Maetlarv skrev: ↑18 maj 2025 23:04
AktivEffekt skrev: ↑18 maj 2025 21:02
Jahopp, nu är Austin "invite only", 10-20 bilar och "plenty of tele-ops".
Så mycket för utlovat "unsupervised, no one in the car".
Beror dock lite på hur de använder tele-ops, om de ständigt har en gubbe per bil som agerar säkerhetsförare via tele-op så är det ju en helt meningslös ploj bara för att visa ”look no driver in the car”. Det borde inte lura någon men gör det troligen ändå? Wow ingen i förarsätet!
Om de startar med säkerhetsförare i bilarna så är väl risken att många tycker att det där är ju misstänkt likt en vanlig taxi och det blir inga wow.
Men tele-op för att hjälpa bilarna när de skriker att de ”kört fast” måste man säkert ha, det har ju även Waymo. Men då borde det räcka med kanske en gubbe per 20 bilar? Tror inte Waymo har sagt hur många de har per bil dock.
Här har vi Waymos utrullning i Chandler, AZ:
April 2017: Tjänsten öppnade publikt med säkerhetsförare i bilen
Nov 2017: Ingen i bilen (inga passagerare heller) - parallelt med ovan. <--- Tesla är här, men svårt att värdera om de är bra/säkra nog
Okt 2020: Första betalda resa med "rider-only"
Ingen vet hur detta såg ut bakom kulisserna, men jag är inte förvånad om Waymo använde en likande setup som Tesla när de gick över till driver-out-testning. 1 FTE per bil 100% av tiden är trolig. Idag finns det ingen som kan direkt styra en Waymo på distans om det någonsin har funnits.
Tesla har kanske lite högre riskaptit än Waymo men det kommer sannolikt att ta år för Tesla att få lösningen att skala i Austin och de är minst fem år sena till festen.
Det går att fejka små deployments med människor bakom kullissen men det skalar inte.
Om Tesla har 200 bilar om ett år live i Austin så vet vi att det går åt rätt håll. Har de 1000 så har det gjort det otroligt bra, men troligare är att det tar minst tre år att komma dit Waymo är IDAG i autonomi om nu de någonsin kan nå dit med nuvarande hårdvara.
För att tjäna pengar behöver de komma ned till kanske 0.05 FTE per bil. Med setupen både dyr mjukvara och dyr människa finns det inga pengar att tjäna.
Sedan är det en massa operationellt att lära sig, bygga depåer och ta hand om bilarna både när de kör ("fleet mgmt") och när de är trasiga eller får punka eller köra fast, är med i en krock osv eller måste laddas/städas/lagas.