Porsches UI och teslas sentry har ju inte så mycket med elbilsteknologi att göra.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 21 jun 2020 23:43
av helix
Fredrik j skrev:
Tänk om tesla inte hade haft OTA uppdatering.
Porsches UI och teslas sentry har ju inte så mycket med elbilsteknologi att göra.
Mitt svar var mest en replik på att du hävdade att Teslas mjukvara verkar innehålla mycket buggar jämfört med andra bilar. Jag påstår att det är felaktigt och det baserar jag på min praktiska erfarenhet av både Tesla, Porsche och diverse andra tyska bilar som jag haft i mitt garage.
Förstår inte vad du menar med "Tänk om tesla inte hade haft OTA uppdatering"?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 21 jun 2020 23:51
av Fredrik j
helix skrev:
Fredrik j skrev:
Tänk om tesla inte hade haft OTA uppdatering.
Porsches UI och teslas sentry har ju inte så mycket med elbilsteknologi att göra.
Mitt svar var mest en replik på att du hävdade att Teslas mjukvara verkar innehålla mycket buggar jämfört med andra bilar. Jag påstår att det är felaktigt och det baserar jag på min praktiska erfarenhet av både Tesla, Porsche och diverse andra tyska bilar som jag haft i mitt garage.
Förstår inte vad du menar med "Tänk om tesla inte hade haft OTA uppdatering"?
Jag upplever (från läktaren) att tesla i perioder kör ut väldigt mycket uppdateringar. I vintras duggade dom ju tätt efter vad jag läste på forumet.
Hade dom inte haft OTA och hade varit tvungna att komma åt bilen fysiskt hade man behövt få ner allt i en uppdatering per halvår om det ens varit genomförbart.
Jag har aldrig upplevt några uppenbara mjukvaruproblem i någon av mina bilar även om jag ju fått uppdateringar vid service.
Min erfarenhet kommer från Saab, Opel, Volvo och Porsche.
Men efter vad jag läst så var Volvo helt hopplösa runt 2015 när nya xc90 kom. Min är en -18 och ännu inga problem. Volvon är kanske den första bil jag har med mer avancerade funktioner.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 22 jun 2020 00:10
av dd88
Tror majoriteten av tillverkarna kommer låta Google och Apple att tillhandahålla systemen framåt, finns ingen anledning att själva lägga så mycket tid och pengar på något som egentligen inte har så mycket med bilen att göra.
Apple är ju redan där, Carplay pratar nu med andra system i bilen så att du tex kan få anvisningar från Maps i instrument eller HUD.
Kommer alltid finnas tillverkare som ser en prestige i att göra eget (tyskarna...), men hur mycket jag än gillar iDrive så går det inte förneka att Apple hade gjort det bättre.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 23 jun 2020 14:21
av Zalman3
Förlusten av bilindustrin i Europa och Nordamerika uppgick till cirka 100 miljarder dollar
Porsches UI och teslas sentry har ju inte så mycket med elbilsteknologi att göra.
Mitt svar var mest en replik på att du hävdade att Teslas mjukvara verkar innehålla mycket buggar jämfört med andra bilar. Jag påstår att det är felaktigt och det baserar jag på min praktiska erfarenhet av både Tesla, Porsche och diverse andra tyska bilar som jag haft i mitt garage.
Förstår inte vad du menar med "Tänk om tesla inte hade haft OTA uppdatering"?
Jag upplever (från läktaren) att tesla i perioder kör ut väldigt mycket uppdateringar. I vintras duggade dom ju tätt efter vad jag läste på forumet.
Hade dom inte haft OTA och hade varit tvungna att komma åt bilen fysiskt hade man behövt få ner allt i en uppdatering per halvår om det ens varit genomförbart.
Jag har aldrig upplevt några uppenbara mjukvaruproblem i någon av mina bilar även om jag ju fått uppdateringar vid service.
Min erfarenhet kommer från Saab, Opel, Volvo och Porsche.
Men efter vad jag läst så var Volvo helt hopplösa runt 2015 när nya xc90 kom. Min är en -18 och ännu inga problem. Volvon är kanske den första bil jag har med mer avancerade funktioner.
Jag fick åka in två ggr för mjukvaruuppdatering på min XC70 Classic. Det var sommaren/hösten 2015 så det stämmer mot vad du läst isf.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 23 jun 2020 15:03
av tor-ake
ELA skrev:
Är man inte väl fixerad vid mjukvaran. Kanske svär jag i kyrkan, Tesla är är starka på mjukvara. Men det gick bra att åka bil för 30 år sen. Det var inte så datoriserat då. Det pratas om att 40% av bilens kostnad kan komma att vara datorer/mjukvara. Är rätt säker på att en bil till 60% av priset med väldigt basic mjukvara hade blivit en succe.
Bms behövs, någon sorts app-styrning av laddning och värme/kyla. Men jag saknar knappt något av mjukvara i min 12 år gamla bil. Den är inte eldriven, DET är ett problem.
En 12 år gammal bil har *massor* av mjukvara. De sista analoga bilarna förbjöds i slutet på 80-talet.
Bromsarna? Mjukvara. Antisladd? Mjukvara. Krockkuddar? Mjukvara. Instrumenten? Mjukvara. Klimatanläggning? Mjukvara. Lås och larm? Mjukvara. Belysning? Mjukvara. För att inte tala om styrningen av motor/växellåda. Många tusentals timmar är nedlagda av programmerare för att få de mest basala funktionerna att fungera. I fordonsindustrin har man utarbetat en procedur där respektive underleverantör ansvarar för sin lilla datalåda, och en kvalificerad gissning är att VW nu försöker implementera stora delar själva, som i 30 års tid har varit outsourcat. Inget litet projekt, det.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 23 jun 2020 21:55
av HenrikC
Precis, allt har varit datorstyrt i många år. Min Scania från 1976 hade elektronisk styrning av växellådan. I princip en analog dator. Uppgraderingar endast med lödkolv
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 23 jun 2020 23:19
av ELA
Ja, det är sant att det fanns en hel del mjukvara redan 2008. Men jag tycker den var ganska tillräcklig. Och somligt var överjobbat då med. Och jag antar att det var någorlunda rimligt antal databoxar och att de kanske inte var så beroende av varandra. Telefonen är jättebra vad gäller mjukvara.
Så blev jag också ägare till Citigo nyligen. Den ligger INTE främst på mjukvara och datorer men jag är väldigt nöjd med den.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 23 jun 2020 23:27
av mickeisol
Jag undrar om inte europeisk bilindustri är dödsdömd i alla fall, eller i allafall kommer att bli väldigt skadeskjuten inom ett par år.
bla:
Tesla tjänar mer och mer pengar ju fler elbilar dom lyckas kräka ut, jag är tveksam ifall nån annan europeisk biltillverkare tjänar mer och mer pengar ju mer elbilar dom lyckas sälja.
Ju fler elbilar tesla säljer desto fler fossilbilar får inte dom europeiska biltillverkarna sälja (vart går gränsen innan gambiltillverkarna börjar förlora pengar).
Det dröjer inte så länge innan tesla startar upp sin fabrik i tyskland.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 24 jun 2020 19:00
av chaffis75
mickeisol skrev:
Jag undrar om inte europeisk bilindustri är dödsdömd i alla fall, eller i allafall kommer att bli väldigt skadeskjuten inom ett par år.
bla:
Tesla tjänar mer och mer pengar ju fler elbilar dom lyckas kräka ut, jag är tveksam ifall nån annan europeisk biltillverkare tjänar mer och mer pengar ju mer elbilar dom lyckas sälja.
Ju fler elbilar tesla säljer desto fler fossilbilar får inte dom europeiska biltillverkarna sälja (vart går gränsen innan gambiltillverkarna börjar förlora pengar).
Det dröjer inte så länge innan tesla startar upp sin fabrik i tyskland.
Tesla lär ju inte få monopol utan några tillverkare lär överleva eller om de kommer fler nya bolag som tesla.
Jag tror ju inte de tyska biltillverkarna ligger sämst till men framtiden kommer ge oss svar..
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 25 jun 2020 00:03
av PhR34k
Just idag skulle jag inte rekommendera någon annan en elbil som inte vore Tesla, detta är bla för deras hantering med tex biluppdateringar osv men framförallt för deras SuC nätverk.
Finns säkert de som klarar sig med att ladda hemma endast och då är oberoende utav något laddningsnätverk men jag tror den skaran människor är minimal.
För att de andra ska lyckas med sina elbilar måste dom gå igång ett jätte nätverk som konstant växer och är mycket större än Teslas, typ 10* större och då pratar jag om SuC och Destinationchargers.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 26 jun 2020 20:57
av Zalman3
Går Ford i konkurs inom 2 år?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 26 jun 2020 23:04
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Går Ford i konkurs inom 2 år?
Tror inte amerikanska staten skulle tillåta det. Samma med GM. Dom har sålt av allt utanför US nu (Opel). Det blir enklare för staten att be stöd då.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 27 jun 2020 10:12
av Mickep
Har den här tråden övergått till "Är amerikansk bilindustri dödsdömd?"
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 27 jun 2020 10:23
av chaffis75
Mickep skrev:
Har den här tråden övergått till "Är amerikansk bilindustri dödsdömd?"
Tråden borde egentligen ha namnet är traditionell bil industri döds dömd..
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 27 jun 2020 11:27
av Niklas Z
chaffis75 skrev:
Mickep skrev:
Har den här tråden övergått till "Är amerikansk bilindustri dödsdömd?"
Tråden borde egentligen ha namnet är traditionell bil industri döds dömd..
Instämmer. Tror inte europeisk bilindustri ligger värre till än amerikansk, japansk, m fl. Att produktion av fossildrivna bilar närmar sig sitt slut är tämligen självklart, frågan är bara när det händer. Förhalningsförsöken lär inte upphöra i första taget.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 28 jun 2020 05:37
av Zalman3
Vad är egentligen en fossilbilsverksamhet värd idag?
Is GM’s ICE Business Worthless?
Adam Jonas Seems To Say So
Det är ju skandal att inte svensk industri kan vara i framkant, nu börjar det ju drälla av batteribussar från kina (tillverkade i ungern?) och elbilar från USA.
Snart kör vi väl på internet från USA (starlink) i glesbygden. Vart har innovatörerna tagit vägen i sverige? Är det inte rätt grogrund eller vad?
Snabbtåg utreds väl i det oändliga, men vad är det för mening med dom, när elflygplanen kommer, och dom kommer att komma i takt med att batterierna blir mer energieffektiva, då är ju snabbtågen döda också. Järnvägen kunde ju vara för gods, men underhållet verkar ju inte vara det bästa på järnvägen idag.
Tokiga projekt med elvägar utförs också, vem ska underhålla dom?! Lika effektivt som järnvägen kanske.
Nu är det hög tid för stora batterilager i södra sverige, hoppas att northvolt hinner börja tillverka batterier till dessa, annars blir det väl att köpa megapacks från tesla också (grattis aktieägare i tesla).
Ja så här funkar det med BYD bussar och tesla batterier (ifall elnätet är svagt):
/surgubben
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 30 jun 2020 07:48
av Zalman3
mickeisol skrev:
Ja etc är väl som den är,
Men Kåberger brukar ju kunna ha en poäng
Det är ju skandal att inte svensk industri kan vara i framkant, nu börjar det ju drälla av batteribussar från kina (tillverkade i ungern?) och elbilar från USA.
Snart kör vi väl på internet från USA (starlink) i glesbygden. Vart har innovatörerna tagit vägen i sverige? Är det inte rätt grogrund eller vad?
Snabbtåg utreds väl i det oändliga, men vad är det för mening med dom, när elflygplanen kommer, och dom kommer att komma i takt med att batterierna blir mer energieffektiva, då är ju snabbtågen döda också. Järnvägen kunde ju vara för gods, men underhållet verkar ju inte vara det bästa på järnvägen idag.
Tokiga projekt med elvägar utförs också, vem ska underhålla dom?! Lika effektivt som järnvägen kanske.
Nu är det hög tid för stora batterilager i södra sverige, hoppas att northvolt hinner börja tillverka batterier till dessa, annars blir det väl att köpa megapacks från tesla också (grattis aktieägare i tesla).
Ja så här funkar det med BYD bussar och tesla batterier (ifall elnätet är svagt):
/surgubben
Lysande!!!
Kåberger har rätt och batterilagring och elbussar är en bra kombo.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 20 jul 2020 12:37
av Zalman3
Hur länge kan man hålla Kineserna stången?
Chinese Electric Cars Will Take Over The World – If We Let Them.
If it was a pure free market based on value for money, Chinese electric cars would be giving
European and American manufacturers sleepless nights already.
But it’s likely that politics and economic protectionism will keep them at bay for a while.
How long it will be before the dam breaks and Chinese EVs flood in is uncertain,
but it probably won’t be possible to hold them back forever.
Ja så här funkar det med BYD bussar och tesla batterier (ifall elnätet är svagt):
/surgubben
Intressant, jag såg att de laddar med två type-2 i stället för CCS.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 20 jul 2020 15:28
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Hur länge kan man hålla Kineserna stången?
Chinese Electric Cars Will Take Over The World – If We Let Them.
If it was a pure free market based on value for money, Chinese electric cars would be giving
European and American manufacturers sleepless nights already.
But it’s likely that politics and economic protectionism will keep them at bay for a while.
How long it will be before the dam breaks and Chinese EVs flood in is uncertain,
but it probably won’t be possible to hold them back forever.
Det är ju illavarslande att fossilbilstillverkarna verkligen inte vill sälja elbilar.
Currently, the reality is that legacy automakers first estimate how many electric cars they need to sell to comply with emissions regulations to only then estimate for how much they can sell them and still find the required customers.
A clear example of this situation is the COVID-19 lockdown, which resulted in a drop of ICE (Internal Combustion Engine) cars sales. This means that automakers no longer need to sell as much electric cars as it was previously estimated to comply with emissions regulations this year.
For this reason in Germany:
Until next year SEAT no longer accepts orders for the Mii Electric.
A Volkswagen e-up ordered today will only be delivered next year.
Previously SKODA stated that the Citigo-e iV would cost way below 20.000 euros before government subsidies, but now the basic version was discontinued and the Citigo-e iV has a starting price of 24.360 euros…
Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.