Sida 14 av 18

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 22:17
av termosen
helix skrev:
termosen skrev:

Noterar också att den blå har dual motor-emblem, medan den röda har P100D+.
Japp, men det är nog mest "random" och tillhör maskeringen av prototyperna för att förvilla. Det var samma emblem på bilarna som Tesla körde i september där den ena hade Raven-emblem och den andra P100D+

Gissar att när den här Plaid versionen går i produktion i sommar så är det i samband med en exteriör facelift. Ny design på lamporna fram och bak, aktiv aero, nya kjolar osv. Kanske sammanfaller det även med en uppdatering av interiören.
Hoppas på ovan. Funderar att sälja min S100D nästa vår, innan den nya presenteras. För att maximera värdet. :-)

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 22:21
av Legato
helix skrev:
termosen skrev:

Noterar också att den blå har dual motor-emblem, medan den röda har P100D+.
Japp, men det är nog mest "random" och tillhör maskeringen av prototyperna för att förvilla. Det var samma emblem på bilarna som Tesla körde i september där den ena hade Raven-emblem och den andra P100D+

Gissar att när den här Plaid versionen går i produktion i sommar så är det i samband med en exteriör facelift. Ny design på lamporna fram och bak, aktiv aero, nya kjolar osv. Kanske sammanfaller det även med en uppdatering av interiören.
Aktiv aero, kjolar osv är mycket möjligt tror jag också, men det lär ju bara bli på just Plaid. Så frågan är om man faktiskt faceliftar standardversionerna av S också.

Ska den bli snabbare än Taycan så tror jag det krävs ganska stora förändringar exteriört. Känns som det blir "för mycket" för en standardversion. Jag hoppas/tror att man nu gör en riktig differentiering mellan standardversioner och prestandaversioner. Om inte prestandaversionen får ordentligt mycket större batterier så får man nog räkna med avsevärt sämre räckvidd också. Personligen skulle jag gärna "offra" det nu när laddhastigheterna ökar och SUC ligger tätare och tätare.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 22:44
av helix
Legato skrev:
helix skrev:
termosen skrev:

Noterar också att den blå har dual motor-emblem, medan den röda har P100D+.
Japp, men det är nog mest "random" och tillhör maskeringen av prototyperna för att förvilla. Det var samma emblem på bilarna som Tesla körde i september där den ena hade Raven-emblem och den andra P100D+

Gissar att när den här Plaid versionen går i produktion i sommar så är det i samband med en exteriör facelift. Ny design på lamporna fram och bak, aktiv aero, nya kjolar osv. Kanske sammanfaller det även med en uppdatering av interiören.
Aktiv aero, kjolar osv är mycket möjligt tror jag också, men det lär ju bara bli på just Plaid. Så frågan är om man faktiskt faceliftar standardversionerna av S också.

Ska den bli snabbare än Taycan så tror jag det krävs ganska stora förändringar exteriört. Känns som det blir "för mycket" för en standardversion. Jag hoppas/tror att man nu gör en riktig differentiering mellan standardversioner och prestandaversioner. Om inte prestandaversionen får ordentligt mycket större batterier så får man nog räkna med avsevärt sämre räckvidd också. Personligen skulle jag gärna "offra" det nu när laddhastigheterna ökar och SUC ligger tätare och tätare.
Håller med

En facelift på S måste komma förr eller senare. Har själv tyckt att bland annat baklamporna på S sett "gamla" ut rätt länge jämfört med både Model 3/X...

Min gissning är att faceliften kommer för alla varianter av Model S. Sen kommer det kanske två olika performance-modeller där en är en sleeper som nuvarande Raven Performance och att man därutöver kan välja någon form av track-pack/plus-version med ett aggressivare kjolpaket med större luftintag, sportfjädring, keramiska bromsar, lättare fälgar, prestandadäck och kanske ett plus-läge med några extra hästkrafter/fetare inverter eller liknande, mer kylning... ja vem vet :)

Ska bli sjukt skoj att se vad Tesla trollar fram för något och vad som finns till salu nästa sommar/höst. Om man lägger ihop det vi hört om Plaid, en rad innovativa finesser som patenterats, rykten om ny interiör, osv så blir det nog ett rätt attraktivt paket :D

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 23:16
av Legato
helix skrev:
Legato skrev:
helix skrev:
termosen skrev:

Noterar också att den blå har dual motor-emblem, medan den röda har P100D+.
Japp, men det är nog mest "random" och tillhör maskeringen av prototyperna för att förvilla. Det var samma emblem på bilarna som Tesla körde i september där den ena hade Raven-emblem och den andra P100D+

Gissar att när den här Plaid versionen går i produktion i sommar så är det i samband med en exteriör facelift. Ny design på lamporna fram och bak, aktiv aero, nya kjolar osv. Kanske sammanfaller det även med en uppdatering av interiören.
Aktiv aero, kjolar osv är mycket möjligt tror jag också, men det lär ju bara bli på just Plaid. Så frågan är om man faktiskt faceliftar standardversionerna av S också.

Ska den bli snabbare än Taycan så tror jag det krävs ganska stora förändringar exteriört. Känns som det blir "för mycket" för en standardversion. Jag hoppas/tror att man nu gör en riktig differentiering mellan standardversioner och prestandaversioner. Om inte prestandaversionen får ordentligt mycket större batterier så får man nog räkna med avsevärt sämre räckvidd också. Personligen skulle jag gärna "offra" det nu när laddhastigheterna ökar och SUC ligger tätare och tätare.
Håller med

En facelift på S måste komma förr eller senare. Har själv tyckt att bland annat baklamporna på S sett "gamla" ut rätt länge jämfört med både Model 3/X...

Min gissning är att faceliften kommer för alla varianter av Model S. Sen kommer det kanske två olika performance-modeller där en är en sleeper som nuvarande Raven Performance och att man därutöver kan välja någon form av track-pack/plus-version med ett aggressivare kjolpaket med större luftintag, sportfjädring, keramiska bromsar, lättare fälgar, prestandadäck och kanske ett plus-läge med några extra hästkrafter/fetare inverter eller liknande, mer kylning... ja vem vet :)

Ska bli sjukt skoj att se vad Tesla trollar fram för något och vad som finns till salu nästa sommar/höst. Om man lägger ihop det vi hört om Plaid, en rad innovativa finesser som patenterats, rykten om ny interiör, osv så blir det nog ett rätt attraktivt paket :D
Exciting times ahead :!:

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 23:43
av vibrationsfri
Tars skrev:
Man blir lite våt i kalsongen. Bild
Kan tänka mig det. Nr 13 blir den snabbaste hittills . :D

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 okt 2019 23:54
av olarsson
helix skrev:
1.00 in i klippet. Noterar att autopiloten fortfarande vinglar rätt friskt när körfältet blir för brett. ;)

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 okt 2019 12:12
av helix
Undrar om det kan vara så att det är olika drivlinor/batteripack i den röda och den blå testbilen?

Den blå bilen har som vi kan se en gigantisk diffusor bak och då kanske det innebär att den har drivlinan från nya Roadstern då Roadstern har en liknande diffusor bak? Den röda bilen däremot har ingen diffusor och kanske därmed en något annorlunda drivlina som blir en enklare modell av Model S Plaid.

Eller så är det helt enkelt så att Tesla bara testar och benchmarkar vad skillnaden blir för varvtiden på NBR med och utan fet diffusor där bak 8-)

Vi kan åtminstone konstatera att ingen av bilarna verkar ha "rocket thrusters" så därmed inget SpaceX-paket, men det kanske kommer i en senare uppdatering :D

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 okt 2019 12:31
av vigge50
helix skrev:
Undrar om det kan vara så att det är olika drivlinor/batteripack i den röda och den blå testbilen?

Den blå bilen har som vi kan se en gigantisk diffusor bak och då kanske det innebär att den har drivlinan från nya Roadstern då Roadstern har en liknande diffusor bak? Den röda bilen däremot har ingen diffusor och kanske därmed en något annorlunda drivlina som blir en enklare modell av Model S Plaid.

Eller så är det helt enkelt så att Tesla bara testar och benchmarkar vad skillnaden blir för varvtiden på NBR med och utan fet diffusor där bak 8-)

Vi kan åtminstone konstatera att ingen av bilarna verkar ha "rocket thrusters" så därmed inget SpaceX-paket, men det kanske kommer i en senare uppdatering :D
Jag ser ganska rejäla luftutgångar på sidorna av bilen ;) :lol:

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 04 nov 2019 17:40
av Zalman3
Tesla Model S Plaid sets new record at the Nürburgring in final run for the year.

Recent reports from German motoring publication Auto Motor und Sport have revealed that the blue Tesla Model S Plaid prototype has broken the company’s previous unofficial record on the Nurburgring, with the vehicle completing a lap around the track in 7:13. The Model S was able to accomplish this feat not just once, but twice.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... ew-record/

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 04 nov 2019 18:35
av Legato
Zalman3 skrev:
Tesla Model S Plaid sets new record at the Nürburgring in final run for the year.

Recent reports from German motoring publication Auto Motor und Sport have revealed that the blue Tesla Model S Plaid prototype has broken the company’s previous unofficial record on the Nurburgring, with the vehicle completing a lap around the track in 7:13. The Model S was able to accomplish this feat not just once, but twice.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... ew-record/
Vilken sinnesjukt fin tid. Hoppas verkligen den stämmer.

Intressant också att de snabbt verkar ha landat i att det räcker med en riktigt liten vinge, lik den som redan sitter på P, istället för den gigantiska vingen de testade med ett tag.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 04 nov 2019 18:51
av +46
olarsson skrev:
helix skrev:
1.00 in i klippet. Noterar att autopiloten fortfarande vinglar rätt friskt när körfältet blir för brett. ;)
Autoläget inställd på att värma däcken max... :(

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 04 nov 2019 19:39
av Henrik Torphammar
Legato skrev:
Intressant också att de snabbt verkar ha landat i att det räcker med en riktigt liten vinge, lik den som redan sitter på P, istället för den gigantiska vingen de testade med ett tag.
Den stora vingen var bara någon slags referens.

Undra jag när downforce börjar bli viktig för varvtiden. En S är ju inte designad för det alls, utan för att vara hal.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 04 nov 2019 19:47
av Legato
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Intressant också att de snabbt verkar ha landat i att det räcker med en riktigt liten vinge, lik den som redan sitter på P, istället för den gigantiska vingen de testade med ett tag.
Den stora vingen var bara någon slags referens.

Undra jag när downforce börjar bli viktig för varvtiden. En S är ju inte designad för det alls, utan för att vara hal.
Vad menar du med "referens". Man testade uppenbarligen för att se vad som ger bäst tid. Den gigantiska vingen försvann, den gigantiska diffusorn fick vara kvar...

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 04 nov 2019 20:34
av vigge50
Legato skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Intressant också att de snabbt verkar ha landat i att det räcker med en riktigt liten vinge, lik den som redan sitter på P, istället för den gigantiska vingen de testade med ett tag.
Den stora vingen var bara någon slags referens.

Undra jag när downforce börjar bli viktig för varvtiden. En S är ju inte designad för det alls, utan för att vara hal.
Vad menar du med "referens". Man testade uppenbarligen för att se vad som ger bäst tid. Den gigantiska vingen försvann, den gigantiska diffusorn fick vara kvar...
Twitter
Elon Musk skrev:
The big rear wing is only on for one day for rear downforce calibration. Isn’t needed to set ring record & won’t be in the production car.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 04 nov 2019 20:39
av GreenMachine
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Intressant också att de snabbt verkar ha landat i att det räcker med en riktigt liten vinge, lik den som redan sitter på P, istället för den gigantiska vingen de testade med ett tag.
Den stora vingen var bara någon slags referens.

Undra jag när downforce börjar bli viktig för varvtiden. En S är ju inte designad för det alls, utan för att vara hal.
Tycker att det ser ut som att den har en del tendenser att vilja överstyra så det är väl inte omöjligt att man börjar tassa på dom gränserna redan?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 04 nov 2019 20:55
av default
Legato skrev:
Vilken sinnesjukt fin tid. Hoppas verkligen den stämmer.
Jag hade lite svårt att lita på de handklockade tiderna förra gången men efter att be blivit bekräftade kors och tvärs tycker jag man kan ha någorlunda förtroende för dessa. Synd att den röda bilen krashade, den var ju snabbast vid första besöket. Hoppas de kan få produktionsbilen att prestera lika bra. Så många begär som tornar upp sig i framtiden :(

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 04 nov 2019 22:06
av HelectriC
Det kan inte vara vidare bra stämning på Porsche nu för tiden. Dom snackade så jäkla mkt om att när dom väl kommer med elbil, ja då kan den köra snabbare än alla andra elbilar på bana, inte bara rakt fram. Blev ju inte riktigt så :?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 04 nov 2019 22:15
av Legato
default skrev:
Legato skrev:
Vilken sinnesjukt fin tid. Hoppas verkligen den stämmer.
Jag hade lite svårt att lita på de handklockade tiderna förra gången men efter att be blivit bekräftade kors och tvärs tycker jag man kan ha någorlunda förtroende för dessa. Synd att den röda bilen krashade, den var ju snabbast vid första besöket. Hoppas de kan få produktionsbilen att prestera lika bra. Så många begär som tornar upp sig i framtiden :(
Haha 100% enig med allt du skrev :D Begäret är stooort.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 24 jun 2021 09:31
av dd88
Dags att lyfta den här tråden då det börjar tisslas och tasslas om nya rekordförsök i och med lansering av vanilla Plaid (troligtvis med aktiv aero och de nya hjulen)

Porsche satte nytt rekord för gatlegal produktionsbil i måndags med en Porsche GT2 RS Manthey, så nya rekordet är 6:43.3 (Slog Mercedes tidigare rekord på 6:48.05)



På elbilsfronten så har inget hänt sen Porsche körde en förproduktionsbil på 7:42, även om det ryktas om att Porsche har en Taycan GT3 som skulle klara ett varv på lite över 7 minuter.

Kollar vi sedaner så är Mercedes-AMG GT 4-Door GT63 S 4MATIC+ snabbast på 7:23.01

Vart tror ni att en Plaid klarar det på?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 24 jun 2021 12:00
av taliz
4:20

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 24 jun 2021 12:14
av dd88
Kom ut ur dimman Taliz ;)

Jag gissar på runt 7:20

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 24 jun 2021 13:19
av Bjorn N
7:05!
Vad vinner man? ;)

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 24 jun 2021 13:23
av backe
Helt standard så tror jag inte under 7:40

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 24 jun 2021 13:34
av Walker
Bjorn N skrev:
7:05!
Vad vinner man? ;)
Äran ;)

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 24 jun 2021 13:43
av Credde
07:37 8-)