Sida 14 av 27
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 24 jul 2022 14:00
av Elmil
En sak att tänka på vid prisjämförelse mellan SuC och andra DC-laddare är att på SuC betalar du för nettoenergin som tillförts bilen, medan (alla?) andra debiterar bruttoenergin dvs även omvandlingsförlusterna. Exempelvis laddade jag på InCharge i Idre och bilen registrerade 41 kWh medan 44.8 kWh debiterades, 8-9% mera vilket är rimlig nivå på förlusterna. Visar bilen 41kWh laddat på SuC så debiteras 41kWh.
Det här innebär att Teslas Supercharger ofta, om inte alltid, står sig bättre prismässigt än vad man ser vid direkt jämförelse. De 4:50/kWh jag laddade för blir i verkligheten nästan 5:-/kWh (iofs helt okej i dagens läge).
Lägg på 10% på konkurrenternas priser så blir jämförelsen mer rätt.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 24 jul 2022 14:18
av OfarligTesla
Elmil skrev:En sak att tänka på vid prisjämförelse mellan SuC och andra DC-laddare är att på SuC betalar du för nettoenergin som tillförts bilen, medan (alla?) andra debiterar bruttoenergin dvs även omvandlingsförlusterna. Exempelvis laddade jag på InCharge i Idre och bilen registrerade 41 kWh medan 44.8 kWh debiterades, 8-9% mera vilket är rimlig nivå på förlusterna. Visar bilen 41kWh laddat på SuC så debiteras 41kWh.
Det här innebär att Teslas Supercharger ofta, om inte alltid, står sig bättre prismässigt än vad man ser vid direkt jämförelse. De 4:50/kWh jag laddade för blir i verkligheten nästan 5:-/kWh (iofs helt okej i dagens läge).
Lägg på 10% på konkurrenternas priser så blir jämförelsen mer rätt.
Och du har räknat med energin som bilen använt till klimatanläggningen, bilens interna förluster och batterivärme/kyla osv i dina 41 kWh? För annars känns 3.8 kWh inte orimligt att den kan ha använt till sådana aspekter, det du ser på skärmen i bilen är vad som hamnat i batteriet. Tesla gör detsamma nu för tiden så kvittot kan visa mer än vad skärmen i bilen visade.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 24 jul 2022 15:41
av Elmil
OfarligTesla skrev:Elmil skrev:En sak att tänka på vid prisjämförelse mellan SuC och andra DC-laddare är att på SuC betalar du för nettoenergin som tillförts bilen, medan (alla?) andra debiterar bruttoenergin dvs även omvandlingsförlusterna. Exempelvis laddade jag på InCharge i Idre och bilen registrerade 41 kWh medan 44.8 kWh debiterades, 8-9% mera vilket är rimlig nivå på förlusterna. Visar bilen 41kWh laddat på SuC så debiteras 41kWh.
Det här innebär att Teslas Supercharger ofta, om inte alltid, står sig bättre prismässigt än vad man ser vid direkt jämförelse. De 4:50/kWh jag laddade för blir i verkligheten nästan 5:-/kWh (iofs helt okej i dagens läge).
Lägg på 10% på konkurrenternas priser så blir jämförelsen mer rätt.
Och du har räknat med energin som bilen använt till klimatanläggningen, bilens interna förluster och batterivärme/kyla osv i dina 41 kWh? För annars känns 3.8 kWh inte orimligt att den kan ha använt till sådana aspekter, det du ser på skärmen i bilen är vad som hamnat i batteriet. Tesla gör detsamma nu för tiden så kvittot kan visa mer än vad skärmen i bilen visade.
Ok, så bör det såklart vara, de gånger jag kollat detta vid SuC har siffrorna legat så nära att det i princip kunde vara avrundningsfenomen iom att det bara visas hel kWh i bilen. Frågan är var de mäter energin, på gridsidan eller bilsidan. Min känsla är att InCharge mäter på gridsidan och att Tesla mäter på bilsidan, de lägger såklart sina omvandlingsförluster på kWh-priset ändå. Därmed uppstår ju en diskrepans i prisjämförelsen, som är proportionell mot verkningsgraden hos den som mäter på gridsidan.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 24 jul 2022 16:05
av OfarligTesla
Elmil skrev:
Ok, så bör det såklart vara, de gånger jag kollat detta vid SuC har siffrorna legat så nära att det i princip kunde vara avrundningsfenomen iom att det bara visas hel kWh i bilen. Frågan är var de mäter energin, på gridsidan eller bilsidan. Min känsla är att InCharge mäter på gridsidan och att Tesla mäter på bilsidan, de lägger såklart sina omvandlingsförluster på kWh-priset ändå. Därmed uppstår ju en diskrepans i prisjämförelsen, som är proportionell mot verkningsgraden hos den som mäter på gridsidan.
Tesla började mäta all effekt levererad till bilen för typ 2 år sedan, innan dess mätte del elen som hamnade i batteriet enligt bilens BMS. Enligt hur deras uttalande var skrivet så bör det ha varit på bilsidan de mäter.
Skall jag vara ärlig så tror jag ingen operatör mäter på gridsidan, frågan är om det ens hade varit lagligt att göra så. Tror inte det finns några förmildrande saker i prisjämförelsen åt Teslas håll faktiskt även om jag tror att Teslas priser (och Circle K mfl) är de som är mer hållbara på sikt om vi skall få tillräckligt stor utbyggnad av laddare. Om elpriserna som råder nu ligger kvar så lär vi behöva ha ännu högre priser på snabbladdning för att det skall vara gångbart.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 01 sep 2022 14:40
av B99
Ser att priserna har sänkts med ca 1kr i norr, så ca 3,50 för medlemmar och 5,30 drop in. Det var oväntat.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 01 sep 2022 15:49
av slugger75
B99 skrev:Ser att priserna har sänkts med ca 1kr i norr, så ca 3,50 för medlemmar och 5,30 drop in. Det var oväntat.
Vad menas med norr i det här fallet?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 01 sep 2022 15:57
av LarsaR
Sundsvall West 3.45, Umeå 3.75, Björkliden 3.45
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 01 sep 2022 16:01
av MrRun
LarsaR skrev:Sundsvall West 3.45, Umeå 3.75, Björkliden 3.45
Verkar gälla alla från Söderhamn och norrut (iaf om jag tittar på de som är öppna för alla)
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 01 sep 2022 16:08
av slugger75
MrRun skrev:LarsaR skrev:Sundsvall West 3.45, Umeå 3.75, Björkliden 3.45
Verkar gälla alla från Söderhamn och norrut (iaf om jag tittar på de som är öppna för alla)
Aha!
SE01 och SE02.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 01 sep 2022 16:36
av MWall
MrRun skrev:LarsaR skrev:Sundsvall West 3.45, Umeå 3.75, Björkliden 3.45
Verkar gälla alla från Söderhamn och norrut (iaf om jag tittar på de som är öppna för alla)
Dvs SE2 och SE1. Gävle Bro ligger i SE3.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 03 sep 2022 12:00
av Zalman3
LarsaR skrev:Sundsvall West 3.45, Umeå 3.75, Björkliden 3.45
Härligt med sänkta laddpriser!
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 03 sep 2022 13:44
av MWall
Zalman3 skrev:LarsaR skrev:Sundsvall West 3.45, Umeå 3.75, Björkliden 3.45
Härligt med sänkta laddpriser!
Kanske kommer följa elpriset närmare framöver. Tror inte på sänkningar i SE3 och se4. Och framförallt inte nere i Europa.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 19 sep 2022 19:49
av Elmil
MWall skrev:Zalman3 skrev:LarsaR skrev:Sundsvall West 3.45, Umeå 3.75, Björkliden 3.45
Härligt med sänkta laddpriser!
Kanske kommer följa elpriset närmare framöver. Tror inte på sänkningar i SE3 och se4. Och framförallt inte nere i Europa.
Precis. 7:40-7:80 nu från Gävle och söderut..

Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 19 sep 2022 19:51
av Remuz
7.70 i Jönköping, 8.90 för mig som inte kör min tesla just nu.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 19 sep 2022 21:07
av MWall
Remuz skrev:7.70 i Jönköping, 8.90 för mig som inte kör min tesla just nu.
Brutalt. Såg att det kostar 12:-/kWh i SE4 om man vill binda 6-9 månader så man undrar ju vart vi är på väg.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 19 sep 2022 21:12
av niklas12
MWall skrev:Remuz skrev:7.70 i Jönköping, 8.90 för mig som inte kör min tesla just nu.
Brutalt. Såg att det kostar 12:-/kWh i SE4 om man vill binda 6-9 månader så man undrar ju vart vi är på väg.
Billigare att köra med diesel elverk snart
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 19 sep 2022 21:25
av slugger75
Dyrt, men laddar inte de flesta till ca 99% hemma?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 19 sep 2022 21:26
av Swede1
Billigare att köra med Rexen! (Bensingeneratorn) Tråkigt att göda Putin.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 19 sep 2022 21:58
av MWall
slugger75 skrev:Dyrt, men laddar inte de flesta till ca 99% hemma?
Binder du över vintern i syd får du betala nästan 12:-/kWh.
Det är förstås lockande att inte binda. Men vad för jäkla priser förväntas i vinter egentligen?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 19 sep 2022 22:26
av NiklasTesla
MWall skrev:Remuz skrev:7.70 i Jönköping, 8.90 för mig som inte kör min tesla just nu.
Brutalt. Såg att det kostar 12:-/kWh i SE4 om man vill binda 6-9 månader så man undrar ju vart vi är på väg.
När hyperinflationen väl är här så kan vi prata om miljontals SEK / KWH.
Egen energiproduktion samt gratisladdning is tha Sh*t
MVH
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 19 sep 2022 22:27
av MWall
NiklasTesla skrev:MWall skrev:Remuz skrev:7.70 i Jönköping, 8.90 för mig som inte kör min tesla just nu.
Brutalt. Såg att det kostar 12:-/kWh i SE4 om man vill binda 6-9 månader så man undrar ju vart vi är på väg.
När hyperinflationen väl är här så kan vi prata om miljontals SEK / KWH.

SM i nazireferens?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 20 sep 2022 07:58
av mikebike
slugger75 skrev:Dyrt, men laddar inte de flesta till ca 99% hemma?
Nej, inte nu längre.
Det finns flera elbilar i vårt närområde, på gatan.
De första som köpte elbil kunde ladda hemma, eftersom det nästan var en förutsättning för att kunna köra elektriskt.
Nu finns det ganska många som kör elbil utan att kunna ladda hemma.
Vi åker mer än 35 mil på en dag vid 16 till 20 tillfällen per år och då är det SuC som gäller.
Tidigare låg vi på 60% SuC per år. Nu när det finns några laddplatser i närområdet, och Bredden alltid är fullbelagd, så ligger vi på under 40% SuC.
Än så länge kostar det "bara" 3 kr/kWh vid AC-stolparna.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 20 sep 2022 08:02
av Zalman3
slugger75 skrev:Dyrt, men laddar inte de flesta till ca 99% hemma?
Jag kan inte ladda hemma.
Därför laddar jag till +95% på Teslas SuC.
Givetvis gratis!

Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 20 sep 2022 09:15
av themax
Zalman3 skrev:slugger75 skrev:Dyrt, men laddar inte de flesta till ca 99% hemma?
Jag kan inte ladda hemma.
Därför laddar jag till +95% på Teslas SuC.
Givetvis gratis! 
Just det här gör det svårt för mig att ta dig på allvar. Att skratta åt alla som faktiskt betalar för drivmedlet till sitt fordon. Skrattar du likadant åt alla jordbrukare i din närhet när de tankar sina traktorer?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 20 sep 2022 09:16
av BrooklynS
Det man kan säga är att marginalerna minskar i alla fall. Tesla betalar förstås inte timpris dyraste timmen på dygnet utan har sannolikt fast prisavtal med sina leverantörer.
Lösningen på elpriset är ju att konsumera ca 10% mindre elektricitet och det är väl det vi skall fokusera mer på och mindre att till varje pris konsumera lika mycket och kräva kompensation för priset...
För oss med elbil är det ju enkelt, sänk farten med kanske 5-10 km/h, det ger ungefär motsvarande besparing. Och sänk inomhustemperaturen hemma från 21 till 19 grader.