Sida 14 av 22

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:39
av tehjimos
Verdi skrev:
Nu verkar han vara framme vid Stortorget, om det är dit han ska?
Verkar så! Nu står han still.


Grattis Tibor! 21h är starkt! Ska bli kul o se nästa år med Model 3.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:39
av Svenssons
Bilmodeller som jag skulle vilja se till nästa år är följande:

Model S 100D
Model 3 LR
Jaguar IPace med vinterhjul/mindre dimension på fälgarna.
Jaguar XJ
Audi E-Tron
Hyundai Kona
Kia Niro
Mini E
Volvo XC40 Electric
Porsche Mission E
Mercedes-Benz Generation EQ
Aston Martin RapidE

Detta skulle bli en mycket spännande tävling och jag tror nog det går att hitta dubbla förare till bilarna, särskilt de nyare bilarna som kanske börjar levereras först i slutet av 2019.

Denna tävling visar ju tydligt att storlek på batteriet inte alls är ensamt avgörande hur snabbt det går att köra. Förbrukning, laddhastighet och laddmöjlighet är minst lika avgörande. Tyvärr kommer även mänskliga faktorn in men den minskas ju paradoxalt nog ifall man tillför fler människor till varje bil...

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:39
av Bertilsson
Verdi skrev:
Nu verkar han vara framme vid Stortorget, om det är dit han ska?
Verkar som han stannade lite väl tidigt. Kanske söker han sig vidare på arbetsmarknaden?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:39
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
Bilmodeller som jag skulle vilja se till nästa år är följande:

Model S 100D
Model 3 LR
Jaguar IPace med vinterhjul/mindre dimension på fälgarna.
Jaguar XJ
Audi E-Tron
Hyundai Kona
Kia Niro
Mini E
Volvo XC40 Electric
Porsche Mission E
Mercedes-Benz Generation EQ
Aston Martin RapidE

Det kör vi på!

Detta skulle bli en mycket spännande tävling och jag tror nog det går att hitta dubbla förare till bilarna, särskilt de nyare bilarna som kanske börjar levereras först i slutet av 2019.

Denna tävling visar ju tydligt att storlek på batteriet inte alls är ensamt avgörande hur snabbt det går att köra. Förbrukning, laddhastighet och laddmöjlighet är minst lika avgörande. Tyvärr kommer även mänskliga faktorn in men den minskas ju paradoxalt nog ifall man tillför fler människor till varje bil...

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:40
av _TonyV
rasssta skrev:
Blir nästan lite irriterad på folk som köper i-PACE eller lovordar den när det är så här den faktiskt fungerar i praktiken. Det är inget nytt att den har problem med laddning, vilket är en väldigt kritisk faktor i en elbil (surprise) som jag *verkligen* inte förstår att de inte löst än.

Teslabjörn hade återkommande problem när han testkörde långt. När jag lånade en i-PACE så hade även jag problem med laddning, den kunde avbrytas bara av att man öppnade dörren och sedan var det omöjligt att koppla in den på samma laddstation igen så man fick ta sitt pick och pack och åka till en annan laddstation istället.

Summa summarum, gillar såna här test som är verklighetsförankrade som visar de verkliga fördelarna och nackdelarna med de olika bilarna.

#färdiggnällt :D
Nya bilmodeller ska inte bara testas i olika väder./ underlag. Testa de mot alla befintliga AC / DC laddare istället. Viktigare.
Biltillverkarna vet hur bygga hjulupphängningar etc.. redan..

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:42
av blincoln
Snyggt jobbat Tibor! Välförtjänt rekord!

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:42
av fth
Grattis Tibor, starkt jobbat!

Det blir intressant att se om/hur detta rapporteras i media, Jaguaren har ju lovordats i de flesta tester, men detta var ju verkligen inget bra resultat. :(
Totalt oanvändbar bil för mig iaf.

/fth

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:42
av Verdi
rasssta skrev:
Blir nästan lite irriterad på folk som köper i-PACE eller lovordar den när det är så här den faktiskt fungerar i praktiken. Det är inget nytt att den har problem med laddning, vilket är en väldigt kritisk faktor i en elbil (surprise) som jag *verkligen* inte förstår att de inte löst än.

Teslabjörn hade återkommande problem när han testkörde långt. När jag lånade en i-PACE så hade även jag problem med laddning, den kunde avbrytas bara av att man öppnade dörren och sedan var det omöjligt att koppla in den på samma laddstation igen så man fick ta sitt pick och pack och åka till en annan laddstation istället.

Summa summarum, gillar såna här test som är verklighetsförankrade och visar de verkliga fördelarna och nackdelarna med de olika bilarna.

#färdiggnällt :D
Intressant. Hade faktiskt missat att den hade såna problem. Hur långt körde du med den?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:43
av Verdi
Bertilsson skrev:
Verdi skrev:
Nu verkar han vara framme vid Stortorget, om det är dit han ska?
Verkar som han stannade lite väl tidigt. Kanske söker han sig vidare på arbetsmarknaden?

Nädå, han står på torget nu.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:44
av TeslaTissel
blincoln skrev:
Snyggt jobbat Tibor! Välförtjänt rekord!

Absolut!

Avvaktar hans rapport!

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:44
av Bertilsson
blincoln skrev:
Snyggt jobbat Tibor! Välförtjänt rekord!
Kan bara instämma.
Grattis Tibor!!!

(Hade varit sjukt intressant om de haft två 100D, där en följde slaviskt ABRP och en som följde Teslas egna laddrekommendationer.
Har du gjort något sådant test?)

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:45
av Bertilsson
Verdi skrev:
Bertilsson skrev:
Verdi skrev:
Nu verkar han vara framme vid Stortorget, om det är dit han ska?
Verkar som han stannade lite väl tidigt. Kanske söker han sig vidare på arbetsmarknaden?

Nädå, han står på torget nu.
Attans! Missade ironi-emojin i mitt inlägg. :)

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:46
av fth
blincoln skrev:
Snyggt jobbat Tibor! Välförtjänt rekord!
Jag skulle vilja påstå att du är delaktig i rekordet! :D

/fth

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:46
av Verdi
Svenssons skrev:
Bilmodeller som jag skulle vilja se till nästa år är följande:

Model S 100D
Model 3 LR
Jaguar IPace med vinterhjul/mindre dimension på fälgarna.
Jaguar XJ
Audi E-Tron
Hyundai Kona
Kia Niro
Mini E
Volvo XC40 Electric
Porsche Mission E
Mercedes-Benz Generation EQ
Aston Martin RapidE


Detta skulle bli en mycket spännande tävling och jag tror nog det går att hitta dubbla förare till bilarna, särskilt de nyare bilarna som kanske börjar levereras först i slutet av 2019.

Denna tävling visar ju tydligt att storlek på batteriet inte alls är ensamt avgörande hur snabbt det går att köra. Förbrukning, laddhastighet och laddmöjlighet är minst lika avgörande. Tyvärr kommer även mänskliga faktorn in men den minskas ju paradoxalt nog ifall man tillför fler människor till varje bil...

Fast många av de där kommer inte finnas redan nästa år... ;)

Jag vill som tidigare sagt komplettera med Model X, och även varianter av S och X med 75D-batteriet. Gärna en Model 3 SR också.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:46
av EnTraktor
Bertilsson skrev:
blincoln skrev:
Snyggt jobbat Tibor! Välförtjänt rekord!
Kan bara instämma.
Grattis Tibor!!!

(Hade varit sjukt intressant om de haft två 100D, där en följde slaviskt ABR och en som följde Teslas egna laddrekommendationer.
Har du gjort något sådant test?)
ABRP får väl ställa upp själva nästa år :D

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:47
av Bertilsson
Snart spräcker Kona smålandsvallen

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:48
av EnTraktor
Bertilsson skrev:
Snart spräcker Kona smålandsvallen
Och Ipace rullar igen!

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:49
av Verdi
EnTraktor skrev:
Bertilsson skrev:
Snart spräcker Kona smålandsvallen
Och Ipace rullar igen!

Den kanske åker bärgare? :lol:

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:54
av kallekula
Ännu tydligare efter detta test att enbart Tesla idag fungerar som enda bil i ett hushåll där man vill ha möjlighet att göra långresor. Bilar utan tillgång till Tesla Suc passar enbart som andrabil för småresor, alternativt för entusiaster.

Sedan verkar Jaguar dessutom vara ett extra dåligt val.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:55
av Svenssons
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Bilmodeller som jag skulle vilja se till nästa år är följande:

Model S 100D
Model 3 LR
Jaguar IPace med vinterhjul/mindre dimension på fälgarna.
Jaguar XJ
Audi E-Tron
Hyundai Kona
Kia Niro
Mini E
Volvo XC40 Electric
Porsche Mission E
Mercedes-Benz Generation EQ
Aston Martin RapidE


Detta skulle bli en mycket spännande tävling och jag tror nog det går att hitta dubbla förare till bilarna, särskilt de nyare bilarna som kanske börjar levereras först i slutet av 2019.

Denna tävling visar ju tydligt att storlek på batteriet inte alls är ensamt avgörande hur snabbt det går att köra. Förbrukning, laddhastighet och laddmöjlighet är minst lika avgörande. Tyvärr kommer även mänskliga faktorn in men den minskas ju paradoxalt nog ifall man tillför fler människor till varje bil...
Fast många av de där kommer inte finnas redan nästa år... ;)

Jag vill som tidigare sagt komplettera med Model X, och även varianter av S och X med 75D-batteriet. Gärna en Model 3 SR också.
Vilka kommer inte finnas? Är lite osäker på XC40 men tycker att Volvo är rejält slöa om de inte hinner få ut den till slutet av 2019. Mini E ska komma ut på 60 årsdagen för Mini vilket är 2019. Jaguar XJ ska egentligen komma ut i slutet av detta år för att fira 50 årsdag för XJ men beräknas väl komma nästa år först. Aston Martin RapidE ska komma ut Q4 2019, Porsche Mission E och Mercedes-Benz Generation EQ rullar det redan några ex av liksom de andra modellerna.

Visst går det slänga med en Model X. Jag skulle kunna köra med min P90D men det skulle vara lite pinsamt eftersom den har så pass mycket kortare räckvidd än en 100D, både pga mycket mindre batteri och att den slukar mer energi. Model S 75D och Model 3 SR skulle också vara intressat

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:55
av Mickep
Verdi skrev:
Verdi skrev:


Detta skulle bli en mycket spännande tävling och jag tror nog det går att hitta dubbla förare till bilarna, särskilt de nyare bilarna som kanske börjar levereras först i slutet av 2019.

Denna tävling visar ju tydligt att storlek på batteriet inte alls är ensamt avgörande hur snabbt det går att köra. Förbrukning, laddhastighet och laddmöjlighet är minst lika avgörande. Tyvärr kommer även mänskliga faktorn in men den minskas ju paradoxalt nog ifall man tillför fler människor till varje bil...

Jag vill som tidigare sagt komplettera med Model X, och även varianter av S och X med 75D-batteriet. Gärna en Model 3 SR också.
Håller med det finns en mängd olika bilar från LR till SR (short range) som klarar sig olika men det skulle vara intressant med en test där de ställs mot varandra. Att det bör vara 2 personer tycker jag är en självklarhet av säkerhetsskäl. (då kan de uppdatera status under färd) misstänker att vissa tagit in på hotell, det skulle förklara en del (ja, detta var en pik). Även om vissa bilar inte vinner är det ändå talande för hur mycket som skiljer. konan och en model x kom väldigt nära när björn gjorde sitt race.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:59
av EnTraktor
EnTraktor skrev:
Bertilsson skrev:
Snart spräcker Kona smålandsvallen
Och Ipace rullar igen!
Och nu är Ipace i stealth mode igen...

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 10:59
av Verdi
kallekula skrev:
Ännu tydligare efter detta test att enbart Tesla idag fungerar som enda bil i ett hushåll där man vill ha möjlighet att göra långresor. Bilar utan tillgång till Tesla Suc passar enbart som andrabil för småresor, alternativt för entusiaster.

Sedan verkar Jaguar dessutom vara ett extra dåligt val.

Ja, det är därför Ionity-nätverket är så viktigt. Det kommer fungera på motsvarande sätt som SuC, eller till och med lite snabbare. Dock dröjer det nog ett tag innan täckningen är lika bra.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 11:00
av rasssta
Verdi skrev:

Intressant. Hade faktiskt missat att den hade såna problem. Hur långt körde du med den?
~30 mil

Laddning fungerade 2 av 3 gånger. Verkar vara ungefär så livet med en Jagga är om man även ser till hur Teslabjörn hade det på sin road trip i Jaggan med återkommande laddstrul. För mig är det totalt ohållbart i verkligheten/vardagslivet då jag inte tycker det är OK att man ska behöva planera för att ens resa, som i SECC-fallet, ska ta dubbelt så lång tid pga att bilen inte kan laddas.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 11:04
av Verdi
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Bilmodeller som jag skulle vilja se till nästa år är följande:

Model S 100D
Model 3 LR
Jaguar IPace med vinterhjul/mindre dimension på fälgarna.
Jaguar XJ
Audi E-Tron
Hyundai Kona
Kia Niro
Mini E
Volvo XC40 Electric
Porsche Mission E
Mercedes-Benz Generation EQ
Aston Martin RapidE


Detta skulle bli en mycket spännande tävling och jag tror nog det går att hitta dubbla förare till bilarna, särskilt de nyare bilarna som kanske börjar levereras först i slutet av 2019.

Denna tävling visar ju tydligt att storlek på batteriet inte alls är ensamt avgörande hur snabbt det går att köra. Förbrukning, laddhastighet och laddmöjlighet är minst lika avgörande. Tyvärr kommer även mänskliga faktorn in men den minskas ju paradoxalt nog ifall man tillför fler människor till varje bil...
Fast många av de där kommer inte finnas redan nästa år... ;)

Jag vill som tidigare sagt komplettera med Model X, och även varianter av S och X med 75D-batteriet. Gärna en Model 3 SR också.
Vilka kommer inte finnas? Är lite osäker på XC40 men tycker att Volvo är rejält slöa om de inte hinner få ut den till slutet av 2019. Mini E ska komma ut på 60 årsdagen för Mini vilket är 2019. Jaguar XJ ska egentligen komma ut i slutet av detta år för att fira 50 årsdag för XJ men beräknas väl komma nästa år först. Aston Martin RapidE ska komma ut Q4 2019, Porsche Mission E och Mercedes-Benz Generation EQ rullar det redan några ex av liksom de andra modellerna.

Visst går det slänga med en Model X. Jag skulle kunna köra med min P90D men det skulle vara lite pinsamt eftersom den har så pass mycket kortare räckvidd än en 100D, både pga mycket mindre batteri och att den slukar mer energi. Model S 75D och Model 3 SR skulle också vara intressat


Porsche Taycan ska komma 2020. Volvo XC40 EV lär inte komma före 2020 heller. Jaguar XJ har jag inte hört nåt om. Är den på väg? Samma med Mini E. Verkar gå otroligt trögt även i BMW-koncernen med vaga löften. EQC lär väl finnas men jag var faktiskt in på Mercedes site igår och det är fortfarande "ställ dig i kö" som gäller. Inga datum, inga priser.

Artikel om Taycan: https://www.theweek.co.uk/electric-cars ... sion-e-suv

Den ska premiärvisas i september nästa år. Inga bilar på svenska vägar förrän våren 2020 skulle jag tro.