ID.3 för 350 tkr är väl ändå VWs idé om en basmodell. Är det rättvist att jämföra med Volvos top-of-the-line XC40 P8 AWD?Zalman3 skrev:Pratade med en VW handlare.Walker skrev:Var hittar du likvärdiga bilar till halva priset?
(I svenska, faktiska priser, tack)
Han surrar om att VW ID3 ska börja runt 350.000kr i pris och ha ett bagageutrymme just under 400 liter.
Volvo XC40 Recharge har ett bagage på 414 liter.
Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Moderator: Redaktion
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Det är Siemens elmotorer i XC40 Recharge.
https://www.nyteknik.se/elbilar/volvo-o ... el-6975296Så istället för att slösa resurser på att jaga efter de stora teknikdrakarna har Volvo valt att försöka kapa till sig en ny marknad: elmotorer.
För även om det i dagens nyhet, XC40, sitter maskiner från Siemens – är det inte omöjligt att de utvecklar eget.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
https://www.vibilagare.se/nyheter/vi-sv ... -som-elbilGrosser:
Hur snabbt laddar den och hur är laddkarakteristiken?
Ska Volvo samarbeta med någon snabbladdningskedja?
ViBilägare: Maxeffekten är 150 kW. Volvo jobbar fortfarande med utvecklingen av elbilen – introduktionen är inte förrän hösten 2020 – och kan därför inte säga exakt hur laddkurvan kommer att se ut.
Just nu har de inget samarbete med någon snabbladdningsaktör, men de undersöker saken.
Marko:
När kommer en eldriven kombi, typ V60 eller V90?
ViBilägare: En klassisk Volvo-kombi med eldrift är på gång. Det kommer i nästa generations V90/V60 som bygger på SPA II-arkitekturen. Volvo kommer att lansera fem elbilsmodeller de fem kommande åren, varav minst en kombi.
Joel:
Vad blir priset?
Värme och kylning av batteriet?
ViBilägare: Introduktionspriset för toppversionen R-Design blir 699 000 kr. Sedan kommer billigare utrustningsnivåer, men en gissning är att det blir cirka 650 000-660 000 kr, nära Polestar 2 och Tesla Model 3 Long Range.
Batteriet är vätskekylt. De kommer inte att kunna förvärma batteripaketet till optimal temperatur inför en snabbladdning för att ge snabbare laddhastighet från start, men Volvo är öppna
för att kan komma som en mjukvaruuppdatering senare.
Johafor:
Kommer den bli tystare som elbil?
ViBilägare: Ja, man har jobbat med att få ned ljudnivån. Produktchefen för XC40-familjen, Patrik Hansson, berättar att mycket kommer automatiskt med integrationen av batteripaketet i botten av bilen.
XC40 P8 Recharge kommer med stora hjul – 19- och 20-tum – men däcken är av en bullerdämpande typ som sänker vägljudet.
Henrik M:
Hur många kommer de kunna bygga per år (med tillgång på batterier)?
När kommer de första bilarna till Sverige?
ViBilägare: Volvo vill inte berätta några produktionsmål, annat än år 2025 kommer elbilarna (då fem rena elbilsmodeller) stå för hälften av Volvos försäljning.
Det ska gå att lägga en beställning på Volvo XC40 P8 AWD Recharged efter årsskiftet, men leveranserna dröjer till hösten 2020.
Snabb95:
Hur fixar den kupétemperaturen? Finns det någon värmepump som producerar både värme och kyla?
ViBilägare: Den eldrivna XC40 kommer ha en extra luftvärmepump som tillval. Förmodligen kommer den att finnas standard på alla svensksålda bilar.
VilleValle:
Byggs den i Los Angeles?
ViBilägare: Elversionen kommer att byggas i samma fabrik som vanliga XC40 – alltså i belgiska Gent. Sedan kommer den även att byggas i Kina för den kinesiska marknaden.
Klarsynt:
Hur mycket väger batterierna?
Hur lång garantitid har de?
Vad kostar det att byta ett batteri?
ViBilägare: Batteripaketet väger cirka 300 kg. Sedan har krockstrukturen förstärkts för att skydda batteriet vid en krock, och det adderar mer vikt.
Elversionen väger in på ca 2,2 ton – cirka 400 kg mer än en D4 AWD automat.
Enligt Volvo Sverige har de ännu inte fastställt garantier eller kostnad för ett batteribyte. Den informationen bestäms närmare produktionsstart.
Många:
Varifrån är koboltet i batteriet?
ViBilägare: Volvo har i ett tidigt skede lyft upp frågan om etiskt och mijömässigt hållbara batterier. De arbetar med leverantörer som använder
återvunnen kobolt från uttjänta mobilbatterier, men det täcker inte upp all kobolt i Volvobatterierna. Jag vet inte varifrån övrig kobolt kommer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
När en tesla ska "räknas hem" sägs det ju att det är total cost of ownership som ska räknas.
Hur står sig en xc40 BEV mot dagens dieselvariant?
Går mptsvarande fossilversion på 400000 kanske? Plus malusskatt och bränsle.
Hur står sig en xc40 BEV mot dagens dieselvariant?
Går mptsvarande fossilversion på 400000 kanske? Plus malusskatt och bränsle.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Så det är bagageutrymmet som bestämmer hur bra en bil är?Zalman3 skrev:Pratade med en VW handlare.Walker skrev:Var hittar du likvärdiga bilar till halva priset?Zalman3 skrev:https://www.expressen.se/motor/debatt/n ... d-elbilar/Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.
Volvo Cars gör allt för att det ska se ut som att de leder elbilsutvecklingen.
Efter att ha sett Volvos lansering av XC40 känns det som att Volvo egentligen inte alls vill sälja elbilar, man vill sälja hybrider och pluginbilar.
För när kunden kommer in i affären och vill köpa en elbil.
Då får hen svaret, den kostar ca 700.000kr och du får vänta i ett år på leverans.
Man pratar heller inte om volymer, för hur många kommer man att sälja egentligen då konkurrenterna kostar runt halva priset för vad Volvo vill ha för sin elbil?
(I svenska, faktiska priser, tack)
Han surrar om att VW ID3 ska börja runt 350.000kr i pris och ha ett bagageutrymme just under 400 liter.
Volvo XC40 Recharge har ett bagage på 414 liter.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
D4 AWD 190 hk diesel kostar 435 000 :- Går säkert att räkna hem elbilen efter subvention och malus mm inräknat om man kör 2k mil/år.Fredrik j skrev:När en tesla ska "räknas hem" sägs det ju att det är total cost of ownership som ska räknas.
Hur står sig en xc40 BEV mot dagens dieselvariant?
Går mptsvarande fossilversion på 400000 kanske? Plus malusskatt och bränsle.
Men problemet är väl kanske inte priset på den version som visats utan att det tar så länge innan bilen kommer på marknaden, ingen information ges om kommande billigare versioner, tänkta produktionsvolymer osv. Vi har ett lite annat läge nu än då Model 3 lanserades.
Sen är det kanske inte så att konkurrenterna gör speciellt mycket mer, men jag hade hoppats på mer från Volvo.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Om 2år kommer P4 på 200hk.Laban skrev:D4 AWD 190 hk diesel kostar 435 000 :- Går säkert att räkna hem elbilen efter subvention och malus mm inräknat om man kör 2k mil/år.Fredrik j skrev:När en tesla ska "räknas hem" sägs det ju att det är total cost of ownership som ska räknas.
Hur står sig en xc40 BEV mot dagens dieselvariant?
Går mptsvarande fossilversion på 400000 kanske? Plus malusskatt och bränsle.
Men problemet är väl kanske inte priset på den version som visats utan att det tar så länge innan bilen kommer på marknaden, ingen information ges om kommande billigare versioner, tänkta produktionsvolymer osv. Vi har ett lite annat läge nu än då Model 3 lanserades.
Sen är det kanske inte så att konkurrenterna gör speciellt mycket mer, men jag hade hoppats på mer från Volvo.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Då lär en modell Y också ha samma problem då eller ?Laban skrev:D4 AWD 190 hk diesel kostar 435 000 :- Går säkert att räkna hem elbilen efter subvention och malus mm inräknat om man kör 2k mil/år.Fredrik j skrev:När en tesla ska "räknas hem" sägs det ju att det är total cost of ownership som ska räknas.
Hur står sig en xc40 BEV mot dagens dieselvariant?
Går mptsvarande fossilversion på 400000 kanske? Plus malusskatt och bränsle.
Men problemet är väl kanske inte priset på den version som visats utan att det tar så länge innan bilen kommer på marknaden, ingen information ges om kommande billigare versioner, tänkta produktionsvolymer osv. Vi har ett lite annat läge nu än då Model 3 lanserades.
Sen är det kanske inte så att konkurrenterna gör speciellt mycket mer, men jag hade hoppats på mer från Volvo.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Det "problem" som model y (och 3) har är den bristfälliga ljudisoleringen (jmfr med audi etron eqc m.m.). Fast det är något som kan åtgärdas (y får ju mycket färre kablar). Då kommer y bli riktig farlig.
Om Volvo sätter sin bil i lyxsegmentet kommer kanske de göra vinst på de bilar som säljs, men det kommer inte bli någon volymbil.
Om Volvo sätter sin bil i lyxsegmentet kommer kanske de göra vinst på de bilar som säljs, men det kommer inte bli någon volymbil.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Det kommer ju en våg av billiga och bra elbilar de närmsta 2 åren.Mickep skrev:Det "problem" som model y (och 3) har är den bristfälliga ljudisoleringen (jmfr med audi etron eqc m.m.). Fast det är något som kan åtgärdas (y får ju mycket färre kablar). Då kommer y bli riktig farlig.
Om Volvo sätter sin bil i lyxsegmentet kommer kanske de göra vinst på de bilar som säljs, men det kommer inte bli någon volymbil.
Och därmed knivskarp konkurrens.
Allt bättre tider för elbilsköpare.
Tiderna för "compliance cars" är förbi, biltillverkarna måste verkligen göra sitt bästa för att ha en chans.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Frågan är om någon tar volvos "lyx" satsning på allvar.
Volvo vill ju gärna hävda att de är i lyx segmentet numera men tittar man i Tyska biltidningar så är fortfarande en Volvo en Volvo och inte en lyxbil.
Jag har också svårt att acceptera Volvo som ett finare märke, för mig just nu är det bara högt prissatta familjebilar.
Volvo vill ju gärna hävda att de är i lyx segmentet numera men tittar man i Tyska biltidningar så är fortfarande en Volvo en Volvo och inte en lyxbil.
Jag har också svårt att acceptera Volvo som ett finare märke, för mig just nu är det bara högt prissatta familjebilar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Jag tycker att det är bra att Volvo nu äntligen kommer igång med elbilsbyggandet! Det kommer att ta lite tid innan de hittar rätt i allt, och trots allt tror jag att den här bilen är en riktigt bra bil. Läste just att de nu erkänner att de fick återgå till ritbordet när Tesla 3 lanserades, och det är väl bra att de tar intryck av mästaren på området.
Heja Volvo! Mer sånt här!
Heja Volvo! Mer sånt här!
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Samtidigt är det just på tyska marknaden som volvo tagit marknadsandelar och framförallt kunnat ta mer betalt.LasseTM skrev:Frågan är om någon tar volvos "lyx" satsning på allvar.
Volvo vill ju gärna hävda att de är i lyx segmentet numera men tittar man i Tyska biltidningar så är fortfarande en Volvo en Volvo och inte en lyxbil.
Jag har också svårt att acceptera Volvo som ett finare märke, för mig just nu är det bara högt prissatta familjebilar.
Syftet med min jämförelse var att dagens xc40 med fossilmotor ju säljer bra och blir totala kostnaden inte högre med bev är den väl rimligt prissatt.
Att tesla blir billigare är väl inte så konstigt. I många jämförelser med dagens elbilar (audi, jaguar, mb, porsche) framstår ju tesla som den billigare i versioner med jämförbar prestanda.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Volvo har haft höga priser utomlands. Mycket högre än för samma bil i sverige tom.
Och det har varit en strategi. Volvo ville att svenskarna skulle köra volvo. punkt slut.
Det har kanske blivit ändring med det med de kinesiska ägarna.
Och det har varit en strategi. Volvo ville att svenskarna skulle köra volvo. punkt slut.
Det har kanske blivit ändring med det med de kinesiska ägarna.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Y baseras på Model 3 (enligt Tesla delar de 75% av komponenterna) som redan produceras i förhållandevis höga volymer jämfört med konkurrenterna. Tesla har även meddelat priser på de olika modellerna. Vi har också börjar se rätt många Y ute på "gatorna". Se Model Y forumet här för exempel.Stevvee skrev:Då lär en modell Y också ha samma problem då eller ?
Min gissning är därför att Tesla kommer att producera/sälja betydligt fler Model Y nästa år jämfört med Volvo, XC40 BEV. Framtiden får utvisa om så blir fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Så du menar att det som står om ”produktionsstart sent 2020 för Amerika och 2021 för Europa” bara är hittepå?Laban skrev:Y baseras på Model 3 (enligt Tesla delar de 75% av komponenterna) som redan produceras i förhållandevis höga volymer jämfört med konkurrenterna. Tesla har även meddelat priser på de olika modellerna. Vi har också börjar se rätt många Y ute på "gatorna". Se Model Y forumet här för exempel.Stevvee skrev:Då lär en modell Y också ha samma problem då eller ?
Min gissning är därför att Tesla kommer att producera/sälja betydligt fler Model Y nästa år jämfört med Volvo, XC40 BEV. Framtiden får utvisa om så blir fallet.
Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
En Model Y är betydligt större än en XC40.Stevvee skrev:Så du menar att det som står om ”produktionsstart sent 2020 för Amerika och 2021 för Europa” bara är hittepå?Laban skrev:Y baseras på Model 3 (enligt Tesla delar de 75% av komponenterna) som redan produceras i förhållandevis höga volymer jämfört med konkurrenterna. Tesla har även meddelat priser på de olika modellerna. Vi har också börjar se rätt många Y ute på "gatorna". Se Model Y forumet här för exempel.Stevvee skrev:Då lär en modell Y också ha samma problem då eller ?
Min gissning är därför att Tesla kommer att producera/sälja betydligt fler Model Y nästa år jämfört med Volvo, XC40 BEV. Framtiden får utvisa om så blir fallet.
XC40 BEV kanske säljer några få tusen bilar, om ens det. Model Y lär sälja hundratusentals.
Som sagt man kan redan idag köpa en Audi étron 50 för lägre pris än Volvon. Det är ju en betydligt större och lyxigare bil.
Volvon har liksom inga direkta fördelar jämfört med Audin.
Model Y däremot har alla traditionella Tesla-relaterade fördelar såsom Superchargers, mkt bättre range, full OTA, mkt roligare att köra/bättre prestanda, Autopilot/FSD etc... och dessutom mkt bättre utrymme än både Audin och Volvon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Lite OT, men tänkte på detta med OTA. Andra än Tesla kommer med det i bilarna nu eller snart. Men hur mycket kan egentligen uppdateras?
Min tes är att centrala datorn säkert kan uppdateras (NAV, förarinterface osv) , men hur är det med undersystem, sensorer, styrningar osv? Tesla uppdaterade ju tex ABS/bromsfunktion på Model 3 och uppdaterar motorstyrning, batteriövervakning osv kontinuerligt. Jag tror många andra tillverkare fortsatt har inköpta komponenter som är mer stängda och inte kan uppdateras OTA.
För att komma lite OnTopic, tror ni Volvo kan uppdatera tex bromsstyrningen OTA?
Min tes är att centrala datorn säkert kan uppdateras (NAV, förarinterface osv) , men hur är det med undersystem, sensorer, styrningar osv? Tesla uppdaterade ju tex ABS/bromsfunktion på Model 3 och uppdaterar motorstyrning, batteriövervakning osv kontinuerligt. Jag tror många andra tillverkare fortsatt har inköpta komponenter som är mer stängda och inte kan uppdateras OTA.
För att komma lite OnTopic, tror ni Volvo kan uppdatera tex bromsstyrningen OTA?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Jag vet inte om det är så många som verkligen går och väljer mellan en Tesla och en Volvo, eller en e-tron för den delen. Tror det finns en ganska tydlig skiljelinje vad man tycker om Tesla bilar och då tittar man antingen enbart på olika Tesla modeller eller så tittar man på andra märken och jämför dem istället.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Nja det Laban skrev var att xc40 Bev kommer 2 år försent för M3 finns nu. Isåfall bör Y också vara försent för att leverera om man skall tänka som ni tesla inbitna gör. Ni måste sluta vara så trångsynta och faktiskt bli glada när fler hakar på tåget och börjar leverera någonting iallafall som liknar elbil.taliz skrev:En Model Y är betydligt större än en XC40.Stevvee skrev:Så du menar att det som står om ”produktionsstart sent 2020 för Amerika och 2021 för Europa” bara är hittepå?Laban skrev:Y baseras på Model 3 (enligt Tesla delar de 75% av komponenterna) som redan produceras i förhållandevis höga volymer jämfört med konkurrenterna. Tesla har även meddelat priser på de olika modellerna. Vi har också börjar se rätt många Y ute på "gatorna". Se Model Y forumet här för exempel.Stevvee skrev:Då lär en modell Y också ha samma problem då eller ?
Min gissning är därför att Tesla kommer att producera/sälja betydligt fler Model Y nästa år jämfört med Volvo, XC40 BEV. Framtiden får utvisa om så blir fallet.
XC40 BEV kanske säljer några få tusen bilar, om ens det. Model Y lär sälja hundratusentals.
Som sagt man kan redan idag köpa en Audi étron 50 för lägre pris än Volvon. Det är ju en betydligt större och lyxigare bil.
Volvon har liksom inga direkta fördelar jämfört med Audin.
Model Y däremot har alla traditionella Tesla-relaterade fördelar såsom Superchargers, mkt bättre range, full OTA, mkt roligare att köra/bättre prestanda, Autopilot/FSD etc... och dessutom mkt bättre utrymme än både Audin och Volvon.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Konstig logik. XC40 BEV är ju Volvos första massproducerade elbil.Stevvee skrev:Nja det Laban skrev var att xc40 Bev kommer 2 år försent för M3 finns nu. Isåfall bör Y också vara försent för att leverera om man skall tänka som ni tesla inbitna gör. Ni måste sluta vara så trångsynta och faktiskt bli glada när fler hakar på tåget och börjar leverera någonting iallafall som liknar elbil.taliz skrev:En Model Y är betydligt större än en XC40.Stevvee skrev:Så du menar att det som står om ”produktionsstart sent 2020 för Amerika och 2021 för Europa” bara är hittepå?Laban skrev:Y baseras på Model 3 (enligt Tesla delar de 75% av komponenterna) som redan produceras i förhållandevis höga volymer jämfört med konkurrenterna. Tesla har även meddelat priser på de olika modellerna. Vi har också börjar se rätt många Y ute på "gatorna". Se Model Y forumet här för exempel.Stevvee skrev:Då lär en modell Y också ha samma problem då eller ?
Min gissning är därför att Tesla kommer att producera/sälja betydligt fler Model Y nästa år jämfört med Volvo, XC40 BEV. Framtiden får utvisa om så blir fallet.
XC40 BEV kanske säljer några få tusen bilar, om ens det. Model Y lär sälja hundratusentals.
Som sagt man kan redan idag köpa en Audi étron 50 för lägre pris än Volvon. Det är ju en betydligt större och lyxigare bil.
Volvon har liksom inga direkta fördelar jämfört med Audin.
Model Y däremot har alla traditionella Tesla-relaterade fördelar såsom Superchargers, mkt bättre range, full OTA, mkt roligare att köra/bättre prestanda, Autopilot/FSD etc... och dessutom mkt bättre utrymme än både Audin och Volvon.
Model Y är Teslas fjärde. Tesla har gett folk möjlighet att köpa en ren elbil i över ett decennium nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Jag tror de allra flesta är relativt öppna för olika alternativ. Däremot tittar man nog på olika saker. Vissa är tekniknördar, vissa designtokar, andra märkesfreaks eller har specifika kvalitetskrav. I vanlig ordning kan man inte säga att den ena bilen är absolut bättre än en annan. Smaken och subjektiviteten finns absolut där. Sjukt spännande tid nu faktiskt.filippb skrev:Jag vet inte om det är så många som verkligen går och väljer mellan en Tesla och en Volvo, eller en e-tron för den delen. Tror det finns en ganska tydlig skiljelinje vad man tycker om Tesla bilar och då tittar man antingen enbart på olika Tesla modeller eller så tittar man på andra märken och jämför dem istället.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
NjaStevvee skrev:Nja det Laban skrev var att xc40 Bev kommer 2 år försent för M3 finns nu. Isåfall bör Y också vara försent för att leverera om man skall tänka som ni tesla inbitna gör.

Det jag menade är att man om man är senare ute på marknaden så höjs kraven. Volvo har inte samma lyx som Tesla hade med Model 3 där det tog väldigt länge från lansering till att bilarna började produceras i större volymer. Detsamma gäller förstås även Tesla med Model Y. Sen är det långt ifrån Volvos undergång med tanke på vad konkurrenterna gör, eller inte gör i detta fall. Att ersätta 70+ miljoner producerade bilar/år kommer inte att göras över en dag så nog finns det fortfarande tid. Men som sagt, vore kul om om Volvo låg mer i framkant än vad de gör.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Perfekt med liten fyrhjulsdriven suv m dragkrok. Priset 200-300 k för högt nu. E tron för 700 k är bättre. När kommer model Y och vad kostar den?
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Jag tycker absolut Volvo ser ut att ha gjort en jättefin elbil med bra egenskaper som uppfyller de flesta listor av krav som de brukar talas om här på forumet men en sak har de misslyckats med tycker jag och de är priset.
Jag trodde verkligen att detta skulle vara den rätta bilen för mig eftersom jag räknade med att de spec mässigt skulle vara lik en PS2 men till ett lägre pris, nu blev de plötsligt högre istället. Tråkigt men jag tror de sätter priset så för att kunna testa efterfrågan och helt enkelt ska klara möte den efterfrågan som kommer. Om de inte säljer sina volymer så tar de helt enkelt bort några detaljer i utrustningen och då säljer de till lite lägre pris.
Jag tror de vill begränsa volymerna helt enkelt för att de räknar med att hitta problem (de är trots allt första riktiga elbilen de släpper globalt?) och då vill de inte att garanti kostnader ska skena.
Jag trodde verkligen att detta skulle vara den rätta bilen för mig eftersom jag räknade med att de spec mässigt skulle vara lik en PS2 men till ett lägre pris, nu blev de plötsligt högre istället. Tråkigt men jag tror de sätter priset så för att kunna testa efterfrågan och helt enkelt ska klara möte den efterfrågan som kommer. Om de inte säljer sina volymer så tar de helt enkelt bort några detaljer i utrustningen och då säljer de till lite lägre pris.
Jag tror de vill begränsa volymerna helt enkelt för att de räknar med att hitta problem (de är trots allt första riktiga elbilen de släpper globalt?) och då vill de inte att garanti kostnader ska skena.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19