se på tex Taycan, där de menar att den drar 22,3kWh/10 mil men behöver ladda 4 gånger på 100mil. Det får jag inte ihop
eller M3, 3 laddstopp för 100mil.
Beror ju på vilket batteripack de har i 4S, har de det mindre är det ju relativt rimligt. Har de det större så är det väl så att de inte velat ladda speciellt fullt på vissa ställen vilket ju kan vara pga Ionitys dåliga utbyggnad i fjällen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 aug 2020 16:10
av HelectriC
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
vad är det där för hittepålista?
se på tex Taycan, där de menar att den drar 22,3kWh/10 mil men behöver ladda 4 gånger på 100mil. Det får jag inte ihop
eller M3, 3 laddstopp för 100mil.
Beror ju på vilket batteripack de har i 4S, har de det mindre är det ju relativt rimligt. Har de det större så är det väl så att de inte velat ladda speciellt fullt på vissa ställen vilket ju kan vara pga Ionitys dåliga utbyggnad i fjällen.
ok, men då är det ju inte vad som är nödvändigt utan mer vad föraren kände för. Kanske ville ta en paus och passade på att ladda. Det är ju ok, men då bör man kanske skriva det, så inte folk tror att 4 stopp är nödvändigt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 aug 2020 16:19
av OfarligTesla
HelectriC skrev:
ok, men då är det ju inte vad som är nödvändigt utan mer vad föraren kände för. Kanske ville ta en paus och passade på att ladda. Det är ju ok, men då bör man kanske skriva det, så inte folk tror att 4 stopp är nödvändigt.
I så fall hade väl gissningsvis laddtiden blivit längre, ABRP tycker ju t.ex. att man bör ha 4 laddstopp (5 om man kör E4an) med det mindre batteriet även om man drar ned referensförbrukningen en del. Sen lär det ju inte vara så stor skillnad så man kanske hellre stannar 10 minuter extra för att bara få 3 stopp så det är ju ett personligt val.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 aug 2020 16:20
av Verdi
HelectriC skrev:
vad är det där för hittepålista?
se på tex Taycan, där de menar att den drar 22,3kWh/10 mil men behöver ladda 4 gånger på 100mil. Det får jag inte ihop
eller M3, 3 laddstopp för 100mil.
Bara in på Abetterrouteplanner och kolla.
Jag kör -2C och "Snow and rain".
Polestar 2 får stanna i Eskilstuna och Noppikoski. Totaltid 12h1min.
Model 3 får stanna i Tystberga, Gävle, Hudiksvall och Krokom. Totaltid 11h37min. Tror det blir svårt att komma ner till enbart 2 stopp faktiskt. (om man inte laddar på samma laddare som Polestar 2)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 aug 2020 16:48
av tor-ake
Svenssons skrev:
tor-ake skrev:
För mig som inte är helt insatt låter det som att nätbolagen (som, igen, har monopol på näten) är fel ute igen. De vill snabbt räkna hem alla eventuella utbyggnader av nät, så att inte deras multimiljardvinster tullas på. Att de kommer få en mycket större potentiell marknad för sina tjänster när transportsektorns omställning börjar komma igång, de struntar de i. Kan det vara så att de inte tror på omställningen kanske? Eller att de skiter i den?
Snarare är det så att de inte har byggt ut nätet allt eftersom efterfrågan ökat och därmed står de med effektbrist och har inte så mycket annat att göra än att sätta priset för att strypa efterfrågan. Det kommer leda till att nätleverantörer kan öka effekten och därmed kunna sälja ännu mera. Är det monopol utan statlig styrning lär det vara trögare att få nätleverantörer att bygga ut nät men jag är rätt övertygad om att det sker.
Problemet uppstår när priset blir så högt att det stryper efterfrågan. Då blir det inga fler elektriska fordon, och då vill ingen bygga laddare, och då blir det inga pengar till att bygga nya nät osv osv. Det är ett moment-22 som man kanske inte förutsåg när man anslog pengar till snabbladdare i klimatklivet. Rimligen tänkte man nog sig att man inte bara skulle bygga snabbladdare för pengarna, utan att snabbladdarna skulle användas, och inte bara samla damm?
Nån måste betala, självklart. Men vem? Konsumenterna? Eller de som potentiellt kommer tjäna massor med pengar på omställningen? Eller skattebetalarna kanske?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 aug 2020 17:37
av Svenssons
tor-ake skrev:
Problemet uppstår när priset blir så högt att det stryper efterfrågan. Då blir det inga fler elektriska fordon, och då vill ingen bygga laddare, och då blir det inga pengar till att bygga nya nät osv osv. Det är ett moment-22 som man kanske inte förutsåg när man anslog pengar till snabbladdare i klimatklivet. Rimligen tänkte man nog sig att man inte bara skulle bygga snabbladdare för pengarna, utan att snabbladdarna skulle användas, och inte bara samla damm?
Nån måste betala, självklart. Men vem? Konsumenterna? Eller de som potentiellt kommer tjäna massor med pengar på omställningen? Eller skattebetalarna kanske?
El kan man ju producera själv, både som villaägare och indirekt för alla genom de solcellsprojekt som finns. Det är inte sällan nätägaren som startar dessa projekt och erbjuder andra att köpa in sig. Här är ett exempel: https://kalmarenergi.se/sol/reservera-solcellsandelar/
De som bygger laddnätverk kan också hjälpa till att öka kapaciteten. Tesla och andra gör detta redan idag i liten skala men jag misstänker att det kommer att ske i större skala i framtiden.
Det är väl i princip enbart Ionity som är så idiotisk att de vill att de första kunderna (och skattebetalare) skall betala för alla framtida kunder vilket leder till att de inte kommer få några framtida kunder. Andra inser att laddnätverket får gå med förlust de första åren för att bygga upp ett förtroende och nätverk så att man får fler framtida kunder.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 aug 2020 19:14
av mati
HelectriC skrev:
vad är det där för hittepålista?
se på tex Taycan, där de menar att den drar 22,3kWh/10 mil men behöver ladda 4 gånger på 100mil. Det får jag inte ihop
eller M3, 3 laddstopp för 100mil.
Och var kommer priserna ifrån? Det ser ju ut som att jag har en bil som är extremt billig i drift, utan att jag vet om det.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 aug 2020 06:03
av Svenssons
mati skrev:
HelectriC skrev:
vad är det där för hittepålista?
se på tex Taycan, där de menar att den drar 22,3kWh/10 mil men behöver ladda 4 gånger på 100mil. Det får jag inte ihop
eller M3, 3 laddstopp för 100mil.
Och var kommer priserna ifrån? Det ser ju ut som att jag har en bil som är extremt billig i drift, utan att jag vet om det.
Är det inte bara utdrag från A better route planner? Bara för man har en Audi så tvingas man inte ladda vid Ionity, det finns alternativ. Vad är det som är konstigt att ladda 4 gånger på 100 mil? Det är ju inte så att man är tvingad till att ladda från 0% till 100%. Det går ju snabbare att ladda i spannet 20%-80% plus att man får anpassa sig var laddarna ligger.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 aug 2020 06:56
av HelectriC
Svenssons skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
vad är det där för hittepålista?
se på tex Taycan, där de menar att den drar 22,3kWh/10 mil men behöver ladda 4 gånger på 100mil. Det får jag inte ihop
eller M3, 3 laddstopp för 100mil.
Och var kommer priserna ifrån? Det ser ju ut som att jag har en bil som är extremt billig i drift, utan att jag vet om det.
Är det inte bara utdrag från A better route planner? Bara för man har en Audi så tvingas man inte ladda vid Ionity, det finns alternativ. Vad är det som är konstigt att ladda 4 gånger på 100 mil? Det är ju inte så att man är tvingad till att ladda från 0% till 100%. Det går ju snabbare att ladda i spannet 20%-80% plus att man får anpassa sig var laddarna ligger.
De gånger jag har testar ABRP så har den, vad jag minns, alltid försökt minimera antalet laddstopp. Så till den grad att jag i stort sett alltid har laddat på fler platser ändå eftersom jag tycker det blir för få pauser. Men när man gör en grej av det och testar, så blir det ju konstigt att stanna fler gånger än nödvändigt. Tex Bergen-Göteborg så får jag upp att jag behöver ladda 2 eller kanske 3 gånger, men när jag kör själv så stannar jag kanske 6 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 aug 2020 07:56
av mati
HelectriC skrev:
De gånger jag har testar ABRP så har den, vad jag minns, alltid försökt minimera antalet laddstopp. Så till den grad att jag i stort sett alltid har laddat på fler platser ändå eftersom jag tycker det blir för få pauser. Men när man gör en grej av det och testar, så blir det ju konstigt att stanna fler gånger än nödvändigt. Tex Bergen-Göteborg så får jag upp att jag behöver ladda 2 eller kanske 3 gånger, men när jag kör själv så stannar jag kanske 6 gånger.
Samma här. Eftersom e-tron har en så pass platt laddkurva kan man i teorin köra helt slut på batteriet för att sedan ladda nästan fullt varje gång. Det resulterar i ganska få laddstopp i ABRP såvida man inte specificerar att man till exempel alltid vill ha 20% marginal eller så. I praktiken laddar jag gärna en extra gång lite ibland. Det tar nog lite längre tid med en extra laddpaus men jag tycker att det är behagligare. Men om någon frågar hur många gånger jag måste ladda på en viss sträcka så är det ju tämligen ointressant hur många gånger jag vill ladda.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 aug 2020 09:15
av Verdi
HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
vad är det där för hittepålista?
se på tex Taycan, där de menar att den drar 22,3kWh/10 mil men behöver ladda 4 gånger på 100mil. Det får jag inte ihop
eller M3, 3 laddstopp för 100mil.
Och var kommer priserna ifrån? Det ser ju ut som att jag har en bil som är extremt billig i drift, utan att jag vet om det.
Är det inte bara utdrag från A better route planner? Bara för man har en Audi så tvingas man inte ladda vid Ionity, det finns alternativ. Vad är det som är konstigt att ladda 4 gånger på 100 mil? Det är ju inte så att man är tvingad till att ladda från 0% till 100%. Det går ju snabbare att ladda i spannet 20%-80% plus att man får anpassa sig var laddarna ligger.
De gånger jag har testar ABRP så har den, vad jag minns, alltid försökt minimera antalet laddstopp. Så till den grad att jag i stort sett alltid har laddat på fler platser ändå eftersom jag tycker det blir för få pauser. Men när man gör en grej av det och testar, så blir det ju konstigt att stanna fler gånger än nödvändigt. Tex Bergen-Göteborg så får jag upp att jag behöver ladda 2 eller kanske 3 gånger, men när jag kör själv så stannar jag kanske 6 gånger.
Fast den gör ju inte det. När jag matade in Kalmar-Åre för Model 3 föreslog den fyra laddstopp t ex. Den räknar alltid snabbaste rutten.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 aug 2020 17:08
av taliz
Någon som kan översätta/summera? Min skoltyska räcker inte riktigt.
EDIT: tror jag fattar. Använda "TankE" appen, sen välja "Stadtwerke Solingen".
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 aug 2020 17:22
av HelectriC
Tydligen en glitch i appen TankE som gör att man inte blir debiterad när man laddar. Det hålet lär ju täppas till ganska snart.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 aug 2020 17:40
av taliz
Verkar överbelastad.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 aug 2020 18:22
av macky
De har börjat spika på en i Uppsala nu. Kanske Gävle hade varit bättre, långt mellan Uppsala och Sundsvall.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 aug 2020 19:22
av Bjelke
taliz skrev:
Verkar överbelastad.
Ddos attack?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 aug 2020 19:28
av OfarligTesla
macky skrev:
De har börjat spika på en i Uppsala nu. Kanske Gävle hade varit bättre, långt mellan Uppsala och Sundsvall.
Hade gärna sett en vid Hagsta faktiskt, då hade jag nog stannat där och betalat för Ionity på väg till fjällen. Det roligaste stället att stanna på när man åker norrut enligt mig :p.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 aug 2020 18:35
av taliz
Hade vägarna förbi ionity Malmö och tänkte jag skulle prova TankE-appen för skoj skull.
Den ville dock inte hitta stationen, varken med QR-kod eller inmatat stations-ID...
Hursomhelst, en laddare var upptagen av en familj från Bornholm med en étron 50 som försökte och försökte att få igång laddningen med kreditkort. Det är ju lite lurigt för den läser ju NFC och har en punkt som ser ut som man kan blippa kortet på.
De hade brådis till färjan i Ystad, 70 min till den gick. 7% range kvar och ~50 min körtid till Ystad.
Laddaren bara sa "laddningen färdig". Dom svor och var förbannade.
Jag sa till dom att kreditkort inte funkar, måste använda appen eller tagg. Så de installerade appen, efter ytterligare en drös svordomar, och fick igång laddningen till slut.
Men hann dom till färjan? Who knows. Nästa gång är dom nog lite bättre förberedda iaf.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 aug 2020 19:35
av hooked
taliz skrev:
Hade vägarna förbi ionity Malmö och tänkte jag skulle prova TankE-appen för skoj skull.
Den ville dock inte hitta stationen, varken med QR-kod eller inmatat stations-ID...
Hursomhelst, en laddare var upptagen av en familj från Bornholm med en étron 50 som försökte och försökte att få igång laddningen med kreditkort. Det är ju lite lurigt för den läser ju NFC och har en punkt som ser ut som man kan blippa kortet på.
De hade brådis till färjan i Ystad, 70 min till den gick. 7% range kvar och ~50 min körtid till Ystad.
Laddaren bara sa "laddningen färdig". Dom svor och var förbannade.
Jag sa till dom att kreditkort inte funkar, måste använda appen eller tagg. Så de installerade appen, efter ytterligare en drös svordomar, och fick igång laddningen till slut.
Men hann dom till färjan? Who knows. Nästa gång är dom nog lite bättre förberedda iaf.
Jag tycker du skriver många bra och intressanta inlägg samt besitter mycket kunskap! men snälla, kan du inte bara skriva E-tron eller Etron som alla andra? Hela ditt inlägg, som i övrigt är intressant, faller helt pladask just på grund av ett ord. Vill du bli tagen seriös på forumet så ändra din autocorrect. Du verkar ha lite teknisk kunskap så det ska du nog reda ut att fixa
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 aug 2020 19:41
av mati
Väldigt bra UI måste jag säga. Den säger att laddningen är färdig fast den menar egentligen att det inte går att ta betala det viset. Jag har råkat ut för samma fel. Då menade laddaren egentligen att den inte kunde kommunicera med bilen.
Det är nog det som är premium. Det ska ju vara enkelt och avskalat nuförtiden.
I Ionitys fall betyder det ett och samma meddelande oavsett vad som händer.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 aug 2020 19:53
av taliz
Jaja. Etron etron etron etron etron etron etron etron etron etron etron etron.
Har den lärt sig nu tro? Etron etron etron etron etron etron etron etron.
Kanske?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 aug 2020 19:57
av hooked
taliz skrev:
Jaja. Etron etron etron etron etron etron etron etron etron etron etron etron.
Har den lärt sig nu tro? Etron etron etron etron etron etron etron etron.
Kanske?
Bra! Nu kan vi gå vidare
Vad hette appen du använde för TankE? Jag hittade inget i appstore när jag sökte. Eller det kanske bara finns för Android?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 aug 2020 20:04
av taliz
Skriv tanke- så bör den hitta. Det är ngt tyskt ord efter strecket.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 aug 2020 20:16
av heldiggrisen
taliz skrev:
F05B5E67-B1FF-418D-854B-2977F68E20AB.jpeg
Skriv tanke- så bör den hitta. Det är ngt tyskt ord efter strecket.
Tror appen heter TankÉ?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 aug 2020 20:22
av nek0
hooked skrev:
taliz skrev:
Jaja. Etron etron etron etron etron etron etron etron etron etron etron etron.
Har den lärt sig nu tro? Etron etron etron etron etron etron etron etron.
Kanske?
Bra! Nu kan vi gå vidare
Vad hette appen du använde för TankE? Jag hittade inget i appstore när jag sökte. Eller det kanske bara finns för Android?