig effekt av SIM jämfört med filbyte som föraren initierar, så därför finns det ingen data för ett beslut.
Sedan är det ju inte tjänstemännens problem att Tesla säljer ett system vars funktioner inte är lagliga. Ens efter 8 år.
Jag tycker det är en skam för konsumenträtten i Sverige och i EU att Tesla tillåts sälja FSD här fortfarande efter så lång tid.
- TiborBlomhall
Jag skulle kanske hållit med dig om diskussionen och besluten skulle handla om teoretiska framtida system. Men nu finns det faktiskt (minst) ett fungerande system som har visat sig kapabel i sex år.spacecoin skrev: ↑25 apr 2025 11:09Det är ju faktiskt bra att tjänstemännen tar sitt jobb på allvar. Det är ju deras jobb att hålla vägarna säkra. Alla beslut som sker i kommitté tar ju tid dessutom. Om Tesla och de andra biltillverkarna hade varit mer transparenta med data kring de här systemen så kanske de hade varit godkända tidigare.TiborBlomhall skrev: ↑25 apr 2025 10:42Så de kanske godkänner autopilot filbyten på motorväg sex år efter att det släpptes i USA. Eller ja, sju om det blir nästa år.
Wow, progress![]()
Jag gissar att antagligen kan de inte visa på en icke-skadlig säkerhetsmässig effekt av SIM jämfört med filbyte som föraren initierar, så därför finns det ingen data för ett beslut.
Tesla och de andra biltillverkarna har nog massor med statistik om deras filbytessystem, problemet är snarare att det saknas lika utförlig statistik över hur många olyckor som beror på människor som byter fil.
Och egentligen är det inte ens det det handlar om, att med statistik bevisa pålitligheten i ett system. Vi har ju redan massor med system i våra bilar som tillåts trots att de är farligare än när människor kör själva, ta tex (dum, icke-adaptiv) farthållare.
Jag håller med dig om ovanstånde till stor del. Det jag är trött på är narrativet som att man ska tillåta SIM eller ADAS på stadsgator för att det ökar säkerheten. Det stämmer inte. Det är precis tvärt om. Och det är, som du säger, helt acceptabelt om det inte har stora negativa effekter. Som du är inne på är s k "L2+" ett bekvämlighetssystem.TiborBlomhall skrev: ↑25 apr 2025 11:34Och egentligen är det inte ens det det handlar om, att med statistik bevisa pålitligheten i ett system. Vi har ju redan massor med system i våra bilar som tillåts trots att de är farligare än när människor kör själva, ta tex (dum, icke-adaptiv) farthållare.
Jag tycker det vore roligt med SIM på motorväg och jag hoppas att det kommer. FSDS i stadstrafik är jag mer skeptisk till. Både om de ökar bekvämligheten (sänker stressen) och om det är säkert nog med en utspejsad förare.
Jag tror inte tesla skulle vilja ta ansvaret för FSD i stadsmiljö i dagsläget. Skulle något hända, vilket det ju statistiskt sett borde, skulle det ju kunna bli enorma konsekvenser. Skulle kunna hota företagets existens, speciellt i usa. Så länge man håller föraren ansvarig är det enklare.spacecoin skrev: ↑25 apr 2025 11:42Jag håller med dig om ovanstånde till stor del. Det jag är trött på är narrativet som att man ska tillåta SIM eller ADAS på stadsgator för att det ökar säkerheten. Det stämmer inte. Det är precis tvärt om. Och det är, som du säger, helt acceptabelt om det inte har stora negativa effekter. Som du är inne på är s k "L2+" ett bekvämlighetssystem.TiborBlomhall skrev: ↑25 apr 2025 11:34Och egentligen är det inte ens det det handlar om, att med statistik bevisa pålitligheten i ett system. Vi har ju redan massor med system i våra bilar som tillåts trots att de är farligare än när människor kör själva, ta tex (dum, icke-adaptiv) farthållare.
Jag tycker det vore roligt med SIM på motorväg och jag hoppas att det kommer. FSDS i stadstrafik är jag mer skeptisk till. Både om de ökar bekvämligheten (sänker stressen) och om det är säkert nog med en utspejsad förare.
Vi får se vad som händer i sommar i Austin i en miljö som man validerat och kartlagt noggrant. Blir det utan säkerhetsförare eller ej? Hur stort blir området? Hur många bilar?Fredrik j skrev: ↑25 apr 2025 14:10Jag tror inte tesla skulle vilja ta ansvaret för FSD i stadsmiljö i dagsläget. Skulle något hända, vilket det ju statistiskt sett borde, skulle det ju kunna bli enorma konsekvenser. Skulle kunna hota företagets existens, speciellt i usa. Så länge man håller föraren ansvarig är det enklare.spacecoin skrev: ↑25 apr 2025 11:42Jag håller med dig om ovanstånde till stor del. Det jag är trött på är narrativet som att man ska tillåta SIM eller ADAS på stadsgator för att det ökar säkerheten. Det stämmer inte. Det är precis tvärt om. Och det är, som du säger, helt acceptabelt om det inte har stora negativa effekter. Som du är inne på är s k "L2+" ett bekvämlighetssystem.TiborBlomhall skrev: ↑25 apr 2025 11:34Och egentligen är det inte ens det det handlar om, att med statistik bevisa pålitligheten i ett system. Vi har ju redan massor med system i våra bilar som tillåts trots att de är farligare än när människor kör själva, ta tex (dum, icke-adaptiv) farthållare.
Att Tesla skulle ta ansvar (liability) för systemet på våra bilar och överallt kommer inte att hända inom de kommande fem åren i alla fall och troligen aldrig på dagens hårdvara.
Waymo passerade precis 250k paid rides i veckan för övrigt. Det motsvarar ungefär 2000 resor i timmen (baserat på 18h per dygn). Det lär dröja innan Tesla är där...
Båda exempelen är ju från v12 av FSD. Och V13 har visat sig att det är ett väldigt stort hopp.
Den första videon är med HW3 svårt att säga den andra om den har HW4 eller HW3. Skulle säga att det är HW3 pga den gamla FSD versionen.
Och vi behöver inte ha en diskussion om att massa bilar har HW3 och det skall även fungera på det. För det kommer det aldrig att göra tillräckligt bra och behöver bytas ut.
Den första videon är med HW3 svårt att säga den andra om den har HW4 eller HW3. Skulle säga att det är HW3 pga den gamla FSD versionen.
Och vi behöver inte ha en diskussion om att massa bilar har HW3 och det skall även fungera på det. För det kommer det aldrig att göra tillräckligt bra och behöver bytas ut.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Jag tror inte någon form av endast-kamera-lösning är immun mot false positives med skuggor så version spelar inte så stor roll för det exemplet. Fun fact: Waymos kameror ser även i IR.frippan skrev: ↑28 apr 2025 18:18Båda exempelen är ju från v12 av FSD. Och V13 har visat sig att det är ett väldigt stort hopp.
För det andra exemplet så tycker jag det är tveksamt om det vore Teslan fel, men det är inte defensiv körning.
Nyfiken fråga. Hur vet du att det är v12? Eller ens från en Tesla? Skulle ju kunna vara en helt annan bil i teorin.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
På video 1 ser man det på kameranspacecoin skrev:Jag tror inte någon form av endast-kamera-lösning är immun mot false positives med skuggor så version spelar inte så stor roll för det exemplet. Fun fact: Waymos kameror ser även i IR.frippan skrev: ↑28 apr 2025 18:18Båda exempelen är ju från v12 av FSD. Och V13 har visat sig att det är ett väldigt stort hopp.
Nyfiken fråga. Hur vet du att det är v12?
Och på video 2 ser man det på UI:t
På videon ser man det på den röda färgen, och på video 2 ser man det på att den inte har profiler för hastighet.
Är ett exempel på varje video i alla fall
Är ett exempel på varje video i alla fall
HW4 till höger hw3 till vänster och den andra bilden är från videon

Här ska man fundera på svensk och amerikansk säkerhetsnivå. En autonom bil kan samtidigt både vara mycket säkrare än en genomsnittlig amerikansk förare och farligare än en genomsnittlig svensk förare.TiborBlomhall skrev: ↑25 apr 2025 11:34Men nu finns det faktiskt (minst) ett fungerande system som har visat sig kapabel i sex år.
Tesla och de andra biltillverkarna har nog massor med statistik om deras filbytessystem, problemet är snarare att det saknas lika utförlig statistik över hur många olyckor som beror på människor som byter fil.
Och egentligen är det inte ens det det handlar om, att med statistik bevisa pålitligheten i ett system. Vi har ju redan massor med system i våra bilar som tillåts trots att de är farligare än när människor kör själva, ta tex (dum, icke-adaptiv) farthållare.
Om amerikaner körde som svenskar skulle 7000 personer dö per år. I verkligheten dog nästan 40000 förra året.
Amerikanska Aurora blev först med att köra lastbilar helt förarlöst på allmän väg när de nyligen tog bort säkerhetsföraren på deras rutt Dallas - Houston. Visserligen väldigt liten skala ännu men en milstolpe.
De har även projekt ihop med Volvo men där har de säkerhetsföraren kvar än så länge.
https://www.freightwaves.com/news/auror ... chbach?amp
De har även projekt ihop med Volvo men där har de säkerhetsföraren kvar än så länge.
https://www.freightwaves.com/news/auror ... chbach?amp
- TiborBlomhall
Alla vi som har kört bil i Paris vet att den staden är ett stålbad för självkörande bilar.
Nu har Tesla kört FSD genom rondellen kring Arc de Triomphe:
Jag känner flera personer som inte skulle klarat uppgiften utan nervösa sammanbrott eller bucklor på bilen
Jag känner flera personer som inte skulle klarat uppgiften utan nervösa sammanbrott eller bucklor på bilen

- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag som Paris-bo kan intyga att detta är ett eldprov, alltid lika spännande att köra runt place de l'Étoile!TiborBlomhall skrev: ↑16 maj 2025 11:36Alla vi som har kört bil i Paris vet att den staden är ett stålbad för självkörande bilar.
Jag känner flera personer som inte skulle klarat uppgiften utan nervösa sammanbrott eller bucklor på bilen![]()

Det blir extra spännande för en svensk eftersom det fungerar helt tvärtom mot i Sverige, det är alltid högerregel, dvs den som kör in i "rondellen" har företräde, vilket framgår tydligt av videon.
Omvänt löper man risken att ställa till det rejält när man kommer hem till Sverige igen och glatt plöjer in i rondellerna och förväntar sig att alla ska stanna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
För att inte tala om alla dessa ärthjärnor till turister som av någon anledning ger sig ut i den här soppan till fots.
Det finns ett otal tunnlar som leder från Triumfbågen till dom omgivande gatorna, men ändå är det alltid en massa turister som riskerar livet i trafiken...
/fth

Det finns ett otal tunnlar som leder från Triumfbågen till dom omgivande gatorna, men ändå är det alltid en massa turister som riskerar livet i trafiken...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options