Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Moderator: Redaktion
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Kunde man lita på att laddarna fungerade och var lediga så hade det inte varit några problem för mig att köra nåt annat än Tesla.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
När man får sitta och vänta på en som ska till 100% med kö..
Denna bil började ladda 3 minuter innan jag kom, var aldrig över 37 kW i laddning, började ladda på typ 62%..
När det var min tur så kunde jag sitta och klämma till 97% batteri där högsta hastigheten var 79kW, satt nästan själv på vid alla laddarna i skärholmen, gav upp vid 97% då hastigheten gått ner till 12kW (men fortfarande ingen kö)
Denna bil började ladda 3 minuter innan jag kom, var aldrig över 37 kW i laddning, började ladda på typ 62%..
När det var min tur så kunde jag sitta och klämma till 97% batteri där högsta hastigheten var 79kW, satt nästan själv på vid alla laddarna i skärholmen, gav upp vid 97% då hastigheten gått ner till 12kW (men fortfarande ingen kö)
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag tycker de är ganska rimliga, jag kommer ladda där när man behöver snabbladda.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Sen får väl konkurrens visa vad som är rätt pris. Tillgänglighet och tydlig pris modell är viktigare för mig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det är det enda stället för mig att ladda på här i Stockholm, så jag kommer fortsättaA76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
Tesla M3 LR..
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
IcePic skrev:Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
Vet inte om du förstår det men ditt inlägg är ett perfekt exempel på varför det är rätt att ta bra betalt för snabbladdning. När du kommer långväga ifrån på genomfart så vill du inte ha en massa locals som gratisladdar före dig i kön. Du har andra alternativ och nu väljer du dem istället vilket frigör kapacitet för de som verkligen är betjänta av snabbladdning. Är ju precis så det ska fungera om vi ska kunna ha en fungerande mobilitet med elbilar...
-
- elbilist
- Inlägg: 955
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
MWall skrev:IcePic skrev:Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
Vet inte om du förstår det men ditt inlägg är ett perfekt exempel på varför det är rätt att ta bra betalt för snabbladdning. När du kommer långväga ifrån på genomfart så vill du inte ha en massa locals som gratisladdar före dig i kön. Du har andra alternativ och nu väljer du dem istället vilket frigör kapacitet för de som verkligen är betjänta av snabbladdning. Är ju precis så det ska fungera om vi ska kunna ha en fungerande mobilitet med elbilar...
Exakt så det funkat tidigare.
På resor har jag använt Ionity pga trängseln hos CirkleK.
Samma sak som sker vid Lidl och alla andra gratisladdare.
Här hemma har jag bara använt CirkleK som stödladdning upp till 45-50% efter en längre resa för att min långsamma box hemma skall kunna fylla upp lagom till nästa dag.
Och då oftast vid tider då det aldrig varit varken fullt eller kö.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Lite snåla är ni väl och det är väl bra om ni som har tillgång det eminenta tesla laddnätverket använder det så övriga som inte kan får ladda på de få övriga snabbladdarna,för mig kan dom gärna få höja till ionity nivå om det betyder mindre risk för kö.IcePic skrev:Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
27,8 kWp solceller
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Håller helt med. på tiden att dom börjar ta betalt, gratisladdare driver ett ohållbart beteende. tycker också det är en rimlig nivå. Sen verkar användarupplevelsen inte vara den bästa (om det stämmer vad som skivs ovan) med att de ska allkoera upp en summa pengar som ska bekräftas av bankID varje gång. Känns osmidigt.Dafro skrev:Lite snåla är ni väl och det är väl bra om ni som har tillgång det eminenta tesla laddnätverket använder det så övriga som inte kan får ladda på de få övriga snabbladdarna,för mig kan dom gärna få höja till ionity nivå om det betyder mindre risk för kö.IcePic skrev:Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
-
- elbilist
- Inlägg: 955
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
1st bil på CirkleK Väsby och istället fullsatt med kö vid Rotebro handelsplats.
Den må vara billigare men bara 1/3 av farten.
Men faktiskt första gången jag sett att den InCharge laddaren är okuperad, nu med två Tesla Taxi som annars prenumererade på CirkleK vöäsby
Den må vara billigare men bara 1/3 av farten.
Men faktiskt första gången jag sett att den InCharge laddaren är okuperad, nu med två Tesla Taxi som annars prenumererade på CirkleK vöäsby
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ingen kö på Circle K i Flädie heller, faktisk inte en enda bil från att ha varit nästan alltid bra okuperad.R_Edvinsson skrev:1st bil på CirkleK Väsby och istället fullsatt med kö vid Rotebro handelsplats.
Den må vara billigare men bara 1/3 av farten.
Men faktiskt första gången jag sett att den InCharge laddaren är okuperad, nu med två Tesla Taxi som annars prenumererade på CirkleK vöäsby
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.MWall skrev:IcePic skrev:Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
Vet inte om du förstår det men ditt inlägg är ett perfekt exempel på varför det är rätt att ta bra betalt för snabbladdning. När du kommer långväga ifrån på genomfart så vill du inte ha en massa locals som gratisladdar före dig i kön. Du har andra alternativ och nu väljer du dem istället vilket frigör kapacitet för de som verkligen är betjänta av snabbladdning. Är ju precis så det ska fungera om vi ska kunna ha en fungerande mobilitet med elbilar...
Min ursprungliga kommentar om ”bojkott” handlade bara om det orimligt höga priset. Och jag kommer inte spendera en krona på laddning hos Cirkle K, därmed går de också miste om kaffet, kanelbullen och/eller korven som jag i princip alltid köpte när jag gratisladdade. Undrar vad CK förlorar mest på??
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag har länge undrat hur stor investeringskostnaden är för en laddstation med några 150 kW laddare, hur lång tid de skrivs av på, och hur stora de fasta löpande kostnaderna är. Kanske kan du upplysa mig, då du så tvärsäkert säger att ett pris på 6,25 kr/kWh är ocker? Du verkar iallafall ha insyn i att Cirkel K får enorma rabatter på själva elen, då du tycks mena att en kaffe, kanelbulle eller korv för 25-30 kr, i utbyte mot 50-60 kWh gratisladdning, är en vinstaffär för Cirkel K.A76 skrev:Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.
Min ursprungliga kommentar om ”bojkott” handlade bara om det orimligt höga priset. Och jag kommer inte spendera en krona på laddning hos Cirkle K, därmed går de också miste om kaffet, kanelbullen och/eller korven som jag i princip alltid köpte när jag gratisladdade. Undrar vad CK förlorar mest på??
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Är också intresserade av vad som är ocker med 6kr per kwh? Att dom kanske tjänar pengar på laddningen? Är det också ocker när tesla tar 100k för mycket på sin bil men samtidigt tar 3kr per kwh?
Jättebra att det kommer upp laddplatser så att det finns fler möjligheter för oss konsumenter!
Jättebra att det kommer upp laddplatser så att det finns fler möjligheter för oss konsumenter!
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag håller med dig. Aktörerna kan sätta vilket pris de vill, så får marknaden styra. Generellt är det bara bra med fler laddplatser.Matte skrev:Är också intresserade av vad som är ocker med 6kr per kwh? Att dom kanske tjänar pengar på laddningen? Är det också ocker när tesla tar 100k för mycket på sin bil men samtidigt tar 3kr per kwh?
Jättebra att det kommer upp laddplatser så att det finns fler möjligheter för oss konsumenter!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag betalar gladeligen lite extra för laddningen när jag är på långresa om det innebär ingen kö eller väldigt kort kö jämnt andra laddare.
Bolagen sätter inte upp laddare för att de gillar att spendera pengar… Laddarna ska på sikt bära sin kostnad och även generera vinst till ägarna.
Bara jämföra mot att köpa en öl på Systembolaget eller på krogen…Att betala nästan samma pris som hemma för laddning kan man glömma…
Bolagen sätter inte upp laddare för att de gillar att spendera pengar… Laddarna ska på sikt bära sin kostnad och även generera vinst till ägarna.
Bara jämföra mot att köpa en öl på Systembolaget eller på krogen…Att betala nästan samma pris som hemma för laddning kan man glömma…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Från ägarens perspektiv; vilket kWh-pris behövs för att optimera intjäningen?
För lågt så betalar det inte kostnaderna inkl de rörliga elkostnaderna. För högt så väljer folk för ofta att inte ladda där vilket sparar elkostnad men gör att man inte drar in tillräckligt för att täcka investeringen.
Det finns även en omställningsaspekt i prissättningen och den kanske har andra optimala prisintervall. För lågt pris gör att leechers som jag själv laddar där för att det är billigare än hemma, vilket orsakar ”onödiga köer” så att gemene man inte vågar gå över till elbil, medan ett för högt pris gör att gemene man får svårt att räkna hem laddkostnaden i förhållande till fossilbil.
Placeringen påverkar nog också det optimala priset. Inne i ett samhälle behöver priset vara högre för att skrämma bort ”okynnesladdare” än ute på vägarna där det kanske inte finns så mycket annat än just laddstationen och servering. Där gäller det kanske snarare att pressa priset för att få in fler som laddar och bidrar till att täcka investeringskostnaderna.
I alla lägen behöver man över tid så klart täcka elkostnaden dock på ett eller annat sätt.
För lågt så betalar det inte kostnaderna inkl de rörliga elkostnaderna. För högt så väljer folk för ofta att inte ladda där vilket sparar elkostnad men gör att man inte drar in tillräckligt för att täcka investeringen.
Det finns även en omställningsaspekt i prissättningen och den kanske har andra optimala prisintervall. För lågt pris gör att leechers som jag själv laddar där för att det är billigare än hemma, vilket orsakar ”onödiga köer” så att gemene man inte vågar gå över till elbil, medan ett för högt pris gör att gemene man får svårt att räkna hem laddkostnaden i förhållande till fossilbil.
Placeringen påverkar nog också det optimala priset. Inne i ett samhälle behöver priset vara högre för att skrämma bort ”okynnesladdare” än ute på vägarna där det kanske inte finns så mycket annat än just laddstationen och servering. Där gäller det kanske snarare att pressa priset för att få in fler som laddar och bidrar till att täcka investeringskostnaderna.
I alla lägen behöver man över tid så klart täcka elkostnaden dock på ett eller annat sätt.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ska jag vara ärlig så tror jag främst det är de ägarna som haft elbil under perioden när det funnits väldigt billigt eller gratis laddning som har problem med att betala 6 kr/kWh under långresorna, de har vant sig vid att det alltid varit mycket billigare per mil i “bränslekostnad”. Ingen jag pratat om elbil med (som faktiskt varit intresserad) verkar tycka det är ett problem att betala höga priser de få gångerna per år som de skulle använda det. Sedan finns det ju de som gissningsvis ändå inte skulle köpa en elbil förens de tvingas till det som klagar på allt som går att klaga på oavsett om det stämmer eller inte.Johlei skrev:Från ägarens perspektiv; vilket kWh-pris behövs för att optimera intjäningen?
För lågt så betalar det inte kostnaderna inkl de rörliga elkostnaderna. För högt så väljer folk för ofta att inte ladda där vilket sparar elkostnad men gör att man inte drar in tillräckligt för att täcka investeringen.
Det finns även en omställningsaspekt i prissättningen och den kanske har andra optimala prisintervall. För lågt pris gör att leechers som jag själv laddar där för att det är billigare än hemma, vilket orsakar ”onödiga köer” så att gemene man inte vågar gå över till elbil, medan ett för högt pris gör att gemene man får svårt att räkna hem laddkostnaden i förhållande till fossilbil.
Placeringen påverkar nog också det optimala priset. Inne i ett samhälle behöver priset vara högre för att skrämma bort ”okynnesladdare” än ute på vägarna där det kanske inte finns så mycket annat än just laddstationen och servering. Där gäller det kanske snarare att pressa priset för att få in fler som laddar och bidrar till att täcka investeringskostnaderna.
I alla lägen behöver man över tid så klart täcka elkostnaden dock på ett eller annat sätt.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det låter rimligt tycker jag. Personligen skulle jag välja den snabbladdare som har bäst geografiskt läge, med avseende på den rutt jag vill åka. Om priset är 3:50 eller 6:50 per kWh spelar inte så stor roll.OfarligTesla skrev:Ska jag vara ärlig så tror jag främst det är de ägarna som haft elbil under perioden när det funnits väldigt billigt eller gratis laddning som har problem med att betala 6 kr/kWh under långresorna, de har vant sig vid att det alltid varit mycket billigare per mil i “bränslekostnad”. Ingen jag pratat om elbil med (som faktiskt varit intresserad) verkar tycka det är ett problem att betala höga priser de få gångerna per år som de skulle använda det. Sedan finns det ju de som gissningsvis ändå inte skulle köpa en elbil förens de tvingas till det som klagar på allt som går att klaga på oavsett om det stämmer eller inte.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
A76 skrev:Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.MWall skrev:IcePic skrev:Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
Vet inte om du förstår det men ditt inlägg är ett perfekt exempel på varför det är rätt att ta bra betalt för snabbladdning. När du kommer långväga ifrån på genomfart så vill du inte ha en massa locals som gratisladdar före dig i kön. Du har andra alternativ och nu väljer du dem istället vilket frigör kapacitet för de som verkligen är betjänta av snabbladdning. Är ju precis så det ska fungera om vi ska kunna ha en fungerande mobilitet med elbilar...
Min ursprungliga kommentar om ”bojkott” handlade bara om det orimligt höga priset. Och jag kommer inte spendera en krona på laddning hos Cirkle K, därmed går de också miste om kaffet, kanelbullen och/eller korven som jag i princip alltid köpte när jag gratisladdade. Undrar vad CK förlorar mest på??
Tror inte vinsten från en kaffe och bulle räcker långt om du laddar > 50kWh.
Är jättebra att du håller dig borta för då kan de som verkligen behöver ladda inte köa bakom dig.
Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
För mig går gränsen vid ca 5kr/kWh.
Eon och Recharge har visat att det är möjligt att erbjuda 150kw laddning till det priset.
De tjänar ju heller inget på merförsäljning som tex Circle K gör.
Dvs rimligen borde CK kunna hålla LÄGRE priser än eon och Recharge.
Men det är ju bara att rösta med fötterna. Jag tycker rent generellt priserna i butik på mackar är förskräckligt höga, så jag besöker dem extremt sällan oavsett.
Eon och Recharge har visat att det är möjligt att erbjuda 150kw laddning till det priset.
De tjänar ju heller inget på merförsäljning som tex Circle K gör.
Dvs rimligen borde CK kunna hålla LÄGRE priser än eon och Recharge.
Men det är ju bara att rösta med fötterna. Jag tycker rent generellt priserna i butik på mackar är förskräckligt höga, så jag besöker dem extremt sällan oavsett.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Skulle jag få en korv mä brööö eller mooous så skulle jag nog käka middag på CK 3 gånger i veckan jag måste spendera där och laddaiAkita skrev:Jag har länge undrat hur stor investeringskostnaden är för en laddstation med några 150 kW laddare, hur lång tid de skrivs av på, och hur stora de fasta löpande kostnaderna är. Kanske kan du upplysa mig, då du så tvärsäkert säger att ett pris på 6,25 kr/kWh är ocker? Du verkar iallafall ha insyn i att Cirkel K får enorma rabatter på själva elen, då du tycks mena att en kaffe, kanelbulle eller korv för 25-30 kr, i utbyte mot 50-60 kWh gratisladdning, är en vinstaffär för Cirkel K.A76 skrev:Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.
Min ursprungliga kommentar om ”bojkott” handlade bara om det orimligt höga priset. Och jag kommer inte spendera en krona på laddning hos Cirkle K, därmed går de också miste om kaffet, kanelbullen och/eller korven som jag i princip alltid köpte när jag gratisladdade. Undrar vad CK förlorar mest på??
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
taliz skrev:För mig går gränsen vid ca 5kr/kWh.
Eon och Recharge har visat att det är möjligt att erbjuda 150kw laddning till det priset.
De tjänar ju heller inget på merförsäljning som tex Circle K gör.
Dvs rimligen borde CK kunna hålla LÄGRE priser än eon och Recharge.
Är väl långt dyrare och mer komplext att sätta upp 150kW-laddare än 50kW-dito? Men Eon och Recharge kanske också erbjuder 150kW numera?
Jag får väl erkänna att jag är en hycklare eftersom jag har fri SuC och faktiskt aldrig betalat en enda krona för laddning förutom för den hemma. Ja precis. Bokstavligt talat noll kronor trots över 4 år med dubbla elbilar och kanske 18 tusen elbilsmil totalt. Men jag åker ändå aldrig och gratisladdar trots att jag i princip åker förbi Fullerö nästan varje dag. Tycker helt enkelt inte det är värt besväret.
Fast iofs. Nu kostar ju "full tank" faktiskt över 200 spänn hemma. Får kanske överväga att åka dit ibland.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Kaffe kostar macken typ 30 öre och bullar runt en 50-öring, som de sedan säljer för 20-30 kr st. täcker ganska mycket el på den vinsten.MWall skrev:A76 skrev:Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.MWall skrev:IcePic skrev:Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.A76 skrev:Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.
Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D
Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
Vet inte om du förstår det men ditt inlägg är ett perfekt exempel på varför det är rätt att ta bra betalt för snabbladdning. När du kommer långväga ifrån på genomfart så vill du inte ha en massa locals som gratisladdar före dig i kön. Du har andra alternativ och nu väljer du dem istället vilket frigör kapacitet för de som verkligen är betjänta av snabbladdning. Är ju precis så det ska fungera om vi ska kunna ha en fungerande mobilitet med elbilar...
Min ursprungliga kommentar om ”bojkott” handlade bara om det orimligt höga priset. Och jag kommer inte spendera en krona på laddning hos Cirkle K, därmed går de också miste om kaffet, kanelbullen och/eller korven som jag i princip alltid köpte när jag gratisladdade. Undrar vad CK förlorar mest på??
Tror inte vinsten från en kaffe och bulle räcker långt om du laddar > 50kWh.
Är jättebra att du håller dig borta för då kan de som verkligen behöver ladda inte köa bakom dig.