Tjänstebilsregler 2021
Moderator: Redaktion
Re: Tjänstebilsregler 2021
Nu har jag ju inte något behov av att sätta på skjorta det här året pga hemarbete, men helt klart hade det varit skönt att beställa hem 20 nya vita skjortor varje månad, och lägga dem i återvinningen när man använt dem. Skulle kosta mindre än att ha en model 3 som tjänstebil, och staten skulle få in mer i skatt.
Och nånstans i världen skulle det efter ett tag gå omkring lite fler välklädda jordbävningsoffer och flyktingar.
Och nånstans i världen skulle det efter ett tag gå omkring lite fler välklädda jordbävningsoffer och flyktingar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- markuswesterberg
- Teslaägare
Nej, det som är dyrare är att dra hela momsen på bilar som kostar 500K+. Vilket de flesta elbilar gör. Så jo, det hade varit dyrare att slopa momsen, och mycket effektivare också, såklart. Men för dyrt för staten. Absolut, ta det i etapper, min tanke var att man med dessa gränser eventuellt kan pressa ner priserna något. Tror som sagt inte privatköparna har den makten då de är så få, men fömånsbilsköparna är fler och kommer alltid vara fler.backe skrev:LarsL skrev:Men det blir ju inte dyrare för staten bara för att pengarna delas lika mellan förmånsbilar och privatpersoner.markuswesterberg skrev:Självklart missunnar jag ingen, privatperson eller företagare. Men om målet är fler elbilar på vägarna tror jag detta är fel väg att gå. Slopad moms hade ju varit kanon, men svindyrt för staten. Att Norge med sina statsfinanser klarar det är ju inte så konstigt men det löser tyvärr inte Sverige. Lösningen borde här vara enkel: höj bidraget till 100K, sätt en gräns för vad bilen får kosta på 500K och behåll förmåns- och beskattningsreglerna som de är.
De flesta bra elbilar kostar mer än 500kkr så det skulle vara en dum regel.
Jag tror också att gränsen 500k kr är en snäv gräns idag då det som sagt inte finns jättemycket bilar under den, men jag kan samtidigt se vissa likheter med hur det varit tidigare då jag inte direkt kan säga att jag varit helnöjd med bilarna som man fått för under 7,5 basbelopp...
Vi kanske måste ha flera gränser där man får mindre och mindre incitament för att sedan upphöra. Under 500 000 kr får man 100 000 i bonus och mellan 500 000 och 650 000 kr så får man 50 000 i bonus, sen kan man ha något liknande som idag där förmånsvärdet går upp med en dyrare bil över 650 000 kr då det hur man än vrider och vänder på det blir en större förmån desto dyrare bilen blir.
Nu är beloppen bara höftade så ta inte så hårt på det, mer en tanke.
Är det förresten inte så man har gjort i t.ex. Tyskland och Frankrike, att det är knutet till ett övre belopp med bonusar? Vet någon om det har börjat gälla ännu och har det isåfall gett någon effekt?
Jag skulle vilja utforma en bra bilpolicy för mitt företag som är miljöbilsvänligt och framtidsinriktat samtidigt som det tar hänsyn till de som har intresse för bilar och miljö. Givetvis måste kostnaderna beaktas så att inte alla åker runt i Model S. Men Model 3 fungerar säkert för många och andra kanske väljer Polestar 2. Tjänstemilen blir därigenom plus bidrag då milersättningen är högre än elkostnad. Så löneavdrag för dessa bilar kan jag tänka mig. Finns det någon som har en bra utformad policy att dela så vore jag tacksam. Bilreda / Autoplan etc har inte lyckats hjälpa mig med detta än. Har en bra bit över 150 bilar i tjänstebilsparken.LarsL skrev:Låter ju som alla rätt i att starta eget! Och du beskriver ju också den frustration som man kan känna som anställd när ledningen är på väg åt fel håll ekonomiskt eller tekniskt. Nu var du konsult så du ”äger” ju din kunskap, medan min kunskap enligt kontraktet är företagetsmati skrev:Det finns olika anledningar varför man startar ett företag. Man kanske har uppfunnit en produkt som man vill få ut på marknaden, eller så har man ett yrke som gör det svårt att vara anställd. Eller så gillar man "friheten" som egenföretagare. Eller nåt annat.LarsL skrev:Så vi med anställning jobbar inte? Eller riskerar vi inte att bli av med jobbet? Vi kan faktiskt göra världens bästa jobb och fatta precis rätt beslut men ändå inte få mer betalt eller ens få ha kvar jobbet.
Anledningen till att man startar eget företag är ju för att man vill rå om sig själv och fatta sina egna beslut, inte att få bidrag av staten?
I mitt fall så var jag anställd som konsult tidigare, men bolaget gick inte så bra ekonomiskt. Det var bara en tidsfråga att de skulle kursa. Jag trivdes med mina kunder och de var nöjda med mig, men ingen av dem hade möjlighet att anställa mig på heltid. Dessutom kände jag en stor lojalitet mot mina kunder och jag ville inte överge någon av dem. Jag satt (och sitter) på väldigt mycket kunskap som ingen annan har i respektive företag. Lösningen för mig var helt enkelt att starta eget och ta med mina gamla kunder. Och just möjligjeten att kunna få en förmåns-el-bil på köpet var naturligtvis en morot för mig. Jag är absolut inte den personen som egentligen kan och vill driva ett företag. Det ligger inte i min natur. Om nu förmånsmorötterna blir allt mindre så kommer jag såklart se över min jobbsituation. Det finns allt mindre skäl för mig att vara egenföretagare. Så varför ska jag ta risken?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Jag håller med dig om gränserna som du kanske lästemarkuswesterberg skrev:Nej, det som är dyrare är att dra hela momsen på bilar som kostar 500K+. Vilket de flesta elbilar gör. Så jo, det hade varit dyrare att slopa momsen, och mycket effektivare också, såklart. Men för dyrt för staten. Absolut, ta det i etapper, min tanke var att man med dessa gränser eventuellt kan pressa ner priserna något. Tror som sagt inte privatköparna har den makten då de är så få, men fömånsbilsköparna är fler och kommer alltid vara fler.backe skrev:LarsL skrev:Men det blir ju inte dyrare för staten bara för att pengarna delas lika mellan förmånsbilar och privatpersoner.markuswesterberg skrev:Självklart missunnar jag ingen, privatperson eller företagare. Men om målet är fler elbilar på vägarna tror jag detta är fel väg att gå. Slopad moms hade ju varit kanon, men svindyrt för staten. Att Norge med sina statsfinanser klarar det är ju inte så konstigt men det löser tyvärr inte Sverige. Lösningen borde här vara enkel: höj bidraget till 100K, sätt en gräns för vad bilen får kosta på 500K och behåll förmåns- och beskattningsreglerna som de är.
De flesta bra elbilar kostar mer än 500kkr så det skulle vara en dum regel.
Jag tror också att gränsen 500k kr är en snäv gräns idag då det som sagt inte finns jättemycket bilar under den, men jag kan samtidigt se vissa likheter med hur det varit tidigare då jag inte direkt kan säga att jag varit helnöjd med bilarna som man fått för under 7,5 basbelopp...
Vi kanske måste ha flera gränser där man får mindre och mindre incitament för att sedan upphöra. Under 500 000 kr får man 100 000 i bonus och mellan 500 000 och 650 000 kr så får man 50 000 i bonus, sen kan man ha något liknande som idag där förmånsvärdet går upp med en dyrare bil över 650 000 kr då det hur man än vrider och vänder på det blir en större förmån desto dyrare bilen blir.
Nu är beloppen bara höftade så ta inte så hårt på det, mer en tanke.
Är det förresten inte så man har gjort i t.ex. Tyskland och Frankrike, att det är knutet till ett övre belopp med bonusar? Vet någon om det har börjat gälla ännu och har det isåfall gett någon effekt?

Jag tror inte heller att privatköparna kommer bli lika stor som grupp som förmånsbilisterna men jag tror ändå att det är bra att få med dom på tåget, för en omställning kommer behöva göras över tid oavsett.
Har inte skrivit i det här forumet på mångar år men den här tråden fångade mitt intresse.
Tänkte dessutom ta den tillbaka till det den började med då regeringens budget för 2021 kom idag och detta regleras mer eller mindre där.
Eftersom regeringen tänkte ändra på saker igen vid mitten av 2021 för bilar som tas i bruk då så gäller följande för första halvåret 2021 för nya och existerande bilar.
* Nedsättningen till "jämförbar bil" blir kvar.
* Den extra nedsättningen på 10000 kr försvinner.
Dessutom så står det om det nya förslaget som ska komma:
"Förslaget påverkar inte den befintliga miljöstyrningen i beskattningen av bilförmån. Den permanenta nedsättningen av det förmånsgrundande priset för miljöanpassade bilar kommer alltså att finnas kvar."
Men! (Det här är min gissning)
Eftersom en "jämförbar bil" kommer att öka med ca 25% så kommer också miljöbilen det.
Jaja, det förmånsgrundande priset kommer inte öka men väl själva förmånsbeloppet.
Eftersom det gäller bilar som registreras efter 1:a juli 2021 så är mitt tips till de som funderar på elbil (eller pluginhybrid) som förmånsbil (personalbil eller annat) att ta ut en sån innan dess.
"Det kommande förslaget bör träda i kraft den 1 juli 2021 och gälla för bilar som blir skattepliktiga enligt vägtrafikskattelagen (2006:227) för första gången fr.o.m. det
datumet."
Eller gambla på att de nya reglerna blir ännu förmånligare.
Tänkte dessutom ta den tillbaka till det den började med då regeringens budget för 2021 kom idag och detta regleras mer eller mindre där.
Eftersom regeringen tänkte ändra på saker igen vid mitten av 2021 för bilar som tas i bruk då så gäller följande för första halvåret 2021 för nya och existerande bilar.
* Nedsättningen till "jämförbar bil" blir kvar.
* Den extra nedsättningen på 10000 kr försvinner.
Dessutom så står det om det nya förslaget som ska komma:
"Förslaget påverkar inte den befintliga miljöstyrningen i beskattningen av bilförmån. Den permanenta nedsättningen av det förmånsgrundande priset för miljöanpassade bilar kommer alltså att finnas kvar."
Men! (Det här är min gissning)
Eftersom en "jämförbar bil" kommer att öka med ca 25% så kommer också miljöbilen det.
Jaja, det förmånsgrundande priset kommer inte öka men väl själva förmånsbeloppet.
Eftersom det gäller bilar som registreras efter 1:a juli 2021 så är mitt tips till de som funderar på elbil (eller pluginhybrid) som förmånsbil (personalbil eller annat) att ta ut en sån innan dess.
"Det kommande förslaget bör träda i kraft den 1 juli 2021 och gälla för bilar som blir skattepliktiga enligt vägtrafikskattelagen (2006:227) för första gången fr.o.m. det
datumet."
Eller gambla på att de nya reglerna blir ännu förmånligare.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Nu finns det ju anställda som också jobbar utan övertidsersättning och aldrig stänger av telefonen. Jag som konsult jobbar tills jobbet är klart oavsett om jag får debitera alla timmar eller inte och svarar på frågor från tidigare kunder (dom gånger det dyker upp) utan att kunna ta betalt för det. Dessutom får jag i det stora hela bara betalt när jag jobbar. Men jag har inte rätt att skatta mindre i form av att ta ut någon aktieutdelning.PhR34k skrev:Det är just detta jag menar. Folk vill både äta kakan och behålla den.mati skrev:Som egenföretagare ser jag möjligheten att få en "billig" förmånsbil som en av de få fördelarna man har med att vara just egenföretagare. Det kan uppfattas som orättvist, men det många glömmer är att jag offrar tryggheten som en anställning ger, t.ex. fast inkomst, reglerad arbetstid, kollektivavtal osv osv.
Jag ser förmånsbilen som en slags belöning för risken jag tar med att vara egenföretagare.
Det som verkligen är riktigt orättvist är att vissa anställda kan få en förmånsbil, men långt ifrån alla. Jag har under de 15 åren som jag bott i Sverige haft ett flertal jobb, samtliga som utvecklingsingenjör eller it-konsult, men jag har aldrig haft möjlighet att skaffa förmånsbil. De flesta arbetsgivare erbjuder förmånsbil bara till vissa anställda, man måste vara chef eller viktig på annat sätt och som utvecklare är man inte tillräckligt viktig. Och det stör mig, just eftersom det egentligen inte behöver kosta företaget nånting att erbjuda förmånsbilar till alla anställda.
De ändrar så mycket regler så det lilla som gör det värt att driva eget snart försvinner. Jag som företagare sätter allt på spel för att ev kunna lyckas och få en bättre tillvaro. Jag spenderar mindre tid med familjen, riskerar att gå i personlig konkurs om företaget kursar, jobbar mer än 60 timmar i veckan och stänger aldrig av telefonen inte ens på semester.
Min belöning är att kunna få ut aktieutdelning och kunna unna mig tex en MX. Nu ska man ändra tjänstebilsregler och det diskuteras gällande reglerna för utdelning
Sent from my SM-G9810 using Tapatalk
Så det är nog väldigt individuellt vilka uppoffringar man gör och vilka förmåner man kan få både som anställd och som egenföretagare, då jag är säker på att även finns egenföretagare som gör väldiga uppoffringar och de som knappt tar några risker alls.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Men om du ska använda 100.000 kr på en semester så kostar det ju företaget minst 260.000 kr om du betalar ca 50% i inkomstskatt. Så i semesterfallet hade du betalat 160 tkr i skatt och om du använt dessa till elbilen så är det väl bara 26 tkr i skatt + en del i förmånsskatter.tor-ake skrev:En semester i Florida med familjen kan lätt gå på 100.000, Man kan ju köpa en lite dyrare villa också, det får inte heller staten in något på. Finns massor med saker att göra för pengarna istället för att konsumera mera Dressman-skjortor och lövbiff.Fredrik j skrev:Det där argumentet tycker jag är märkligt. Staten får ju in momspengar oavsett vad du köper.PhR34k skrev:Nu gjorde jag det och staten har fått in en hel del momspengar av mig.
Vad du än hittar på med mellanskillnaden till den dyrare bilen som tjänar staten. Skulle ju vara om du eldat upp pengarna men det är väl inte aktuellt?
Eller vad tror du att du skulle ha gjort med dom om du inte köpt en lite dyrare elbil?
Så om mellanskillnaden vore 260 tkr så hade ju staten säkert fått in mer skatt om du tagit den billigare bilen, tror jag även om denna beräkning är väldigt övergripande.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
2/3 av alla personbilar säljs till juridiska personer. Tittar man på omsättning så är skillnaden större, företag står för mellan 80-90%. Det alla måste fråga sig själva, och kanske miljöpartiet, är varför ska företagare välja elbilar? En alldeles utmärkt anledning är att det är bättre för miljön. Särskilt miljön i storstäderna där avgasar och partiklar förgiftar luften för alla. Det borde vara allas intresse att så många fossilbilar som möjligt ersätts med elbilar, så snabbt som möjligt? Om nu de flesta sålda personbilar köps av företag, så bör man motivera dessa att göra rätt val.
Läser man i denna tråd så verkar en del tycka att det är viktigare att systemet är rättvist och att företagare ska inte kunna ägna sig åt "lyxkonsumtion" och köra Porsche Taycan på bekostnad av vanliga svenskar. Men är det verkligen så? De som idag kör Taycan är inte det minsta berörda av att förmånsvärdet går upp någon ynka tusenlapp per månad. Men verkligheten för de allra flesta som har förmånsbil/tjänstebil är att de väger kostnaden för tjänstebilen mot vad de skulle kunna tänka sig att köpa privat.
För mig, och jag tror inte att jag är ensam, är inte tjänstebil intressant om den kostar lika mycket som att köpa en ny bil. Som företagare så har man två kostnader som ska övervägas; vad kostar den för företaget och vad kostar den för mig personligen? Beviset på att det verkligen är så finns i statistiken, topplistan över de personbilar som sålts till företag hittils i år:
1. Volvo S/V60 10.284 st
2. Volvo S/V90 5.419 st
3. Volvo XC60 5.273 st
4. VW Passat 5.211 st
5. VW Golf 4.641 st
6. Volvo XC40 3.442 st
7. Kia Niro 2.453 st
8. BMW 3-serie 2.220 st
9. Toyota Corolla 2.147 st
10. Kia Optima 2.046 st
Var är lyxbilarna på denna lista? Om man verkligen vill få en bättre miljö så snabbt som möjligt, så bör man försöka motivera de som kör Volvo-någonting och VW-någonting att nästa gång välja en elbil.
Jag hör till en av dem, vi har idag en Volvo V90. Vi hade precis börjar överväga att skaffa en Model 3. Den är ungefär 50% dyrare än vår nuvarande bil, mindre som familjebil, har sämre markfrigång och är mindre "fjällduglig", men med miljöbonus och nedsatt förmånsvärde så såg kalkylen ändå acceptabel ut. En stor osäkerhetsfaktor var och är andrahandsvärdet, det är än så länge skyhögt, men läget kan vara helt annorlunda om 36 månader: Det finansiella risktagandet är den stora osäkerhetsfaktorn, en bil på 600.000 kr har betydligt högre fallhöjd än en bil på 400.000 kr.
Den absolut bästa affären för oss just nu, i efterdyningarna av Corona, kan vara att helt enkelt förlänga leasingen på våra nuvarande diesel-bilar. Låg skatt, lågt förmånsvärde, låg finansiell risk. Det som kan rädda kalkylen för en elbil är att vi laddar bilen hemma samt betalar SuC ur egen ficka och ta ut 4-5 ggr laddkostnaden, skattefritt, från företaget. Det kan täcka en del av den ökade kostnaden för mig personligen, en elbil kommer fr o m nästa år att kosta mig 30.000 mer netto under leasingperioden p g a att nedsättningen av förmånsvärdet försvinner. Men det går inte att komma ifrån att den bästa affären är att behålla nuvarande bil. Det innebär en elbil mindre på svenska vägar.
Läser man i denna tråd så verkar en del tycka att det är viktigare att systemet är rättvist och att företagare ska inte kunna ägna sig åt "lyxkonsumtion" och köra Porsche Taycan på bekostnad av vanliga svenskar. Men är det verkligen så? De som idag kör Taycan är inte det minsta berörda av att förmånsvärdet går upp någon ynka tusenlapp per månad. Men verkligheten för de allra flesta som har förmånsbil/tjänstebil är att de väger kostnaden för tjänstebilen mot vad de skulle kunna tänka sig att köpa privat.
För mig, och jag tror inte att jag är ensam, är inte tjänstebil intressant om den kostar lika mycket som att köpa en ny bil. Som företagare så har man två kostnader som ska övervägas; vad kostar den för företaget och vad kostar den för mig personligen? Beviset på att det verkligen är så finns i statistiken, topplistan över de personbilar som sålts till företag hittils i år:
1. Volvo S/V60 10.284 st
2. Volvo S/V90 5.419 st
3. Volvo XC60 5.273 st
4. VW Passat 5.211 st
5. VW Golf 4.641 st
6. Volvo XC40 3.442 st
7. Kia Niro 2.453 st
8. BMW 3-serie 2.220 st
9. Toyota Corolla 2.147 st
10. Kia Optima 2.046 st
Var är lyxbilarna på denna lista? Om man verkligen vill få en bättre miljö så snabbt som möjligt, så bör man försöka motivera de som kör Volvo-någonting och VW-någonting att nästa gång välja en elbil.
Jag hör till en av dem, vi har idag en Volvo V90. Vi hade precis börjar överväga att skaffa en Model 3. Den är ungefär 50% dyrare än vår nuvarande bil, mindre som familjebil, har sämre markfrigång och är mindre "fjällduglig", men med miljöbonus och nedsatt förmånsvärde så såg kalkylen ändå acceptabel ut. En stor osäkerhetsfaktor var och är andrahandsvärdet, det är än så länge skyhögt, men läget kan vara helt annorlunda om 36 månader: Det finansiella risktagandet är den stora osäkerhetsfaktorn, en bil på 600.000 kr har betydligt högre fallhöjd än en bil på 400.000 kr.
Den absolut bästa affären för oss just nu, i efterdyningarna av Corona, kan vara att helt enkelt förlänga leasingen på våra nuvarande diesel-bilar. Låg skatt, lågt förmånsvärde, låg finansiell risk. Det som kan rädda kalkylen för en elbil är att vi laddar bilen hemma samt betalar SuC ur egen ficka och ta ut 4-5 ggr laddkostnaden, skattefritt, från företaget. Det kan täcka en del av den ökade kostnaden för mig personligen, en elbil kommer fr o m nästa år att kosta mig 30.000 mer netto under leasingperioden p g a att nedsättningen av förmånsvärdet försvinner. Men det går inte att komma ifrån att den bästa affären är att behålla nuvarande bil. Det innebär en elbil mindre på svenska vägar.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD EAP 2021
Nu pratade jag enbart om momsen. Ska vi ta hela skatten i beräkningen kan du ju inte säga "bara 26tkr + en del i förmånsskatter". Varje tusenlapp i förmånsvärde drar ju in 9700kr/år till skattkistan också... Jag hänger nog inte med på ditt resonemang, riktigt. Tänker du att man jämför en bil för 300' med en bil för 560' och att de har samma förmånsvärde, och att totala skatteuttaget därigenom bara blir lika med momsen?Pontus skrev:Men om du ska använda 100.000 kr på en semester så kostar det ju företaget minst 260.000 kr om du betalar ca 50% i inkomstskatt. Så i semesterfallet hade du betalat 160 tkr i skatt och om du använt dessa till elbilen så är det väl bara 26 tkr i skatt + en del i förmånsskatter.tor-ake skrev:En semester i Florida med familjen kan lätt gå på 100.000, Man kan ju köpa en lite dyrare villa också, det får inte heller staten in något på. Finns massor med saker att göra för pengarna istället för att konsumera mera Dressman-skjortor och lövbiff.Fredrik j skrev:Det där argumentet tycker jag är märkligt. Staten får ju in momspengar oavsett vad du köper.PhR34k skrev:Nu gjorde jag det och staten har fått in en hel del momspengar av mig.
Vad du än hittar på med mellanskillnaden till den dyrare bilen som tjänar staten. Skulle ju vara om du eldat upp pengarna men det är väl inte aktuellt?
Eller vad tror du att du skulle ha gjort med dom om du inte köpt en lite dyrare elbil?
Så om mellanskillnaden vore 260 tkr så hade ju staten säkert fått in mer skatt om du tagit den billigare bilen, tror jag även om denna beräkning är väldigt övergripande.

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Mycket bra förklarat.Tomas L skrev:2/3 av alla personbilar säljs till juridiska personer. [....] Men det går inte att komma ifrån att den bästa affären är att behålla nuvarande bil. Men det innebär en elbil mindre på svenska vägar.
För min del ser det ut såhär. E-Golfen kommer visserligen procentuellt bli mycket dyrare efter årsskiftet eftersom förmånsvärdet är så lågt idag. Men totalt sett är den fortfarande billig. Däremot så kommer vi inte ersätta den med någon annan bil. Den får gå många år till, förutsatt batteriet inte ger upp eller nåt. När jag har amorterat av 80% så kommer företaget köpa ut den. Att jag köper ut den privat är inte aktuellt.
E-tron har redan idag ett skyhögt förmånsvärde, på gränsen till att det gör ont. Jag har kollat igen, jag trodde att det var 8000kr, men det är faktiskt nästan 8500kr/mån. Efter årsskiftet blir det oacceptabelt högt. Leasingen går ut våren 2022, men det är inte aktuellt att jag behåller den fram tills dess.
Jag kommer alltså se till att byta till en billigare bil fortast möjligt, senast 1 juli, för att undvika höjningen på 25%. Den nya bilen måste bli så billig att jag kan ha den kvar i många år. Ungefär som e-Golfen.
Det är i alla fall så jag tänker just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Du har rätt att varje tusenlapp i förmånsvärde genererar skattepengar. Men som du säger kanske en fossilbil för 300 tkr har ungefär samma förmånsvärde som en elbil för 560 tkr och då blir det ju ingen skillnad där. Jag vill bara säga att för att använda 100 tkr till en semester i stället för att lägga det på en dyrare tjänstebil så krävs det att man betalar en hel del skatt på pengarna och just semestern så snarare "vinner" staten på det än "förlorar" i form av skatteintäkter.tor-ake skrev:Nu pratade jag enbart om momsen. Ska vi ta hela skatten i beräkningen kan du ju inte säga "bara 26tkr + en del i förmånsskatter". Varje tusenlapp i förmånsvärde drar ju in 9700kr/år till skattkistan också... Jag hänger nog inte med på ditt resonemang, riktigt. Tänker du att man jämför en bil för 300' med en bil för 560' och att de har samma förmånsvärde, och att totala skatteuttaget därigenom bara blir lika med momsen?Pontus skrev:Men om du ska använda 100.000 kr på en semester så kostar det ju företaget minst 260.000 kr om du betalar ca 50% i inkomstskatt. Så i semesterfallet hade du betalat 160 tkr i skatt och om du använt dessa till elbilen så är det väl bara 26 tkr i skatt + en del i förmånsskatter.tor-ake skrev:En semester i Florida med familjen kan lätt gå på 100.000, Man kan ju köpa en lite dyrare villa också, det får inte heller staten in något på. Finns massor med saker att göra för pengarna istället för att konsumera mera Dressman-skjortor och lövbiff.Fredrik j skrev:Det där argumentet tycker jag är märkligt. Staten får ju in momspengar oavsett vad du köper.PhR34k skrev:Nu gjorde jag det och staten har fått in en hel del momspengar av mig.
Så om mellanskillnaden vore 260 tkr så hade ju staten säkert fått in mer skatt om du tagit den billigare bilen, tror jag även om denna beräkning är väldigt övergripande.Det stämmer ju i så fall. Men då kanske vi inte skall gå in på 3:12-reglerna som tillåter att man kan ta ut de där pengarna med bara drygt 30% skatt totalt.
Skulle du använda 260 tkr till privata saker genom 3:12 reglerna så skulle det bli 55,6 tkr + 40,9 tkr = 96,5 tkr i skatt, mycket mindre än skatten på vanlig lön men fortfarande mer än momsen som går förlorad på den billigare bilen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Volvo kan få det tufft!
https://www.tjanstebilsfakta.se/tjanste ... for-volvo/Tjänstebilsförslaget ”ett dråpslag för Volvo".
Gör det dyrare att ha en tjänstebil – det förslaget kommer från regeringen, som vill öka skatteintäkterna med 150 miljoner kronor. Beskedet kan vara ett dråpslag för Volvo, varnar Ronny Svensson, vd för tjänstebilsföretaget Ynnor.
Vad innebär förslaget?
Enligt ett nytt förslag vill regeringen minska skattesubventionen av förmånsbilar och göra värdet av dem till detsamma som en privatägd bil.
Regeringen räknar med att förslaget ska öka skatteintäkterna med 150 miljoner kronor.
Regeringens förslag är tänkt att träda i kraft den 1 juli 2021.
– En av ledstjärnorna vi har haft är att ta bort miljöskadliga subventioner.
Det här är ett exempel på det – vi har ett system där det är mycket mer lönsamt att ta ut lön i form av en förmånsbil,
än att ta ut det i pengar som vanligt, säger finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) till DN.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Enligt Danni på Teslakalkylen blir din Tesla 833 kronor dyrare per månad nästa år. Gäller inte enbart nya förmånsbilar utan alla.

https://www.teslakalkylen.com/blog/2020 ... rsskiftet/Idag kom budgetpropositionen för 2021 ut. Av innehållet i den kan vi konstatera att det inte blir någon förlängning av den reduktion av förmånsvärdet på 40% (eller max 10000 kr per år) som gäller för elbilar, laddhybrider och biogasbilar. Detta innebär att redan 1:a januari nästa år så går förmånsvärdet för dessa upp med upp till 10000 kr per år, eller 833 kr per månad. Detta gäller inte bara för nya bilar, utan gäller alla bilar.
...
TiborBlomhall skrev:Enligt Danni på Teslakalkylen blir din Tesla 833 kronor dyrare per månad nästa år. Gäller inte enbart nya förmånsbilar utan alla.![]()
https://www.teslakalkylen.com/blog/2020 ... rsskiftet/Idag kom budgetpropositionen för 2021 ut. Av innehållet i den kan vi konstatera att det inte blir någon förlängning av den reduktion av förmånsvärdet på 40% (eller max 10000 kr per år) som gäller för elbilar, laddhybrider och biogasbilar. Detta innebär att redan 1:a januari nästa år så går förmånsvärdet för dessa upp med upp till 10000 kr per år, eller 833 kr per månad. Detta gäller inte bara för nya bilar, utan gäller alla bilar.
...

Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Nåja, ända till i går var många tveksamma om detta gällde alla bilar eller endast nya.
TiborBlomhall skrev:Nåja, ända till i går var många tveksamma om detta gällde alla bilar eller endast nya.
Just den delen har väl varit klar i många år?
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9e89a.html
För elbilar och laddhybridbilar som kan laddas från elnätet samt för gasbilar (inte gasol) sker nedsättningen av förmånsvärdet i två steg:
Först sätts förmånsvärdet ner till jämförbar bil utan miljöteknik. Därefter sätts miljöbilens förmånsvärde ner med 40 procent, men max 10 000 kronor.
Reglerna om 40 procents nedsättning gäller till och med inkomstår 2020.
För att sammanfatta så kommer det bli en ökning på 10 000/år from 1/1 gäller nya och befintliga förmånsbilar, men man ändrar inte tidigare års förmånsvärden retroaktivt?TiborBlomhall skrev:Nåja, ända till i går var många tveksamma om detta gällde alla bilar eller endast nya.
Finns det något mer nytt som är känt förutom en ökning från 60000-70000kr premie på nya elbilar?
Ja, det stämmer. Nedsättningen har alltid varit tidsbestämd. De första fyra åren så var den 16.000/år (1.333 kr/månad), när den sedan förlängdes i ytterligare fyra år (2017-2020) så sänktes beloppet till 10.000 kr/år eller 833 kr/månad. Just osäkerheten kring detta har gjort att vi har skjutit på en beställning av ny tjänstebil. Vår förhoppning var att nedsättningen skulle förlängas i ytterligare 4 år, kanske med ett sänkt belopp eller begränsas till att bara gälla elbilar. Men få trodde att de skulle försvinna helt, det har längre pratats att den nya budgeten skulle innhålla "satsningar på miljön".backe skrev:TiborBlomhall skrev:Nåja, ända till i går var många tveksamma om detta gällde alla bilar eller endast nya.
Just den delen har väl varit klar i många år?
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9e89a.html
För elbilar och laddhybridbilar som kan laddas från elnätet samt för gasbilar (inte gasol) sker nedsättningen av förmånsvärdet i två steg:
Först sätts förmånsvärdet ner till jämförbar bil utan miljöteknik. Därefter sätts miljöbilens förmånsvärde ner med 40 procent, men max 10 000 kronor.
Reglerna om 40 procents nedsättning gäller till och med inkomstår 2020.

M3 LR AWD EAP 2021
Förmånsvärden ändras mycket sällan retroaktivt. Däremot så kan ingående faktorer i beräkningen av förmånsvärdet ändras, bl a så kan tidsbegränsade "rabatter" införas eller löpa ut, som "reduceringen" av förmånsvärdet. Här är ett exempel på en uträkning som visar en beräkning av ett förmånsvärde:wcarlsson skrev:För att sammanfatta så kommer det bli en ökning på 10 000/år from 1/1 gäller nya och befintliga förmånsbilar, men man ändrar inte tidigare års förmånsvärden retroaktivt?TiborBlomhall skrev:Nåja, ända till i går var många tveksamma om detta gällde alla bilar eller endast nya.
Finns det något mer nytt som är känt förutom en ökning från 60000-70000kr premie på nya elbilar?
M3 LR AWD EAP 2021
Nej den blir inte 833 kr dyrare per månad om du inte har 100% marginalskatt.TiborBlomhall skrev:Enligt Danni på Teslakalkylen blir din Tesla 833 kronor dyrare per månad nästa år. Gäller inte enbart nya förmånsbilar utan alla.![]()
...
833 kr per månad är vad förmånsvärdet ökar med. För de flesta innebär det att kostnaden ökar med ungefär hälften av det.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Såvida man inte har nettolöneavdrag, då blir det 833 kr dyrare per månad. ---> HÄR!matbl skrev:Nej den blir inte 833 kr dyrare per månad om du inte har 100% marginalskatt.TiborBlomhall skrev:Enligt Danni på Teslakalkylen blir din Tesla 833 kronor dyrare per månad nästa år. Gäller inte enbart nya förmånsbilar utan alla.![]()
...
833 kr per månad är vad förmånsvärdet ökar med. För de flesta innebär det att kostnaden ökar med ungefär hälften av det.
M3 LR AWD EAP 2021
Nej, det är inte så det fungerar, kolla länken: HÄR! (Sorry, länken bråkade...)Julleruff skrev:Och det förutsätter att företaget är OK med ökade arbetsgivaravgifter och defacto ger dig en löneökning på 833:- per månad utan diskussion.Tomas L skrev:Såvida man inte har nettolöneavdrag, då blir det 833 kr dyrare per månad.matbl skrev:Nej den blir inte 833 kr dyrare per månad om du inte har 100% marginalskatt.TiborBlomhall skrev:Enligt Danni på Teslakalkylen blir din Tesla 833 kronor dyrare per månad nästa år. Gäller inte enbart nya förmånsbilar utan alla.![]()
...
M3 LR AWD EAP 2021
Jag svarade tyvärr på fel post, sorry, skulle svarat på matbl!Tomas L skrev:Nej, det är inte så det fungerar, kolla länken: viewtopic.php?f=29&t=21653&p=457791&hil ... ag#p457791Julleruff skrev:Och det förutsätter att företaget är OK med ökade arbetsgivaravgifter och defacto ger dig en löneökning på 833:- per månad utan diskussion.Tomas L skrev:Såvida man inte har nettolöneavdrag, då blir det 833 kr dyrare per månad.matbl skrev:
Nej den blir inte 833 kr dyrare per månad om du inte har 100% marginalskatt.
I fallet nettolöneavdrag är det ren vinst för bolaget.
I fallet bruttolöneavdrag är det en "delad" förlust om bolaget inte kräver kompensation för ökade arbetsgivaravgifter av den anställde genom löneavdrag.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Äh. Visst kommer förslaget sänka försäljningen av dyrare bilar men den som får det riktigt tufft borde ju vara Ynnor. Minskat värde på förmånsbilsflottan slår ju direkt på deras resultat. Man bedömer väl att lobbyverksamhet fungerar bäst mot regeringen om Volvo lyfts fram och helst om Volvo också klagar. Ynnor pratar i egen sak.Zalman3 skrev:Volvo kan få det tufft!
https://www.tjanstebilsfakta.se/tjanste ... for-volvo/Tjänstebilsförslaget ”ett dråpslag för Volvo".
Gör det dyrare att ha en tjänstebil – det förslaget kommer från regeringen, som vill öka skatteintäkterna med 150 miljoner kronor. Beskedet kan vara ett dråpslag för Volvo, varnar Ronny Svensson, vd för tjänstebilsföretaget Ynnor.
Vad innebär förslaget?
Enligt ett nytt förslag vill regeringen minska skattesubventionen av förmånsbilar och göra värdet av dem till detsamma som en privatägd bil.
Regeringen räknar med att förslaget ska öka skatteintäkterna med 150 miljoner kronor.
Regeringens förslag är tänkt att träda i kraft den 1 juli 2021.
– En av ledstjärnorna vi har haft är att ta bort miljöskadliga subventioner.
Det här är ett exempel på det – vi har ett system där det är mycket mer lönsamt att ta ut lön i form av en förmånsbil,
än att ta ut det i pengar som vanligt, säger finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) till DN.
Var inte poängen med nettolöneavdrag att om kostnaden ska vara den samma för bolag (ex 0 kr) så kostar det lika mycket för den anställde att ha nettolöneavdrag som att ha bruttolöneavdrag?
Har själv inte satt mig in i detaljerna då jag själv inte kan välja.
Har själv inte satt mig in i detaljerna då jag själv inte kan välja.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit