Imponerande stort batteri för klassen, 108,7kwh netto. BMW brukar ju vara duktiga på att optimera så den går säkert snålt också. Nog trevlig på Autobahn.
Men lite besviken på laddhastigheten, 21 min till 80%.
Kineserna är ju nere på hälften nu.
Den där sneda skärmen skulle jag nog störa mig rejält på…
Om inte jag räknar fel så är det i snitt 274kW, vilken kinesisk elbil laddar 548kW i snitt?
10-80% = 76,1kWh
76,1kWh på 21 min ger 217kW I snitt
Nu stod det till 80 och då räknade jag från 0. Oavsett, så har jag väldigt svårt att tänka fram vilken annan bil som har 434kW i snitthastighet.
Re: BMW iX3
Postat: 05 sep 2025 19:06
av HelectriC
Har nu sett några Yt videor och hela nedsidan av dörrarna samt hela nedre del av instrumentpanel är i transportbils-hårdplast. Va fan är det för skit BMW försöker lura på oss? Det är samma som med nya Audi A6 etron. I stort sett alla kinesiska bilar från mellanklass och upp och alla Tesla har mjuka material. BMW har inte ens filt i dörrfickorna, så varenda grej kommer skramla som om man kör Ford Transit. Vilket skämt.
Imponerande stort batteri för klassen, 108,7kwh netto. BMW brukar ju vara duktiga på att optimera så den går säkert snålt också. Nog trevlig på Autobahn.
Men lite besviken på laddhastigheten, 21 min till 80%.
Kineserna är ju nere på hälften nu.
Den där sneda skärmen skulle jag nog störa mig rejält på…
Om inte jag räknar fel så är det i snitt 274kW, vilken kinesisk elbil laddar 548kW i snitt?
10-80% = 76,1kWh
76,1kWh på 21 min ger 217kW I snitt
Nu stod det till 80 och då räknade jag från 0. Oavsett, så har jag väldigt svårt att tänka fram vilken annan bil som har 434kW i snitthastighet.
Imponerande stort batteri för klassen, 108,7kwh netto. BMW brukar ju vara duktiga på att optimera så den går säkert snålt också. Nog trevlig på Autobahn.
Men lite besviken på laddhastigheten, 21 min till 80%.
Kineserna är ju nere på hälften nu.
Den där sneda skärmen skulle jag nog störa mig rejält på…
Om inte jag räknar fel så är det i snitt 274kW, vilken kinesisk elbil laddar 548kW i snitt?
10-80% = 76,1kWh
76,1kWh på 21 min ger 217kW I snitt
Nu stod det till 80 och då räknade jag från 0. Oavsett, så har jag väldigt svårt att tänka fram vilken annan bil som har 434kW i snitthastighet.
Kineserna gör 80% på ca 10 minuter.
Med ett batteri på 108kWh? 80% av låt säga 54kWh kan ju inte jämföras, det är ju nåt helt annat.
Blir som att säga att jag sprang halvmaraton fortare än du springer helmaraton, så jag är bättre än du är
Har nu sett några Yt videor och hela nedsidan av dörrarna samt hela nedre del av instrumentpanel är i transportbils-hårdplast. Va fan är det för skit BMW försöker lura på oss? Det är samma som med nya Audi A6 etron. I stort sett alla kinesiska bilar från mellanklass och upp och alla Tesla har mjuka material. BMW har inte ens filt i dörrfickorna, så varenda grej kommer skramla som om man kör Ford Transit. Vilket skämt.
En fullständig no go för mig
Tycker stolarna ser riktigt billiga och tråkiga ut också. Men det är klart det måste sparas någonstans om BMW ska hålla nere priset när pengarna läggs på datorer och skärmar.
Funderar på vad den här bilen kan, med all datakraft, jämfört med den Audi Allroad jag köpte för snart 13 år sedan.
Om inte jag räknar fel så är det i snitt 274kW, vilken kinesisk elbil laddar 548kW i snitt?
10-80% = 76,1kWh
76,1kWh på 21 min ger 217kW I snitt
Nu stod det till 80 och då räknade jag från 0. Oavsett, så har jag väldigt svårt att tänka fram vilken annan bil som har 434kW i snitthastighet.
Kineserna gör 80% på ca 10 minuter.
Med ett batteri på 108kWh? 80% av låt säga 54kWh kan ju inte jämföras, det är ju nåt helt annat.
Blir som att säga att jag sprang halvmaraton fortare än du springer helmaraton, så jag är bättre än du är
Runt 100kwh i de flesta. Zeekr 001 refresh toppar över 550kw och snitt nånstans runt 400 vill jag minnas, tar 9 min till 80%.
BYD är väl dock värst. De är uppe på 10C laddning och runt 5 min till 80%. Men inte i produktion än AFAIK.
Mercedes har också kul teknik på gång: https://www.motor1.com/news/770025/merc ... v-records/
Har nu sett några Yt videor och hela nedsidan av dörrarna samt hela nedre del av instrumentpanel är i transportbils-hårdplast. Va fan är det för skit BMW försöker lura på oss? Det är samma som med nya Audi A6 etron. I stort sett alla kinesiska bilar från mellanklass och upp och alla Tesla har mjuka material. BMW har inte ens filt i dörrfickorna, så varenda grej kommer skramla som om man kör Ford Transit. Vilket skämt.
En fullständig no go för mig
Länka gärna film som visar det. Trodde det var laminerad plast, dvs lite mjuk, utifrån vad jag såg. Men visst ingen filt i dörrfacken men det bryr inte jag mig om. För mig är det viktigt med detta men kanske inte så att jag skulle överväga en kinabil eller elon muzk-bil som alternativ pga det.
Har nu sett några Yt videor och hela nedsidan av dörrarna samt hela nedre del av instrumentpanel är i transportbils-hårdplast. Va fan är det för skit BMW försöker lura på oss? Det är samma som med nya Audi A6 etron. I stort sett alla kinesiska bilar från mellanklass och upp och alla Tesla har mjuka material. BMW har inte ens filt i dörrfickorna, så varenda grej kommer skramla som om man kör Ford Transit. Vilket skämt.
En fullständig no go för mig
Länka gärna film som visar det. Trodde det var laminerad plast, dvs lite mjuk, utifrån vad jag såg. Men visst ingen filt i dörrfacken men det bryr inte jag mig om. För mig är det viktigt med detta men kanske inte så att jag skulle överväga en kinabil eller elon muzk-bil som alternativ pga det.
Kolla CarManiac, han tar upp det som mkt störande.
Första bilen på väldigt länga som väcker lite vill-ha-känslor! Front och bak är grymt snygg, jag är dock lite tveksam till den sneda skärmen, var det verkligen nödvändigt?
Jag tycker mittskärmen funkar. Blir ju mer skärmyta närmare ratten på det viset. Och alla andra skärmar i alla andra bilar är ju rektanglar (Alla utom Mini. Som ju även det ägs av BMW…). Det här är ju något annat.
Overall påminner väl den här nya intstrumentbrädan en hel del om det som Peugeot använt ett tag… Men rent funktionellt så är väl den här lösningen med intrumenteringen längre bak och högre upp bättre än ett traditionellt instrument-binnacle bakom ratten…
Re: BMW iX3
Postat: 05 sep 2025 20:36
av Off Grid Byggaren
Släpvagnsvikt 2000 kg var inte så högt.
Audi Q6 har ju 2400 kg till exempel.
Men det räcker ju långt. Är väl batterikylningen som inte klarar högre vikt kan jag tänka mig.
Har nu sett några Yt videor och hela nedsidan av dörrarna samt hela nedre del av instrumentpanel är i transportbils-hårdplast. Va fan är det för skit BMW försöker lura på oss? Det är samma som med nya Audi A6 etron. I stort sett alla kinesiska bilar från mellanklass och upp och alla Tesla har mjuka material. BMW har inte ens filt i dörrfickorna, så varenda grej kommer skramla som om man kör Ford Transit. Vilket skämt.
En fullständig no go för mig
Länka gärna film som visar det. Trodde det var laminerad plast, dvs lite mjuk, utifrån vad jag såg. Men visst ingen filt i dörrfacken men det bryr inte jag mig om. För mig är det viktigt med detta men kanske inte så att jag skulle överväga en kinabil eller elon muzk-bil som alternativ pga det.
Går det inte att ge något lokalt skrädderi i uppgift att sy ihop några tyginserts? Eller helt enkelt bara lägga det man absolut vill ha i dörrfacken i varsin tygpåse? Då lär det väl inte skramla…
Har nu sett några Yt videor och hela nedsidan av dörrarna samt hela nedre del av instrumentpanel är i transportbils-hårdplast. Va fan är det för skit BMW försöker lura på oss? Det är samma som med nya Audi A6 etron. I stort sett alla kinesiska bilar från mellanklass och upp och alla Tesla har mjuka material. BMW har inte ens filt i dörrfickorna, så varenda grej kommer skramla som om man kör Ford Transit. Vilket skämt.
En fullständig no go för mig
Länka gärna film som visar det. Trodde det var laminerad plast, dvs lite mjuk, utifrån vad jag såg. Men visst ingen filt i dörrfacken men det bryr inte jag mig om. För mig är det viktigt med detta men kanske inte så att jag skulle överväga en kinabil eller elon muzk-bil som alternativ pga det.
Går det inte att ge något lokalt skrädderi i uppgift att sy ihop några tyginserts? Eller helt enkelt bara lägga det man absolut vill ha i dörrfacken i varsin tygpåse? Då lär det väl inte skramla…
Ska du ta saker ut och in av tygpåsar hela tiden? Känns inte som vi pratar samma språk här
Har nu sett några Yt videor och hela nedsidan av dörrarna samt hela nedre del av instrumentpanel är i transportbils-hårdplast. Va fan är det för skit BMW försöker lura på oss? Det är samma som med nya Audi A6 etron. I stort sett alla kinesiska bilar från mellanklass och upp och alla Tesla har mjuka material. BMW har inte ens filt i dörrfickorna, så varenda grej kommer skramla som om man kör Ford Transit. Vilket skämt.
En fullständig no go för mig
Länka gärna film som visar det. Trodde det var laminerad plast, dvs lite mjuk, utifrån vad jag såg. Men visst ingen filt i dörrfacken men det bryr inte jag mig om. För mig är det viktigt med detta men kanske inte så att jag skulle överväga en kinabil eller elon muzk-bil som alternativ pga det.
Går det inte att ge något lokalt skrädderi i uppgift att sy ihop några tyginserts? Eller helt enkelt bara lägga det man absolut vill ha i dörrfacken i varsin tygpåse? Då lär det väl inte skramla…
Ska du ta saker ut och in av tygpåsar hela tiden? Känns inte som vi pratar samma språk här
Har nu sett några Yt videor och hela nedsidan av dörrarna samt hela nedre del av instrumentpanel är i transportbils-hårdplast. Va fan är det för skit BMW försöker lura på oss? Det är samma som med nya Audi A6 etron. I stort sett alla kinesiska bilar från mellanklass och upp och alla Tesla har mjuka material. BMW har inte ens filt i dörrfickorna, så varenda grej kommer skramla som om man kör Ford Transit. Vilket skämt.
En fullständig no go för mig
Det är inte hela världen, enklare rengöra om det inte är filt. Och hellre ingen filt alls än Teslas filtmaterial, måste vara bland det billigaste man kan använda. Påminner om det som sitter på däcket på amerikanska fiskebåtar
Re: BMW iX3
Postat: 05 sep 2025 23:12
av current
Detta blir min nästa tjänstebil, solklart. BMW gör helt rätt här och omdefinerar premium. Premium är inte längre en fin stereo i bilen för 70 tusen eller en läderklädel i merino-läder för 40 tusen. Premium idag är range, teknik, design. Här har dom lyckats med allt. Ingen annan är i närheten när det kommer till räckvidd i detta segment.
Fin bil men väldigt rörigt med alla tillval. Måste man välja ett tillvalspaket för att få AC?
Du måste inte välja tillval för att få klimatanläggningen, 2 zoner är standard, vill du ha 3 så är det tillval.
Står tydligt vad som ingår i standardutförande.
Klickade på ”Visa allt - Utrustning”, där inte standardutrustningen är med. Hittade sen
Re: BMW iX3
Postat: 05 sep 2025 23:27
av tesla newbie
Eftersom jag inte har bråttom att byta bil så kommer jag nog provköra denna innan bilbyte. Men av det jag sett hittills så är det inte mycket som skulle få mig att välja denna framför nya Model Y Performance. Rent kördynamiskt så har Teslan adaptiva dämpare, dubbla länkarmar fram (Mcpherson i iX3) samt lägre vikt. BMW har ju dock gjort bilar med fantastiska chassin innan Tesla fanns som företag, så hoppas att lite av den kompetensen har hittat in i iX3.
Har nu sett några Yt videor och hela nedsidan av dörrarna samt hela nedre del av instrumentpanel är i transportbils-hårdplast. Va fan är det för skit BMW försöker lura på oss? Det är samma som med nya Audi A6 etron. I stort sett alla kinesiska bilar från mellanklass och upp och alla Tesla har mjuka material. BMW har inte ens filt i dörrfickorna, så varenda grej kommer skramla som om man kör Ford Transit. Vilket skämt.
En fullständig no go för mig
Det är inte hela världen, enklare rengöra om det inte är filt. Och hellre ingen filt alls än Teslas filtmaterial, måste vara bland det billigaste man kan använda. Påminner om det som sitter på däcket på amerikanska fiskebåtar
Vi har uppenbarligen olika krav och förståelse för vad som är premium. För mig är inte transportbilsplast premium och inte något jag kan acceptera i en bil i denna prisklass tyvärr. Det går att göra betydligt bättre och det visar väldigt många andra producenter. I min Polestar 3 tex finns inte i närheten av så mycket hårdplast, där får man faktiskt leta relativt länge för att hitta något i sikt- eller beröringsnärhet. Och innan du säger det, ja, den har infotainmentproblem, men det är inte vad vi pratar om nu.
Re: BMW iX3
Postat: 06 sep 2025 08:32
av BrooklynS
Har nyligen provkört Polestar 3 och blev överraskad av mängden billig plast i tex dörrsidor osv. Min gamla Y känns faktiskt mer gedigen. Så man får nog lyfta blicken lite längre.
Har nu sett några Yt videor och hela nedsidan av dörrarna samt hela nedre del av instrumentpanel är i transportbils-hårdplast. Va fan är det för skit BMW försöker lura på oss? Det är samma som med nya Audi A6 etron. I stort sett alla kinesiska bilar från mellanklass och upp och alla Tesla har mjuka material. BMW har inte ens filt i dörrfickorna, så varenda grej kommer skramla som om man kör Ford Transit. Vilket skämt.
En fullständig no go för mig
Länka gärna film som visar det. Trodde det var laminerad plast, dvs lite mjuk, utifrån vad jag såg. Men visst ingen filt i dörrfacken men det bryr inte jag mig om. För mig är det viktigt med detta men kanske inte så att jag skulle överväga en kinabil eller elon muzk-bil som alternativ pga det.
Går det inte att ge något lokalt skrädderi i uppgift att sy ihop några tyginserts? Eller helt enkelt bara lägga det man absolut vill ha i dörrfacken i varsin tygpåse? Då lär det väl inte skramla…
Hela nedre dörrsidan är patetisk, länken startar rätt.
Jag skulle också skämmas pga designen i fronten bland annat, men det är en smaksak
Har nu sett några Yt videor och hela nedsidan av dörrarna samt hela nedre del av instrumentpanel är i transportbils-hårdplast. Va fan är det för skit BMW försöker lura på oss? Det är samma som med nya Audi A6 etron. I stort sett alla kinesiska bilar från mellanklass och upp och alla Tesla har mjuka material. BMW har inte ens filt i dörrfickorna, så varenda grej kommer skramla som om man kör Ford Transit. Vilket skämt.
En fullständig no go för mig
Länka gärna film som visar det. Trodde det var laminerad plast, dvs lite mjuk, utifrån vad jag såg. Men visst ingen filt i dörrfacken men det bryr inte jag mig om. För mig är det viktigt med detta men kanske inte så att jag skulle överväga en kinabil eller elon muzk-bil som alternativ pga det.
Går det inte att ge något lokalt skrädderi i uppgift att sy ihop några tyginserts? Eller helt enkelt bara lägga det man absolut vill ha i dörrfacken i varsin tygpåse? Då lär det väl inte skramla…
Hela nedre dörrsidan är patetisk, länken startar rätt.
Jag skulle också skämmas pga designen i fronten bland annat, men det är en smaksak
Flera andra videos tycker bilen är ett steg i rätt riktning gällande kvalitet. Allt som man normalt rör vid har en bra känsla, medan de sparat in på de sekundära ytorna man sällan tar vid. Helt Ok för min del.
Men för mig är det trist att den verkar sakna ett 12-volts uttag i skuffen?, vilket är ett måste för oss.
Re: BMW iX3
Postat: 06 sep 2025 09:41
av tesla newbie
Med tanke på vikten och bilens aerodynamik tror jag inte den kommer klara 80 mil i motorvägsfart. Det skulle ge en förbrukning på 1,35 kwh/mil. Men hoppas jag har fel....