Sida 14 av 22

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 21 mar 2024 08:34
av Legato
Tars skrev: 20 mar 2024 21:41
Legato skrev:
En varning till alla de i tråden som lever i fantasins värld och enbart intresserar sig för låtsasbilar och låtsaspriser... Sluta läsa här!






För Tellus, Remuz mfl som fortfarande lever i verkligheten så kanske det är intressant att veta att min bil nu är såld till en ny glad ägare för 1,2M. Aningen högre än det marknadspris jag uppskattade alltså. :)
Najs! Grattis!
Ja, x ligger där i krokarna beroende på utrustning och mil. 1.1-1.150 för en ok utrustad är där de ligger enligt mig.
Tack!

Ja då är vi väldigt eniga gällande prisbild :D :
"Rent konkret.

En Plaid med 2000 mil i normalt skick skulle jag säga är värd:
S: 1M-1,05M
X: 1,1M-1,15M"

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 21 mar 2024 11:57
av pitemacc
Legato skrev: 21 mar 2024 08:34
Tars skrev: 20 mar 2024 21:41
Legato skrev:
En varning till alla de i tråden som lever i fantasins värld och enbart intresserar sig för låtsasbilar och låtsaspriser... Sluta läsa här!






För Tellus, Remuz mfl som fortfarande lever i verkligheten så kanske det är intressant att veta att min bil nu är såld till en ny glad ägare för 1,2M. Aningen högre än det marknadspris jag uppskattade alltså. :)
Najs! Grattis!
Ja, x ligger där i krokarna beroende på utrustning och mil. 1.1-1.150 för en ok utrustad är där de ligger enligt mig.
Tack!

Ja då är vi väldigt eniga gällande prisbild :D :
"Rent konkret.

En Plaid med 2000 mil i normalt skick skulle jag säga är värd:
S: 1M-1,05M
X: 1,1M-1,15M"
Och ser man nu på Blocket t ex så stämmer det ju ganska bra om plussar på 100`

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 21 mar 2024 19:39
av FutureTesla
Har funderat på vilken bil som kan ersätta en Plaid...ibland vill man sälja pga ekonomiska skäl såklart, och ibland för att byta bil, frågan är till vad? Själv har jag funderat men inte hittat någon som är bättre och har allt den har...dvs prestandan, utrymmet, laddnätverk m m :)

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 21 mar 2024 20:03
av Tellus
FutureTesla skrev: 21 mar 2024 19:39
Har funderat på vilken bil som kan ersätta en Plaid...ibland vill man sälja pga ekonomiska skäl såklart, och ibland för att byta bil, frågan är till vad? Själv har jag funderat men inte hittat någon som är bättre och har allt den har...dvs prestandan, utrymmet, laddnätverk m m :)
Nästa generation Plaid, men det tar nog några år innan den kommer, 2028?
Roadster 2.0 2026 ? eller om man helt vill byta stil, Cybertruck tri motor

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 21 mar 2024 20:47
av spacecoin
FutureTesla skrev: 21 mar 2024 19:39
Har funderat på vilken bil som kan ersätta en Plaid...ibland vill man sälja pga ekonomiska skäl såklart, och ibland för att byta bil, frågan är till vad? Själv har jag funderat men inte hittat någon som är bättre och har allt den har...dvs prestandan, utrymmet, laddnätverk m m :)
Laddnät kan man stryka direkt. SuC är ju öppet. Prestanda och körglädje: Porsche Taycan refresh t ex. Om 2-3 år lär det finnas mycket att välja på.

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 21 mar 2024 21:59
av Legato
FutureTesla skrev: 21 mar 2024 19:39
Har funderat på vilken bil som kan ersätta en Plaid...ibland vill man sälja pga ekonomiska skäl såklart, och ibland för att byta bil, frågan är till vad? Själv har jag funderat men inte hittat någon som är bättre och har allt den har...dvs prestandan, utrymmet, laddnätverk m m :)
Vi älskar faktiskt vår RS E-Tron GT. Bättre än Plaid vet i tusan, men riktigt härlig är den :D

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 21 mar 2024 22:34
av spacecoin
Legato skrev: 21 mar 2024 21:59
FutureTesla skrev: 21 mar 2024 19:39
Har funderat på vilken bil som kan ersätta en Plaid...ibland vill man sälja pga ekonomiska skäl såklart, och ibland för att byta bil, frågan är till vad? Själv har jag funderat men inte hittat någon som är bättre och har allt den har...dvs prestandan, utrymmet, laddnätverk m m :)
Vi älskar faktiskt vår RS E-Tron GT. Bättre än Plaid vet i tusan, men riktigt härlig är den :D
Audin är skitsnygg tycker jag. När kommer ”Taycan-refreshen” till GT? Helt annan bil än MS tycker jag.

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 21 mar 2024 22:36
av jonasl
spacecoin skrev: 21 mar 2024 20:47
Laddnät kan man stryka direkt. SuC är ju öppet. Prestanda och körglädje: Porsche Taycan refresh t ex. Om 2-3 år lär det finnas mycket att välja på.
Fast integration med ett så heltäckande laddnät, både betalning och den planerar och navigerar efter beläggning, det är såvitt jag vet ändå unikt bra.

Min fru som är helt ointresserad av bilar som sådana sätter sig utan att tveka i Teslan och kör 100 mil med några laddstopp, bara litar på navigationen. Är det verkligen lika friktionsfritt med andra bilar?

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 21 mar 2024 22:37
av spacecoin
jonasl skrev: 21 mar 2024 22:36
spacecoin skrev: 21 mar 2024 20:47
Laddnät kan man stryka direkt. SuC är ju öppet. Prestanda och körglädje: Porsche Taycan refresh t ex. Om 2-3 år lär det finnas mycket att välja på.
Fast integration med ett så heltäckande laddnät, både betalning och den planerar och navigerar efter beläggning, det är såvitt jag vet ändå unikt bra.

Min fru som är helt ointresserad av bilar som sådana sätter sig utan att tveka i Teslan och kör 100 mil med några laddstopp, bara litar på navigationen. Är det verkligen lika friktionsfritt med andra bilar?
Ja det skulle jag säga i den prisklass vi diskuterar.

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 21 mar 2024 23:10
av AAKEE
spacecoin skrev: 21 mar 2024 22:37
jonasl skrev: 21 mar 2024 22:36
spacecoin skrev: 21 mar 2024 20:47
Laddnät kan man stryka direkt. SuC är ju öppet. Prestanda och körglädje: Porsche Taycan refresh t ex. Om 2-3 år lär det finnas mycket att välja på.
Fast integration med ett så heltäckande laddnät, både betalning och den planerar och navigerar efter beläggning, det är såvitt jag vet ändå unikt bra.

Min fru som är helt ointresserad av bilar som sådana sätter sig utan att tveka i Teslan och kör 100 mil med några laddstopp, bara litar på navigationen. Är det verkligen lika friktionsfritt med andra bilar?
Ja det skulle jag säga i den prisklass vi diskuterar.
Obs! Posten kan uppfattas som *aningen* utanför trådämnet 😅

Tack vare Teslas nät?

Fick en ID4 GTX som hyrbil i Oslo nyligen.
De hade egentligen slut hyrbilar av ngn anledning (trots bokning) så det slutade med en nästan urladdad ID4.

De tre laddförsöken floppade fett. Mitt apple pay, visa eller mastercard accepterades inte av en laddstation+app, efter 30 min fick vi igång det med en android-pay från en kollega.
Funkare då, med undantag för att han blev fett rånad i jämförelse med kWh-priset och antal kWh vi köpte (ca 4X kWh-priset, så 30:-/kWh typ).
Nästa dag falerade två laddningar helt, OK/Q8 gror jag, allt korrekt med app och allt men det kom ingen ström och blev inget laddat. Samma på en till laddare, oklart nät.

Räddningen var att hotellet bjöd på gratisström över natten så det räckte åter till Flygplatsen.

Norge borde vara ett föregångsland, iom el-rutin men för mig blev det tydligt att det inte är så smidigt att ela omkring utan Tesla/Trslas laddnätverk.

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 21 mar 2024 23:35
av Fredrik j
AAKEE skrev: 21 mar 2024 23:10
spacecoin skrev: 21 mar 2024 22:37
jonasl skrev: 21 mar 2024 22:36
spacecoin skrev: 21 mar 2024 20:47
Laddnät kan man stryka direkt. SuC är ju öppet. Prestanda och körglädje: Porsche Taycan refresh t ex. Om 2-3 år lär det finnas mycket att välja på.
Fast integration med ett så heltäckande laddnät, både betalning och den planerar och navigerar efter beläggning, det är såvitt jag vet ändå unikt bra.

Min fru som är helt ointresserad av bilar som sådana sätter sig utan att tveka i Teslan och kör 100 mil med några laddstopp, bara litar på navigationen. Är det verkligen lika friktionsfritt med andra bilar?
Ja det skulle jag säga i den prisklass vi diskuterar.
Obs! Posten kan uppfattas som *aningen* utanför trådämnet 😅

Tack vare Teslas nät?

Fick en ID4 GTX som hyrbil i Oslo nyligen.
De hade egentligen slut hyrbilar av ngn anledning (trots bokning) så det slutade med en nästan urladdad ID4.

De tre laddförsöken floppade fett. Mitt apple pay, visa eller mastercard accepterades inte av en laddstation+app, efter 30 min fick vi igång det med en android-pay från en kollega.
Funkare då, med undantag för att han blev fett rånad i jämförelse med kWh-priset och antal kWh vi köpte (ca 4X kWh-priset, så 30:-/kWh typ).
Nästa dag falerade två laddningar helt, OK/Q8 gror jag, allt korrekt med app och allt men det kom ingen ström och blev inget laddat. Samma på en till laddare, oklart nät.

Räddningen var att hotellet bjöd på gratisström över natten så det räckte åter till Flygplatsen.

Norge borde vara ett föregångsland, iom el-rutin men för mig blev det tydligt att det inte är så smidigt att ela omkring utan Tesla/Trslas laddnätverk.
Är inte teslaladdarna i Norge tillgängliga för en id4?

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 22 mar 2024 09:02
av AAKEE
Fredrik j skrev: 21 mar 2024 23:35
AAKEE skrev: 21 mar 2024 23:10
spacecoin skrev: 21 mar 2024 22:37
jonasl skrev: 21 mar 2024 22:36
spacecoin skrev: 21 mar 2024 20:47
Laddnät kan man stryka direkt. SuC är ju öppet. Prestanda och körglädje: Porsche Taycan refresh t ex. Om 2-3 år lär det finnas mycket att välja på.
Fast integration med ett så heltäckande laddnät, både betalning och den planerar och navigerar efter beläggning, det är såvitt jag vet ändå unikt bra.

Min fru som är helt ointresserad av bilar som sådana sätter sig utan att tveka i Teslan och kör 100 mil med några laddstopp, bara litar på navigationen. Är det verkligen lika friktionsfritt med andra bilar?
Ja det skulle jag säga i den prisklass vi diskuterar.
Obs! Posten kan uppfattas som *aningen* utanför trådämnet 😅

Tack vare Teslas nät?

Fick en ID4 GTX som hyrbil i Oslo nyligen.
De hade egentligen slut hyrbilar av ngn anledning (trots bokning) så det slutade med en nästan urladdad ID4.

De tre laddförsöken floppade fett. Mitt apple pay, visa eller mastercard accepterades inte av en laddstation+app, efter 30 min fick vi igång det med en android-pay från en kollega.
Funkare då, med undantag för att han blev fett rånad i jämförelse med kWh-priset och antal kWh vi köpte (ca 4X kWh-priset, så 30:-/kWh typ).
Nästa dag falerade två laddningar helt, OK/Q8 gror jag, allt korrekt med app och allt men det kom ingen ström och blev inget laddat. Samma på en till laddare, oklart nät.

Räddningen var att hotellet bjöd på gratisström över natten så det räckte åter till Flygplatsen.

Norge borde vara ett föregångsland, iom el-rutin men för mig blev det tydligt att det inte är så smidigt att ela omkring utan Tesla/Trslas laddnätverk.
Är inte teslaladdarna i Norge tillgängliga för en id4?
Det är ju precis det jag börjar min post med!

Slutsatsen är att utan Teslas nät bli’rä skit.

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 22 mar 2024 11:23
av Fredrik j
AAKEE skrev: 22 mar 2024 09:02
Fredrik j skrev: 21 mar 2024 23:35
AAKEE skrev: 21 mar 2024 23:10
spacecoin skrev: 21 mar 2024 22:37
jonasl skrev: 21 mar 2024 22:36


Fast integration med ett så heltäckande laddnät, både betalning och den planerar och navigerar efter beläggning, det är såvitt jag vet ändå unikt bra.

Min fru som är helt ointresserad av bilar som sådana sätter sig utan att tveka i Teslan och kör 100 mil med några laddstopp, bara litar på navigationen. Är det verkligen lika friktionsfritt med andra bilar?
Ja det skulle jag säga i den prisklass vi diskuterar.
Obs! Posten kan uppfattas som *aningen* utanför trådämnet 😅

Tack vare Teslas nät?

Fick en ID4 GTX som hyrbil i Oslo nyligen.
De hade egentligen slut hyrbilar av ngn anledning (trots bokning) så det slutade med en nästan urladdad ID4.

De tre laddförsöken floppade fett. Mitt apple pay, visa eller mastercard accepterades inte av en laddstation+app, efter 30 min fick vi igång det med en android-pay från en kollega.
Funkare då, med undantag för att han blev fett rånad i jämförelse med kWh-priset och antal kWh vi köpte (ca 4X kWh-priset, så 30:-/kWh typ).
Nästa dag falerade två laddningar helt, OK/Q8 gror jag, allt korrekt med app och allt men det kom ingen ström och blev inget laddat. Samma på en till laddare, oklart nät.

Räddningen var att hotellet bjöd på gratisström över natten så det räckte åter till Flygplatsen.

Norge borde vara ett föregångsland, iom el-rutin men för mig blev det tydligt att det inte är så smidigt att ela omkring utan Tesla/Trslas laddnätverk.
Är inte teslaladdarna i Norge tillgängliga för en id4?
Det är ju precis det jag börjar min post med!

Slutsatsen är att utan Teslas nät bli’rä skit.
Men det är ju inte längre ett argument till att köpa tesla. Varför laddade du inte hos tesla istället för att krångla så?

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 22 mar 2024 11:29
av Legato
Fredrik j skrev: 22 mar 2024 11:23
AAKEE skrev: 22 mar 2024 09:02
Fredrik j skrev: 21 mar 2024 23:35
AAKEE skrev: 21 mar 2024 23:10
spacecoin skrev: 21 mar 2024 22:37


Ja det skulle jag säga i den prisklass vi diskuterar.
Obs! Posten kan uppfattas som *aningen* utanför trådämnet 😅

Tack vare Teslas nät?

Fick en ID4 GTX som hyrbil i Oslo nyligen.
De hade egentligen slut hyrbilar av ngn anledning (trots bokning) så det slutade med en nästan urladdad ID4.

De tre laddförsöken floppade fett. Mitt apple pay, visa eller mastercard accepterades inte av en laddstation+app, efter 30 min fick vi igång det med en android-pay från en kollega.
Funkare då, med undantag för att han blev fett rånad i jämförelse med kWh-priset och antal kWh vi köpte (ca 4X kWh-priset, så 30:-/kWh typ).
Nästa dag falerade två laddningar helt, OK/Q8 gror jag, allt korrekt med app och allt men det kom ingen ström och blev inget laddat. Samma på en till laddare, oklart nät.

Räddningen var att hotellet bjöd på gratisström över natten så det räckte åter till Flygplatsen.

Norge borde vara ett föregångsland, iom el-rutin men för mig blev det tydligt att det inte är så smidigt att ela omkring utan Tesla/Trslas laddnätverk.
Är inte teslaladdarna i Norge tillgängliga för en id4?
Det är ju precis det jag börjar min post med!

Slutsatsen är att utan Teslas nät bli’rä skit.
Men det är ju inte längre ett argument till att köpa tesla. Varför laddade du inte hos tesla istället för att krångla så?
Argument är det definitivt, dock inte lika starkt som förut:
* Tillgång till fler SUCs med Tesla.
* Billigare laddning med Tesla.
* Integration i bilens navigation (långt ifrån självklart, särskilt som många andra bilar har så dåliga system att man kör AA/Carplay) med Tesla.

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 22 mar 2024 11:33
av AAKEE
Fredrik j skrev: 22 mar 2024 11:23

Men det är ju inte längre ett argument till att köpa tesla. Varför laddade du inte hos tesla istället för att krångla så?
1) Hade inte ström till närmsta SuC första gången.

2) Vet inte hur jag laddar en random hyrbil med min app?

3)Eftersom jag haft problem att få igång laddning när jag (fåtal ggr*) laddat utanför Teslas nätverk i Sve så tyckte jag att Norge var ett bra ställe att prova om det är bättre där.


Mitt första inlägg i den här frågan var alltså:
Tack vare Teslas nät?
Man kan ju köpa vilken bil man vill numera men om Tesla inte hade haft öppet för alla kanske det inte hade smakat lika sweet?

Jag tror att du missat min poäng, antagligen har jag inte kunnat uttrycka mig tydligt nog?


*)Undantag Eviny som fungerat klockrent de ~ 5 ggr jag nyttjat det.

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 22 mar 2024 11:34
av Fredrik j
Legato skrev: 22 mar 2024 11:29
Fredrik j skrev: 22 mar 2024 11:23
AAKEE skrev: 22 mar 2024 09:02
Fredrik j skrev: 21 mar 2024 23:35
AAKEE skrev: 21 mar 2024 23:10


Obs! Posten kan uppfattas som *aningen* utanför trådämnet 😅

Tack vare Teslas nät?

Fick en ID4 GTX som hyrbil i Oslo nyligen.
De hade egentligen slut hyrbilar av ngn anledning (trots bokning) så det slutade med en nästan urladdad ID4.

De tre laddförsöken floppade fett. Mitt apple pay, visa eller mastercard accepterades inte av en laddstation+app, efter 30 min fick vi igång det med en android-pay från en kollega.
Funkare då, med undantag för att han blev fett rånad i jämförelse med kWh-priset och antal kWh vi köpte (ca 4X kWh-priset, så 30:-/kWh typ).
Nästa dag falerade två laddningar helt, OK/Q8 gror jag, allt korrekt med app och allt men det kom ingen ström och blev inget laddat. Samma på en till laddare, oklart nät.

Räddningen var att hotellet bjöd på gratisström över natten så det räckte åter till Flygplatsen.

Norge borde vara ett föregångsland, iom el-rutin men för mig blev det tydligt att det inte är så smidigt att ela omkring utan Tesla/Trslas laddnätverk.
Är inte teslaladdarna i Norge tillgängliga för en id4?
Det är ju precis det jag börjar min post med!

Slutsatsen är att utan Teslas nät bli’rä skit.
Men det är ju inte längre ett argument till att köpa tesla. Varför laddade du inte hos tesla istället för att krångla så?
Argument är det definitivt, dock inte lika starkt som förut:
* Tillgång till fler SUCs med Tesla.
* Billigare laddning med Tesla.
* Integration i bilens navigation (långt ifrån självklart, särskilt som många andra bilar har så dåliga system att man kör AA/Carplay) med Tesla.
Jaha. Jag trodde alla teslaladdare i Sverige är tillgängliga för andra märken.

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 22 mar 2024 11:39
av Niklas Z
Legato skrev: 22 mar 2024 11:29
Argument är det definitivt, dock inte lika starkt som förut:
* Tillgång till fler SUCs med Tesla.
* Billigare laddning med Tesla.
* Integration i bilens navigation (långt ifrån självklart, särskilt som många andra bilar har så dåliga system att man kör AA/Carplay) med Tesla.
Det är ju därtill trevligt med plug-and-charge för oss Tesla-ägare på SuC. Det är inte bara bekvämt. Handskakningen går snabbt och laddaren rampar snabbt upp effekten. När jag laddar på andra stationer än Teslas tar det längre tid innan bilen får full effekt. Det är ingen jättestor dealbreaker, men helt klart en trevligt fördel.

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 22 mar 2024 11:47
av backe
AAKEE skrev: 22 mar 2024 11:33
Fredrik j skrev: 22 mar 2024 11:23

Men det är ju inte längre ett argument till att köpa tesla. Varför laddade du inte hos tesla istället för att krångla så?
1) Hade inte ström till närmsta SuC första gången.

2) Vet inte hur jag laddar en random hyrbil med min app?

3)Eftersom jag haft problem att få igång laddning när jag (fåtal ggr*) laddat utanför Teslas nätverk i Sve så tyckte jag att Norge var ett bra ställe att prova om det är bättre där.


Mitt första inlägg i den här frågan var alltså:
Tack vare Teslas nät?
Man kan ju köpa vilken bil man vill numera men om Tesla inte hade haft öppet för alla kanske det inte hade smakat lika sweet?

Jag tror att du missat min poäng, antagligen har jag inte kunnat uttrycka mig tydligt nog?


*)Undantag Eviny som fungerat klockrent de ~ 5 ggr jag nyttjat det.
1) Hade inte ström till närmsta SuC första gången.
Hur hade du löst det om du hyrt en Tesla?
Sen om du haft en ID4 permanent så har du troligen lärt dig vad som fungerar eller inte och haft en app med kopplade kort o.s.v. redan.

Jag körde ID4 i ett år utan Supercharger och det gick alldeles utmärkt. Visst är Teslan smidigare att ladda men det skulle inte vara en dealbreaker om jag ville ha en annan bil.

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 22 mar 2024 12:29
av AAKEE
backe skrev: 22 mar 2024 11:47
AAKEE skrev: 22 mar 2024 11:33
Fredrik j skrev: 22 mar 2024 11:23

Men det är ju inte längre ett argument till att köpa tesla. Varför laddade du inte hos tesla istället för att krångla så?
1) Hade inte ström till närmsta SuC första gången.

2) Vet inte hur jag laddar en random hyrbil med min app?

3)Eftersom jag haft problem att få igång laddning när jag (fåtal ggr*) laddat utanför Teslas nätverk i Sve så tyckte jag att Norge var ett bra ställe att prova om det är bättre där.


Mitt första inlägg i den här frågan var alltså:
Tack vare Teslas nät?
Man kan ju köpa vilken bil man vill numera men om Tesla inte hade haft öppet för alla kanske det inte hade smakat lika sweet?

Jag tror att du missat min poäng, antagligen har jag inte kunnat uttrycka mig tydligt nog?


*)Undantag Eviny som fungerat klockrent de ~ 5 ggr jag nyttjat det.
1) Hade inte ström till närmsta SuC första gången.
Hur hade du löst det om du hyrt en Tesla?
Sen om du haft en ID4 permanent så har du troligen lärt dig vad som fungerar eller inte och haft en app med kopplade kort o.s.v. redan.

Jag körde ID4 i ett år utan Supercharger och det gick alldeles utmärkt. Visst är Teslan smidigare att ladda men det skulle inte vara en dealbreaker om jag ville ha en annan bil.
Nu far nog diskussionen iväg 😅


Det är inget hakk mot någon som helst ID4, utan ett konstaterande att jag haft dålig framgång på laddning utanför Teslanätverket i Sverige (Eviny undantaget) och att det gick ungefär lika dåligt i Norge.

I Sverige verkar man inte göra sig besvär utan laddbricka och det verkar lika i Norge.
Kortbetalning fanns tillgänglig på alla ställen i norge men det gick inte ens betala med betalkort på något ställe iallafall. Mina kort, som är testade på många ställen runtom i världen fungerade inte i norska laddstationer.
Någon laddapp app krävde att jag angav en norsk adress osv.

För mig är slutsatsen att det oftast inte gick ladda i Norge och där det gick, gick det efter en massa strul. Vet inte om bilen var en del sv problemet men problem var det. Mycket problem.

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 22 mar 2024 18:37
av FutureTesla
Tellus skrev: 21 mar 2024 20:03
FutureTesla skrev: 21 mar 2024 19:39
Har funderat på vilken bil som kan ersätta en Plaid...ibland vill man sälja pga ekonomiska skäl såklart, och ibland för att byta bil, frågan är till vad? Själv har jag funderat men inte hittat någon som är bättre och har allt den har...dvs prestandan, utrymmet, laddnätverk m m :)
Nästa generation Plaid, men det tar nog några år innan den kommer, 2028?
Roadster 2.0 2026 ? eller om man helt vill byta stil, Cybertruck tri motor
Nästa Plaid låter bra! :). Roadster är för liten och cybertryck för stor :D

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 22 mar 2024 19:57
av Legato
Fredrik j skrev: 22 mar 2024 11:34
Legato skrev: 22 mar 2024 11:29
Fredrik j skrev: 22 mar 2024 11:23
AAKEE skrev: 22 mar 2024 09:02
Fredrik j skrev: 21 mar 2024 23:35


Är inte teslaladdarna i Norge tillgängliga för en id4?
Det är ju precis det jag börjar min post med!

Slutsatsen är att utan Teslas nät bli’rä skit.
Men det är ju inte längre ett argument till att köpa tesla. Varför laddade du inte hos tesla istället för att krångla så?
Argument är det definitivt, dock inte lika starkt som förut:
* Tillgång till fler SUCs med Tesla.
* Billigare laddning med Tesla.
* Integration i bilens navigation (långt ifrån självklart, särskilt som många andra bilar har så dåliga system att man kör AA/Carplay) med Tesla.
Jaha. Jag trodde alla teslaladdare i Sverige är tillgängliga för andra märken.
En majoritet är, men långt ifrån alla.

SUCs med hög beläggning som tex Ödeshög, Tystberga och Bredden är exklusiva för Teslor.

(Ödeshög och Bredden visste jag, men var tvungen att kolla Tystberga nyss, laddade där idag och såg en VW Buzz med ett antal människor samlade runt :roll: . Tror det är ganska många ägare av andra elbilsmärken som likt du tror att alla är öppna...).

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 22 mar 2024 20:04
av FutureTesla
spacecoin skrev: 21 mar 2024 20:47
FutureTesla skrev: 21 mar 2024 19:39
Har funderat på vilken bil som kan ersätta en Plaid...ibland vill man sälja pga ekonomiska skäl såklart, och ibland för att byta bil, frågan är till vad? Själv har jag funderat men inte hittat någon som är bättre och har allt den har...dvs prestandan, utrymmet, laddnätverk m m :)
Laddnät kan man stryka direkt. SuC är ju öppet. Prestanda och körglädje: Porsche Taycan refresh t ex. Om 2-3 år lär det finnas mycket att välja på.
Hade en Taycan turbo s innan, den var snygg och sportig men inte praktisk alls samt inte samma känsla som Plaiden...mer en sportbil. Möjligtvis kan nya bmw m5 vara intressant :D

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 22 mar 2024 20:50
av Richardk
FutureTesla skrev: 22 mar 2024 20:04
spacecoin skrev: 21 mar 2024 20:47
FutureTesla skrev: 21 mar 2024 19:39
Har funderat på vilken bil som kan ersätta en Plaid...ibland vill man sälja pga ekonomiska skäl såklart, och ibland för att byta bil, frågan är till vad? Själv har jag funderat men inte hittat någon som är bättre och har allt den har...dvs prestandan, utrymmet, laddnätverk m m :)
Laddnät kan man stryka direkt. SuC är ju öppet. Prestanda och körglädje: Porsche Taycan refresh t ex. Om 2-3 år lär det finnas mycket att välja på.
Hade en Taycan turbo s innan, den var snygg och sportig men inte praktisk alls samt inte samma känsla som Plaiden...mer en sportbil. Möjligtvis kan nya bmw m5 vara intressant :D
Hur är känslan i Plaiden jämfört med Taycan Turbo S? Jag skulle ju vilja tro att det är bättre känsla i Porschen men du får gärna berätta vad som är bättre i Plaiden. Velar mellan båda :) Lutar mest åt Taycan just nu, kanske för att de är aningens billigare (och äldre).

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 23 mar 2024 07:30
av FutureTesla
Richardk skrev: 22 mar 2024 20:50
FutureTesla skrev: 22 mar 2024 20:04
spacecoin skrev: 21 mar 2024 20:47
FutureTesla skrev: 21 mar 2024 19:39
Har funderat på vilken bil som kan ersätta en Plaid...ibland vill man sälja pga ekonomiska skäl såklart, och ibland för att byta bil, frågan är till vad? Själv har jag funderat men inte hittat någon som är bättre och har allt den har...dvs prestandan, utrymmet, laddnätverk m m :)
Laddnät kan man stryka direkt. SuC är ju öppet. Prestanda och körglädje: Porsche Taycan refresh t ex. Om 2-3 år lär det finnas mycket att välja på.
Hade en Taycan turbo s innan, den var snygg och sportig men inte praktisk alls samt inte samma känsla som Plaiden...mer en sportbil. Möjligtvis kan nya bmw m5 vara intressant :D
Hur är känslan i Plaiden jämfört med Taycan Turbo S? Jag skulle ju vilja tro att det är bättre känsla i Porschen men du får gärna berätta vad som är bättre i Plaiden. Velar mellan båda :) Lutar mest åt Taycan just nu, kanske för att de är aningens billigare (och äldre).
Man sitter ganska lågt i en Taycan, mer kompakt både fram och bak. känns ungefär som att köra en 911, Plaiden har större kupeutrymme och känns mer komfortabel men ändå sportig på något sätt, mer en sportig och praktiskt familjebil, hoppas du förstår min förklaring :D

Men taycan är snyggare :P

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Postat: 23 mar 2024 10:18
av spacecoin
FutureTesla skrev: 23 mar 2024 07:30
Richardk skrev: 22 mar 2024 20:50
FutureTesla skrev: 22 mar 2024 20:04
spacecoin skrev: 21 mar 2024 20:47
FutureTesla skrev: 21 mar 2024 19:39
Har funderat på vilken bil som kan ersätta en Plaid...ibland vill man sälja pga ekonomiska skäl såklart, och ibland för att byta bil, frågan är till vad? Själv har jag funderat men inte hittat någon som är bättre och har allt den har...dvs prestandan, utrymmet, laddnätverk m m :)
Laddnät kan man stryka direkt. SuC är ju öppet. Prestanda och körglädje: Porsche Taycan refresh t ex. Om 2-3 år lär det finnas mycket att välja på.
Hade en Taycan turbo s innan, den var snygg och sportig men inte praktisk alls samt inte samma känsla som Plaiden...mer en sportbil. Möjligtvis kan nya bmw m5 vara intressant :D
Hur är känslan i Plaiden jämfört med Taycan Turbo S? Jag skulle ju vilja tro att det är bättre känsla i Porschen men du får gärna berätta vad som är bättre i Plaiden. Velar mellan båda :) Lutar mest åt Taycan just nu, kanske för att de är aningens billigare (och äldre).
Man sitter ganska lågt i en Taycan, mer kompakt både fram och bak. känns ungefär som att köra en 911, Plaiden har större kupeutrymme och känns mer komfortabel men ändå sportig på något sätt, mer en sportig och praktiskt familjebil, hoppas du förstår min förklaring :D

Men taycan är snyggare :P
Mina intryck jfr MS (ej kört Plaid) och Taycan att det är en helt olika bilar. En MS åker man i och och en Taycan kör man. Helt annan tuning i styrning, chassit, fjädring, regen et,.c. MS är en familjesedan med snabb 0-100. Taycan är en snygg sportbil med riktig premiumkänsla men saknar MS lastmöjligheter och drag m.m.

Har inte testat Porches InnoDrive vs AP så där har jag ingen uppfattning.