Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 22 apr 2025 12:58
Här är hela testet:HerrNilsson skrev: ↑21 apr 2025 14:44Detta är imponerande av FSD. Två olika hinder som alla märken utom Tesla misslyckas med.
Här är hela testet:HerrNilsson skrev: ↑21 apr 2025 14:44Detta är imponerande av FSD. Två olika hinder som alla märken utom Tesla misslyckas med.
Det är ju faktiskt bra att tjänstemännen tar sitt jobb på allvar. Det är ju deras jobb att hålla vägarna säkra. Alla beslut som sker i kommitté tar ju tid dessutom. Om Tesla och de andra biltillverkarna hade varit mer transparenta med data kring de här systemen så kanske de hade varit godkända tidigare.TiborBlomhall skrev: ↑25 apr 2025 10:42Så de kanske godkänner autopilot filbyten på motorväg sex år efter att det släpptes i USA. Eller ja, sju om det blir nästa år.
Wow, progress![]()
Jag skulle kanske hållit med dig om diskussionen och besluten skulle handla om teoretiska framtida system. Men nu finns det faktiskt (minst) ett fungerande system som har visat sig kapabel i sex år.spacecoin skrev: ↑25 apr 2025 11:09Det är ju faktiskt bra att tjänstemännen tar sitt jobb på allvar. Det är ju deras jobb att hålla vägarna säkra. Alla beslut som sker i kommitté tar ju tid dessutom. Om Tesla och de andra biltillverkarna hade varit mer transparenta med data kring de här systemen så kanske de hade varit godkända tidigare.TiborBlomhall skrev: ↑25 apr 2025 10:42Så de kanske godkänner autopilot filbyten på motorväg sex år efter att det släpptes i USA. Eller ja, sju om det blir nästa år.
Wow, progress![]()
Jag gissar att antagligen kan de inte visa på en icke-skadlig säkerhetsmässig effekt av SIM jämfört med filbyte som föraren initierar, så därför finns det ingen data för ett beslut.
Jag håller med dig om ovanstånde till stor del. Det jag är trött på är narrativet som att man ska tillåta SIM eller ADAS på stadsgator för att det ökar säkerheten. Det stämmer inte. Det är precis tvärt om. Och det är, som du säger, helt acceptabelt om det inte har stora negativa effekter. Som du är inne på är s k "L2+" ett bekvämlighetssystem.TiborBlomhall skrev: ↑25 apr 2025 11:34Och egentligen är det inte ens det det handlar om, att med statistik bevisa pålitligheten i ett system. Vi har ju redan massor med system i våra bilar som tillåts trots att de är farligare än när människor kör själva, ta tex (dum, icke-adaptiv) farthållare.
Jag tror inte tesla skulle vilja ta ansvaret för FSD i stadsmiljö i dagsläget. Skulle något hända, vilket det ju statistiskt sett borde, skulle det ju kunna bli enorma konsekvenser. Skulle kunna hota företagets existens, speciellt i usa. Så länge man håller föraren ansvarig är det enklare.spacecoin skrev: ↑25 apr 2025 11:42Jag håller med dig om ovanstånde till stor del. Det jag är trött på är narrativet som att man ska tillåta SIM eller ADAS på stadsgator för att det ökar säkerheten. Det stämmer inte. Det är precis tvärt om. Och det är, som du säger, helt acceptabelt om det inte har stora negativa effekter. Som du är inne på är s k "L2+" ett bekvämlighetssystem.TiborBlomhall skrev: ↑25 apr 2025 11:34Och egentligen är det inte ens det det handlar om, att med statistik bevisa pålitligheten i ett system. Vi har ju redan massor med system i våra bilar som tillåts trots att de är farligare än när människor kör själva, ta tex (dum, icke-adaptiv) farthållare.
Jag tycker det vore roligt med SIM på motorväg och jag hoppas att det kommer. FSDS i stadstrafik är jag mer skeptisk till. Både om de ökar bekvämligheten (sänker stressen) och om det är säkert nog med en utspejsad förare.
Vi får se vad som händer i sommar i Austin i en miljö som man validerat och kartlagt noggrant. Blir det utan säkerhetsförare eller ej? Hur stort blir området? Hur många bilar?Fredrik j skrev: ↑25 apr 2025 14:10Jag tror inte tesla skulle vilja ta ansvaret för FSD i stadsmiljö i dagsläget. Skulle något hända, vilket det ju statistiskt sett borde, skulle det ju kunna bli enorma konsekvenser. Skulle kunna hota företagets existens, speciellt i usa. Så länge man håller föraren ansvarig är det enklare.spacecoin skrev: ↑25 apr 2025 11:42Jag håller med dig om ovanstånde till stor del. Det jag är trött på är narrativet som att man ska tillåta SIM eller ADAS på stadsgator för att det ökar säkerheten. Det stämmer inte. Det är precis tvärt om. Och det är, som du säger, helt acceptabelt om det inte har stora negativa effekter. Som du är inne på är s k "L2+" ett bekvämlighetssystem.TiborBlomhall skrev: ↑25 apr 2025 11:34Och egentligen är det inte ens det det handlar om, att med statistik bevisa pålitligheten i ett system. Vi har ju redan massor med system i våra bilar som tillåts trots att de är farligare än när människor kör själva, ta tex (dum, icke-adaptiv) farthållare.
Jag tycker det vore roligt med SIM på motorväg och jag hoppas att det kommer. FSDS i stadstrafik är jag mer skeptisk till. Både om de ökar bekvämligheten (sänker stressen) och om det är säkert nog med en utspejsad förare.
Jag tror inte någon form av endast-kamera-lösning är immun mot false positives med skuggor så version spelar inte så stor roll för det exemplet. Fun fact: Waymos kameror ser även i IR.frippan skrev: ↑28 apr 2025 18:18Båda exempelen är ju från v12 av FSD. Och V13 har visat sig att det är ett väldigt stort hopp.
Den första videon är med HW3 svårt att säga den andra om den har HW4 eller HW3. Skulle säga att det är HW3 pga den gamla FSD versionen.
Och vi behöver inte ha en diskussion om att massa bilar har HW3 och det skall även fungera på det. För det kommer det aldrig att göra tillräckligt bra och behöver bytas ut.
På video 1 ser man det på kameranspacecoin skrev:Jag tror inte någon form av endast-kamera-lösning är immun mot false positives med skuggor så version spelar inte så stor roll för det exemplet. Fun fact: Waymos kameror ser även i IR.frippan skrev: ↑28 apr 2025 18:18Båda exempelen är ju från v12 av FSD. Och V13 har visat sig att det är ett väldigt stort hopp.
Den första videon är med HW3 svårt att säga den andra om den har HW4 eller HW3. Skulle säga att det är HW3 pga den gamla FSD versionen.
Och vi behöver inte ha en diskussion om att massa bilar har HW3 och det skall även fungera på det. För det kommer det aldrig att göra tillräckligt bra och behöver bytas ut.
Nyfiken fråga. Hur vet du att det är v12?
Här ska man fundera på svensk och amerikansk säkerhetsnivå. En autonom bil kan samtidigt både vara mycket säkrare än en genomsnittlig amerikansk förare och farligare än en genomsnittlig svensk förare.TiborBlomhall skrev: ↑25 apr 2025 11:34Men nu finns det faktiskt (minst) ett fungerande system som har visat sig kapabel i sex år.
Tesla och de andra biltillverkarna har nog massor med statistik om deras filbytessystem, problemet är snarare att det saknas lika utförlig statistik över hur många olyckor som beror på människor som byter fil.
Och egentligen är det inte ens det det handlar om, att med statistik bevisa pålitligheten i ett system. Vi har ju redan massor med system i våra bilar som tillåts trots att de är farligare än när människor kör själva, ta tex (dum, icke-adaptiv) farthållare.
Jag som Paris-bo kan intyga att detta är ett eldprov, alltid lika spännande att köra runt place de l'Étoile!TiborBlomhall skrev: ↑16 maj 2025 11:36Alla vi som har kört bil i Paris vet att den staden är ett stålbad för självkörande bilar.
Nu har Tesla kört FSD genom rondellen kring Arc de Triomphe:
Jag känner flera personer som inte skulle klarat uppgiften utan nervösa sammanbrott eller bucklor på bilen![]()