Sida 14 av 18
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 12:46
av unumlapis
Generalbogge skrev:Har uppdaterat listan lite. Tror det finns en bättre, med alla deltagare. Här bara de fyra som körde båda sträckorna förra året.
Finns det en lista med samtliga tider från samtliga race?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 12:48
av joel80
Dexter86 skrev:Fan va coolt! Grattis o bra jobbat allihopa

Måtte detta event finnas kvar när det är dags för en annan att shoppa elbil, då står jag först i kön till detta

)
Polestar 2 , E tron 50 och Enyaq som inte är i mål va ?
Jodå.. jag kom ca en kvart efter Skodan och Teslan.
Klockade in på 21:43h.
Men de FÖRB***ADE Skoda-piloter spionerade på sändningen så de kunde köra före och blocka sista snabbladdaren för mig i Luleå.



Jag tappade 20 minuter där på att bli tvungen att ladda på 50kW-laddare istället. Måste nog köra livesändningar endast för inbjudna framöver!
Jag är också lite bitter på att A Better Route planner lurade ut mig i skogen strax innan Ljungby. För att undvika köer som inte fanns. Jag än van Waze och att man ska lita på omdirigeringar. Doh!
Sen blev jag lurad igen (okej, den här gången kanske lite p.g.a lite egen okunskap om ABRP) kring hur mycket jag skulle behöva ladda. Powerstop Mjölby funkade det inte som det brukar med att det står hur mycket och länge man behöver ladda, så där läste jag nedan att jag skulle ladda till 69%... men det var på nästa laddare. Doh! Så stod o laddade nästan 30% "för mycket".
Vi måste nog ta ett snack jag och Bo på ABRP!
MVH
/dåliga förloraren
Ser fram emot en middag och en öl eller två nu.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 12:52
av Niklas Z
Segelflygaren gled väl in i Haparande någon gång mellan 07:50 och 08:00 i morse. Om Starten gick 13:04 igår så blir det ungefär 18 timmar och 50 min i segertid på denna sträcka. Det är väl nytt rekord?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 12:58
av iAkita
Dodde skrev:
Stort grattis! Väl genomfört! Vad fick du för förbrukning?
Tack! Här är förbrukningen:
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 13:05
av taliz
iAkita skrev:Dodde skrev:
Stort grattis! Väl genomfört! Vad fick du för förbrukning?
Tack! Här är förbrukningen:
20210731_101037.jpg
Väl kämpat.
8 mil kortare men 25% högre förbrukning än segelflygaren, som väl körde mer motorväg.
Rätt stor skillnad ändå.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 14:11
av Segelflygaren
Jojje167 skrev:Segelflygaren, blev det en drive-in på max först innan laddningen i Hudik?

Dom hade ju gömt laddarna bakom BK...
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 14:13
av Zalman3
Vad blev det för tider?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 14:16
av Jerker
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 14:39
av AAKEE
Grattis, bra jobbat !

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 14:43
av Segelflygaren
AAKEE skrev:
Grattis, bra jobbat !

Tackar!
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 15:24
av Nect
Bra kämpat allihopa!
Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina och styrning till andra tillverkare
Börjar förövrigt bli väldigt sugen på att beställa en M3P och det minskade inte direkt nu

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 15:53
av LarsL
Nect skrev:Bra kämpat allihopa!
Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina och styrning till andra tillverkare
Börjar förövrigt bli väldigt sugen på att beställa en M3P och det minskade inte direkt nu

Varför inte helt enkelt köpa en Tesla?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 16:40
av frippe
Det skulle vara toppen om det gick att se var alla laddade samt vilka vägval som gjordes. Finns det kanske en historik i glympse?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 16:46
av Zalman3
frippe skrev:Det skulle vara toppen om det gick att se var alla laddade samt vilka vägval som gjordes. Finns det kanske en historik i glympse?
Intressant att se i Glympse hur struligt det är.
I Örnsköldsvik så provade man först 150kW laddaren på McDonalds. Den var inte igång.
Sen CCS laddaren hos Audi.
Fick inte igång den.
Sen 50kW laddaren på OKQ8, den fungerade.
Så vägen i Glympse visar ett ormbo.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 17:17
av Robin_j
Extremt kul resa med många spännande moment

Sitta och plöja mil efter mil genom landet liggandes sist och tänka Norrland är våran chans så ge inte upp hoppet om att lyckas slå 1 bil och bara sitta och följa dom andra och hoppas man iallafall skulle hinna se någon efter att vi kom efter redan efter att behövt ladda i Markaryd.
Bilens laddkurva har en rejäl dipp på fart väldigt fort så vi fick verkligen ligga och ladda precis så vi kom fram hela tiden absolut inte någon minut extra och det tog sig riktigt bra hela natten milen flög fram.
Totalt blev det 10 laddstopp och i mål cirka klockan 10: 28 för stressad av jagandes skoda för att ha koll
Svårt att räkna hur mycket tid vi tappa vid broms problem total tid cirka 35-40 min och jätte smutsig resten av resan

smakar gott med macka med bromsdamm på....
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 17:26
av Letalis
Grymt att följa er.
Skall bli intressant att följa er ner igen.
Vilka kör ner?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 17:30
av Niklas Z
Robin, en applåd för er insats. Den är kanske den mest imponerande.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 17:32
av martinot
taliz skrev:
Väl kämpat.
8 mil kortare men 25% högre förbrukning än segelflygaren, som väl körde mer motorväg.
Rätt stor skillnad ändå.
Är väl lite fördel för snålare förbrukning hos Tesla generellt, men även att det är SUV mot sedan. Kan tänka mig att ID4 mot MY blir mer jämt. Skall bli intressant om det kommer en MY med i nästa års tävling. Isf. troligen en mycket mer jämn och lite mer rättvis kamp.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 17:34
av Nect
LarsL skrev:Nect skrev:Bra kämpat allihopa!
Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina och styrning till andra tillverkare
Börjar förövrigt bli väldigt sugen på att beställa en M3P och det minskade inte direkt nu

Varför inte helt enkelt köpa en Tesla?
Kan mycket väl bli så

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 31 jul 2021 23:46
av Leo
Här är förbrukningen på Enyaq. Körde den snabbare längre vägen över Malmö. Blev totalt 5,9 mil längre väg än t ex iAkita i ID.4 och 92 km/h jämfört med 90 km/h. 19” på Enyaq och 21” på ID.4 dock exakt samma bredd. 1,84kWh/mil jmf med 1,86 kWh/mil så väldigt jämna siffror mellan de bilarna (som tekniskt sett i grunden är samma bil)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 01 aug 2021 09:12
av LarsA
Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 01 aug 2021 11:15
av taliz
LarsA skrev:Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Fast den gamla Teslan, som laddar mkt långsammare än 120kw antar jag, är ju högt upp. Trea utan bromsproblemen väl(?).
Hur går det ihop?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 01 aug 2021 11:22
av joel80
taliz skrev:LarsA skrev:Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Fast den gamla Teslan, som laddar mkt långsammare än 120kw antar jag, är ju högt upp. Trea utan bromsproblemen väl(?).
Hur går det ihop?
Teslan tog igen på alla oss med CCS-laddning över Sundsvall där vi slogs lite med varandra om de få fungerande laddarna samt att vi alla också fick ladda på 50kW-laddare nån gång.
Med bättre infrastruktur och riktiga 150kW-laddare hade det sett annorlunda ut.

(De 175kW-laddarna som ser ut att finnas i t.ex Skellefteå laddade med 65-80kW. (Max 68kW när vi stod 2st)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 01 aug 2021 11:24
av Zalman3
joel80 skrev:taliz skrev:LarsA skrev:Intressant att skillnaden är så pass liten trotts att många har påstått att Skodan är mycket snålare än ID.4an.
Fast vägen via Malmö på motorväg drar ju mer och är lite längre, fast 6 mil längre på ca 160 mil gör nog inte så mycket på totalen.
Bra jobbat, tycker det visar att vilken som av bilarna fungerar lika bra så länge man har tillgång till Ionity eller laddare som kan leverera 120kW.
Fast den gamla Teslan, som laddar mkt långsammare än 120kw antar jag, är ju högt upp. Trea utan bromsproblemen väl(?).
Hur går det ihop?
Teslan tog igen på alla oss med CCS-laddning över Sundsvall där vi slogs lite med varandra om de få fungerande laddarna samt att vi alla också fick ladda på 50kW-laddare nån gång.
Med bättre infrastruktur och riktiga 150kW-laddare hade det sett annorlunda ut.

(De 175kW-laddarna som ser ut att finnas i t.ex Sollefteå laddade med 65-80kW. (Max 68kW när vi stod 2st)
Skellefteå...
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 01 aug 2021 11:31
av MangeT
Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.